2018-04-01, 21:39
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Tjena,

Vill läsa upp några ämnen på Komvux då jag saknar behörigheter för vissa utbildningar. Exempelvis behövs de utbildningarna jag vill läsa Matematik och Engelska 6 med mera. Dom utbildningarna jag är sugen på är civilekonom, ekonomiprogrammet, fastighetsekonomi, banktjänsteman eller apotektstekniker. Skulle även kunna tänka mig kunna jobba med programmering , inom frond-end utveckling. Jag ser att dessa utbildningar krävs en allmän gymnasiekompetens som är perfekt för mig som inte går detta på gymnasiet eller studerar något liknade. Nu har jag dock inte meriterna, eller antagningspoängen för att kunna gå dessa utbildningar. Kommer antagligen sluta på 14.00. Så vad behövs för att läsas upp och hur lång tid tar det? För det känns fan i mig omöjligt detta...oavsett hur jag än vrider och vänder så kommer det inte gå...?

Du borde kunna läsa de ämnen du behöver för behörigheten via komvux. När jag läste (5-6 år sedan) hade man förtur om man inte hade fått slutbetyg (om man bara gick ut med vad som kallas "samlat betygsdokument"), vet inte hur det ser ut om man går ut med slutbetyg och vill läsa upp betygen.

Vad gäller betygen så skulle jag snarare satsa på att skriva HP ett par gånger och se hur det går, det är en snabbare väg än att försöka plugga upp dina gymnasiebetyg via komvux.

Din kommun bör ha studievägledare som du kan kontakta och boka ett möte med, där kan ni gå igenom dina mål och vad som krävs för att du ska kunna läsa det du vill!
Senast redigerad av Nirp 2018-04-01 kl. 21:39. Anledning: Infogade citat
Citera
2018-04-05, 07:36
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Någon som läst gymnasiearbete på komvux? Står när jag söker på kursen att man måste kontakta studievägledare innan kursen? Har haft kontakt med syv innan jag påbörjade plugga på komvux, behöver jag kontakta dem igen innan kursen nu och isånnafall varför?

Undrar också vad man gör på ett gymnasiearbete. Är det typ uppgifter som vanligt eller? Förstår att det kanske är olika beroende på inriktning/skola men är på hermods och samhällsvetenskap. Men vill bara ha en liten fingervisning om vad man kan vänta sig av kursen.
Citera
2018-04-05, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Någon som läst gymnasiearbete på komvux? Står när jag söker på kursen att man måste kontakta studievägledare innan kursen? Har haft kontakt med syv innan jag påbörjade plugga på komvux, behöver jag kontakta dem igen innan kursen nu och isånnafall varför?

Undrar också vad man gör på ett gymnasiearbete. Är det typ uppgifter som vanligt eller? Förstår att det kanske är olika beroende på inriktning/skola men är på hermods och samhällsvetenskap. Men vill bara ha en liten fingervisning om vad man kan vänta sig av kursen.

Gymnasiearbete behöver inte ingå i slutbetyg, det kan vara därför.
Citera
2018-04-09, 03:05
Medlem
Gjort bort mig under gymnasiet, nu komvux..

Hej.

Under hela 1an och 2an av gymnasiet har jag mått väldigt dåligt, hade ingen motivation till studier och kände ingen mening med livet, blev ej diagnoserad men kan tänka mig att jag varit deprimerad och har känt mig väldigt misslyckad.
Iallafall, just nu går jag i 3an, slutet av 3an för att vara exakt och det jag har med mig till examen är några ämnen från 1an och ett par jag samlat ihop nu i 3an.
Alltså jag kommer inte ta examen men jag går ut med ett icke komplett betyg och jag vill gärna läsa upp det på komvux.

Det är början av april och jag vill gärna söka till komvux så fort som möjligt men jag har några funderingar inför det.

De ämnen jag måste läsa upp för att få examen är:
Svenska 2, 3
Kemi 1, 2
Fysik 1, 2
Matte 2c, 3c (dock kan jag dessa matte ämnen då jag pluggat Matte 4c på egen hand så skulle nog kunna klara dem på prövning)
Biologi 1,2
Historia 1
Samhällskunskap 1b
Religion 1

Det är ganska många ämnen , men undrar ifall jag skulle kunna läsa alla dessa på 2 terminer?
Tänker då att jag studerar ett ämne i taget, de svåraste som t,ex fysik, och sedan gör prövningar vid sidan om till dem ämnen som ej kräver så hårda studier (Svenska, samhällskunskap t,ex)
Fungerar det så? Vill göra detta så snabbt som möjligt, ångrar verkligen vad jag gjort i gymnasiet.

Tack på förhand!
Citera
2018-04-09, 03:20
Medlem
kalkryggars avatar
Hör av dig till studievägledare och boka en tid så kan ni gå igenom detta. Jag vet inte om du kan erbjudas detta. Jag tror du får räkna med 4 terminer (2 år) för att plugga igen detta. Då kan du ju faktiskt slänga in några fler ämnen.

Jag vill mest säga att även om du inte kan få det under 2 år (eller ens under 3 år) så tycker jag att du skall göra det ändå. Bit i det sura äpplet och gör vad som krävs för att få ett avgångsbetyg. Tar det många år så se till att du får toppbetyg i alla ämnen.

Du skall väl söka till Högskolan/universitetet sen va?

Jag lovar och svär att du inte kommer ångra dig även om det tar lång tid. Jag var i den sitsen och fick vandra 3 år på komvux för att få igen gymnasiet. Jag fick MVG i alla ämnen/kurser förutom ett (högsta betyg i den tidens skala) och jag läste sen till civilingenjör. Eftersom jag satsade stenhårt på komvux så blev det faktiskt väldigt kul att plugga alla dessa 3 år. Sen civilen. Har aldrig ångrat det för en sekund och vet idag att om jag inte skulle gjort hundåren på komvux så skulle jag ångrat mig varje dag nu. Ville mest ge min historia och hoppas det kan ge motivation.
Citera
2018-04-09, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negus89
Hej.

Under hela 1an och 2an av gymnasiet har jag mått väldigt dåligt, hade ingen motivation till studier och kände ingen mening med livet, blev ej diagnoserad men kan tänka mig att jag varit deprimerad och har känt mig väldigt misslyckad.
Iallafall, just nu går jag i 3an, slutet av 3an för att vara exakt och det jag har med mig till examen är några ämnen från 1an och ett par jag samlat ihop nu i 3an.
Alltså jag kommer inte ta examen men jag går ut med ett icke komplett betyg och jag vill gärna läsa upp det på komvux.

Det är början av april och jag vill gärna söka till komvux så fort som möjligt men jag har några funderingar inför det.

De ämnen jag måste läsa upp för att få examen är:
Svenska 2, 3
Kemi 1, 2
Fysik 1, 2
Matte 2c, 3c (dock kan jag dessa matte ämnen då jag pluggat Matte 4c på egen hand så skulle nog kunna klara dem på prövning)
Biologi 1,2
Historia 1
Samhällskunskap 1b
Religion 1

Det är ganska många ämnen , men undrar ifall jag skulle kunna läsa alla dessa på 2 terminer?
Tänker då att jag studerar ett ämne i taget, de svåraste som t,ex fysik, och sedan gör prövningar vid sidan om till dem ämnen som ej kräver så hårda studier (Svenska, samhällskunskap t,ex)
Fungerar det så? Vill göra detta så snabbt som möjligt, ångrar verkligen vad jag gjort i gymnasiet.

Tack på förhand!

Känner en som läst 1400 poäng på 1 år.( 2 terminer + under sommarlovet,vissa skolor erbjuder att man kan läsa kurser och få studiemedel under sommarlovet också). Fick A-B i alla ämnen.

Det beror på vilken skola du läser kurserna på. Vissa skolor är stenhårda medans vissa skolor kan man glida igenom.Tipsar dig om att läsa på distans. Försök att hitta en lätt skola,där de inte är så hårda. Vissa lärare är 10 gånger hårdare än andra.

Så du kan läsa dessa kurserna på 1 år men då måste du hitta rätt skola och få bra lärare som inte är alltför hårda. Men annars 3 terminer skulle passa bra om du enbart är ute efter godkänt.
Citera
2018-04-09, 05:04
Medlem
area50s avatar
Har varit i samma sits som dig TS.
Mådde skit under gymnasiet vilket ledde till att jag under ca två år fick plugga upp 6 ämnen på komvux för att åtminstone få högskolebehörighet.
Jag får se om jag någonsin söker till högskolan, men det känns iaf bra att ha rättat till mina gamla misstag.
Citera
2018-04-09, 09:31
Medlem
Gjorde precis som du. Läste upp alla naturvetenskapliga ämnen på komvux för att gymnasiet gick extremt dåligt där jag endast brydde mig om datorspel och kompisar. Läste upp allt på 2 år och sökte sedan in på universitet via högskoleprovet. Slutet gott allting gott.
Citera
2018-04-09, 09:45
Medlem
Mintafs avatar
Det är många som råkar ut för det som du gjort. Jag hade det likadant, fast brydde mig mer om kompisar än skolan. Fick läsa upp 4 betyg efteråt, gick inte på konvux utan tog prövning istället. Det är samma sak bara att man slipper lektionerna. Satt hemma och pluggade sedan får man 3 slutprov i ämnet, ett skriftligt, ett muntligt och en inlämning.

Höjt mig i alla från E-A. Tar tid men det är de värt.

Har även en kompis som läste upp 9 betyg under 1 år. han klarade allt, så det borde du också göra för han är inte det skarpaste kniven i lådan.

Länk och desc till prövningen; http://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/provningsenheten/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy9_QNcDQ wcQwOD_JzDAgwcXY30wwkpiAJKG-AAjgb6XvpR6Tn5SUCrwp30 I93zXROLA0G2OuYlGVuk60cVpaalFqUW6WXkF5foR5SXl-ul5-en56TqFafqF-RGVHkWOyoCAL7hYuY!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
Citera
2018-04-09, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Det är många som råkar ut för det som du gjort. Jag hade det likadant, fast brydde mig mer om kompisar än skolan. Fick läsa upp 4 betyg efteråt, gick inte på konvux utan tog prövning istället. Det är samma sak bara att man slipper lektionerna. Satt hemma och pluggade sedan får man 3 slutprov i ämnet, ett skriftligt, ett muntligt och en inlämning.

Höjt mig i alla från E-A. Tar tid men det är de värt.

Har även en kompis som läste upp 9 betyg under 1 år. han klarade allt, så det borde du också göra för han är inte det skarpaste kniven i lådan.

Länk och desc till prövningen; http://goteborg.se/wps/portal/enhetssida/provningsenheten/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy9_QNcDQ wcQwOD_JzDAgwcXY30wwkpiAJKG-AAjgb6XvpR6Tn5SUCrwp30 I93zXROLA0G2OuYlGVuk60cVpaalFqUW6WXkF5foR5SXl-ul5-en56TqFafqF-RGVHkWOyoCAL7hYuY!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
Vad skönt att höra att man inte är ensam med att ha gjort såhär iallafall.
Är det inte mer värt isåfall att jag lägger upp en plan själv hemma och studerar på egen hand och sedan gör prövningar istället för att söka till komvux då?
Citera
2018-04-09, 10:39
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negus89
Vad skönt att höra att man inte är ensam med att ha gjort såhär iallafall.
Är det inte mer värt isåfall att jag lägger upp en plan själv hemma och studerar på egen hand och sedan gör prövningar istället för att söka till komvux då?

Jo, om du har tidigare kunskap/disciplin till det. Har du dålig självdisciplin så kanske det är bättre med komvux. Ta en prövning och se om du löser det. Vet dock inte hur det ligger till med komvux, tror det är gratis va? för prövningen kostar 500kr / kurs.
Citera
2018-04-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Jo, om du har tidigare kunskap/disciplin till det. Har du dålig självdisciplin så kanske det är bättre med komvux. Ta en prövning och se om du löser det. Vet dock inte hur det ligger till med komvux, tror det är gratis va? för prövningen kostar 500kr / kurs.
Finns det någon gräns på hur många prövningar man kan göra då per år?
Tänker att det kanske är möjlgt då att läsa dessa kurser då snabbare än ifall jag skulle söka till komvux?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in