2018-03-19, 02:31
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Typiskt att Klonidin inte finns i Sverige heller! Tar just nu Inderal vid behov. Vill verkligen testa ngot som Klonidin eller Intuniv.

Klonidin a.k.a. Catapresan kan man f utskrivet p licens. Lkaren skriver ngot och sen nr man kommer till apoteket bestller de hem den.
r receptet p ett antal uttag s mste man anvda sig av samma apotek fr alla uttag.

Vet att det r s fr jag har Catapresan 75 mg tabletter hr hemma.
Citera
2018-03-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Klonidin a.k.a. Catapresan kan man f utskrivet p licens. Lkaren skriver ngot och sen nr man kommer till apoteket bestller de hem den.
r receptet p ett antal uttag s mste man anvda sig av samma apotek fr alla uttag.

Vet att det r s fr jag har Catapresan 75 mg tabletter hr hemma.

Catapresan finns bara som injektionsvtska enligt Fass?
Citera
2018-03-21, 14:17
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Catapresan finns bara som injektionsvtska enligt Fass?

Ja, det ser ut s eftersom det r ett avregistrerat lkemedel. P Licens kan lkares skriva ut tablettter i bde 25mg och 75 mg.
Att den r avskriven r fr att vi numer har bttre blodtrycksmediciner men Catapresan anvnds som off label kring en del tillstnd. Det vanligaste r mot abstinens nr man trappar ut opiater men det finns fler anvndningsomrden som jag inte kan leverera p rak arm just nu. Tror en form av migrn kan lindras med Catapresan (obs!! spekulation).
Citera
2018-04-11, 19:57
Medlem
Citat:
Fick den inte utskrivet. Trkigt! Skulle behva ngot mot stresspslag/rastlshet. Har ntligen hittat "min" antidepp men den hjlper inte det problemet. Typiskt att Klonidin inte finns i Sverige heller! Tar just nu Inderal vid behov. Vill verkligen testa ngot som Klonidin eller Intuniv.

Vldigt bra mot stresspslag/rastlshet.

Har den som monoterapi.

Hller p att titrera in dosen. En mg i veckan.

Enligt lkemedelsverket (hade kontakt med dem tidigare) s freligger fri frskrivningsrtt och d Intuniv inte r narkotikaklassat s kan i princip vilken lkare frskriva det. Detta ven trots att indikationen idag r adhd hos barn och ungdomar upp till 17 r.

Det dr med ldern kvittar nog om du har en adhd diagnos, dremot r de inte lika ltt att f en lkare att frskriva om inte diagnos eller misstanke om detta finns.
Citera
2018-04-11, 20:09
Medlem
Kan lgga till att jag har diagnos adhd.

nskade Intuniv redan innan utredningen men d var det blankt nej frn doktorn.

Men som sagt, svaret frn lkemedelsverket var att inga hinder egentligen fanns fr frskrivning mot annan indikation men i verkligheten r det nog inte s.
Citera
2018-04-13, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JHook

Har den som monoterapi.

Enligt lkemedelsverket (hade kontakt med dem tidigare) s freligger fri frskrivningsrtt och d Intuniv inte r narkotikaklassat s kan i princip vilken lkare frskriva det. Detta ven trots att indikationen idag r adhd hos barn och ungdomar upp till 17 r.

Det dr med ldern kvittar nog om du har en adhd diagnos, dremot r de inte lika ltt att f en lkare att frskriva om inte diagnos eller misstanke om detta finns.

Vad intressant. Hur tycker du den hjlper? Vilken effekt tycker du att du fr? Ska fortstta trycka p att f den.
Citera
2018-04-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JHook

Har den som monoterapi.

Fick ingen respons alls p Intuniv nr jag lg p 4mg / dygn (vger runt 100kg), men fick trappa ned fr att sluta istllet fr att se om hgre dos skulle gjort ngon skillnad.

Till frgan; eftersom jag inte fr ngon respons alls av 4mg, r det d uteslutet att hgre dos skulle ge effekt?
Citera
2018-04-14, 17:42
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etskimor
Fick ingen respons alls p Intuniv nr jag lg p 4mg / dygn (vger runt 100kg), men fick trappa ned fr att sluta istllet fr att se om hgre dos skulle gjort ngon skillnad.

Till frgan; eftersom jag inte fr ngon respons alls av 4mg, r det d uteslutet att hgre dos skulle ge effekt?

Det r inte uteslutet, men det gr det betydligt mindre troligt.

DOCK... vilken form av ADHD har du? r du hyperaktiv, eller har du vad som kallas ADD/ADHD-PI/SCT/CDD och drmed snarare r helt och fullkomligt energils? Medlet fungerar i regel bttre p klassiska ADHD-are - srskilt om du har problem med verdriven emotionalitet och aggression, att du nstan grnsar mot att uppfattas som en Borderlineare.

Fr att svara p frgan, s kan man g upp till tminstone 7-8 mg i dos - men jag har lst att i USA s har man lttat p den hr grnsen en aning, eftersom medlet r skert till vldigt hga doser om man inte fr drastiskt mycket lgre blodtryck.

Du har drmed dubbla spannet kvar att utvrdera i doseringsvg - jag rekommenderar att du gr nda upp till 8 mg innan du skriver av Intuniv helt.

https://www.accessdata.fda.gov/drugs...037s009lbl.pdf

Citat:
Doses up to 0.12 mg/kg once daily may provide additional benefit (2.2).

(detta skulle bli 8.4 mg om du vger t ex 70 kilo)
Citera
2018-04-16, 12:40
Medlem
Citat:
Vad intressant. Hur tycker du den hjlper? Vilken effekt tycker du att du fr? Ska fortstta trycka p att f den.

Den fungerar vldigt bra mot den hyperaktiva delen av ADHD. Hller fortfarande p att ka dosen (1 mg/vecka) och vid varje kning intrder en galen trtthet. Sedan efter ngra dagar frsvinner det. terstr att se vilken dos som r optimal.

Verkar dock ha fga verkan p motivation och tror att det ultimata r att kombinera den med lgdos centralstimulantia som Elvanse eller Concerta. Kan skert ocks motverka den uppkomna trttheten.
Citera
2018-04-16, 14:44
Medlem
[quote=Etskimor|Till frgan; eftersom jag inte fr ngon respons alls av 4mg, r det d uteslutet att hgre dos skulle ge effekt?[/QUOTE]

Tycker svaret som Ninjor1987 gett var utmrkt.

Inte uteslutet, men har du inte knt ngon positiv effekt alls upp till 4 mg per dag s r det inte troligt att du gr det med kad dos heller.

Men, man vet inte om man inte provat sa flickan..

Rekommenderad maxdos fr barn och ungdomar upp till 17 r har varit 7 mg per dag. Fr vuxna finns inte detta n. Lmplig dos sgs hr enligt FASS istllet vara 0,05 - 1,12 mg per kg kroppsvikt.

Har i andra forum ven sett att doser mellan 8 - 11 mg/dag frekommer.

En sak till som frbryllar mig. Hller som sagt p att justera in dosen men frvnas lite ver hur olika det hittills slr varje gng efter tablettintag. Ibland galet trtt, ibland pigg, ibland lugn, ibland lite stirrig (som vanligt i min adhd iofs..), ibland grtig i huvudet, ibland klartnkt (mer n vanligt..).

terstr och se vad som hnder.
Citera
2018-05-11, 21:57
Medlem
Fungerar denna ungefr likvrdigt Inderal eller andra betablockerare? Inderal tycker jag r rtt vrdels frutom fr just vid behov om man har hg puls. Noll verkan p psyket p mig.
Citera
2018-05-13, 13:26
Medlem
Sqrbankens avatar
Tar tv mg. Intuniv p kvllen och har Elvanse och Attentin, sistnmnda vid behov, p dagen. ADD-diagnosticerad sedan ngra mnader och d med en dom om "kraftig" ADD. Att jag klarat skola och yrke i alla r tyckte psykiatrikerna var rtt anmrkningsvrt.

Vet inte riktigt ang. Intuniv? Nu gr Elvanse och Attentin underverk fr mig p dagarna men om jag frsttt det hela rtt s ska Intuniven fungera lite som en "betablockare" fr mig p kvllen. Ska bli lite trtt och varva ner ocks. Vart lite luddigt fr mig hr.

Inga kritiska niver, men fick lite hgre blodtryck p Elvanse (Metydfenidatet jag frst sattes in p var dock vrre), och knner att hjrtat inte jobbar lika hrt och att andra symtom p hgt blodtryck jag hade har frsvunnit. Antar det r syftet?

FB:s Lkemedelsguru Ninjors tankar kring detta r som vanligt vlkommet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in