2018-04-11, 19:55
Medlem
chimpsky666s avatar
https://www.pbs.org/newshour/nation/watch-live-white-house-expected-to-address-possible-u-s-action-in-syria

Länk för de som är intresserade att se officiella liveuttalandet från Vita huset angående Syrien.

Citat:
White House press secretary Sarah Huckabee Sanders is expected to address possible U.S. action in Syria as tensions over a suspected chemical attack continue to grow.
Citera
2018-04-11, 20:02
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Jag ogillar verkligen denna eskalering, men kan man räkna med nedskjutna plan och fartyg som svar tro? Om så inte sker är ju ryssland helt synade och uträknade

Själv tror jag ryssarna svarar på attacker men oklart hur
Ja, såväl USA som Ryssland har till vissa delar nu förbundit sig att agera på ett sätt som eskalerar konflikten. Jag gissar dock att Ryssland håller sig till att skjuta ner missiler och inte vedergälla mot fartygen de kommer ifrån.

Det är två tuppar som målat in sig i varsitt hörn, och ingen vill ge sig. Otroligt olustig utveckling.
Citera
2018-04-11, 20:04
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag inbillar mig att det fetmarkerade är ett huvudmål med operationen...
Jag tror att de båda är lite sugna på att testa sina arsenaler mot varandra. Men som sagt att Ryssland inte kommer att ge sig på att försöka ge sig på amerikanska fartyg.
Citera
2018-04-11, 20:05
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nej. Den Ryska närvaron i Syrien respektive Medelhavet har inte kapacitet att bekämpa Amerikanska flyg/sjöstridskrafter på ett framgångsrikt sätt, sett mot det faktum att man skulle bli förintade när vedergällningen kommer.

Det sagt så kan ju någon ändå få in en lyckträff, vilket sannolikt skulle spetsa till situationen ytterligare.
Okej, officiellt kanske ryssarna är sämre utrustat i regionen, samtidigt känns det som att ryssarna är mer restriktiva med att skryta om vad man har för utrustning. Givetvis gäller det omvända när det kommer till usa. Allt ska visas via film, media och skrytas om så myckket det bara går.

Jag köper att usa har avancerade vapen men och det är utan tvekan det land som krigat mest i modern historia, dock har man i stort sett alltid mött länder som varit uträknade från början (teknologiskt och ekonomiskt) och endå inte lyckats särskillt bra.

När mötte usa senast ett jämförbart luftmostånd eller blev hotade på hemmaplan? Det är något som ryssarna varit med om och som kommer att bli vetklighet om detta dras så långt.
Citera
2018-04-11, 20:10
Medlem
Intressant analys av Doumafilmerna

https://twitter.com/tarek_oo7/status/984054693755342849?s=19

"More videos uploaded by the white helmets of the alleged chimical attack in #Douma,i went through them and i noticed something extremely wrong and does not add up.
The white helmets were first on site and they took this video: (please be aware the vid is graphic)"
Citera
2018-04-11, 20:13
Medlem
MrSkargards avatar
Varför är vissa här övertygade om att en attack kommer ske den kommande natten? Vad har jag missat? Alarmister...
Citera
2018-04-11, 20:16
Medlem
humanlifes avatar
Det är väl tänkbart att Syrien angriper koalitionens baser som svar?
Citera
2018-04-11, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Diskussionen gällde Rysslands ekonomiska utveckling mot bakgrund av att de har stora naturresurser. Jag drog då som ett exempel ur en multivariat förklaring att den arktiska oljan inte i dagsläget kan intecknas som en ekonomisk tillgång pga en utvinningskostnad som överstiger marknadspriset med god marginal. Det tog dig sedan tre inlägg att förstå att det var den arktiska oljan jag avsåg, trots att jag skrev det så tydligt det går. Jag hjälpte dig tom så mycket att jag klistrade in en del av detta inlägg, men inte ens då trillade polletten ned.

Jag hoppas att du förstår att jag är rätt måttligt road att diskutera ett ämne där vi befinner oss så pass långt ifrån varandra kunskapsmässigt, och där du inte ens kan hålla fokus på vad diskussionen rör. Det blir uteslutande enkelriktad information från min sida till dig, och du tycks ha väldiga problem att tillgodogöra dig den information jag bibringar. Jag har inget emot att diskutera med någon som inte är bildad i ett ämne, men då måste det finnas i alla fall tillstymmelse till läraktighet, vilket tyvärr saknas här.

Jag hoppas däremot att du kan ta till dig meta-diskussionen och den psykologiska förklaringsmodell jag bifogat. Det ligger förvisso i sakens natur att du inte ska begripa den, och det ligger definitivt utanför trådens topic, men då jag är genuint intresserad av att veta hur du tolkar din egen insats i detta meningsutbyte mot förklaringsmodellen får du väldigt gärna skicka mig ett privat meddelande om det när du tänkt igenom det några varv.

Nu är det ju så att Ryssland har lyckats komma upp i 11 miljoner fat per dag med en kostnad på 20 usd per fat. Så ditt tramsande om någon helt irrelevant arktisk olja får stå för dig.

Du är tydligen lika usel på att diskutera relevanta fakta för diskussionen som du är hobbypsykolog.

Hur var det förresten med det inflationsjusteradd oljepriset från 1998/1999? Du vägrar konsekvent svara på det. Märkligt. Herr inflationsjustering.
Senast redigerad av NisseD 2018-04-11 kl. 20:19.
Citera
2018-04-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Baser de har på Syriskt territorium eller vilka baser menar du?
Citera
2018-04-11, 20:18
Avslutad
1.) Nej, det har inte skett någon kemisk attack från Assads sida den här gången heller. Det krävs en mycket unik form av ignorans och kort minne för att på allvar ens ta det seriöst.

2.) Nej, det kommer med all sannolikhet inte ske någon större attack från USA:s sida på Syrien (i absolut värsta fall kanske en mindre missil på någon betydelselöst plats men även det extremt osannolikt). Det finns varken kapacitet eller resurser hos USA för en större eskalation av konflikten.

3.) För den som inte förstått än är det värt att påpeka att ett "tredje världskrig" har pågått sedan cirka år 2015. Det hela bedrivs i form av proxykrig (nödvändighet när båda sidor har kärnvapen) där det stora slagfältet är Syrien.

Ett världskrig går inte direkt till som så att två sidor samlas på en åker och helt plötsligt springer emot varandra likt i filen Braveheart vilket många tycks tro. Det var inte så under örsta eller andra världskriget för den delen heller.

Det som era medier spyr ur sig är fejk-news som vanligt och ett "riggat" spel för galleriet. De kommer visa sig ha fel om allt som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Det sker redan dagligen... Det brukar benämnas som "attacker av rebeller" och det sker nu systematiskt i Syrien. Så sent som förra veckan avled minst 20 amerikaner i samlade attacker mot patruller med mer.
Senast redigerad av GillJung 2018-04-11 kl. 20:22.
Citera
2018-04-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
1.) Nej, det har inte skett någon kemisk attack från Assads sida den här gången heller. Det krävs en mycket unik form av ignorans och kort minne för att på allvar ens ta det seriöst.

2.) Nej, det kommer med all sannolikhet inte ske någon större attack från USA:s sida på Syrien (i absolut värsta fall kanske en mindre missil på någon betydelselöst plats men även det extremt osannolikt). Det finns varken kapacitet eller resurser hos USA för en större eskalation av konflikten.

3.) För den som inte förstått än är det värt att påpeka att ett "tredje världskrig" har pågått sedan cirka år 2015. Det hela bedrivs i form av proxykrig (nödvändighet när båda sidor har kärnvapen) där det stora slagfältet är Syrien.

Ett världskrig går inte direkt till som så att två sidor samlas på en åker och helt plötsligt springer emot varandra likt i filen Braveheart vilket många tycks tro. Det var inte så under örsta eller andra världskriget för den delen heller.

Det som era medier spyr ur sig är fejk-news som vanligt och ett "riggat" spel för galleriet. De kommer visa sig ha fel om allt som vanligt.

Punkt 2. USA har inte kapacitet eller resurser att utöka konflikten? Menar du allvar?
Citera
2018-04-11, 20:24
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung

Varför?

Ingen respektingivande media har ens närmat sig slutsatsen om att det skulle vara något tredje världskrig på gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in