2018-04-08, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nu frågar du om helt andra saker än det mitt inlägg handlar om.

Men låt så vara, åsså funderar vi kring din frågeställning istället, som jag omformulerar så här, om det är ok för dig.

Kan allt det blod som hittades i ubåten, säga någonting om hur lång tid det gick mellan tidpunkten för döden, och tidpunkten för styckningen?

Du tänker att den som är död inte blöder så mycket. Det är sant, i viss mening. Stick hål på huden på den som är död, så blöder det inte så mycket.

Men, den som är död, bär fortfarande på ca 5 liter blod. Skär av halsen och häng kroppen upp och ner, så kommer det att rinna ut mycket blod.

När PM styckade KW, skar, eller sågade, han av några av kroppens största blodkärl. Även om det har gått flera timmar sedan döden, så kommer det då att rinna ut mycket blod.

Man skulle kunna jämföra med en vattenslang i trädgården. 20 meter vattenslang ligger på gräsmattan, ansluten till en kran i husväggen, som är påvriden. I andra änden av slangen finns ett munstycke som är stängt. Tänk nu att man sticker ett litet hål på slangen, det blir en skada på den, då kommer det att spruta ut vatten ur slangen, vid skadan.

Tänk nu samma scenario, men kranen i husväggen stängs av, och därefter sticker man hål på slangen. Det kommer nu inte att spruta vatten ut ur slangen, möjligen sipprar det ut en aning, men inte så mycket mer. Däremot, om man nu istället kapar slangen, skär av den helt och hållet, då kommer så gott som allt vatten i slangen att rinna ut där den kapades.

Slangen är som de större blodkärlen i kroppen, blodådrorna. När man är vid liv, och skadar sig, då blöder man, ibland kraftigt. När man är död, och får en skada, så blöder det inte så mycket, eller inte alls. Men om man halshugger den döda kroppen, då rinner det ut blod.

Följaktligen så kan vi inte dra några direkta slutsatser av mängden blod i ubåten, avseende tiden mellan döden och styckningen.

Allt ovanstående med reservation för att jag inte är rättsläkare till yrket

Utan att på något sätt slå ner på din analys men när kroppen dör så svalnar blodet. Efter 8 timmar (enl Madsen gick det så lång tid mellan död och styckning) har blodet satt sig på den nedersta delen av kroppen (likfläckar). Det koagulerar dessutom inne i venerna. Så det är inte riktigt som du beskriver efter så pass lång tid. Tycker du skall googla runt lite.
Citera
2018-04-08, 11:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Risken finns att hon levde, så pass länge. Tanken är vidrig. Han var under ytan i flera timmar mellan 20.30 - ca 23.15. Minns inte riktigt tiderna där. Jag tror att han under de timmarna övermannade henne, band upp henne på stegen som han tagit från luckan i fören samt band anklarna nere vid golvet. Huvudet band han med ett bälte, och handlederna uppe vid luftrören. När han bundit upp hela henne så började han plåga henne med kniven. Hon hade många relativt ytlliga sår på torson och på huvudet. När han var klar med att plåga henne gick han upp till ytan och skickade ett sms till hustrun. Sen seglade han under några timmar - med KW vid liv men bunden - till Kögebukten. Där dök han. Därefter kom grand finale: den långa skruvmejseln stack han upp utifrån, genom vaginan och upp i buken. Flera gånger. Där började hon förblöda. Då började han sticka djupt i hennes nedre buk och runt könsorgan. När han såg att hon var bortom sans så skar han huvudet av henne. Då höll hon troligen dessutom på att kvävas av munkavlen. Och han ville INTE att hon skulle vara död när han skar av henne huvudet.

Därefter påbörjas styckningen. Ett vidrigt blodigt hantverk. Det tog ett par timmar. Sen går han upp till ytan och dumpar delarna. Det enda jag inte får ihop är håret. Varför klippte/skar han av henne håret? Gjorde han det i början för att skrämma henne? För att plåga henne? Eller hade detta något annat syfte?

Ja, så tror jag också det har gått till.

Angående håret, ÅK gjorde en jämförelse med Amagermannen ( dömd sexualbrottsling/psykopat) och insinuerade att PM tänkt plantera ut hår, vissa klädesplagg och anteckningsbok för att ” bevisa” att hon satts av av honom och utsatts för brott iland. Så uppfattade jag det. Det finns postat tidigare i tråden.

PMs första förklaring var ju att han släppt av henne. Tiden kommer jag inte ihåg men efter 22?
Citera
2018-04-08, 12:02
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej han har inte det, dom har ju återskapat M:s mobiltrafik. Det var K som kontaktade M först, punkt, och det gjorde hon EFTER att han bar iväg det där lasset till N. Alltså var det inte med tanke på K han bar ner det (OM det var ett mordkit överhuvudtaget, det KAN ju finnas oskyldiga förklaringar till varje enskild pryl). Vilket inte hindrar att han bar ner det i tanken att han någon av de närmaste dagarna skulle få användning för det ändå, för NÅGON kvinna måste ju vara tillräckligt korkad för att nappa.

Jag är faktiskt imponerad av att så många kvinnor ändå var så förståndiga, att de pratade med sina män och pojkvänner hemma om det konstiga erbjudandet, och tillsammans med dem kom fram till att säga nej. Fast det var en spännande once-in-a-lifetime-experience som de sa nej till. Undrar vad K:s pojkvän tänker idag om att HAN inte sa nej på skarpen..?

Det tror jag ändå inte. Han har kontaktat henne först, kanske via en extra telefon som ingen har kännedom om.

Han kontaktade ju alla de andra kvinnorna. Så klart kontaktade han även KIM. De andra napoade inte och det brådskade. Han kom då att tänka på den svenska journalisten. Sanna mina ord.

Allt annat var ju planerat så varför inte detta?
Citera
2018-04-08, 12:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det tror jag ändå inte. Han har kontaktat henne först, kanske via en extra telefon som ingen har kännedom om.

Han kontaktade ju alla de andra kvinnorna. Så klart kontaktade han även KIM. De andra napoade inte och det brådskade. Han kom då att tänka på den svenska journalisten. Sanna mina ord.

Tror det är ytterst osannolikt att M skulle ha haft tillgång till ytterligare en telefon som inte polisen känner till, faktiskt. Efter den här enormt noggranna utredningen.

Jag tror att han hade glömt bort Kim. Och att hon bara råkade ringa och servera sig själv på silverfat, den kvällen. När han redan var frustrerad efter ett stort antal "nej" från andra kvinnor i flera månaders tid. Fortfarande förutsatt ATT han mördade henne, alltså (jag är fortfarande inte övertygad).

Kanske hade han inte tänkt tanken att använda sig av en kvinnlig journalist för detta ändamål heller - journalister använde han för att få PR och mer pengar i förlängningen. Den tanken slog honom nog först i samma ögonblick som hon ringde. "Why not?"
Senast redigerad av Merwinna 2018-04-08 kl. 12:10.
Citera
2018-04-08, 12:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är ju ett av flera antaganden man kan göra, och fortfarande är det endast PM själv som sitter inne med hela sanningen.

I bästa fall kan pinan ha gjorts rel. kort; i sämsta fall varade allt det KW i levande tillstånd tvingades utstå under större delen av den fullmånebelysta natten allt för oförlåtligt lång tid.

Den osäkerhet som råder härvidlag är sadism i dess renaste form.

Ja, utan tvekan.

Jag kan inte förmå mig till att återge ett detaljerat, tänkt, scenario. Det är alltför vidrigt.
Citera
2018-04-08, 12:10
Medlem
Citat:
Tror det är ytterst osannolikt att M skulle ha haft tillgång till ytterligare en telefon som inte polisen känner till, faktiskt. Efter den här enormt noggranna utredningen.

Jag tror att han hade glömt bort Kim. Och att hon bara råkade ringa och servera sig själv på silverfat, den kvällen. När han redan var frustrerad efter ett stort antal "nej" från andra kvinnor i flera månaders tid. Fortfarande förutsatt ATT han mördade henne, alltså (jag är fortfarande inte övertygad).
Du hade inte trott på det ens om nån filmade att han mördade henne. Då skulle nån antagligen klätt ut sig till Madsen för att sätta dit honom.
Citera
2018-04-08, 12:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag är faktiskt imponerad av att så många kvinnor ändå var så förståndiga, att de pratade med sina män och pojkvänner hemma om det konstiga erbjudandet, och tillsammans med dem kom fram till att säga nej. Fast det var en spännande once-in-a-lifetime-experience som de sa nej till. Undrar vad K:s pojkvän tänker idag om att HAN inte sa nej på skarpen..?
Det här var ju tänkt som en sedan länge inplanerad intervju - och ej jämförbart med de övriga kvinnor du nämner.

Du frågar dig varför KW:s pojkvän inte sa nej - men inte varför inte PM:s hustru, hans medarbetare i hangaren m.fl. för länge, länge sedan sagt nej, eller "stopp och belägg". Ej heller frågar du dig varför diverse TV-team jagade PM för olika intervjuer, hur olika par/turister vågat dyka ned med ubåten, hur det kan komma sig att ett australiensiskt team med en kvinnlig regissör vågat vistas i PM:s omedelbara närhet, osv.

Man kan inte alltid förutse allt. - Du tror du möter en människa men plötsligt står ett odjur framför dig.
Citera
2018-04-08, 12:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Du hade inte trott på det ens om nån filmade att han mördade henne. Då skulle nån antagligen klätt ut sig till Madsen för att sätta dit honom.

Jodå, när jag får se filmen ska jag tro på det! OM det är filmat under tillräckligt bra ljusförhållanden och med en stadig kamera, så att man ser något. Vilket jag inte tror M om.
Citera
2018-04-08, 12:13
Medlem
Citat:
Nej han har inte det, dom har ju återskapat M:s mobiltrafik. Det var K som kontaktade M först, punkt, och det gjorde hon EFTER att han bar iväg det där lasset till N. Alltså var det inte med tanke på K han bar ner det (OM det var ett mordkit överhuvudtaget, det KAN ju finnas oskyldiga förklaringar till varje enskild pryl). Vilket inte hindrar att han bar ner det i tanken att han någon av de närmaste dagarna skulle få användning för det ändå, för NÅGON kvinna måste ju vara tillräckligt korkad för att nappa.

Jag är faktiskt imponerad av att så många kvinnor ändå var så förståndiga, att de pratade med sina män och pojkvänner hemma om det konstiga erbjudandet, och tillsammans med dem kom fram till att säga nej. Fast det var en spännande once-in-a-lifetime-experience som de sa nej till. Undrar vad K:s pojkvän tänker idag om att HAN inte sa nej på skarpen..?
Att du har erfarenhet av att pojkvänner säger till på skarpen och flickvännerna lyder likt ett barn lyder sina föräldrar innebär inte att detta är normalt
De andra tackade nej för att inbjudan kom helt överraskande och därför upplevdes som konstigt dessutom hade de inte ens träffat PM mer än en kort stund tidigare förutom någon som tidigare varit praktikant, en nuvarande praktikant som varit och arbetat där hela våren hade kanske tackat ja eftersom det då inte varit konstigt att ta en tur när man är medhjälpare och trott sig känna sin handledare
Citera
2018-04-08, 12:16
Medlem
Citat:
Det här var ju tänkt som en sedan länge inplanerad intervju - och ej jämförbart med de övriga kvinnor du nämner.

Du frågar dig varför KW:s pojkvän inte sa nej - men inte varför inte PM:s hustru, hans medarbetare i hangaren m.fl. för länge, länge sedan sagt nej, eller "stopp och belägg". Ej heller frågar du dig varför diverse TV-team jagade PM för olika intervjuer, hur olika par/turister vågat dyka ned med ubåten, hur det kan komma sig att ett australiensiskt team med en kvinnlig regissör vågat vistas i PM:s omedelbara närhet, osv.

Man kan inte alltid förutse allt. - Du tror du möter en människa men plötsligt står ett odjur framför dig.
Det är ju också så att de andra kvinnorna fick veta att det var viktigt att de skulle segla ensamma med honom. Det sa han inte till Kim. Då hade hon med största sannolikhet inte åkt med honom. DET hade fått henne att dra öronen åt sig. Framförallt i samband med att han var så manisk (all over the place, som hon sa) när hon träffade honom i verkstaden på en kopp té.
Citera
2018-04-08, 12:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det var inget planerat alls. M hade ju ignorerat K:s försök att "få hål igenom till honom" som hon själv uttryckte det till pojkvännen den sista eftermiddagen.

Ja, men vad skulle de göra då? Ringa polisen och säga "nu såg jag min handledare Peter Madsen vifta med två gafflar runt sin frus öron!"? Vad tror du polisen skulle svara på det? Jag kan gissa: "har hon någonsin visat spår av misshandel?" "Nej." "Men besvära inte oss då!"

Detta är något helt annat än att i en akut och potentiellt farlig situation skydda sin egen fru, flickvän eller dotter. Det hade pojkvännen ett visst ansvar för att göra, även om de inte var gifta. Ett moraliskt ansvar.

Dom andra journalisterna var ju inte ensamma med M. Australiensiskan hade ett helt kamerateam med sig hela tiden. Så jag ser inte ens liknelsen..?
Citera
2018-04-08, 12:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mirr fetade sista stycket.
Va? Det låter ju som om M har kontaktat Kim först via sms. Det har jag trott hela tiden och att han då det blir klart att Kim ska komma beger sig till ubåten med saker/verktyg mm nedpackade i sin ryggsäck.
Lång mening sorry.
Det sägs på de flesta ställen att Kim ringde upp PM - men jag stör mig på det som framkommit f.ö.

Att han pratar om mord på grannens fru - innan hon ringer.
Att han (enligt vad vittnet själv tror) har gått med sågen i ryggsäcken - innan hon ringer.

Enligt mamman åt Kim frukost den 9:e och pratade om sin pojkvän i köket. Det var sista gången hon såg henne om jag inte minns fel. Sen kanske hon då åker till Danmark.
Om PM har misslyckats x flera den 8:e att få med sig nån ut, så börjar jag undra jag om han iakttagit henne och planerade att ta kontakt men att hon själv hinner ringa upp (typ ödets ironi).

Det är oerhört nära till hangaren.
Bildtext.
"NABOER: Rakett-Madsens verksted (i forgrunnen), ligger rett ved bygningen (rød med hvite vinduer) hvor Kim Wall bodde i tida før hun ble drept."
https://dbstatic.no/69559850.jpg?imageId=69559850&width=1024&height=61 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in