2018-04-08, 13:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tvärtom, KW ringde PM, det är fastställt genom loggar från teleoperatörerna.
16:38 ska KM ha ringt PM. Tror att PM sedan hörde av sig via sms och skrev något om att ubåten var i gott skick och att han väntade på Wires reporter. "Fantastiskt, är bara några minuter bort", ska KW ha svarat. - Härefter: Kortare testund under vilken ubåtsturen bestämdes.
Citera
2018-04-08, 13:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har läst allt från live och betackar mig dina lärdomar som enbart består i att påminna om en sur gammal gubbjävel snarare än dialog. Medicinsk kunskap besitter du heller inte.

Oj, hur var det nu med "invektiven"...
Du lever inte precis som du lär.

Citat:
Inte enligt rättsmedicin. 50/50.

Ska du börja framställa dig själv lika korkad som Merwinna nu?

Jag skrev klart och tydligt "det mesta", alltså inte "enbart rättsmedicinskt".
Men, för att förklara det på på en lite mer utförlig och enklare nivå då - Om man sammanväger allt som framkommit i fallet, PM's fascination för dödsångest, dödsinsikt och särskilt halsavskärningar, antalet videofilmer han har av denna tortyr, uttalanden han gjort till andra i sin närhet om just halsavskärningar i tillägg till det faktum att KW har fått huvudet avskuret tillsammans med rättsmedicins 50/50 för halsavskärning (var säger de 50/50 på halsavskärning?) , så är det med allra största sannolikhet halsavskärning.

Hade inte sett/hört denna 50/50 bedömning tidigare, men om man tar den och väger samman alternativen och övrig information, så blir det plötsligt väldigt sannolikt att halsavskärning är dödsorsaken.
Citera
2018-04-08, 13:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men - det är ju just sådant där som vi måste lära oss att se igenom.
Ja, naturligtvis, men vissa är så skickliga på att dupera att det ska mycket till för att hinna göra en djupanalys med ingående data mm under loppet av en kortare tidsrymd, eller i en given situation. - Det finns människokännare av rang som går bet på dessa oerhört slipade och skickliga manipulatörer. - Ingen blir någonsin fullärd.
Citera
2018-04-08, 13:46
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
16:38 ska KM ha ringt PM. Tror att PM sedan hörde av sig via sms och skrev något om att ubåten var i gott skick och att han väntade på Wires reporter. "Fantastiskt, är bara några minuter bort", ska KW ha svarat. - Härefter: Kortare testund under vilken ubåtsturen bestämdes.

Jepp, så var det.

Och det är inte alls konstigt att KW ringde PM. Hon hade sökt honom tidigare under året men inte fått något tillfälle till intervju. PM var väl för upptagen med att färdigställa sin ubåt av en särskild anledning...
Men så denna dag fick KW vetskap om att en australiensiskt (engelskt?) filmteam var där och då undrade hon så klart varför de och inte hon, åsså ringde hon PM och undrade. Hennes samtal kom då oväntat som en "skänk från nedan" i PM's ögon. Tänker jag.
Citera
2018-04-08, 13:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Oj, hur var det nu med "invektiven"...
Du lever inte precis som du lär.

Ska du börja framställa dig själv lika korkad som Merwinna nu?

Jag skrev klart och tydligt "det mesta", alltså inte "enbart rättsmedicinskt".
Men, för att förklara det på på en lite mer utförlig och enklare nivå då - Om man sammanväger allt som framkommit i fallet, PM's fascination för dödsångest, dödsinsikt och särskilt halsavskärningar, antalet videofilmer han har av denna tortyr, uttalanden han gjort till andra i sin närhet om just halsavskärningar i tillägg till det faktum att KW har fått huvudet avskuret tillsammans med rättsmedicins 50/50 för halsavskärning (var säger de 50/50 på halsavskärning?) , så är det med allra största sannolikhet halsavskärning.

Hade inte sett/hört denna 50/50 bedömning tidigare, men om man tar den och väger samman alternativen och övrig information, så blir det plötsligt väldigt sannolikt att halsavskärning är dödsorsaken.
Jag har tröttnat totalt på dig med din besserwisserstil som enbart handlar om självhävdelse där allt tycks handla om en jävla tävling. Du ansåg dig till och med kunna tillföra mer än ÅK.
Vad jag svarade på var följande:
Citat:
Menar du att han ströp henne då eller?
DÄRAV en spoiler för att förklara just vart detta begrepp kom ifrån dvs kvävning och inte strypning.

Jag skrev inte ett ord om vad som var mest troligt och jag skiter i vad just du anser och tycker.
Om rättsmedicin inte kan utröna mellan två dödsorsaker - vilket av dem som är mest sannolikt - är det givetvis 50/50.
Senast redigerad av develi 2018-04-08 kl. 13:50.
Citera
2018-04-08, 13:50
Medlem
valleros avatar
Rättsläkarens utlåtande säger faktiskt inte speciellt mycket. Jag tolkar det som att vissa stickskador kan ha uppstått 4-6 tim efter döden, men att blodutgjutningar vid andra skador pekar på att de skedde i nära anslutning till döden.
Det är väl där dessa blodstänk kommer in och blir viktiga, för att rättsläkaren är så (irriterande) vag. Blodstänken har ingenting med det rättsmedicinska att göra utan är klassiskt forensiskt polisarbete. Stänk som inte kan ha uppstått vid styckning 6 timmar efter döden.
Jäkla tur det, för rättsläkarens velande var minst sagt ett streck i räkningen för åklagaren.
Citera
2018-04-08, 13:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Jag har tröttnat totalt på dig med din besserwisser stil som enbart handlar om självhävdelse där allt tycks handla om en jävla tävling. Du ansåg dig till och med kunna tillföra mer än ÅK.
Vad jag svarade på var följande:

DÄRAV en spoiler för att förklara just vart detta begrepp kom ifrån dvs kvävning och inte strypning.

Jag skrev inte ett ord om vad som var mest troligt och jag skiter i vad just du anser och tycker.
Om rättsmedicin inte kan utröna mellan två dödsorsaker - vilket av dem som är mest sannolikt - är det givetvis 50/50.

I stort sett inga av de slutsatser du drar ovan är korrekta. Men jag förstår att du vet bäst och att vad du än säger så kan det inte vara fel.

Om rättsmedicin inte kan avgöra dödsorsak, så säger det inget mer än att man inte vet, det säger ingen om sannolikhet.
Om de säger att det inte kan avgöra vilken som är mer eller mindre sannolik, så kan man inte annat än anta 50/50. Har de uttryckligen uttalat sig så? Eller är det ännu ett av dina antaganden framställt som fakta?
Jag säger inte att de inte gjort det, jag vill bara gärna veta. Men jag har noterat att du har en enorm tendens att vilja skapa trådsanningar.
Senast redigerad av trngw 2018-04-08 kl. 13:55.
Citera
2018-04-08, 13:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Rättsläkarens utlåtande säger faktiskt inte speciellt mycket. Jag tolkar det som att vissa stickskador kan ha uppstått 4-6 tim efter döden, men att blodutgjutningar vid andra skador pekar på att de skedde i nära anslutning till döden.
Det är väl där dessa blodstänk kommer in och blir viktiga, för att rättsläkaren är så (irriterande) vag. Blodstänken har ingenting med det rättsmedicinska att göra utan är klassiskt forensiskt polisarbete. Stänk som inte kan ha uppstått vid styckning 6 timmar efter döden.
Jäkla tur det, för rättsläkarens velande var minst sagt ett streck i räkningen för åklagaren.
Är det ett velande att inte kunna ge klara besked utifrån de förutsättningar som obduktion hade sett till förruttnelse, saltvatten, styckning och likdelar funna vid olika tidpunkter?

"- Når det drejer sig om en torso, der har opholdt sig i vand, bliver læsionerne mere utydelige. Blødningerne i vævet omkring en læsion kan være forsvundet. " live bt

"- Vi ser i denne sag, at de læsioner, der har været, de er vanskeligere at tyde, når liget har ligget i vand og på grund af tiden." live tv2

"- Det vi ser i denne sag og ved ophold i vand betyder, at det bliver vanskeligere at se blødning i væv. Det kan være forsvundet dels på grund af vandet og dels på grund af råd, siger hun. " live eb

Det som framkom var av dignitet dvs de skador som påvisade blodcirkulation och av stor vikt för ÅK sett till väckt åtal.
Citera
2018-04-08, 13:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Nä, testunden kom efter deras telefonkontakt. Sedan sprang hon hem till pojkvännen och rådgjorde, ringde eller sms:ade tillbaka till M att hon skulle följa med honom, och slutligen skickade M ett MMS på Nautilus med den texten: "Skeppet är i god ordning och väntar på Wired's reporter".
Citera
2018-04-08, 13:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä, testunden kom efter deras telefonkontakt. Sedan sprang hon hem till pojkvännen och rådgjorde, ringde eller sms:ade tillbaka till M att hon skulle följa med honom, och slutligen skickade M ett MMS på Nautilus med den texten: "Skeppet är i god ordning och väntar på Wired's reporter".

Ja, och det är det scenariot letsdoit redogör för.
Citera
2018-04-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det tror jag ändå inte. Han har kontaktat henne först, kanske via en extra telefon som ingen har kännedom om.

Han kontaktade ju alla de andra kvinnorna. Så klart kontaktade han även KIM. De andra napoade inte och det brådskade. Han kom då att tänka på den svenska journalisten. Sanna mina ord.

Allt annat var ju planerat så varför inte detta?

Hm vet inte om jag tror på en hemlig telefon. Det kan ha varit så olyckligt att Kim, som Merwinna föreslog, råkade servera sig själv på silverfat. Och att PM har förberett och planerat - men för ett annat offer. Kanske DK som sista utväg. Kanske hade Kim sett det australiensiska TV-teamet (de bodde ju bara några hundra meter bort) eller bara tänkt att det är sista chansen, ett sista försök att nå honom innan de skulle gå på bröllop dagen efter och ytterligare en dag senare flytta till Kina.. Å andra sidan, varför skulle man försöka ta sista chansen när man vet att man har gäster på ingång? Då är det ju rimligare att höra av sig ytterligare en dag i förväg så att det inte krockar med hennes planer. Kanske stötte Kim på Madsen ute och frågade varför han inte svarat, varpå han sa "ring lite senare så snackar vi". Man kan ju spekulera om olika versioner i oändlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
HAN gjorde det. Vem trodde du jag menade? Han sa sanningen till reportern från OZ, ingen skulle ändå fatta.

Naturligtvis blir han extatisk av att säga sanningen även då ingen rstår. Det räcker att han fattar och att han känner makten av att återge ngt som är sant inför en som fattar absolut noll.

Förövrigt är det ju intressant att det är just grannens fru, och inte grannen, han mördat i detta hypotetiska scenario i vilket han måste lära sig att hålla käft (och gör motsatsen till just det i och med att han över huvud taget drar upp detta scenario). Det är ju onödigt specifikt.
Citera
2018-04-08, 13:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jepp, så var det.

Och det är inte alls konstigt att KW ringde PM. Hon hade sökt honom tidigare under året men inte fått något tillfälle till intervju. PM var väl för upptagen med att färdigställa sin ubåt av en särskild anledning...
Men så denna dag fick KW vetskap om att en australiensiskt (engelskt?) filmteam var där och då undrade hon så klart varför de och inte hon, åsså ringde hon PM och undrade. Hennes samtal kom då oväntat som en "skänk från nedan" i PM's ögon. Tänker jag.
Ja, om inte PM är en så pass skicklig spelare att han kunnat förutse att hon skulle ringa. - Han kan t.o.m. ha haft kännedom om Kinaflytten, visste alla detaljer och bidade bara sin tid. - Från början har han i vart fall haft kännedom om tidskriften Wired och bara detta bör ha gjort honom så nyfiken att han börjat undersöka allt kring detta inkl. KW:s reportage, hennes pojkvän, var KW bodde, osv. - Den 10, 11 eller 12 aug... närhelst han visste att hon skulle höra av sig för att få sin åtråvärda intervju med hans höga person. - Övriga tjejer han velat locka med sig på ubåten kan ha utgjort testobjekt för att specialstudera vissa saker fram till favoritobjektets ankomst. - Och här kan PM ha kalkylerat med att även KW:s pojkvän skulle medfölja; han hade verktyg till honom också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in