Resultat: Bästa lösningen på Israel-Palestinakonflikten?
Tvåstatslösning
35,92%
88 röster
Enstatslösning exklusive Gaza
11,84%
29 röster
Enstatslösning inklusive Gaza
17,14%
42 röster
Annan lösning
35,10%
86 röster
2018-04-11, 19:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bezos48
Muslimerna har inga rötter i Sverige. Judarna har rötter sedan flera tusen år tillbaka i området.
Varför upprepar du samma idiotiska argument utan att någonsin bemöta mina motargument?
Citera
2018-04-11, 19:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att judendomen är mot demokrati eller vad? Att det står i Tanakh att judar ska motarbeta demokrati?
"Why are Gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat. That is why Gentiles were created"
- Ovadia Yosef
Citera
2018-04-11, 19:10
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stukad
Jag läste lite om dom där judarna som emigrerade som tex dom mer spanska judarna men även dom babylonska. Jag läser också att dom emigrerade under och efter Israel bildades vilket inte är så konstigt. Det som sägs är egentligen att judarna i arabländerna levde från nordafrika till Iran säkert men många flydde då Sionisterna stal Palestina som en gåva från GB. Sen så läser jag att 600.000 av judarna som "flydde" egentligen flyttade till Israel och resten till Frankrike,USA . Det är tråkigt att läsa att det bor så lite judar kvar i tex turkiet och Iran men lustigt att libanon fick en ökning av judar under 60 talet.

Men vadå palestinierna fanns inte på 50 talet? Min pappa är född år 50, min farfar 1910 i Palestina. Precis som libanon så är Palestina. Bara för att landet var ockuperat av engelsmän och turkar så tog försvann inte folket eller landet precis som inte egypten eller andra ockuperade länder gjorde.
Palestina finns med på massa kartor. Jag vet att det kallats andra namn också under historien som också länkar till judarnas historia i landet. Men bibeln är inte en historiebok.

Angående den lokala arabiska ledaren som jag inte vet något om. Om jag säger till dig att palestinierna hjälpte engelsmännen mot nazisterna varför hakar du upp dig på en ledare. Frankrikes pm de Gaulle skakade hand med Hitler och hjälpte honom. Usa hjälpte honom,ryssland hjälpte honom.

Tror du att judarna har en gåva från gud att bo i just den där marken och förslava och fördriva dess invånare pga bibeln eller något?
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
du kör med dina bluffar i vanlig ordning:
1. Det hade inte hänt något avgörande efter 1945, i alla fall innan sionisterns etniska rensning inleddes. Ditt klagomål handlar bara om att du inte vill erkänna verkligheten, att judarna ägde lite land.
2. Och jag talar om hela palestinska mandatet. Den gerrymandering som skedde där man skar ut en så stor bit som möjligt där de judiska invandrarna hade uppnått majoritet var skamlig. Något majoritetsägande av land hade judarna inte ens där.
3.Sionisterna var själva européer. De där "stridande judarna" du talar om var invandrare från Europa.
4 Sionismen är helt riktigt en 1800-tals idé, från samma kultur som ansåg det vara helt naturligt att européer skapade stater i Rhodesia Sydafrika och var de än ville bo.
5. Israel lurade Västtyskland att de stod som representant för världens judendom och därför skulle ha betalt för förintelsen. Dock försumbart jämfört med att upplåta ett land till dem, utan det vart palestinierna som fick betala det priset. Lustigt nog betraktas det i andra sammanhang som antisemitism att blanda ihop Israel och judar i allmänhet, men när Israel gör det går det bra.

Muslimerna i Sverige är jämförbara med sionisterna i Israel. Skillnaden är att de svenska muslimerna inte har någon plan att utropa en stat till skillnad från de sionistiska invandrarna till Palestina.

Du är som vanligt en ren lögnare. Du vet mycket väl vad som hände i t ex Lydda. De var extremsionister hela bunten, vare sig de var Israels officiella armé eller de inofficiella styrkor som upptogs i IDF efter kriget och vars ledare fick höga poster i det israeliska samhället. Haganah, Irgun och Lehi gick ihop i Jewish Resistance Movement redan 1945.

I begränsad omfattning, även om det till stor del handlade om migration.

De fanns inte? Så landet var helt tomt innan judarna kom dig? "Landet utan folk till folket utan land" som det heter i sionisternas lögnpropaganda.

Han var som du väl vet lokal ledare för att britterna utsett honom till Stormufti, men för dig är inga skamgrepp för låga när det handlar om att smutskasta palestinierna. Ta du och erkänn ansvaret för era egna terrorister som Begin, Shamir, Sharon m fl som ni valde till ledare i full vetskap om vilka illdåd de begått.
Judarna köpte mer mark, det var avgörande. De lokala judarna ägde 7.4% och de lokala araberna ägde 11.6% av hela mandatet när delningsplanen lades fram i november 1947. http://booksand-ebooks.com/political-commentary/israel-palestine-land-division
Eftersom judarna ägde mest land i den föreslagna judiska staten och araberna ägde mest i den föreslagna arabiska är det ganska självklart att judarna ägde mer än araberna i den judiska, trots den brittiska kolonialmaktens rasistiska handelslagar. De ville få billigare olja, det var därför de hindrade judar från att köpa mycket mark och, som du skrev, tillsatte en nazistisk arab som ledare.

Européerna har ingen historisk koppling till Sydafrika och hade därför ingen rätt att utropa sin stat där.

Västtyskland betalade inte skadestånd till det judiska folket som grupp utan snarare till förintelseöverlevarna som grupp och majoriteten av dessa flydde till Israel.

Haganah krigade mot Irgun innan de gav upp och integrerades i IDF 1948. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Altalena_Affair
Lehi var väldigt små och hade ingen särskild militär betydelse. Extremsionister fanns lite här och där, det definitiva är att dem inte stöddes av de judiska ledarna till skillnad från den fullbordade etniska rensningen av judar från arabländer som genomfördes av ländernas regimer.

Angående palestiniernas nationalitet och påstådd rätt till fördrivelse; de fanns självklart innan 50-talet, då kallade de sig dock bara för araber, och jag har aldrig skrivit att någon har rätt att fördriva någon, jag menar bara att deras förlust är självförvållad då de startade krig mot Israel. Detta har jag redan skrivit om tidigare, se mina inlägg för mer utförliga förklaringar och källor.
Citera
2018-04-11, 19:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
"Why are Gentiles needed? They will work, they will plow, they will reap. We will sit like an effendi and eat. That is why Gentiles were created"
- Ovadia Yosef

Vill du ha snoppmätartävling i antidemokratiska åsikter mellan judendomen och islam? På riktigt? En jude säger något och då väger det lika mycket som tusen muslimers åsikter. Betyder det att du tycker judar är mer viktiga än muslimer?
Citera
2018-04-11, 19:19
Medlem
Memestars avatar
Citat:
- Ovadia Yosef
"The Day of Judgment will not come until Muslims fight the Jews, when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say, 'O Muslim, O servant of God, there is a Jew behind me, come and kill him."
- Profeten Mohammad, återciterad av Hamas.

Vilket inflytande hade Ovaida Yosef nu igen?
Citera
2018-04-11, 19:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Judarna köpte mer mark, det var avgörande. De lokala judarna ägde 7.4% och de lokala araberna ägde 11.6% av hela mandatet
Och palestinierna brukade mycket av den övriga marken som på pappret var statsägd. Tycker du 7.4% markägande är en rimlig grund för anspråk på att bilda en stat?
Citat:
Européerna har ingen historisk koppling till Sydafrika och hade därför ingen rätt att utropa sin stat där.
Du vet vad jag tycker om hur ni sionister åberopar 2000 år gammal historia. All har f.ö. koppling till Afrika eftersom människan härstammar därifrån, det är bara gå tillräckligt långt tillbaka i tiden. Sionisterna funderade initialt på att bilda en koloni i Uganda istället för i Palestina vilket visar vad det handlade om. Man ville ha ett land, vilka man stal det ifrån var inte så noga.
Citat:
Västtyskland betalade inte skadestånd till det judiska folket som grupp utan snarare till förintelseöverlevarna som grupp och majoriteten av dessa flydde till Israel.
Västtyskland betalade till staten Israel. Du kanske också är medveten om hur judiskägda banker är de som varit snålast med att kompensera förintelseöverlevare?

Dina försök att bagatellisera judarnas etniska rensning av Palestina är ren historierevisionism, som blir extra grov givet att du också försöker blåsa upp den etniska rensning som förekom i viss omfattning i arabländer.
Citat:
Angående palestiniernas nationalitet och påstådd rätt till fördrivelse; de fanns självklart innan 50-talet, då kallade de sig dock bara för araber,
De kallade sig palestinier om de bodde i det palestinska mandatet. Skillnaden var att även judar som bodde där då kallade sig palestinier.
Citat:
och jag har aldrig skrivit att någon har rätt att fördriva någon, jag menar bara att deras förlust är självförvållad då de startade krig mot Israel.
Den etniska rensningen startades innan det förklarades något krig. Sionisterna startade kriget både med sin etniska rensning och med att ensidigt utropa en judisk stat. Att en grupp invandrare utropar en stat på det sätt är oacceptabelt. F.ö. fanns ju ingen pal4estinsk stat som kunde förklara krig, och du är ju väldigt noga med att alla judiska brott som inte begåtts av en statsmakt inte skall räknas.
Citera
2018-04-11, 19:35
Avstängd
Citat:
Vilket inflytande hade Ovaida Yosef nu igen?
Chefsrabbi för sefardiska judarna, grundare av partiet Shas, 800 000 bevistade hans begravningsprocession. Jag såg någon omröstning där han hamnade på topp fem bland de mest populära judarna i Israel genom tiderna.

Jämför det med stormuftin som utsetts av britterna som du försökte dra fram som bevis på palestiniernas illvilja.
Citera
2018-04-11, 20:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Chefsrabbi för sefardiska judarna, grundare av partiet Shas, 800 000 bevistade hans begravningsprocession. Jag såg någon omröstning där han hamnade på topp fem bland de mest populära judarna i Israel genom tiderna.

Jämför det med stormuftin som utsetts av britterna som du försökte dra fram som bevis på palestiniernas illvilja.

Jämför hellre med islam:
https://www.centerforinquiry.net/secularislam/islamic_viewpoints/is_islam_compatible_with_democracy_and_human_right s/
Citera
2018-04-11, 20:53
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Och palestinierna brukade mycket av den övriga marken som på pappret var statsägd. Tycker du 7.4% markägande är en rimlig grund för anspråk på att bilda en stat?

Du vet vad jag tycker om hur ni sionister åberopar 2000 år gammal historia. All har f.ö. koppling till Afrika eftersom människan härstammar därifrån, det är bara gå tillräckligt långt tillbaka i tiden. Sionisterna funderade initialt på att bilda en koloni i Uganda istället för i Palestina vilket visar vad det handlade om. Man ville ha ett land, vilka man stal det ifrån var inte så noga.

Västtyskland betalade till staten Israel. Du kanske också är medveten om hur judiskägda banker är de som varit snålast med att kompensera förintelseöverlevare?

Dina försök att bagatellisera judarnas etniska rensning av Palestina är ren historierevisionism, som blir extra grov givet att du också försöker blåsa upp den etniska rensning som förekom i viss omfattning i arabländer.

De kallade sig palestinier om de bodde i det palestinska mandatet. Skillnaden var att även judar som bodde där då kallade sig palestinier.

Den etniska rensningen startades innan det förklarades något krig. Sionisterna startade kriget både med sin etniska rensning och med att ensidigt utropa en judisk stat. Att en grupp invandrare utropar en stat på det sätt är oacceptabelt. F.ö. fanns ju ingen pal4estinsk stat som kunde förklara krig, och du är ju väldigt noga med att alla judiska brott som inte begåtts av en statsmakt inte skall räknas.

Chefsrabbi för sefardiska judarna, grundare av partiet Shas, 800 000 bevistade hans begravningsprocession. Jag såg någon omröstning där han hamnade på topp fem bland de mest populära judarna i Israel genom tiderna.*

Eftersom nästan all mark var allmän tycker jag populationen är mer relevant än landägandet, judarna var som sagt majoritet i området som Ben-Gurion utropade staten Israel i. Tycker du 11.6% är "rimligt anspråk" för araberna att bilda en stat?

Du har ovanligt kort minne. Häromdagen förklarade jag varför Eretz-Israel har haft central betydelse hos det judiska folket i tusentals år. Kan européerna göra samma anspråk om Sydafrika?

Snålast? Det vill jag se statistik på.

Jag behöver varken bagatellisera eller blåsa upp. 900 000 judar fördrevs av arabiska regimer, 125 000 araber fördrevs av självagerande extremsionister. Dra dina egna slutsatser!

De lokala arabiska ledarna förklarade krig mot brittiska mandatets judiska befolkning långt innan staten Israel utropades. Du kan skriva att dessa ledare inte representerade majoriteten av mandatets arabiska befolkning, vilket är ett legitimt ställningstagande, men du påstår alltså att de inte "kunde förklara krig". Ska bli intressant att se hur du försöker bortförklara inbördeskriget de startade 1947...

Menar du seriöst att samtliga medlemmar i partier Shas (som förresten är ett av Israels minsta partier) stödjer eller ens känner till det där citatet? Till skillnad från profeten Muhammads folkmordsuppvigling som dagligen upprepas av Hamas!

Jag drog upp honom som bevis på den brittiska kolonialmaktens och det lokala arabiska ledarskapets (inte nödvändigtvis folkets) antisemitism.

Här är en artikel i Times of Israel som fördömer Ovaida, jag antar att du redan vet vad som händer med muslimer som fördömer Mohammad eller vågar kritisera Hamas.

Historisk kontext är alltid användbar när man diskuterar potentiella lösningar, men nu har du i vanlig ordning helt vandrat iväg från trådens syfte. Vill du fortsätta denna diskussion får du ta upp den i PM eller lämplig tråd. Eller så kan du spara dig pinsamheten och bara erkänna förlust här och nu...
Citera
2018-04-11, 21:19
Avstängd
Citat:
Eftersom nästan all mark var allmän tycker jag populationen är mer relevant än landägandet, judarna var som sagt majoritet i området som Ben-Gurion utropade staten Israel i. Tycker du 11.6% är "rimligt anspråk" för araberna att bilda en stat?
Som jag förklarat för dig och visat med beskrivning i wikipedia angav inte Israel några gränser när de utropade en stat, och som ryssen Ben-Gurion förklarat i det där brevet till sin bror var i alla fall ambitionen bara att man skulle få ett brofäste som man senare kunde utvidga.

Sen vet du också mycket väl att den arabiska befolkningen brukade mycket mer än 11.6% även om de formellt inte ägde marken. Det hela liknar de metoder europeiska imperierna alltid använt för att underkänna infödingarnas rätt till den mark de bor på.
Citat:
Du har ovanligt kort minne. Häromdagen förklarade jag varför Eretz-Israel har haft central betydelse hos det judiska folket i tusentals år.

Jag vet vad du tycker, men om du tror du kan övertyga mig med dina svärmerier har du själv ovanligt kort minne.
Citat:
Jag behöver varken bagatellisera eller blåsa upp. 900 000 judar fördrevs av arabiska regimer, 125 000 araber fördrevs av självagerande extremsionister. Dra dina egna slutsatser!
Du ljuger så det står härliga till. Det fördrevs inga 900 000 judar av arabiska regimer, och det fördrev betydligt fler än några 125 000 från Palestina, i flera fall dessutom av Haganah och israeliska staten efter dess bildande.
Citat:
De lokala arabiska ledarna förklarade krig mot brittiska mandatets judiska befolkning långt innan staten Israel utropades.
Sionisterna som inte bodde i Palestina gjorde klart att de avsåg bilda en stat där redan 1897! Det om någon var en krigsförklaring.
Citat:
Du kan skriva att dessa ledare inte representerade majoriteten av mandatets arabiska befolkning, vilket är ett legitimt ställningstagande, men du påstår alltså att de inte "kunde förklara krig". Ska bli intressant att se hur du försöker bortförklara inbördeskriget de startade 1947...
Det var en respons till dina ivriga bortförklaringar att allt "sionistiska extremister"gjorde inte skall räknas. Om enbart staters agerande räknas kan du inte ta med något palestinierna gjort eftersom de inte har en stat.
Citat:
Jag drog upp honom som bevis på den brittiska kolonialmaktens och det lokala arabiska ledarskapets (inte nödvändigtvis folkets) antisemitism.
Du klagade nyss på att alla i Shas kanske inte ens kände till det citat jag drog upp, och det är en helt relevant invändning att det inte var sådana citat som gjorde Yosef populär, jag drog upp det mer för att visa att man kan hitta skit om alla religioner på samma sätt som melonen gör. Likafullt kör du här med att det var just antisemitismen som fick britterna och, på något sätt palestinska ledarskapet vad nu de hade med saken att göra, att välja stormuftin. Du är som alltid en hycklare.
Citat:
Eller så kan du spara dig pinsamheten och bara erkänna förlust här och nu...
Du är verkligen oerhört pigg på att utropa dig själv till segrare i varje diskussion.
Citera
2018-04-11, 21:27
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Som jag förklarat för dig och visat med beskrivning i wikipedia angav inte Israel några gränser när de utropade en stat, och som ryssen Ben-Gurion förklarat i det där brevet till sin bror var i alla fall ambitionen bara att man skulle få ett brofäste som man senare kunde utvidga.

Sen vet du också mycket väl att den arabiska befolkningen brukade mycket mer än 11.6% även om de formellt inte ägde marken. Det hela liknar de metoder europeiska imperierna alltid använt för att underkänna infödingarnas rätt till den mark de bor på.

Jag vet vad du tycker, men om du tror du kan övertyga mig med dina svärmerier har du själv ovanligt kort minne.

Du ljuger så det står härliga till. Det fördrevs inga 900 000 judar av arabiska regimer, och det fördrev betydligt fler än några 125 000 från Palestina, i flera fall dessutom av Haganah och israeliska staten efter dess bildande.

Sionisterna som inte bodde i Palestina gjorde klart att de avsåg bilda en stat där redan 1897! Det om någon var en krigsförklaring.

Det var en respons till dina ivriga bortförklaringar att allt "sionistiska extremister"gjorde inte skall räknas. Om enbart staters agerande räknas kan du inte ta med något palestinierna gjort eftersom de inte har en stat.

Du klagade nyss på att alla i Shas kanske inte ens kände till det citat jag drog upp, och det är en helt relevant invändning att det inte var sådana citat som gjorde Yosef populär, jag drog upp det mer för att visa att man kan hitta skit om alla religioner på samma sätt som melonen gör. Likafullt kör du här med att det var just antisemitismen som fick britterna och, på något sätt palestinska ledarskapet vad nu de hade med saken att göra, att välja stormuftin. Du är som alltid en hycklare.

Du är verkligen oerhört pigg på att utropa dig själv till segrare i varje diskussion.
Sluta posta gamla debunkade lögner som dessutom är OT! Om du vill ha fler svar får du komma med nya argument och flytta från denna tråd om det inte explicit handlar om lösningar.
Citera
2018-04-12, 08:26
Bannlyst
Citat:
Sionisternas etniska rensning hade inletts innan staten utropades. Israel angav inga gränser i sin självständighetsförklaring och nästan alla strider under kriget utspelade sig utanför den zon de sionistiska invandrarna "tilldelats" som det heter i din historieförfalskning. (Sionisterna hade inte "tilldelats" något, det fanns ett på intet sätt bindande förslag.)

Kan jag sen få 11.2% av allt du äger? Du får behålla 88,8% så du har inget att klaga på...

Jag talar sanning, du försöker förfalska historien.

Ni sionister är så förutsägbara, ni har alla precis samma falska argument. Palestinier är ett begrepp som funnits länge, det är bara det att innan sionisterna skulle ha sin judiska stat, åsyftade det alla som bodde i det palestinska mandatet, vare sig de var judar, kristna eller muslimer. Det spelade inte lika stor roll på den tiden. Ord ändrar betydelse förstår du, men oberoende av vad du kallar dem bodde folket där.

Jag måste fråga. Är du jude? Israel? Kristen sionist? Vad är det som driver dig att så ensidigt ge skulden på palestinierna?

Judarna hade lika stor rätt för dessa landområden som araberna. Det var inte dem som ägde detta utan britterna lämnade över detta till FN. Det som försvårar i denna konflikt att det finns en part som tror att de äger hela Palestinamandatet..och tror att Jerusalem är deras stad.

Var finns inflytandet från de kristna när det gäller Jerusalem? Bibeln bygger på området där konflikten pågår..men inte har kristna börjat att trilskas med att de inte får något område..

De är nöjda med att åka till området..som turister.

Muslimer har redan Mekka och Medina som deras mest heliga platser. Det räcker. Araberna har inte visat att de förtjänar en stat..de har visat att de inte respekterar överenskommelser..de har inte visat respekt för staten Israel.. Detta har gjort att jag tröttnat på dem för längesen. De har visat vara respektlösa, ej kompromissvilliga, lömska och opålitliga. Det är ingen grogrund för att bli granne till Israel. Israel måste känna att deras existens inte hotas.. deras säkerhet är det viktigaste.. Där har arberna inte visat någonting..utan fortsätter med väpnad kamp.

Araberna har fått sina chanser..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in