2018-03-21, 23:11
Medlem
Ja hermods är komvux. Du söker till komvux via din hemkommun, vilka måste ha ingått ett avtal med den vuxenutbildning du söker. Bäst är att du går in på din hemkommuns hemsida och läser om hur ansökan går till.
Citera
2018-03-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Tänkte plugga 2 kurser på konvux eventuellt på distans, och undrar lite grann.
Är hermods och konvux samma sak eller? Vilken vuxenutbildning bör man välja att plugga sina kurser på?
Hur är det att plugga på distans på konvux, svårt?

Det finns massvis med företag som är verksamma inom komvux. De största torde väl vara Jensen education, NTI-gymnasiet, Hermods. Men det finns en myriad av andra aktörer också.

Du bör väl rimligen välja att plugga de kurser som du behöver för att nå ditt mål - vilket antagligen är kurser du har underkänt i, eller sådana som du behöver för att få ihop till en högskolebehörighet. Men finns väl såna som läser annat bara för att - eller för att få csn.

Huruvida det är svårt att läsa på distans eller inte är väldigt subjektivt. Vissa har lätt för det, andra har svårt för det. Vissa har lätt att plugga vissa ämnen på distans medan andra inte har det. Osv osv... Så blir ju omöjligt att svara på vad som gäller för dig. Är du studiedisciplinerad? Är du självständig med att läsa och ta till dig det du läser, eller behöver du mycket stöd (undervisning) för att ta till dig saker?
Citera
2018-03-21, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det finns massvis med företag som är verksamma inom komvux. De största torde väl vara Jensen education, NTI-gymnasiet, Hermods. Men det finns en myriad av andra aktörer också.

Du bör väl rimligen välja att plugga de kurser som du behöver för att nå ditt mål - vilket antagligen är kurser du har underkänt i, eller sådana som du behöver för att få ihop till en högskolebehörighet. Men finns väl såna som läser annat bara för att - eller för att få csn.

Huruvida det är svårt att läsa på distans eller inte är väldigt subjektivt. Vissa har lätt för det, andra har svårt för det. Vissa har lätt att plugga vissa ämnen på distans medan andra inte har det. Osv osv... Så blir ju omöjligt att svara på vad som gäller för dig. Är du studiedisciplinerad? Är du självständig med att läsa och ta till dig det du läser, eller behöver du mycket stöd (undervisning) för att ta till dig saker?
På kurserna som är innan dessa har jag fått A-B på, studiedisciplinerad har jag blivit på senare tid så ja, och ta till mig saker har jag rätt lätt för.
Citera
2018-03-21, 23:20
Bannlyst
Spelar det någon roll om man väljer t ex hermods eller vuxenutbildningen i min stad?
Citera
2018-03-21, 23:54
Bannlyst
Kan man söka kurser på flera vuxenutbildningar för att vara säker på att komma in på de önskade kurser?
Citera
2018-03-25, 20:53
Medlem
Frågor om att läsa 400p på 20 veckor på Komvux

Jag ska läsa fyra stycken 100p kurser på Komvux på heltid. Den information jag har fått är att man läser 100p på 5 veckor och att studietakten är 8h/dag.

Kan någon som har läst 400p på 20 veckor berätta hur det var? Satt du hela dagen och studerade? Helgstudier? Var det stressigt? Har du några tips till andra som ska läsa 400p på 20 veckor?
Citera
2018-03-25, 20:56
Medlem
hrwdtjs avatar
Vilka ämnen?
Citera
2018-03-25, 20:59
Medlem
AX64s avatar
Vad jag vet ska ett poäng motsvara en lektionstimme, så i ditt fall innebär det 20 timmar lektion i veckan. Du vet bäst hur mycket du behöver plugga on top. Det vanliga är nog mellan 10-40 timmar i veckan.
Citera
2018-03-25, 21:12
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2018-03-25, 21:13
Medlem
Tropicanans avatar
Vet inte om alla kommuner tillåter flera kurser i taget, men det gjorde iaf kommunen jag läste på.
Jag läste 3 kurser på 100% samtidigt däremot gick jag enbart för godkänt så det beror ju på vilket betyg du strävar efter. Men på 20 veckor bör du ju klara det utan problem, I min takt hade 20 veckor motsvarat 12 kurser.

Jag läste fysik 2, svenska 3 samt matematik 3 samtidigt och la ungefär 1 - 1 1/2 per kurs mån-fre
Citera
2018-04-01, 21:32
Medlem
Hur fan ska jag gå vidare nu?

Tjena,

Vill läsa upp några ämnen på Komvux då jag saknar behörigheter för vissa utbildningar. Exempelvis behövs de utbildningarna jag vill läsa Matematik och Engelska 6 med mera. Dom utbildningarna jag är sugen på är civilekonom, ekonomiprogrammet, fastighetsekonomi, banktjänsteman eller apotektstekniker. Skulle även kunna tänka mig kunna jobba med programmering , inom frond-end utveckling. Jag ser att dessa utbildningar krävs en allmän gymnasiekompetens som är perfekt för mig som inte går detta på gymnasiet eller studerar något liknade. Nu har jag dock inte meriterna, eller antagningspoängen för att kunna gå dessa utbildningar. Kommer antagligen sluta på 14.00. Så vad behövs för att läsas upp och hur lång tid tar det? För det känns fan i mig omöjligt detta...oavsett hur jag än vrider och vänder så kommer det inte gå...?
Citera
2018-04-01, 21:37
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem