2018-03-19, 02:31
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Typiskt att Klonidin inte finns i Sverige heller! Tar just nu Inderal vid behov. Vill verkligen testa något som Klonidin eller Intuniv.

Klonidin a.k.a. Catapresan kan man få utskrivet på licens. Läkaren skriver något och sen när man kommer till apoteket beställer de hem den.
Är receptet på ett antal uttag så måste man anväda sig av samma apotek för alla uttag.

Vet att det är så för jag har Catapresan 75 mg tabletter här hemma.
Citera
2018-03-21, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Klonidin a.k.a. Catapresan kan man få utskrivet på licens. Läkaren skriver något och sen när man kommer till apoteket beställer de hem den.
Är receptet på ett antal uttag så måste man anväda sig av samma apotek för alla uttag.

Vet att det är så för jag har Catapresan 75 mg tabletter här hemma.

Catapresan finns bara som injektionsvätska enligt Fass?
Citera
2018-03-21, 14:17
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Catapresan finns bara som injektionsvätska enligt Fass?

Ja, det ser ut så eftersom det är ett avregistrerat läkemedel. På Licens kan läkares skriva ut tablettter i både 25mg och 75 mg.
Att den är avskriven är för att vi numer har bättre blodtrycksmediciner men Catapresan används som off label kring en del tillstånd. Det vanligaste är mot abstinens när man trappar ut opiater men det finns fler användningsområden som jag inte kan leverera på rak arm just nu. Tror en form av migrän kan lindras med Catapresan (obs!! spekulation).
Citera
2018-04-11, 19:57
Medlem
Citat:
Fick den inte utskrivet. Tråkigt! Skulle behöva något mot stresspåslag/rastlöshet. Har äntligen hittat "min" antidepp men den hjälper inte det problemet. Typiskt att Klonidin inte finns i Sverige heller! Tar just nu Inderal vid behov. Vill verkligen testa något som Klonidin eller Intuniv.

Väldigt bra mot stresspåslag/rastlöshet.

Har den som monoterapi.

Håller på att titrera in dosen. En mg i veckan.

Enligt läkemedelsverket (hade kontakt med dem tidigare) så föreligger fri förskrivningsrätt och då Intuniv inte är narkotikaklassat så kan i princip vilken läkare förskriva det. Detta även trots att indikationen idag är adhd hos barn och ungdomar upp till 17 år.

Det där med åldern kvittar nog om du har en adhd diagnos, däremot är de inte lika lätt att få en läkare att förskriva om inte diagnos eller misstanke om detta finns.
Citera
2018-04-11, 20:09
Medlem
Kan lägga till att jag har diagnos adhd.

Önskade Intuniv redan innan utredningen men då var det blankt nej från doktorn.

Men som sagt, svaret från läkemedelsverket var att inga hinder egentligen fanns för förskrivning mot annan indikation men i verkligheten är det nog inte så.
Citera
2018-04-13, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JHook

Har den som monoterapi.

Enligt läkemedelsverket (hade kontakt med dem tidigare) så föreligger fri förskrivningsrätt och då Intuniv inte är narkotikaklassat så kan i princip vilken läkare förskriva det. Detta även trots att indikationen idag är adhd hos barn och ungdomar upp till 17 år.

Det där med åldern kvittar nog om du har en adhd diagnos, däremot är de inte lika lätt att få en läkare att förskriva om inte diagnos eller misstanke om detta finns.

Vad intressant. Hur tycker du den hjälper? Vilken effekt tycker du att du får? Ska fortsätta trycka på att få den.
Citera
2018-04-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JHook

Har den som monoterapi.

Fick ingen respons alls på Intuniv när jag låg på 4mg / dygn (väger runt 100kg), men fick trappa ned för att sluta istället för att se om högre dos skulle gjort någon skillnad.

Till frågan; eftersom jag inte får någon respons alls av 4mg, är det då uteslutet att högre dos skulle ge effekt?
Citera
2018-04-14, 17:42
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etskimor
Fick ingen respons alls på Intuniv när jag låg på 4mg / dygn (väger runt 100kg), men fick trappa ned för att sluta istället för att se om högre dos skulle gjort någon skillnad.

Till frågan; eftersom jag inte får någon respons alls av 4mg, är det då uteslutet att högre dos skulle ge effekt?

Det är inte uteslutet, men det gör det betydligt mindre troligt.

DOCK... vilken form av ADHD har du? Är du hyperaktiv, eller har du vad som kallas ADD/ADHD-PI/SCT/CDD och därmed snarare är helt och fullkomligt energilös? Medlet fungerar i regel bättre på klassiska ADHD-are - särskilt om du har problem med överdriven emotionalitet och aggression, att du nästan gränsar mot att uppfattas som en Borderlineare.

För att svara på frågan, så kan man gå upp till åtminstone 7-8 mg i dos - men jag har läst att i USA så har man lättat på den här gränsen en aning, eftersom medlet är säkert till väldigt höga doser om man inte får drastiskt mycket lägre blodtryck.

Du har därmed dubbla spannet kvar att utvärdera i doseringsväg - jag rekommenderar att du går ända upp till 8 mg innan du skriver av Intuniv helt.

https://www.accessdata.fda.gov/drugs...037s009lbl.pdf

Citat:
Doses up to 0.12 mg/kg once daily may provide additional benefit (2.2).

(detta skulle bli 8.4 mg om du väger t ex 70 kilo)
Citera
2018-04-16, 12:40
Medlem
Citat:
Vad intressant. Hur tycker du den hjälper? Vilken effekt tycker du att du får? Ska fortsätta trycka på att få den.

Den fungerar väldigt bra mot den hyperaktiva delen av ADHD. Håller fortfarande på att öka dosen (1 mg/vecka) och vid varje ökning inträder en galen trötthet. Sedan efter några dagar försvinner det. Återstår att se vilken dos som är optimal.

Verkar dock ha föga verkan på motivation och tror att det ultimata är att kombinera den med lågdos centralstimulantia som Elvanse eller Concerta. Kan säkert också motverka den uppkomna tröttheten.
Citera
2018-04-16, 14:44
Medlem
[quote=Etskimor|Till frågan; eftersom jag inte får någon respons alls av 4mg, är det då uteslutet att högre dos skulle ge effekt?[/QUOTE]

Tycker svaret som Ninjor1987 gett var utmärkt.

Inte uteslutet, men har du inte känt någon positiv effekt alls upp till 4 mg per dag så är det inte troligt att du gör det med ökad dos heller.

Men, man vet inte om man inte provat sa flickan..

Rekommenderad maxdos för barn och ungdomar upp till 17 år har varit 7 mg per dag. För vuxna finns inte detta än. Lämplig dos sägs här enligt FASS istället vara 0,05 - 1,12 mg per kg kroppsvikt.

Har i andra forum även sett att doser mellan 8 - 11 mg/dag förekommer.

En sak till som förbryllar mig. Håller som sagt på att justera in dosen men förvånas lite över hur olika det hittills slår varje gång efter tablettintag. Ibland galet trött, ibland pigg, ibland lugn, ibland lite stirrig (som vanligt i min adhd iofs..), ibland grötig i huvudet, ibland klartänkt (mer än vanligt..).

Återstår och se vad som händer.
Citera
2018-05-11, 21:57
Medlem
Fungerar denna ungefär likvärdigt Inderal eller andra betablockerare? Inderal tycker jag är rätt värdelös förutom för just vid behov om man har hög puls. Noll verkan på psyket på mig.
Citera
2018-05-13, 13:26
Medlem
Sqrbankens avatar
Tar två mg. Intuniv på kvällen och har Elvanse och Attentin, sistnämnda vid behov, på dagen. ADD-diagnosticerad sedan några månader och då med en dom om "kraftig" ADD. Att jag klarat skola och yrke i alla år tyckte psykiatrikerna var rätt anmärkningsvärt.

Vet inte riktigt ang. Intuniv? Nu gör Elvanse och Attentin underverk för mig på dagarna men om jag förstått det hela rätt så ska Intuniven fungera lite som en "betablockare" för mig på kvällen. Ska bli lite trött och varva ner också. Vart lite luddigt för mig här.

Inga kritiska nivåer, men fick lite högre blodtryck på Elvanse (Metydfenidatet jag först sattes in på var dock värre), och känner att hjärtat inte jobbar lika hårt och att andra symtom på högt blodtryck jag hade har försvunnit. Antar det är syftet?

FB:s Läkemedelsguru Ninjors tankar kring detta är som vanligt välkommet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in