Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-12-06, 22:49
Medlem
Ninjor1987s avatar
YES!!

Äntligen... som jag har väntat... som jag har lidit. Äntligen kommer Intuniv till Sverige! =) Det har nyligen blivit godkänt av EU, så som jag förstår det så förväntas det rullas ut i Sverige i Mars 2016.

Europeiskt godkännande för Intuniv – ny behandling för barn och ungdomar med ADHD
http://www.pharma-industry.se/intuniv/
Citat:
Intuniv är en selektiv alfa2A-adrenerg receptoragonist och innehåller den aktiva substansen guanfacin. Det är ett långverkande, icke centralstimulerande läkemedel som tas en gång om dagen, antingen på morgonen eller på kvällen. Intuniv är godkänt för behandling av ADHD i USA och Kanada (Intuniv XR™).

Guanfacin som är den aktiva substansen i Intuniv är ett ämne med stor potential - lättare OCD, lättare PTSD och Borderline Personlighetsstörning kan även dom i teorin behandlas med Guanfacin - att blockera men samtidigt stimulera dom noradrenerga receptorerna är ett spännande område! =)

Överlag stärker den kopplingen mellan resten av hjärnan till Frontalloben, vilket leder till mindre symptom vid ADHD, men kanske även hypotetiskt sett bättre känslokontroll.

Nån mer än jag som är riktigt glatt överraskad och sugen på att prova det?!
Citera
2015-12-06, 23:43
Medlem
godhetsapostelns avatar
"Intuniv godkänns för behandling av ADHD hos barn och ungdomar i åldrarna 6 till 17 år där centralstimulerande läkemedel inte är lämpliga"
Eftersom du är över arton (?) lär ju du inte komma ifråga....
Citera
2015-12-06, 23:57
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"Intuniv godkänns för behandling av ADHD hos barn och ungdomar i åldrarna 6 till 17 år där centralstimulerande läkemedel inte är lämpliga"
Eftersom du är över arton (?) lär ju du inte komma ifråga....

Jag är långt över 18, ja - men det bör nämnas att tills Elvanse och Attentin fanns på marknaden så fanns det faktiskt INGEN ordinerad officiell farmakologisk behandling av vuxen-ADHD, eftersom förskrivningsreglerna inte hängde med i utvecklingen av DSM och det faktum att vuxen-ADHD blev en accepterad diagnos.

Jag blev då trots detta förskriven metylfenidat (concerta, ritalin), eftersom jag hade påtagliga problem. Resultatet har dock varit klent, jag förefaller inte vara en av dom som svarar på metylfenidat.

Och jo, jag menar att diagnosen stämmer, för jag har gjort genetiska tester på mig själv som visade några av kandidatgenerna för ADHD, och i synnerhet en av dom mer trovärdiga sådana. (DRD4 vntr-7 mutation)

Sen är ju det här inte ett narkotiskt preparat, så bara där så stiger ju förskrivningstroligheten ganska rejält - så jo, jag tror jag har en god chans att få Intuniv förskrivet.

Klart å' betart!
Citera
2015-12-07, 01:49
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag är långt över 18, ja - men det bör nämnas att tills Elvanse och Attentin fanns på marknaden så fanns det faktiskt INGEN ordinerad officiell farmakologisk behandling av vuxen-ADHD, eftersom förskrivningsreglerna inte hängde med i utvecklingen av DSM och det faktum att vuxen-ADHD blev en accepterad diagnos.

Jag blev då trots detta förskriven metylfenidat (concerta, ritalin), eftersom jag hade påtagliga problem. Resultatet har dock varit klent, jag förefaller inte vara en av dom som svarar på metylfenidat.

Och jo, jag menar att diagnosen stämmer, för jag har gjort genetiska tester på mig själv som visade några av kandidatgenerna för ADHD, och i synnerhet en av dom mer trovärdiga sådana. (DRD4 vntr-7 mutation)

Sen är ju det här inte ett narkotiskt preparat, så bara där så stiger ju förskrivningstroligheten ganska rejält - så jo, jag tror jag har en god chans att få Intuniv förskrivet.

Klart å' betart!

Trevligt, ska bli intressant att höra hur det går. Jag kan inte hantera amfetamin och metylfenidat har för mycket biverkningar.

En fråga ang. DNA, är det på 23andme eller något liknande du har testat dig? Synd att man är fattig som en kyrkråtta, annars hade jag nog testat mig redan innan jag hörde om detta.
Citera
2015-12-07, 02:09
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Trevligt, ska bli intressant att höra hur det går. Jag kan inte hantera amfetamin och metylfenidat har för mycket biverkningar.

En fråga ang. DNA, är det på 23andme eller något liknande du har testat dig? Synd att man är fattig som en kyrkråtta, annars hade jag nog testat mig redan innan jag hörde om detta.

Det är 23andme's tjänst jag använt, men bara för att få gjort själva testet och fixa rådatan - den körde jag senare genom Promethease för 50 kr. =)

Allt som allt så kostade det kring 1400 kr för alltihopa. Jag tror personligen att du har råd! =) Fattigare än en student är det ganska svårt att vara.
Citera
2016-02-16, 07:35
Medlem
Citat:
YES!!

Äntligen... som jag har väntat... som jag har lidit. Äntligen kommer Intuniv till Sverige! =) Det har nyligen blivit godkänt av EU, så som jag förstår det så förväntas det rullas ut i Sverige i Mars 2016.

Europeiskt godkännande för Intuniv – ny behandling för barn och ungdomar med ADHD
http://www.pharma-industry.se/intuniv/

Guanfacin som är den aktiva substansen i Intuniv är ett ämne med stor potential - lättare OCD, lättare PTSD och Borderline Personlighetsstörning kan även dom i teorin behandlas med Guanfacin - att blockera men samtidigt stimulera dom noradrenerga receptorerna är ett spännande område! =)

Överlag stärker den kopplingen mellan resten av hjärnan till Frontalloben, vilket leder till mindre symptom vid ADHD, men kanske även hypotetiskt sett bättre känslokontroll.

Nån mer än jag som är riktigt glatt överraskad och sugen på att prova det?!
b

Jag har haft Attentin ett tag nu men har en del biverkningar jag vill bli av med som Intuniv verkar lösa.
1. Jag har även Tourettes med tics och på Attentin blir ticsen 1000 ggr värre.
Detta hjälper intuniv mot.
2. Lite förhöjt blodtryck, inte så det är farligt. Detta hjälper Intuniv mot.
3. Jag har svårt att somna på kvällarna och vaknar mitt i natten. Även detta ska Intuniv hjälpa mot.
Skulle be min läkare söka Intuniv på licens men om det släpps i Mars så kan jag ju vänta.
Hoppas verkligen det funkar så bra som man kan läsa överallt på Amerikanska forum.
Citera
2016-02-17, 14:25
Medlem
Edrics avatar
Finns priser på Fass nu, är det tillgängligt? Måste kontakta min psykiater för att få testa det här.
Citera
2016-02-17, 17:25
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Finns priser på Fass nu, är det tillgängligt? Måste kontakta min psykiater för att få testa det här.

Ja se på fan... nu har statusen ändrats från "läkemedel som inte tillhandahålls"! Det verkar ju faktiskt som om att den finns tillgänglig nu!

Dock, som jag fattat det så trodde jag att det skulle ta några veckor till? Att den skulle komma ut i början till mitten av Mars.

Men bara gött om den finns ute nu! Ser fram emot potentiella recensioner här - och kom ihåg, en del behöver kombinera den med LÅG dos metylfenidat eller amfetamin för att få bäst effekt - så även om ni testar och känner att det inte hjälper, så MÅSTE ni göra ett extra test, i kombo med en stimulant.

ANNARS SÅ HAR NI ICKET PROVAT MEDICINEN NOGGRANT!
Citera
2016-02-17, 18:44
Medlem
aislings avatar
Intressant! Ska bli spännande att följa tråden.
Citera
2016-02-17, 20:35
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ja se på fan... nu har statusen ändrats från "läkemedel som inte tillhandahålls"! Det verkar ju faktiskt som om att den finns tillgänglig nu!

Dock, som jag fattat det så trodde jag att det skulle ta några veckor till? Att den skulle komma ut i början till mitten av Mars.

Men bara gött om den finns ute nu! Ser fram emot potentiella recensioner här - och kom ihåg, en del behöver kombinera den med LÅG dos metylfenidat eller amfetamin för att få bäst effekt - så även om ni testar och känner att det inte hjälper, så MÅSTE ni göra ett extra test, i kombo med en stimulant.

ANNARS SÅ HAR NI ICKET PROVAT MEDICINEN NOGGRANT!
Japp, tänker kombinera med Attentin, men hade varit nice om Intuniv fungerade tillräckligt för helger samt under semestern till sommaren för jag vet inte om jag orkar resa med Attentin till asien.
Citera
2016-02-17, 21:05
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Japp, tänker kombinera med Attentin, men hade varit nice om Intuniv fungerade tillräckligt för helger samt under semestern till sommaren för jag vet inte om jag orkar resa med Attentin till asien.

Har för mig att du har den hyperaktiva varianten av ADHD? I så fall är ju chansen större att den fungerar som mono-medicinering - bara att prova utan stimulant först - stimulanten har du bara i beredskap i början i så fall,om du får några akuta bieffekter.

Kom ihåg förresten att dom flesta funkar bäst om dom tar Intuniv på kvällen, inför sänggående, eftersom den har trötthet som bieffekt för många i början. (verkar förresten vara väldigt logiskt överlag att ta den vid sänggående, eftersom det tydligen tar upp till 4-6 timmar innan den kickar in helt också! Men sedan så är den aktiva verkan igång mer än 24 timmar...! o_o )
Citera
2016-02-17, 21:56
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Har för mig att du har den hyperaktiva varianten av ADHD? I så fall är ju chansen större att den fungerar som mono-medicinering - bara att prova utan stimulant först - stimulanten har du bara i beredskap i början i så fall,om du får några akuta bieffekter.

Kom ihåg förresten att dom flesta funkar bäst om dom tar Intuniv på kvällen, inför sänggående, eftersom den har trötthet som bieffekt för många i början. (verkar förresten vara väldigt logiskt överlag att ta den vid sänggående, eftersom det tydligen tar upp till 4-6 timmar innan den kickar in helt också! Men sedan så är den aktiva verkan igång mer än 24 timmar...! o_o )
Jag vet egentligen inte om jag har den hyperaktiva varianten eller inte, men jag har vissa impulsiva inslag i min ADD. Min diagnos är ADHD-PI. Vad jag vet är att jag har inga inslag av SCT, för de symptomen känner jag inte alls igen mig i. Behöver något som sänker pulsen i vilket fall som helst, vilket Intuniv gör. Bara det inte sänker mitt blodtryck för mycket, ligger redan väldigt bra till på 120/72 med Attentin, 110/70 utan. Blir det lägre så lär jag svimma titt som tätt.

Det låter helt fantastiskt om Intuniv hade hjälpt med att somna eller iallafall komma i säng i tid. Har börjat tröttna på Mirtazapin, jag kommer inte upp ur sängen när jag behöver det längre och är konstant försenad till allting. Inte lämpligt när man behöver passa tider för grupparbeten med kurskamrater eller tentor. T_T
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in