Citat:
Hon var journalist och ville inte främst bli filmad och sedd, men nu blev hon det av människor som såg henne och PM i ubåtstornet. En journalist är intresserad av att filma och intervjua andra personer, inte sig själva. Nu blev resan tyvärr hennes död.
Vet inte varför du, på grund av ett foto nån tog vid avfärden av några personer, att KW ville bli just filmad är lätt att tro att du menar att hon skulle ha skyllt sig själv för att ha blivit slaktad och att det ingick sex i hennes intressen.
Antingen är du en man eller en väldigt hämmad kvinna som inte tycker att en svensk eller dansk kvinna ska kunna åka ut på en intervju med en man. Även om han är en fanatisk entusiast gällande just ubåtar.
Vad annat än din egen fantasi kan visa på nåt sånt?
Du kan ju inte veta vad hon tyckte och tänkte då. Du måste "ha nåt på fötterna" - tex bevis på vad du skriver. Inte gissa hej vilt.
Övriga här i tråden vet inte heller, men med statistik och levande berättelser och kunskap om såna som PM så begriper vi vartåt det barkade hän. Vad är det som stoppar dig från att begripa och ta till dig de fakta som har framkommit?
Vet inte varför du, på grund av ett foto nån tog vid avfärden av några personer, att KW ville bli just filmad är lätt att tro att du menar att hon skulle ha skyllt sig själv för att ha blivit slaktad och att det ingick sex i hennes intressen.
Antingen är du en man eller en väldigt hämmad kvinna som inte tycker att en svensk eller dansk kvinna ska kunna åka ut på en intervju med en man. Även om han är en fanatisk entusiast gällande just ubåtar.
Vad annat än din egen fantasi kan visa på nåt sånt?
Du kan ju inte veta vad hon tyckte och tänkte då. Du måste "ha nåt på fötterna" - tex bevis på vad du skriver. Inte gissa hej vilt.
Övriga här i tråden vet inte heller, men med statistik och levande berättelser och kunskap om såna som PM så begriper vi vartåt det barkade hän. Vad är det som stoppar dig från att begripa och ta till dig de fakta som har framkommit?
Om hon nu inte ville bli sedd/filmad/fotograferad, då fanns det ju möjlighet att ta den där ubåtsturen någon annan gång när den inte väckte så mycket uppmärksamhet. Istället stod hon där i tornet och vinkade till sina kompisar och förbipasserande. Först efter 1,5h dök de. Så visst ville hon bli sedd och förevigad i ubåten. Precis som hon tidigare hade använt drönare när det inte fanns andra människor som skulle ha kunnat föreviga hennes äventyr. Eller på båten som vi såg i Kim:s hyllningsfilm.
Sen vill jag återigen citera Kim:s mamma angående farorna i journalistyrket:
”Att vara journalist idag är att vara under hot på många sätt.
Att vara en kvinnlig journalist är ännu värre.”
Ganska ofta påstås det i olika trådar att det är relativt vanligt att kvinnor i överfallssituationer hamnar i ”katatoniska” tillstånd. Kvinnor vågar inte eller helt enkelt förmår sig inte att försvara sig eller ens med ord säga ifrån om en man kvinnan har litat på plötsligt börjar bete sig konstigt och kräver samlag av kvinnan. Då ger kvinnan upp och hoppas att hon överlever genom att inte streta emot. Efteråt står det ord mot ord ifall samlaget var frivilligt eller ej, eftersom inga skador finns att påvisa.
Jag tror inte att detta är vanligt. Tvärtom. Jag tror att sånt händer endast i mycket extrema fall då när kvinnan inser att hon inte har någon hjälp att tillkalla eller att det inte finns någon möjlighet att ens försöka fly. Typ om man befinner sig på en öde ö utan mobil. Eller på en ubåt där mobilen inte fungerar..
Men jag kanske har fel. Låt oss säga att jag för ett ögonblick skulle tro att det verkligen ÄR så att de flesta kvinnorna beter sig precis som det påstås. Då är min reaktion den att då måste ju ALLA kvinnor vara extremt försiktiga och noga välja vilka risker de utsätter sig för.
För en kvinnlig journalist borde detta sitta i ryggmärgen.
Med min ”film” menade jag aldrig att Kim skulle ha gått med på att filmas i sexuella syften. Utan snarare som en ploj. En filmsnutt som hon sen skulle ha kunnat visa för sina kompisar – typ ”när jag var kaptenen ombord, styrde och bestämde över Madsen”.. Eller en filmsnutt som Madsen skulle visa för killarna i hangaren. Och allt detta endast för att Madsen skulle ha kunnat motivera kameran på sitt huvud.
Men visst. Likaväl har han kunnat binda fast henne först – och sen helt sonika börjat filma sitt arbete. Jag tänkte mera på detta ”överraskningsmoment” som det har pratats om för att det tydligen kittlade Madsen extra mycket. Från en god guy till en bad inom en sekund. Från det att Kim kände sig bekväm med filmningen till det att den kändes som en mardröm.
Jag tänkte också att Kim kanske uppfattade Madsen som en nörd (han tog med sig kaffe och kakor också) och därför skulle ha velat vara nörden tillags med något så oskyldigt som en hemmagjord film. Särskilt när hon själv också säkert filmade ombord.
Men skitsamma. Jag behöver inte övertyga varken er eller mig själv om saken. Undrade bara varför idén väckte så mycket motstånd – och även äckel.
Till sist vill jag än en gång poängtera att man inte är hämmad som kvinna eller journalist om man tänker på säkerheten i första hand. Tvärtom.