2018-04-08, 14:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
I stort ett inga av de slutsatser du drar ovan är korrekta. Men jag förstår att du vet bäst och att vad du än säger så kan det inte vara fel.

Om rättsmedicin inte kan avgöra dödsorsak, så säger det inget mer än att man inte vet, det säger ingen om sannolikhet.
Om de säger att det inte kan avgöra vilken som är mer eller mindre sannolik, så kan man inte annat än anta 50/50. Har de uttryckligen uttalat sig så? Eller är det ännu ett av dina antaganden framställt som fakta?
Jag säger inte att de inte gjort det, jag vill bara gärna veta. Men jag har noterat att du har en enorm tendens att vilja skapa trådsanningar.
Helvete vad du är trög - du är tydligen väldigt grälsjuk.

Jag har citerat utifrån live varav det står om det jag skriver relaterat till kvävning och jag skiter blankt i att du tycker att halsavskärning är mer relevant.

Det finns INGEN uppgift från rättsmedicin om vilken dödsorsak som skulle vara mer sannolik av de två som presenterats.

Du må vara en fena på teknik men på medicinska fronten ligger du i lä för kännedom.
Citera
2018-04-08, 14:02
Medlem
PPOSSAs avatar
Citat:
Ja, polisen har hittat en kamera ombord och den saknar sitt minneskort. Något minneskort har inte hittats någonstans vare sig ombord, i verkstaden eller PM's bostad.

Eftersom en kamera sällan är långt ifrån sitt minneskort, blir slutsatsen att PM slängt minneskortet överbord. Och följaktligen, att han gjorde det för att det fanns bevis för hans gärningar på det.

Tack för svar!

Hm okej, undra om det är därför han erkänner styckningen så pass tidigt? Han vet att hittar de minneskortet hittar de även bilder på KW's sargade kropp? Med tanke på hans bilder på datorerna känns det högst troligt att han även vill spara sina egna bilder.. Ett minneskort är inte speciellt svårt att gömma egentligen, kan polisen ha missat det i ubåten?

Med tanke på hur allting ser ut att vara planerat, har han säkerligen även planerat att gömma just minneskortet. Han får inte ut mycket av bilderna om han kastar minneskortet överbord omgående.
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, testunden kom efter deras telefonkontakt. Sedan sprang hon hem till pojkvännen och rådgjorde, ringde eller sms:ade tillbaka till M att hon skulle följa med honom, och slutligen skickade M ett MMS på Nautilus med den texten: "Skeppet är i god ordning och väntar på Wired's reporter".
Nej, hon ringde inte två gånger; däremot kan testunden, som du skriver, ha överenskommits när KW ringde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men - det är ju just sådant där som vi måste lära oss att se igenom.

Jodå, om de bär sig så korkat åt att de blir dödade eller kidnappade. Har jag hört många gånger. Och även om t.ex. bergsklättrare och andra äventyrare.

Det verkar ju som att såren på vänster sida är inte bara färre utan även ytligare, och kan vara enbart sådana som kommit dit när han högg genom påsen..? Vi får väl höra vad åklagaren gör av det i slutpläderingen.

Fast nu talar vi ju inte om MIG. Vi pratar om M, och Das Boot betydde oerhört mycket för honom. Han kunde den utantill. När de var ute och seglade med Nautilus yttrade han replikerna på tyska (det hör man på vidoerna): "Sie wollen uns umbringen"... Han delade ut titlarna som männen i den hade till sina män. Delar av inredningen på Nautilus var kopierad från filmen. Han LEVDE i denna film, när han inte levde i upptagningarna från Apollo 13-programmet... Och det VISSTE Ditte.

Ditte har en historia av psykiska problem och helt klart en känslighet över sitt kön, sin kropp, sin sexighet o.s.v.. Det KAN ha sagts saker mellan dem vid tillfället då hon underkände Freya, och då när han nobbade hennes besök på HAB när hon berättade vem hon var, som hon aldrig har förlåtit. Hur eller hur så är ens en MISSTANKE om jäv för mycket; hon borde inte ha fått vittna.

Okej, du har rätt, vi pratar inte om just dig. Men hur menar du att Ditte VISSTE att PM LEVDE i denna film?? Hon hade en gång på 00-talet evaluerat hans ubåt och en gång skrivit med honom i en Facebook-grupp. Varifrån ska hon ha kunskap om PMs känslosamma förhållande till filmen? För att det fanns referenser till den i kompendiet om Nautlilus? Lite långsökt grund att dra en slutsats om en stark emotionell koppling från.. Framförallt om man inte känner PM personligen. Nädu, det där hittar du på för att det passar och samtidigt förstärker/bekräftar din bild av Ditte, PM och rättssaken i sig. Samma gäller det sista stycket.

En tanke angående filtret:
Nu vet jag inte så mycket om hur dessa filter ser ut eller är beskaffade, så mina tankegångar grundar sig alltså inte på kunskap om dessa specifika filter utan jag killgissar lite för ovanlighetens skull. Jag tänker att om filtret byttes ut innan den här turen med Kim och är tjockare än 0,5-1mm så kanske sotet/partiklarna från turen hamnat i filtrets mitt och därför inte fastnat på trasan som ju bara drogs på filtrets yta, och därför var den ren.
Citera
2018-04-08, 14:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Är det här det är läge att åter påminna om vem som var så säker på att PM:s oskuld och ofarlighet att hon skulle låta sin egen dotter åka med på ubåten? Efter att torson hittats?

Fast det där har jag aldrig skrivit. Du får sluta. Jag är väldigt rädd om min dotter, och var snäll och dra inte in henne i det här.

Citat:
Ja, och det är det scenariot letsdoit redogör för.

Nä, hon vänder lite på ordningen. Men det spelar egentligen ingen roll. Fotot på Nautilus var det sista som skickades mellan dem. Från M till K. Efter det hade M eventuellt skickat ett MMS till, klockan 19:15, när K redan var ombord alltså. Men det har polisen inte lyckats återskapa.
Citera
2018-04-08, 14:04
Medlem
valleros avatar
Citat:
Tack!
Ditt inlägg är befriande läsning. Härligt att se att det är fler som noterat detta

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Är det ett velande att inte kunna ge klara besked utifrån de förutsättningar som obduktion hade sett till förruttnelse, saltvatten, styckning och likdelar funna vid olika tidpunkter?

"- Når det drejer sig om en torso, der har opholdt sig i vand, bliver læsionerne mere utydelige. Blødningerne i vævet omkring en læsion kan være forsvundet. " live bt

"- Vi ser i denne sag, at de læsioner, der har været, de er vanskeligere at tyde, når liget har ligget i vand og på grund af tiden." live tv2

"- Det vi ser i denne sag og ved ophold i vand betyder, at det bliver vanskeligere at se blødning i væv. Det kan være forsvundet dels på grund af vandet og dels på grund af råd, siger hun. " live eb

Det som framkom var av dignitet dvs de skador som påvisade blodcirkulation och av stor vikt för ÅK sett till väckt åtal.
Jag läser i efterhand att ni två tjafsar om något, och det var inte min mening att lägga mig i det.
Min kommentar om rättsläkaren var inte heller tänkt som kritik - jag är bara irriterad över att det inte kunde vara mer konkret, men förstår svårigheterna att fälla avgöranden på en delvis förruttnad kropp.
Men jag är inte ett spår orolig över utgången av rättegången.
Citera
2018-04-08, 14:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag läser i efterhand att ni två tjafsar om något, och det var inte min mening att lägga mig i det.
Min kommentar om rättsläkaren var inte heller tänkt som kritik - jag är bara irriterad över att det inte kunde vara mer konkret, men förstår svårigheterna att fälla avgöranden på en delvis förruttnad kropp.
Men jag är inte ett spår orolig över utgången av rättegången.
Ja, irriterad kan man vara men velar gör inte rättsmedicinaren.

Det är tragiskt för Kims skull att det inte är klockren dödsorsak men det hade varit än mer tragiskt om det inte funnits nåt att obducera.
Nu finns det skador som för åtal framåt och som var väldigt viktiga som tur är.

Jag är heller inte det minsta orolig för domslut - det lär finnas tillräckligt.

För kännedom är jag klar för länge sen med annan skribent men vissa tycks se det som en jävla kamp snarare än att ha dialog.
Citera
2018-04-08, 14:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Okej, du har rätt, vi pratar inte om just dig. Men hur menar du att Ditte VISSTE att PM LEVDE i denna film?? Hon hade en gång på 00-talet evaluerat hans ubåt och en gång skrivit med honom i en Facebook-grupp. Varifrån ska hon ha kunskap om PMs känslosamma förhållande till filmen? För att det fanns referenser till den i kompendiet om Nautlilus? Lite långsökt grund att dra en slutsats om en stark emotionell koppling från.. Framförallt om man inte känner PM personligen. Nädu, det där hittar du på för att det passar och samtidigt förstärker/bekräftar din bild av Ditte, PM och rättssaken i sig. Samma gäller det sista stycket.

En tanke angående filtret:
Nu vet jag inte så mycket om hur dessa filter ser ut eller är beskaffade, så mina tankegångar grundar sig alltså inte på kunskap om dessa specifika filter utan jag killgissar lite för ovanlighetens skull. Jag tänker att om filtret byttes ut innan den här turen med Kim och är tjockare än 0,5-1mm så kanske sotet/partiklarna från turen hamnat i filtrets mitt och därför inte fastnat på trasan som ju bara drogs på filtrets yta, och därför var den ren.

Inte jag heller, men det verkar otroligt att inget skulle ha fastnat på ytan. Dessutom borde väl denna oerhört erfarna ubåtsmaskinist ha känt till det i så fall. Haha nu kom jag på en parallell: de där tillverkarna av dambindor som alltid kör med att ytan är helt torr och att vätskan brer ut sig inuti i stället... DET funkar inte heller!

Men det konstiga är ju att M och hans crew inte fått frågan när de bytte filtren senast... Betina borde ju ställa den åtminstone.

Ditte lär ha haft koll på M genom tidningsartiklar, TV-program (hon sa själv att hon sett dokumentären om Freya på TV) och Youtube-videos. Om inte annat så lär hon ha kollat på lite sådant, när hon fick det här uppdraget. Det skulle vem som helst ha gjort. Och där framgår hans fascination av Das Boot.
Citera
2018-04-08, 14:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, hon ringde inte två gånger; däremot kan testunden, som du skriver, ha överenskommits när KW ringde.

Hon sprang ju hem och rådgjorde med pojkvännen, sedan ringde hon tillbaka till M och sa att hon tackade ja till en tur. Hur skulle M annars ha vetat att hon tackade ja - genom tankeöverföring?
Citera
2018-04-08, 14:17
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PPOSSA
Tack för svar!

Hm okej, undra om det är därför han erkänner styckningen så pass tidigt? Han vet att hittar de minneskortet hittar de även bilder på KW's sargade kropp? Med tanke på hans bilder på datorerna känns det högst troligt att han även vill spara sina egna bilder.. Ett minneskort är inte speciellt svårt att gömma egentligen, kan polisen ha missat det i ubåten?

Med tanke på hur allting ser ut att vara planerat, har han säkerligen även planerat att gömma just minneskortet. Han får inte ut mycket av bilderna om han kastar minneskortet överbord omgående.

Han erkände inte styckningen förrän en tid efter att de hittat torson, och eventuellt fler kroppsdelar. Minns inte exakt tidslinjen där.

Ja,polisen kan ha missat det. Den tanken har slagit mig också. Eller att han svalt det.

Men det är absolut ingen omöjlighet att minneskortet finns någonstans ombord ubåten.
Citera
2018-04-08, 14:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Hm vet inte om jag tror på en hemlig telefon. Det kan ha varit så olyckligt att Kim, som Merwinna föreslog, råkade servera sig själv på silverfat. Och att PM har förberett och planerat - men för ett annat offer. Kanske DK som sista utväg. Kanske hade Kim sett det australiensiska TV-teamet (de bodde ju bara några hundra meter bort) eller bara tänkt att det är sista chansen, ett sista försök att nå honom innan de skulle gå på bröllop dagen efter och ytterligare en dag senare flytta till Kina.. Å andra sidan, varför skulle man försöka ta sista chansen när man vet att man har gäster på ingång? Då är det ju rimligare att höra av sig ytterligare en dag i förväg så att det inte krockar med hennes planer. Kanske stötte Kim på Madsen ute och frågade varför han inte svarat, varpå han sa "ring lite senare så snackar vi". Man kan ju spekulera om olika versioner i oändlighet.
Förövrigt är det ju intressant att det är just grannens fru, och inte grannen, han mördat i detta hypotetiska scenario i vilket han måste lära sig att hålla käft (och gör motsatsen till just det i och med att han över huvud taget drar upp detta scenario). Det är ju onödigt specifikt.
Om PM var extremt aktiv den 8:e men misslyckas totalt och hon sen anländer den 9:e till trakten och han känner igen henne ute - så behövs det inte mer för att han ska ticka igång och påbörja en planering om "grannens fru".
Att hon sen ringer sammanfaller exakt med hans planer. Han kan likaväl ha tänkt sig att kontakta henne när filmteam och annat var avklarat.
Oavsett vad som skett är han skitäcklig med sina uttalanden på em i intervjun.
Senast redigerad av develi 2018-04-08 kl. 14:34.
Citera
2018-04-08, 14:31
Medlem
Jag antar att det är luftfiltret till dieselmotorn ni pratar om (följer tyvärr inte tråden slaviskt). Normalt suger motorn alltså luft genom filtret från ubåtens innanmäte. Där är naturligtvis oftast väldigt ren luft sett till sot och damm osv jämför med den tillvaro ett luftfilter i en bil eller annat fordon som håller till på landbacken utsätts för. Det är med andra ord inte särskilt konstigt att ett filter håller sig rent i den miljön länge. Sen gissar jag att den där motorn inte går särskilt många timmar per år heller.

Motorn saknar förmodligen all form av rening såsom partikelfilter och katalysator, så skulle den på något vis släppa in avgaserna in i ubåten så blir det riktigt skitigt fort. Det sotar ner något fruktansvärt, åtminstone om motorn är under belastning. Det borde finnas en klibbig hinna ungefär överallt som inte är helt lätt att tvätta bort. Och framförallt i filtret.

Har man sagts hur avgaserna kom in i ubåten? En läcka på avgassystemet? Eller menar han att ventiler stod fel så att avgaserna släpptes in i ubåten (Varför man nu skulle bygga så att det överhuvudtaget ens är möjligt att släppa in avgaserna i ubåten är en gåta.)

Det finns naturligtvis en ventil för att stänga utloppet när man dyker, och eventuellt en ventil så han kan tömma ballasttankarna med hjälp av avgaserna istället för tryckluft. Dels för att spara tryckluft och samtidigt täcka insidan av tankarna med feta avgaser, en form av rostskydd. Men en ventil för att släppa in avgaserna i ubåten, knappast va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in