2018-04-06, 18:28
  #493
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Och hur f-n har det gått till? Är det Kungen eller Landsfadern som gett henne klartecken? Regler som G III spikade upp kan plötsligt bara stoppas upp i nåns...
Det står också i reglerna att bara män får vara ledamöter. Så de har redan moderniserat sig bort från reglerna flera gånger om, med förutsägbara resultat...
Citera
2018-04-06, 23:27
  #494
Medlem
WGASs avatar
Svenska Akademien

Svenska akademien verkar skaka i sina grundvalar. En av mina favoritförfattare, Peter Englund har nu också hoppat av vilket jag tycker är sorgligt. Klas Östergren och Kjell Espmark hoppade av igår. Har nog kanske läst Klas men känner inte till Espmark.
Jag undrar: Vilka vill ni ska ta deras platser?
Citera
2018-04-07, 11:06
  #495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Svenska akademien verkar skaka i sina grundvalar. En av mina favoritförfattare, Peter Englund har nu också hoppat av vilket jag tycker är sorgligt. Klas Östergren och Kjell Espmark hoppade av igår. Har nog kanske läst Klas men känner inte till Espmark.
Jag undrar: Vilka vill ni ska ta deras platser?
Med tanke på de många avhoppen under årens lopp ifrån Svenska Akademin så
får man allt fundera på om personen accepterar majoritetsbeslut eller om personen
är en egoist som hoppar av så fort det går emot.
Citera
2018-04-07, 11:14
  #496
Medlem
Alt-Kikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Eller möjligen är just detta som behövs. Går liksom inte längre att leva efter 1700-tals regler utan det kanske behövs en revolt för att organisationen ska bli mer tidsenlig. Människor lever t.ex mycket längre idag vilket gör detta med plats på livstid något som man bör ändra på direkt.

Tänk en person som blivit invald som ca 40 år gammal sitter med och styr och ställer i många fall ett halvt århundrade. Vad han/hon kanske tycker är rätt om litteratur idag kanske inte är det om 50 år. Så nej ändra så personer som hoppar av blir av med sin stol och att personer bara kan sitta säg max 7 år.
Vill man verkligen sänka SA i skiten kan man göra som du föreslår och på rullande schema byta ut ledamöter. Med tanke på dom redan usla förutsättningarna att få fram intellektuella personer i Sverige skulle det snabbt bli en enorm devalvering av akademiens arbete. Dessutom så verkar du tro att akademien endast sysslar med att utse nobelvinnaren. Akademiens arbete är så mycket mer än så och kräver kontinuitet. Det skulle haverera direkt om diverse skönandar och dagsländor skulle få numrerad stol på ren och skär populism.
Citera
2018-04-07, 12:28
  #497
Medlem
Inte för att jag fattar varför Expressen intervjuar GW om detta(jo det gör jag, han genererar klick) Men det hindrar ju inte att han har helt rätt. Frostensson måste ju försvinna från Akademien på något sätt! Hur kan en enskild ledamot tillåtas äventyra hela Akademiens framtid?

Citat:
– Hon har fått stanna kvar trots att hennes karl gått runt och berättat för alla om vem som ska få Nobelpriset, det måste han ha hört om mellan de äktenskapliga lakanen, och det får ju inte hon säga till honom, säger han och utvecklar:

– Det är ju en absolut no-no. Det är ungefär som en finansminister som ska devalvera valutan men dagen innan köper valutaoptioner på börsen i hemlighet. Vi talar ju om en vadslagning om vem som ska få Nobelpriset i storleksordningen hundratals miljoner kronor. Och det äventyrar verkligen integriteten. Och därför är det så in i helvete allvarligt.

https://www.expressen.se/nyheter/gw-om-braket-pa-svenska-akademien-vill-se-katarina-frostensons-avgang/
Citera
2018-04-09, 19:44
  #498
Medlem
BalleAnkas avatar
Tips på nya inval: Agneta Pleijel, Jonas Gardell, Theodor Kallifatides, Lars Norén
Citera
2018-04-09, 21:08
  #499
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Tips på nya inval: Agneta Pleijel, Jonas Gardell, Theodor Kallifatides, Lars Norén

Norén, vi ska nog skona honom från detta sällskap, Engdahls glosögon och Danius karriärmun, eller vad han nu skulle ha skrivit i sin dagbok...
Citera
2018-04-09, 21:10
  #500
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Tips på nya inval: Agneta Pleijel, Jonas Gardell, Theodor Kallifatides, Lars Norén
Kakan Hermansson?
Citera
2018-04-09, 21:15
  #501
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Tips på nya inval: Agneta Pleijel, Jonas Gardell, Theodor Kallifatides, Lars Norén

Kallifatides är 80 bast, Pleijel är 78. Knappast några framtidsval.
Gardell är en idiot.
Norén är 73, men åtminstone tänkbar. Fast jag tror inte han skulle vara förtjust i tanken. Han är sin egen akademi, på gott och ont.
Citera
2018-04-09, 23:13
  #502
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Kallifatides är 80 bast, Pleijel är 78. Knappast några framtidsval.
Gardell är en idiot.
Norén är 73, men åtminstone tänkbar. Fast jag tror inte han skulle vara förtjust i tanken. Han är sin egen akademi, på gott och ont.


Hur tänker du att Gardell är idiot?
Citera
2018-04-09, 23:25
  #503
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
Hur tänker du att Gardell är idiot?

Behöver man ens motivera det påståendet? Vad har den mänskan skrivit, någonsin, någonstans, som antyder att hans läsningshorisont är tillnärmelsevis tillräcklig för att fatta beslut om världens mest prestigefyllda litteraturpris? Han får gärna hålla hov i sin lilla värld, som nog är helt tillräcklig för hans twitterföljares anspråk, men därutanför är han ju ett skämt.
Har du hållbara motargument ser jag fram emot dem med spänning.
Citera
2018-04-10, 12:08
  #504
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Behöver man ens motivera det påståendet? Vad har den mänskan skrivit, någonsin, någonstans, som antyder att hans läsningshorisont är tillnärmelsevis tillräcklig för att fatta beslut om världens mest prestigefyllda litteraturpris? Han får gärna hålla hov i sin lilla värld, som nog är helt tillräcklig för hans twitterföljares anspråk, men därutanför är han ju ett skämt.
Har du hållbara motargument ser jag fram emot dem med spänning.

Jag hade inga särskilda argument för att han skulle bli invald utan undrade mer varför du idiotförklarade honom. Det är en hård stämpel att få. Jag anser att man inte behöver vara varken professor eller har särskilt stor produktion för att det ska vara kriterium för att väljas in i akademien. Dessutom borgar inte kvalitetsskrifter av deltagarna för att de gör bra val? Man har ju genom åren gjort några grova tabbar, det kan vi väl alla skriva under på. Dessutom är väl praxis att man väljer in folk från olika håll och kanter så att säga för att just få en mångfald av åsikter som då borde öka kvaliteten. Vi har ju i dagarna (och tidigare så klart) sett att de idag invalda för övrigt varken behöver vara utrustade med snille eller smak för att få vara med och bestämma. Akademien är enligt mig mer en institution som följer vissa regler och som har en ärvd privilegierad position än vad den faktiskt är producent av objektivt mest värdiga pristagarna. Är det inte så? Vi gillar den för dess anor, kompetens, skimmer och mystik. Inte för att den alltid gör det bästa möjliga jobbet ur något objektivt perspektiv. Det övriga arbete som den håller på med är i alla avseenden lovvärt men den kunde likväl ha gjorts av många andra typer av föreningar med den sortens kapital i ryggen som akademien faktiskt har. Jag blir också något fundersam över vad vi faktiskt vet om Gardells beläsenhet? Han kan väl vara både påläst och bildad som få och därmed ha dolda kvaliteter som skulle kunna passa in i gruppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in