2016-05-01, 10:05
Medlem
Ni vet om att Guanfacine r en alpha-2 agonist? Alpha-2 agonister minskar noradrenalinet i hjrnan eftersom den r en autoreceptor som styr hur mycket noradrenalin som ska utsndras.

S den har en helt annan verkningsmekanism n stimulantia. Snarare n att ge mer fokus br den kunna vara bra mot stirrighet och ngest.

Dessutom r den en 5-HT2B agonist ocks vilket borde ge en antidepressiv verkan.
Senast redigerad av enkvist 2016-05-01 kl. 10:08.
Citera
2016-05-01, 13:59
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkvist
Ni vet om att Guanfacine r en alpha-2 agonist? Alpha-2 agonister minskar noradrenalinet i hjrnan eftersom den r en autoreceptor som styr hur mycket noradrenalin som ska utsndras.

S den har en helt annan verkningsmekanism n stimulantia. Snarare n att ge mer fokus br den kunna vara bra mot stirrighet och ngest.

Dessutom r den en 5-HT2B agonist ocks vilket borde ge en antidepressiv verkan.

Ja, enligt "Kaplan and Sadock's Pocket Handbook of Psychiatric Drug Treatment", sid. 33, s r den det.

(Men sedan kostar 28 tabletter drygt 700:- ocks - den fr Du alltid betala sjlv, n s lnge).
Citera
2016-05-15, 14:08
Medlem
howdoiquickscopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evoke
Jag kan definitivt skriva under p det du sger hr. Fr mig s fungerar centralstimulantia drfr bst i arbetssammanhang, dr man inte kan sna in p sidospr p samma stt, vilket r vldigt ltt hnt om man sitter hemma och ska plugga medicinerad, exempelvis.
Definitivt, fungerar riktigt bra nr man inte r hemma, men d jag pluggar p distans s r jag just hemma p dagarna.

Kr just nu p en strattera + concerta combo vilket funkar lite mjukare. Tills just Intuniv kommer eftersom Concerta + Intuniv combon verkar hyllas av Amerikanarna.

Min lkare sa dock att mitt beteende hnger ihop med depression vilket mnga med ADHD kan lida av utan att veta det. Att tillgga en SSRI som zoloft eller NRI strattera kunde just hjlpa mot biverkningarna.
Senast redigerad av howdoiquickscope 2016-05-15 kl. 14:11.
Citera
2017-10-29, 14:58
Medlem
Detta lkemedel lter mycket intressant mot stresspslag/ngest. Kan jag f min psykiatriker att skriva ut utan ADHD diagnos tror ni?
Citera
2017-10-30, 10:39
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Detta lkemedel lter mycket intressant mot stresspslag/ngest. Kan jag f min psykiatriker att skriva ut utan ADHD diagnos tror ni?

Det r nog inte omjligt - medlet r ju inte narkotikaklassat - men frmodligen inte helt ltt... t ex r det inte mnga som fr Atomoxetin (strattera) frskrivet heller - lkare brukar vara emot sdant pg a lkemedelsverkets ordination.

Det kan dock vara vrt att frga. Jag rekommenderar att du kr det med ngon sorts aktiverande Antidepressiv i s fall - t ex Sertralin, som r knd fr att ltt orsaka diarre - Guanfacin kan nmligen orsaka frstoppning.

Vrt att notera r att t ex Voxra kan orsaka frstoppning ocks, s ven om Intuniv kan hjlpa mot dom stimulantliknande bieffekterna, s kan det frvrra den bieffekten ocks.
Citera
2017-10-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det r nog inte omjligt - medlet r ju inte narkotikaklassat - men frmodligen inte helt ltt... t ex r det inte mnga som fr Atomoxetin (strattera) frskrivet heller - lkare brukar vara emot sdant pg a lkemedelsverkets ordination.

Det kan dock vara vrt att frga. Jag rekommenderar att du kr det med ngon sorts aktiverande Antidepressiv i s fall - t ex Sertralin, som r knd fr att ltt orsaka diarre - Guanfacin kan nmligen orsaka frstoppning.

Vrt att notera r att t ex Voxra kan orsaka frstoppning ocks, s ven om Intuniv kan hjlpa mot dom stimulantliknande bieffekterna, s kan det frvrra den bieffekten ocks.

Fick den inte utskrivet. Trkigt! Skulle behva ngot mot stresspslag/rastlshet. Har ntligen hittat "min" antidepp men den hjlper inte det problemet. Typiskt att Klonidin inte finns i Sverige heller! Tar just nu Inderal vid behov. Vill verkligen testa ngot som Klonidin eller Intuniv.
Citera
2017-12-15, 12:39
Medlem
Citat:

D r det dags att lkemedelsverket ndrar sin rekommendation.
Citera
2017-12-16, 08:30
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JHook
D r det dags att lkemedelsverket ndrar sin rekommendation.

Det hller jag helt med om.

Det hela r sjlvfallet enbart en rest av restriktivitet frn d det enbart fanns narkotikaklassade preparat att ta till, samt antagligen gamla kulturella mekanismer inom vrden - i Sverige r vi ganska stela och r inte mycket fr off-lable frskrivning (oavsett vilken sjukdom vi pratar om) - allt ska vara inom standard.
Citera
2017-12-16, 08:40
Medlem
Citat:
Det hller jag helt med om.

Det hela r sjlvfallet enbart en rest av restriktivitet frn d det enbart fanns narkotikaklassade preparat att ta till, samt antagligen gamla kulturella mekanismer inom vrden - i Sverige r vi ganska stela och r inte mycket fr off-lable frskrivning (oavsett vilken sjukdom vi pratar om) - allt ska vara inom standard.

Ja s r det. Var t.ex. inte ltt att f min lkare att skriva ut Gabapentin, hellre Lyrica enligt denne.

I vrigt funderar jag p vilka studier Lkemedelsverket baserar sina rekommendationer p. Att Atarax har bevisad effekt p ngest t.ex. finner inte mnga studier p detta? Och inte mot smn heller? Skulle grna vilja veta hur den pverkar smnkvalitn.

Lkemedelsverket konstaterar ocks att Valdoxan i kliniska studier bevisat lika god effekt som SSRI/SNRI mot GAD. Inte mycket till analys dr! De mste plocka en studie och g p den.
Citera
2017-12-16, 09:55
Medlem
Glmde bifoga lnk till Lkemedelsverkets rekommendationer.

https://lakemedelsverket.se/malgrupp...arn-och-vuxna/
Citera
2018-01-21, 02:48
Medlem
Jag fick intuniv dec-17 och den ska tydligen hjlpa bra mot ngest, oro, smn och kan snka blodtrycket. kte p e-kolli i blodet, urosepsis och kraftigt jrnbrist anemi samt jrndepn var p 1 trots jag ftt jrndropp 4 dagar tidigare. Hade ver 40 gradersfeber s hamnade p Iva frst och sedan medicinavdelning, fick antibiotika, 2 psar blod blev fri frn urosepsis och e-kolli efter behandling. Fick senare som sagt intuniv som tillgg till cipralex och stesolid vid behov pga av svr ngest, grava smnproblem. Brjade p 2 mg enligt freskrift. Hade ont i huvudet, jobbigare ngest, humrsvngningar illamende och fick utslag men kopplade inte det till intuniv men blev vldigt sjuk igen 30 dec med crp p 355, kraftig huvudvrk, stelnacke, svullna knlar i nacke, runt ronen och m i huden i ansiktet. Bara ltt berring gjorde jtteont. Blev ter inlagd p Iva dr dom gjorde lumbalpunktion, kollade lungor, urinprov, lpk, blododling, njurar och lever. Satte in tv sorters antibiotika och kortison via dropp. 2 dagar senare var crp 77 och jag fick ka hem med tv sorters antibiotika d dom inte hittade vilken bakterie som gjorde mig sjuk. Under tiden jag lg inne hade jag hgt blodtryck och ven 2 dagar senare p terbesket. Frra veckan efter att jag haft utslag en lngretid, illamende, ingen aptit, humrsvngningar och extrem huvudvrk ringde jag psykjouren och rdfrgade om det kunde bero p ngon av medicinerna. Fick akut tid 2 dagar senare efter direktiven om att genast sluta med intuniv tills jag trffat lkare. Utslagen brjade lgga sig andra dagen utan intuniv och ven humrsvngningarna minskade. Frst tog en sjukskterska blodtryck som visade 173/111, vntade ca 15 min p lkare son kollade utslag, stllde frgor och tog nytt blodtryck som d var 185/117. Lkaren ville jag skulle lmna prover, hb, lpk ovh leverprover och ytterligare ett nytt blodtryck 20 min efter en stesolid. D hade blodtrycket gtt ner till 144/109.
Lkaren pratade ven om att det var ytterst ovanligt att man fr hgtblodtryck av intuniv och satte ut den rakt av ven om man egentligen ska trappa ner den sakta. Ngon annan som ftt mnga biverkningar av intuniv mtt riktigt dligt av den?
Jag har alltid tidigare haft lgt blodtryck mellan 115-125/65-75 frutom vid extrem smrta.
Citera
2018-03-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av howdoiquickscope
Anvnder sjlv elvanse har ADHD-PI. Elvanse ger en konstig OCD liknande effekt, har drfr funderat p Intuniv i flera mnader, speciellt d jag har hgt blodtryck.

Bde Metyl/Amfetamin preparaten ger mig fokus, men domhjlper inte med motivation, vrst av allt r att man njuter av saker mycket lttare, vilket gr att man fappar mer, lser random forum mer och undviker plugg istllet fr att gra det man ska. Amfetamin preparaten ger ocks en sorts "hyperfokus" effekt vilket gr att jag vet inte nr jag ska stanna, allts mer lurking, mer runking, mer time-waste >_<, dlig smnrytmn/insomni.

btw, ju hgre dos, desto vrre blir det, har vart p 70mg elvanse ngon gng och porrsurfat & browsat 4chan/reddit surfat i timmar.

Ngon som har samma erfarenhet?

Egna Erfarenheter:
Har haft Attentin 5 mg (Aktiv substansen: Dexamfetaminsulfat), doserat: 5+3+1+1 under en relativt lng tidsperiod. Precis som dig, s fick jag stora problem med hyperfokusering. Det vill sga jag fasnade p saker, exempelvis: Lsa en bok, random internet surfande...eller ngon struntsak (kunde hlla p hela dagen, 8H och glmde ta och dricka). Kunde verkligen fokusera nu, men problemet var faktiskt, svrigheter att aktivt skifta mitt fokus/fokusomrde. Inser att detta har varit ett grund beteenden hos mig hela livet.

I brjan blev jag s kallad "speedad" / eller manisk. Man kan faktiskt sga att: - Jag lg p full fart i hyperfocus-mode hela dagarna. Fick denna problematik trots varsam/lngsam upp titrering av den dagliga max dosen av Attentin 5mg.

Men med tiden s vande sig min kropp, och hjrna till lkemedlet, och jag kunde lite smtt pverka mina destruktiva beteenden (impulsiva destruktiva beteenden). Vilket hade/har stort inflytande p mitt mende.

Problemet ligger delvis i vem man r?, och de destruktiva beteenden man har innan man brjar med exempelvis ngon Centralstimulantia. Exempelvis s ville jag att lkemedlet skulle vara en "quick fix". Jag och min hjrna ville ha reultat p en gng, dvs, NU!

Men har nu lrt mig att frandringar tar tid, och man mste ha tlamod. Fr nu s fungerar min hjrna mycket bttre. Bttre minne, bttre korttidsminne, lttare att stoppa mig sjlv innan impuliva beteenden sker... kan faktiskt vara utan Attentin 5mg ibland ocks. ven utan Attentin 5mg s fungerar min hjrna bttre (tack vare neuroplasticitet). Men behver det ven nu pga, hur det ser ut p mitt arbete.

Jag r inte ens i nrheten av samma person som d jag brjade med Attentin 5mg. Attentin 5mg har rddat mig, nu kan jag bli den jag vill vara, eller vara i framtiden.

Testa att lgga till Mirtazapin som ett komplement till Centralstimulantia. Fr mig s hjlpte denna kombination att f grepp om problemet med hyperfokuseringen. Ligger p 30 mg nu, men skulle vilja ka dosen ngot fr att f bort/reducera den dsighet som en lg dos brukar ge. Tar ven Mirtazapin redan kl. 18:00, fr att vara mer piggare p dagen. Mr mycket bttre nu. Dock mer stabil i mitt mende och stmningslge.

Motivation r inget att lita p, frlita dig istllet p stabila rutiner, framfrhllning, frutsgbarhet och en tro p dig sjlv. Enligt mig s r motivation inget att ha. Jag liknar motivation som hyperfokus.

Det har varit viktigt fr mig att minimera ondig destruktiv stress, fr av detta blir jag trtt och deprimerad. Kan till och med bli deprimerad om inte jag ter tillrckligt. Fungerar ven bttre om jag ter i samband med mina dosintag av Centralstimulantian (Attentin 5mg). Kan till och med f panikngest/panik knslor om jag inte ter. Hoppas att detta kan hjlpa dig ngot. Ls grna boken: Healing ADD, ls grna mina andra inlgg fr mer djupare information. Kom ihg att det finns 8 typer av ADD, och man kan drmed ha en kombination av flera av dessa i sin personlighet.
Men det r viktigt att du kommer ihg att ADD (Attention Deficit Disorder) inte behver vara ngot negativt som innebr en defekt. Men det r viktigt att man fr rtt hjlp/support. Har ftt gra mycket research sjlv fr att kunna hamna dr jag r idag. Alla r vi olika, och ingen r normal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in