Citat:
Ursprungligen postat av
Memestar
Eftersom nästan all mark var allmän tycker jag populationen är mer relevant än landägandet, judarna var som sagt majoritet i området som Ben-Gurion utropade staten Israel i. Tycker du 11.6% är "rimligt anspråk" för araberna att bilda en stat?
Som jag förklarat för dig och visat med beskrivning i wikipedia angav inte Israel några gränser när de utropade en stat, och som ryssen Ben-Gurion förklarat i det där brevet till sin bror var i alla fall ambitionen bara att man skulle få ett brofäste som man senare kunde utvidga.
Sen vet du också mycket väl att den arabiska befolkningen brukade mycket mer än 11.6% även om de formellt inte ägde marken. Det hela liknar de metoder europeiska imperierna alltid använt för att underkänna infödingarnas rätt till den mark de bor på.
Citat:
Du har ovanligt kort minne. Häromdagen förklarade jag varför Eretz-Israel har haft central betydelse hos det judiska folket i tusentals år.
Jag vet vad du tycker, men om du tror du kan övertyga mig med dina svärmerier har du själv ovanligt kort minne.
Citat:
Jag behöver varken bagatellisera eller blåsa upp. 900 000 judar fördrevs av arabiska regimer, 125 000 araber fördrevs av självagerande extremsionister. Dra dina egna slutsatser!
Du ljuger så det står härliga till. Det fördrevs inga 900 000 judar av arabiska regimer, och det fördrev betydligt fler än några 125 000 från Palestina, i flera fall dessutom av Haganah och israeliska staten efter dess bildande.
Citat:
De lokala arabiska ledarna förklarade krig mot brittiska mandatets judiska befolkning långt innan staten Israel utropades.
Sionisterna som inte bodde i Palestina gjorde klart att de avsåg bilda en stat där redan 1897! Det om någon var en krigsförklaring.
Citat:
Du kan skriva att dessa ledare inte representerade majoriteten av mandatets arabiska befolkning, vilket är ett legitimt ställningstagande, men du påstår alltså att de inte "kunde förklara krig". Ska bli intressant att se hur du försöker bortförklara inbördeskriget de startade 1947...
Det var en respons till dina ivriga bortförklaringar att allt "sionistiska extremister"gjorde inte skall räknas. Om enbart staters agerande räknas kan du inte ta med något palestinierna gjort eftersom de inte har en stat.
Citat:
Jag drog upp honom som bevis på den brittiska kolonialmaktens och det lokala arabiska ledarskapets (inte nödvändigtvis folkets) antisemitism.
Du klagade nyss på att alla i Shas kanske inte ens kände till det citat jag drog upp, och det är en helt relevant invändning att det inte var sådana citat som gjorde Yosef populär, jag drog upp det mer för att visa att man kan hitta skit om alla religioner på samma sätt som melonen gör. Likafullt kör du här med att det var just antisemitismen som fick britterna och, på något sätt palestinska ledarskapet vad nu de hade med saken att göra, att välja stormuftin. Du är som alltid en hycklare.
Citat:
Eller så kan du spara dig pinsamheten och bara erkänna förlust här och nu...
Du är verkligen oerhört pigg på att utropa dig själv till segrare i varje diskussion.