Citat:
Ursprungligen postat av
howdoiquickscope
Anvnder sjlv elvanse har ADHD-PI. Elvanse ger en konstig OCD liknande effekt, har drfr funderat p Intuniv i flera mnader, speciellt d jag har hgt blodtryck.
Bde Metyl/Amfetamin preparaten ger mig fokus, men domhjlper inte med motivation, vrst av allt r att man njuter av saker mycket lttare, vilket gr att man fappar mer, lser random forum mer och undviker plugg istllet fr att gra det man ska. Amfetamin preparaten ger ocks en sorts "hyperfokus" effekt vilket gr att jag vet inte nr jag ska stanna, allts mer lurking, mer runking, mer time-waste >_<, dlig smnrytmn/insomni.
btw, ju hgre dos, desto vrre blir det, har vart p 70mg elvanse ngon gng och porrsurfat & browsat 4chan/reddit surfat i timmar.
Ngon som har samma erfarenhet?
Egna Erfarenheter:
Har haft Attentin 5 mg (Aktiv substansen: Dexamfetaminsulfat), doserat: 5+3+1+1 under en relativt lng tidsperiod. Precis som dig, s fick jag stora problem med hyperfokusering. Det vill sga jag fasnade p saker, exempelvis: Lsa en bok, random internet surfande...eller ngon struntsak (kunde hlla p hela dagen, 8H och glmde ta och dricka). Kunde verkligen fokusera nu, men problemet var faktiskt, svrigheter att aktivt skifta mitt fokus/fokusomrde. Inser att detta har varit ett grund beteenden hos mig hela livet.
I brjan blev jag s kallad "speedad" / eller manisk. Man kan faktiskt sga att: - Jag lg p full fart i hyperfocus-mode hela dagarna. Fick denna problematik trots varsam/lngsam upp titrering av den dagliga max dosen av Attentin 5mg.
Men med tiden s vande sig min kropp, och hjrna till lkemedlet, och jag kunde lite smtt pverka mina destruktiva beteenden (impulsiva destruktiva beteenden). Vilket hade/har stort inflytande p mitt mende.
Problemet ligger delvis i vem man r?, och de destruktiva beteenden man har innan man brjar med exempelvis ngon Centralstimulantia. Exempelvis s ville jag att lkemedlet skulle vara en "quick fix". Jag och min hjrna ville ha reultat p en gng, dvs, NU!
Men har nu lrt mig att frandringar tar tid, och man mste ha tlamod. Fr nu s fungerar min hjrna mycket bttre. Bttre minne, bttre korttidsminne, lttare att stoppa mig sjlv innan impuliva beteenden sker... kan faktiskt vara utan Attentin 5mg ibland ocks. ven utan Attentin 5mg s fungerar min hjrna bttre (tack vare neuroplasticitet). Men behver det ven nu pga, hur det ser ut p mitt arbete.
Jag r inte ens i nrheten av samma person som d jag brjade med Attentin 5mg. Attentin 5mg har rddat mig, nu kan jag bli den jag vill vara, eller vara i framtiden.
Testa att lgga till Mirtazapin som ett komplement till Centralstimulantia. Fr mig s hjlpte denna kombination att f grepp om problemet med hyperfokuseringen. Ligger p 30 mg nu, men skulle vilja ka dosen ngot fr att f bort/reducera den dsighet som en lg dos brukar ge. Tar ven Mirtazapin redan kl. 18:00, fr att vara mer piggare p dagen. Mr mycket bttre nu. Dock mer stabil i mitt mende och stmningslge.
Motivation r inget att lita p, frlita dig istllet p stabila rutiner, framfrhllning, frutsgbarhet och en tro p dig sjlv. Enligt mig s r motivation inget att ha. Jag liknar motivation som hyperfokus.
Det har varit viktigt fr mig att minimera ondig destruktiv stress, fr av detta blir jag trtt och deprimerad. Kan till och med bli deprimerad om inte jag ter tillrckligt. Fungerar ven bttre om jag ter i samband med mina dosintag av Centralstimulantian (Attentin 5mg). Kan till och med f panikngest/panik knslor om jag inte ter. Hoppas att detta kan hjlpa dig ngot. Ls grna boken: Healing ADD, ls grna mina andra inlgg fr mer djupare information. Kom ihg att det finns 8 typer av ADD, och man kan drmed ha en kombination av flera av dessa i sin personlighet.
Men det r viktigt att du kommer ihg att ADD (Attention Deficit Disorder) inte behver vara ngot negativt som innebr en defekt. Men det r viktigt att man fr rtt hjlp/support. Har ftt gra mycket research sjlv fr att kunna hamna dr jag r idag. Alla r vi olika, och ingen r normal.