Citat:
Ursprungligen postat av
lugnare
Tjena,
Vill läsa upp några ämnen på Komvux då jag saknar behörigheter för vissa utbildningar. Exempelvis behövs de utbildningarna jag vill läsa Matematik och Engelska 6 med mera. Dom utbildningarna jag är sugen på är civilekonom, ekonomiprogrammet, fastighetsekonomi, banktjänsteman eller apotektstekniker. Skulle även kunna tänka mig kunna jobba med programmering , inom frond-end utveckling. Jag ser att dessa utbildningar krävs en allmän gymnasiekompetens som är perfekt för mig som inte går detta på gymnasiet eller studerar något liknade. Nu har jag dock inte meriterna, eller antagningspoängen för att kunna gå dessa utbildningar. Kommer antagligen sluta på 14.00. Så vad behövs för att läsas upp och hur lång tid tar det? För det känns fan i mig omöjligt detta...oavsett hur jag än vrider och vänder så kommer det inte gå...?
Du borde kunna läsa de ämnen du behöver för behörigheten via komvux. När jag läste (5-6 år sedan) hade man förtur om man inte hade fått slutbetyg (om man bara gick ut med vad som kallas "samlat betygsdokument"), vet inte hur det ser ut om man går ut med slutbetyg och vill läsa upp betygen.
Vad gäller betygen så skulle jag snarare satsa på att skriva HP ett par gånger och se hur det går, det är en snabbare väg än att försöka plugga upp dina gymnasiebetyg via komvux.
Din kommun bör ha studievägledare som du kan kontakta och boka ett möte med, där kan ni gå igenom dina mål och vad som krävs för att du ska kunna läsa det du vill!