2015-02-04, 13:24
Medlem
Läs på distans. Fyra kurser á 100 poäng läses normalt under 20 veckor vilket gör att det kan bli ont om tid. Men det bör ändå inte vara några problem. Läs kurser du är intresserad av och som inte är så "tunga". Jag läste Journalistik, reklam och information 1, 100 poäng på en och en halv vecka. Det finns alltså inget som binder dig till att läsa alla 20 veckor. Så fort du är klar med kursen registreras betyget.

Det bör mao inte vara några problem om du har lite självdisciplin.
Citera
2015-02-04, 13:28
Medlem
Jag läste matte C-E, Fysik B och Kemi A på en vårtermin. Har för mig att det var 500 gymnasiepoäng, var inga problem alls med lite motivation. Första terminen på universitetet var bra mycket värre

Gymnasiekurser är gjorda för att precis alla ska fixa dem, se bara till att lägga tillräckligt många timmar om dagen.
Citera
2015-02-04, 13:53
Medlem
O-Lyckligs avatar
Är det inte möjligt att tenta av hela kurser på direkten i komvuxsystemet, eller är det något som jag bara fått för mig? Exempelvis, att kliva upp under de nationella proven anser jag i min mening i alla fall utgöra ett rimligt och tillräckligt för att räknas som ett betygsgrundande moment... men jag kan ha fel.

Lycka till med studierna!

Edit: Men om det är som så att du inte efter den här terminen kan nå en behörighet till högskolan, så är mitt råd att studera såväl dag som natt! Vad är det för ny regel? Låter som en stratifieringsmekanism utan dess like ifall inte komvux gör vad komvux ska göra!
Senast redigerad av O-Lycklig 2015-02-04 kl. 13:57.
Citera
2015-02-05, 08:17
Medlem
area50s avatar
Jag läste precis upp ett ämne på komvux & jag vill begära ut ett fysiskt dokument att ha i mitt CV, men var kan jag begära ut det dokumentet i så fall?
Citera
2015-02-07, 21:51
Medlem
Hejsan.
Ursäkta om jag verkar dum men vet inte så mycket om komvux.
Jag har tänkt att läsa upp några betyg efter jag gått ut gymnasiet och undrar om det går att läsa upp betygen trots att man fått godkänt i dem? Såg nämligen att det fanns vissa ställen där det kostade en massa pengar (typ 3000) för varje ämne man ville läsa vilket för mig verkar ganska mycket.
Tack i förhand!
Citera
2015-02-07, 21:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Hejsan.
Ursäkta om jag verkar dum men vet inte så mycket om komvux.
Jag har tänkt att läsa upp några betyg efter jag gått ut gymnasiet och undrar om det går att läsa upp betygen trots att man fått godkänt i dem? Såg nämligen att det fanns vissa ställen där det kostade en massa pengar (typ 3000) för varje ämne man ville läsa vilket för mig verkar ganska mycket.
Tack i förhand!

Ämnen du redan har godkänt i gör du en sk. prövning i. Detta kostar.

Ämnen du inte har godkänt i är gratis att läsa upp.
Citera
2015-02-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusforward
Ämnen du redan har godkänt i gör du en sk. prövning i. Detta kostar.

Ämnen du inte har godkänt i är gratis att läsa upp.
Skulle jag då exempelvis kunna läsa Matematik 1b gratis, trots att jag läst Matematik 1c? Eller måste det vara en helt annan kurs?
Står att en prövning högst får kosta 500 kr så det känns ju okej ändå.
Citera
2015-02-07, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Skulle jag då exempelvis kunna läsa Matematik 1b gratis, trots att jag läst Matematik 1c? Eller måste det vara en helt annan kurs?
Står att en prövning högst får kosta 500 kr så det känns ju okej ändå.
Om du har minst E i Ma1c så kan du inte läsa Ma1b på traditionellt sätt. Det är prövning du får göra i så fall, och det brukar som sagt ligga på 500:-.
Citera
2015-02-09, 15:36
Medlem
Hoppa sista året av gymnasiet, läsa upp det på komvux istället?

Efter att ha blivit diagnostiserad med PTSD då jag var med om en olycka i höstas så tvingades jag byta, och i stöllet för att kunna ta studenten nu i vår så fick jag hoppa ner ett år, eftersom dem ansåg att en månads frånvaro var nog för att bricka mig. Är så oerhört förbannad, nu tvingas jag sitta här och slösa bort ett år av min ungdom på att göra om och repetera all skit. Läser ett internationellt gymnasieprogram (international baccalaureate), och eftersom jag missade vissa deadlines så kan jag inte ta igen dem tydligen.

Min fråga är:
Kan jag hoppa av gymnasiet, och plugga upp det sista på komvux? Hur skulle översättningen ské från mitt engelska program?
Citera
2015-02-09, 17:10
Medlem
flodgrodas avatar
Du får läsa på komvux när du fyllt 20, eller innan om man gått ut gymnasiet, de kurser man fått ig i.
Citera
2015-02-09, 17:29
Bannlyst
Problemet är ju att du då måste gå igenom allt ytterligare en gång. Även om en 100-poängskurs på fem veckor, två 100-poängskurs på tio veckor, går i ett betydligt snabbare tempo. Jag tror inte att det finns kurser som hålls på engelska tyvärr. Kan du inte bara tenta av allt på gymnasiet istället om du nu har så bråttom?
Citera
2015-02-10, 13:33
Medlem
Enkel 100p kurs på komvux. (distans)

Tja, behöver tips om en enkel 100p kurs på komvux. Det ska vara lite plugg och enkelt genomförande på distans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in