2018-04-09, 12:03
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negus89
Finns det någon gräns på hur många prövningar man kan göra då per år?
Tänker att det kanske är möjlgt då att läsa dessa kurser då snabbare än ifall jag skulle söka till komvux?

Det vet jag faktiskt inte, tror inte det. har för mig att det är så att du signar upp dig på säg Historia 2, då kan du inte anmäla dig till historia 2 vid flera tillfällen. men du kan fortfarande anmäla dig till Historia två och historia ett. Så tror jag att det ligger till. Sedan är lärarna väldigt hjälpsamma på mail, dom har så att man kan träffa dom på en sorts "frågestund" osv.

Edit: Du kan inte anmäla dig till samma kurs samtidigt, flera gånger. Utan måste först avsluta ditt din första prövning inom samma kurs för att sedan kunna anmäla dig igen (om du inte fick betyget du ville ha)
Citera
2018-04-09, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Det vet jag faktiskt inte, tror inte det. har för mig att det är så att du signar upp dig på säg Historia 2, då kan du inte anmäla dig till historia 2 vid flera tillfällen. men du kan fortfarande anmäla dig till Historia två och historia ett. Så tror jag att det ligger till. Sedan är lärarna väldigt hjälpsamma på mail, dom har så att man kan träffa dom på en sorts "frågestund" osv.

Edit: Du kan inte anmäla dig till samma kurs samtidigt, flera gånger. Utan måste först avsluta ditt din första prövning inom samma kurs för att sedan kunna anmäla dig igen (om du inte fick betyget du ville ha)
Tror inte jag förstår vad du menar.. varför skulle jag anmäla mig till samma prövning 2 ggr?
Skulle isåfall anmäla mig till 1 prövning i taget var 5e vecka (har tänkt ta ett ämne på 5 veckor)
Citera
2018-04-09, 12:44
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Tror inte jag förstår vad du menar.. varför skulle jag anmäla mig till samma prövning 2 ggr?
Skulle isåfall anmäla mig till 1 prövning i taget var 5e vecka (har tänkt ta ett ämne på 5 veckor)

Förlåt för luddig förklaring. men ja du förstod rätt. jag tänkte göra detta då man kan anmäla sig och 1 månad innan provet så ska betalningen in. Så tänkte anmäla mig för säg nu i april men om det skulle hända något så att jag inte hann med att plugga till april så tänkte jag ta en backup i juni. men detta gick då inte. bara för att informera dig
Citera
2018-04-09, 12:50
Medlem
En till grej. Ifall du gör prövning så får du inget studiemedel och får betala 500 kr för varje kurs. Skulle du faila eller liknande så får du betala 500 kr igen.

Men ifall du söker att läsa kurserna(närvarande eller distans),så får du studiemedel och inte betalar något alls. Så i den saken så är det mycket bättre att läsa kurserna vanligt. För ifall du skulle misslyckas med ett prov så är de bara att göra om den. Och du får hjälp från lärarna med att förklara lika saker och ting som du inte förstår.

Men under en prövning så får du absolut ingen hjälp från någon lärare. Skulle du t.ex. göra en prövning på Svenska 2 och ska göra en bokrecension och gör något fel och får F på uppgiften så kan läraren sätta ett F på prövningen bara sådär,direkt på plats! Och du får betala 500 kr igen för att göra om prövningen.

Så i detta fall så är det 1000 gånger bättre att ansöka om kurserna på komvux och läsa de på distans eller närvarande(tipsar helst om distans,för då får du några uppgifter att göra på en kurs sen är du klar,och inte behöver närvara i en klass varje dag).
Citera
2018-04-09, 13:03
Medlem
Ohoj!
Du har redan fått flera bra svar, men jag funderar på om du har tänkt något på vad du vill läsa senare på universitet/högskola. Om du har en eller några utbildningar som du är sugen på (utgår från att du vill plugga vidare, men kan ha fel) så kan det vara värt att kolla vad antagningspoängen brukar ligga på. Om du behöver höga betyg så kan det vara bra att läsa kurserna på Komvux, men om betygen inte är så viktiga eller om du bara är en jäkel på att plugga på egen hand så kan prövningar vara lika bra.

Min gymnasietid var också bara depression och elände, så jag har själv läst på Komvux. Jag visste redan vad jag ville läsa på universitetet så därför visste jag också vilka betyg jag behövde. Det är till stor hjälp att checka av sina inlämningsuppgifter mot kunskapskriterierna för det betyg man strävar efter.

Oavsett vad du väljer så kan distansstudier vara rätt sköna! Du kan plugga var du vill och på vilka tider du vill, så om du kan - njut av friheten.

Om jag minns rätt så brukar man läsa en 100-poängskurs på 5 veckor och 50-poängskurser på 2,5 veckor. Fixar du matten med prövningar och läser resten på 100% (även över sommaren) så borde du kunna bli klar om något år eller aningen längre.
Citera
2018-04-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emberwood
Ohoj!
Du har redan fått flera bra svar, men jag funderar på om du har tänkt något på vad du vill läsa senare på universitet/högskola. Om du har en eller några utbildningar som du är sugen på (utgår från att du vill plugga vidare, men kan ha fel) så kan det vara värt att kolla vad antagningspoängen brukar ligga på. Om du behöver höga betyg så kan det vara bra att läsa kurserna på Komvux, men om betygen inte är så viktiga eller om du bara är en jäkel på att plugga på egen hand så kan prövningar vara lika bra.

Min gymnasietid var också bara depression och elände, så jag har själv läst på Komvux. Jag visste redan vad jag ville läsa på universitetet så därför visste jag också vilka betyg jag behövde. Det är till stor hjälp att checka av sina inlämningsuppgifter mot kunskapskriterierna för det betyg man strävar efter.

Oavsett vad du väljer så kan distansstudier vara rätt sköna! Du kan plugga var du vill och på vilka tider du vill, så om du kan - njut av friheten.

Om jag minns rätt så brukar man läsa en 100-poängskurs på 5 veckor och 50-poängskurser på 2,5 veckor. Fixar du matten med prövningar och läser resten på 100% (även över sommaren) så borde du kunna bli klar om något år eller aningen längre.
Ja men det låter ju väldigt bra! Känns dock som jag kommer hamna på en skola där dom inte tillåtet distans eller 5 veckor per ämne, eller är alla så?
Citera
2018-04-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ja men det låter ju väldigt bra! Känns dock som jag kommer hamna på en skola där dom inte tillåtet distans eller 5 veckor per ämne, eller är alla så?

Du bestämer vilken skola du vill läsa på. Finns många att välja på. Kolla vilka din kommun sammarbetar med.

Sedan så är alla 100 poängskurser på 5 veckor(heltid). Eller kan du läsa 400 poäng samtidigt och så blir det 20 veckor(5 månader du har på dig tills alla 400 poängen(runt 4 kurser) blir klara. Så du inte behöver stressa att du måste bli klar på 5 veckor för varje kurs. Ifall du skulle bli klar med en kurs på 2 veckor så kan du använda tiden (3 veckor extra) att lägga på en svårare kurs,ifall du skulle behöver mer än 5 veckor. Så du läser 4 kurser(400 poäng) och har 5 månader på dig att bli klar med alla.

Så för att sammanfatta så ifall skolan inte tillåter ett ämne på 5 veckor,så välj 4 ämnen(400 poäng) så får du en termin(5 månader) på dig att klara dem och så läser du heltid och får studiemedel på heltid.

För både Svenska 2 och Fysik 2 är 100 poängskurser. Svenska 2 kan man bli klar med på 1 vecka. Medans Fysik 2 är det nästan helt omöjligt att bli klar med på under 5 veckor. Jag tycker även att 5 veckor är en alldeles för kort tid.
Citera
2018-04-10, 11:09
Medlem
Citat:
Hej.

Under hela 1an och 2an av gymnasiet har jag mått väldigt dåligt, hade ingen motivation till studier och kände ingen mening med livet, blev ej diagnoserad men kan tänka mig att jag varit deprimerad och har känt mig väldigt misslyckad.
Iallafall, just nu går jag i 3an, slutet av 3an för att vara exakt och det jag har med mig till examen är några ämnen från 1an och ett par jag samlat ihop nu i 3an.
Alltså jag kommer inte ta examen men jag går ut med ett icke komplett betyg och jag vill gärna läsa upp det på komvux.

Det är början av april och jag vill gärna söka till komvux så fort som möjligt men jag har några funderingar inför det.

De ämnen jag måste läsa upp för att få examen är:
Svenska 2, 3
Kemi 1, 2
Fysik 1, 2
Matte 2c, 3c (dock kan jag dessa matte ämnen då jag pluggat Matte 4c på egen hand så skulle nog kunna klara dem på prövning)
Biologi 1,2
Historia 1
Samhällskunskap 1b
Religion 1

Det är ganska många ämnen , men undrar ifall jag skulle kunna läsa alla dessa på 2 terminer?
Tänker då att jag studerar ett ämne i taget, de svåraste som t,ex fysik, och sedan gör prövningar vid sidan om till dem ämnen som ej kräver så hårda studier (Svenska, samhällskunskap t,ex)
Fungerar det så? Vill göra detta så snabbt som möjligt, ångrar verkligen vad jag gjort i gymnasiet.

Tack på förhand!

Du är ju fortfarande ung, det är bara köra på. Låt det ta den tid det behöver för du kommer tacka dig själv senare sen.
Eftersom du går i skolan nu så antar jag att du fortfarande bor hemma, och därmed inte har så mycket omkostnader? Då är det bara köra på 100% så blir du klar rätt snabbt.

Jag är betydligt äldre och har redan hunnit jobba ett tag och har fortfarande några ämnen jag behöver plugga upp. För när man gick gymnasiet så fanns det ju så mycket annat som var roligare än plugget.
Givetvis så ångrar man sin slappa inställning, och att man inte tagit tag i det tidigare. Men vad hjälper det att sitta och ångra sig nu? Bättre att ta tag i det sent än aldrig känner jag.
Så i ditt fall när du redan tagit tag i detta innan du ens hunnit gått ur skolan är ju lysande. Ta den tid som de kräver.
Citera
2018-04-11, 06:29
Medlem
Vill bara tacka alla för så bra svar, det uppskattas verkligen
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Känner en som läst 1400 poäng på 1 år.( 2 terminer + under sommarlovet,vissa skolor erbjuder att man kan läsa kurser och få studiemedel under sommarlovet också). Fick A-B i alla ämnen.

Det beror på vilken skola du läser kurserna på. Vissa skolor är stenhårda medans vissa skolor kan man glida igenom.Tipsar dig om att läsa på distans. Försök att hitta en lätt skola,där de inte är så hårda. Vissa lärare är 10 gånger hårdare än andra.

Så du kan läsa dessa kurserna på 1 år men då måste du hitta rätt skola och få bra lärare som inte är alltför hårda. Men annars 3 terminer skulle passa bra om du enbart är ute efter godkänt.
Om jag får fråga hur gjorde han/hon du kände när han/hon läste 1400 poäng på 1 år? Gjorde hen prövningar under studietiden också då?
Citera
2018-04-11, 09:00
Medlem
Citat:
Vill bara tacka alla för så bra svar, det uppskattas verkligen
Om jag får fråga hur gjorde han/hon du kände när han/hon läste 1400 poäng på 1 år? Gjorde hen prövningar under studietiden också då?

Inga prövningar. Läste på distans på en enkel skola. De hade knappt några prov,mest inlämningar i nästan alla kurser. Sedan var lärarna väldigt snälla. Gjorde Svenska 2 på en vecka + nationella,Svenska 3 på en vecka. Samhällskunskap på 1 vecka, Religion 1 på 3 dagar. Religion 2 på 3 dagar. o.s.v. gjorde knappt några prov,i princip bara inlämningar och fick A-B på nästan alla ämnen.

Dock så läste han även kemi,fysik och biologi. Där krävdes det lite mer. Men lärarna var som sagt extremt snälla. Hjälpte mer än gärna till. Ifall han fick t.ex. Ett D/C på ett prov/inlämningsuppgift så kunde han göra en kompletteringsuppgift så han fick ett A ELLER B.

Det gäller att välja rätt skola.Skulle man komma in i en skola och man ser att lärarna är stenhårda så ska man byta skola.

Medans har en annan kompis som gick i en svår skola med stenhårda lärare, på gränsen till att hata eleverna och göra allt i sin makt att ge de ett godkänt ens, Denna snubbe krigade för ett E/D i betyg. Fick ett C på något prov men annars fick han ett E/D i slutbetyg på de kurser han läste på denna skola. Och de båda personerna känner jag väl. De är ungefär lika smarta.

Så ALLT avgörs på vilken skola man läser på och vem man har som lärare. Sad but true.
Citera
2018-04-11, 23:12
Medlem
lighten-ups avatar
Skynda långsamt är nog något man måste göra ibland
Citera
2018-04-12, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Inga prövningar. Läste på distans på en enkel skola. De hade knappt några prov,mest inlämningar i nästan alla kurser. Sedan var lärarna väldigt snälla. Gjorde Svenska 2 på en vecka + nationella,Svenska 3 på en vecka. Samhällskunskap på 1 vecka, Religion 1 på 3 dagar. Religion 2 på 3 dagar. o.s.v. gjorde knappt några prov,i princip bara inlämningar och fick A-B på nästan alla ämnen.

Dock så läste han även kemi,fysik och biologi. Där krävdes det lite mer. Men lärarna var som sagt extremt snälla. Hjälpte mer än gärna till. Ifall han fick t.ex. Ett D/C på ett prov/inlämningsuppgift så kunde han göra en kompletteringsuppgift så han fick ett A ELLER B.

Det gäller att välja rätt skola.Skulle man komma in i en skola och man ser att lärarna är stenhårda så ska man byta skola.

Medans har en annan kompis som gick i en svår skola med stenhårda lärare, på gränsen till att hata eleverna och göra allt i sin makt att ge de ett godkänt ens, Denna snubbe krigade för ett E/D i betyg. Fick ett C på något prov men annars fick han ett E/D i slutbetyg på de kurser han läste på denna skola. Och de båda personerna känner jag väl. De är ungefär lika smarta.

Så ALLT avgörs på vilken skola man läser på och vem man har som lärare. Sad but true.
Haha wow! Du vet inte vilken skola din kompis gick på då? Kanske är så fortfarande att de inte är så hårt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in