2018-04-10, 17:24
Medlem
Det klokaste vore väl om Frostenson avgår självmant, om det nu stämmer att hon har läckt hemligheter till sin man (eller om de är sambos). I så fall har hon ju brutit mot Akademiens regler. Det - kanske - kan få Espmark, Östergren och Englund att återkomma.

Men det skulle antagligen bli ett förbannat ramaskri bland feministerna. Typ; "Hon blev sparkad för att hon är kvinna! En man skulle aldrig bli utkastad... osv osv osv".

Jag tycker Frostenson är en utmärkt poet, men hon kan ju inte bryta mot Akademiens stadgar och komma undan bara för att hon är kvinna.

(För övrigt tror jag nog att flera akademiledamöter skvallrat om exempelvis nobelpriset till sina respektive partners. TROR alltså. Men det är en annan, kanske kommande, diskussion.)
Citera
2018-04-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Hur tänker du att Gardell är idiot?
Nu frågade du ju inte mig, men jag svarar ändå. "Idiot" kanske är hårt att säga, men själv tycker jag han är en pajas. Har inget emot homosexuella alls. Men i 99% av de intervjuer jag sett honom i återkommer han hela tiden till samma sak: "Jag är bög jag är bög jag är bög". Jag fattar inte hur man bygger upp hela sin personlighet kring sin sexuella läggning. Visst, det är en stor del av livet, men finns det nån svensk som inte vet om att han är homosexuell. Det blir vansinnigt tröttsamt att lyssna till det hela tiden.

Har just nu ingen särskild synpunkt på vilka som borde bli akademiledamöter. Men Gardell vore helt galet.
Citera
2018-04-10, 21:24
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hieronymo
Nu frågade du ju inte mig, men jag svarar ändå. "Idiot" kanske är hårt att säga, men själv tycker jag han är en pajas. Har inget emot homosexuella alls. Men i 99% av de intervjuer jag sett honom i återkommer han hela tiden till samma sak: "Jag är bög jag är bög jag är bög". Jag fattar inte hur man bygger upp hela sin personlighet kring sin sexuella läggning. Visst, det är en stor del av livet, men finns det nån svensk som inte vet om att han är homosexuell. Det blir vansinnigt tröttsamt att lyssna till det hela tiden.

Har just nu ingen särskild synpunkt på vilka som borde bli akademiledamöter. Men Gardell vore helt galet.

Jag har inte så bra koll på mannen men han verkan både påläst och sympatisk i mina ögon. Att han repeterar bög-grejen beror kanske på att han fortfarande kämpar mer än att hans person kretsar kring behovet att basunera ut sin sexualitet?

Pajas vet i fan. Men humor som en viktig ingrediens i hans offentliga framträdande visst. Det är något akademien saknar. Visst kan de vara lite vitsiga då och då men lite mer folkligt hade inte skadat tycker jag. Att helt enkelt inte ta sig själva på så stor allvar som de verkar göra. Att det skulle vara helt galet håller jag inte med om. Enligt mig är det isf värre att utse någon som Lotas och sen efter några år ha en tom stol. Snacka om att uträtta något... då har man gjort en felbedömning och valt olämpligt.
Citera
2018-04-10, 21:27
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Det klokaste vore väl om Frostenson avgår självmant, om det nu stämmer att hon har läckt hemligheter till sin man (eller om de är sambos). I så fall har hon ju brutit mot Akademiens regler. Det - kanske - kan få Espmark, Östergren och Englund att återkomma.

Men det skulle antagligen bli ett förbannat ramaskri bland feministerna. Typ; "Hon blev sparkad för att hon är kvinna! En man skulle aldrig bli utkastad... osv osv osv".

Jag tycker Frostenson är en utmärkt poet, men hon kan ju inte bryta mot Akademiens stadgar och komma undan bara för att hon är kvinna.

(För övrigt tror jag nog att flera akademiledamöter skvallrat om exempelvis nobelpriset till sina respektive partners. TROR alltså. Men det är en annan, kanske kommande, diskussion.)

Vem ska annars ha läckt till hennes man? Klart att de diskuterade vinnaren över en kopp kaffe vid köksbordet på morronen... inget konstigt egentligen. Att han sedan gick runt och skröt om det och antagligen även tjönade pengar är en annan femma.

Varför feministerna alltid måste nappa på allt som har med kvinnor att göra är väldigt oklart. Håll feministerna utanför detta.
Citera
2018-04-11, 08:49
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Jag har inte så bra koll på mannen men han verkan både påläst och sympatisk i mina ögon. Att han repeterar bög-grejen beror kanske på att han fortfarande kämpar mer än att hans person kretsar kring behovet att basunera ut sin sexualitet?

Pajas vet i fan. Men humor som en viktig ingrediens i hans offentliga framträdande visst. Det är något akademien saknar. Visst kan de vara lite vitsiga då och då men lite mer folkligt hade inte skadat tycker jag. Att helt enkelt inte ta sig själva på så stor allvar som de verkar göra. Att det skulle vara helt galet håller jag inte med om. Enligt mig är det isf värre att utse någon som Lotas och sen efter några år ha en tom stol. Snacka om att uträtta något... då har man gjort en felbedömning och valt olämpligt.

Invalet av Östergren var väl ett försök att vara folkliga. Och det slutade ju inte heller så lyckat ...
Citera
2018-04-11, 09:29
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Invalet av Östergren var väl ett försök att vara folkliga. Och det slutade ju inte heller så lyckat ...

Det stämmer bra!

Hela spektaklet är bara sorgligt. Att vuxna människor som är så lärda och bevandeade på alla möjliga sätt inte kan avhålla sig från att göra sig till åtlöjen är märkligt och underhållande. Fortsättning följer...
Citera
2018-04-11, 09:34
Medlem
Carobnjaks avatar
Angående Gardell kan man alltid anmärka att det är viktigt att ta in en ledamot inte enbart på basis av produktion utan andra kvalitéer som skulle kunna gynna gruppdynamiken och arbetet på en annan nivå. Men det avfärdas säkert som trams av vissa. Onödiga detaljer.
Citera
2018-04-11, 13:21
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Men humor som en viktig ingrediens i hans offentliga framträdande visst. Det är något akademien saknar.
Att det skulle saknas humor i Akademin är nog ett påstående Sara "Gittan" Danius skulle vända sig mot:
Citat:
Gittan Jönsson, mitt alter ego, chef för Skånska forskningsrådet, henne tar jag fram flera gånger i veckan. Hon är en blond valkyria med stort, hårdsprayat hårsvall och rejäla skor, och har samma handväska som Margaret Thatcher. Jag kom på Gittan för två år sedan. Hon är ostoppbar och påfrestande, och väldigt intresserad av Öresundsbron [...] berättade Sara Danius 2013 i en intervju med Aftonbladet. [...] Men humorn och en ostoppbar nittonde ledamot som heter Gittan har inte funkat hos alla i Svenska Akademin."
Det blir bara bättre för var dag som går, det här... //
Citera
2018-04-11, 15:19
Medlem
TilleyHats avatar
Kan man välja in en utlänning eller måste det vara en svensk?
Citera
2018-04-11, 15:24
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BradDourif
Att det skulle saknas humor i Akademin är nog ett påstående Sara "Gittan" Danius skulle vända sig mot:

Det blir bara bättre för var dag som går, det här... //

Från samma artikel:

Citat:
Även Danius vilja att modernisera har ibland krockat med mer traditionella värderingar i institutionen. Inte alla i Svenska Akademien har till exempel förstått varför hon lagt tid på mer lättviktiga saker som test av semlor i Dagens Nyheter.

Nu har vi iallafall svart på vitt att när de säger modernisera så betyder det förytliga och fördumma. Rådde lite förvirring om det tidigare, vilket fick folk att använda modernisera som ett positivt ord.

Jag tror att Sara Danius skulle ha blivit en alldeles utmärkt dagisfröken. Tyvärr lurade någon i svenska folket att kvinnor kan vara akademiker, så nu har hennes talang gått till spillo.
Citera
2018-04-11, 20:28
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Kan man välja in en utlänning eller måste det vara en svensk?

Svensk medborgare borde det väl vara. Tror knappast kungen hade instiftat en svensk akademi med fransk dito som förebild för att sedan eventuellt se fransmän bli inröstade. Men det är inte omöjligt. Vad säger stadgarna ni som kan?
Citera
2018-04-11, 21:16
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:

Ditt inlägg med "jag är bög jag är bög jag är bög" påminde mig direkt om en av den store Eddie Meduzas låttexter, med "greve von Boegroeff". Det är synd att Eddie Meduza alias Errol Hammar är död, för det hade varit en sann fröjd att se denne ordekvilibrist på någon av de arton stolarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in