Strypning (strangulation) verkar inte vara på tapeten - tungben och brosk intakt - det är kvävning och jag tycker de pratar mer om att hon kvävts via nån sorts munkavle isf.
Det ger inte punktblödningar i ögonen. Nu blir det jäkligt långt så jag sätter spoiler kring det som handlar om dödsorsak kvävning ihop med skador på huvud/ansikte/hals relaterat till "knebling/kneblet":
Du glömde att fetmarkera den här lilla detaljen
Citat:
det er muligt, at der har været en blokering af de ydre luftveje, men det kan ikke stilles sikkert, fordi det afhænger af de omstændigheder, der er.
Sedan framkom det att även en halsavskärning kan orsaka en sådan blockering av andningsvägarna som man ser tecken på i KW's lungor. Så det mesta pekar på halsavskärning som dödsorsak.
Sen kan du ta och läsa det här också, där rättsläkaren säger precis tvärsemot dina påhitt om "dementi".
Det är ju också så att de andra kvinnorna fick veta att det var viktigt att de skulle segla ensamma med honom. Det sa han inte till Kim. Då hade hon med största sannolikhet inte åkt med honom. DET hade fått henne att dra öronen åt sig. Framförallt i samband med att han var så manisk (all over the place, som hon sa) när hon träffade honom i verkstaden på en kopp té.
Ja, detta är sammanhang som ska tas i beaktning till skillnad från Merwinnas sätt att se på tillvaron och jämföra med hemtjänsten.
Han inleder flera relationer med tvåsamhet (väninnor) men som kokar ner till att fokusera på en person.
Nästa ska inte ta med sig familj.
Det påminner samtidigt oerhört mycket av in vivo tryouts där han lär sig vad som fungerar för att fresta med en liten utflykt i ubåten.
Det är inte helt klarlagt. De flesta live rapporterar snarare om att Kim tog kontakt.
Sant. Jag väljer versionen att han tog första kontakten. Tror inte att hon skulle göra det samma kväll som hon skulle ha fest. MEN, hon kan ha tagit kontakt, blev inbjuden på té i tron att där skulle intervjun ske. Och då känns det plausibelt. Men väl i hangaren (läs: plåtskjulet) föreslår han ubåtstur på kvällen. Och DET var olägligt. Men han sa också att det var enda tiden han kunde eftersom han var sååååå pressad och upptagen. Han viftade med moroten. Nu eller aldrig. Och journalisten i Kim valde att göra intervjun.
Kanske träffades de i en butik samma dag? Kim kanske handlade inför festen de skulle ha på kvällen? Kim och PM stöterbpå varandra där och de bestämmer att Kim ska höra av sig lite senare?
Sedan framkom det att även en halsavskärning kan orsaka en sådan blockering av andningsvägarna som man ser tecken på i KW's lungor. Så det mesta pekar på halsavskärning som dödsorsak.
Sen kan du ta och läsa det här också, där rättsläkaren säger precis tvärsemot dina påhitt om "dementi".
Jag har läst allt från live och betackar mig dina lärdomar som enbart består i att påminna om en sur gammal gubbjävel snarare än dialog. Medicinsk kunskap besitter du heller inte.
Citat:
Så det mesta pekar på halsavskärning som dödsorsak.
Inte enligt rättsmedicin. 50/50.
Ingenting kan sägas med säkerhet men de ser tecken på att det kan ha suttit nåt på hennes huvud och de talar om munkavle.
Senast redigerad av develi 2018-04-08 kl. 13:32.
Idag sa GW i Nyhetsmorgon att han själv tror att PM har fotat/filmat KW i ubåten. Så min fråga är, har det framkommit om polisen har hittat något som kan stämma in på det? Kanske hittat en låst telefon eller liknande? Att PM ska ha lyckats gömma undan en kamera som inte har hittats bör vara omöjligt.
Ja, polisen har hittat en kamera ombord och den saknar sitt minneskort. Något minneskort har inte hittats någonstans vare sig ombord, i verkstaden eller PM's bostad.
Eftersom en kamera sällan är långt ifrån sitt minneskort, blir slutsatsen att PM slängt minneskortet överbord. Och följaktligen, att han gjorde det för att det fanns bevis för hans gärningar på det.
Fast det var PM som ringde henne först den dagen. Det var väldigt olägligt för henne pga festen. Och hon var i valet och kvalet - men efter snack med sambon så beslutades att hon ska göra jobbet. Och efter ytterligare diskussion så skulle sambon stanna hemma med festdeltagarna.
Tvärtom, KW ringde PM, det är fastställt genom loggar från teleoperatörerna.
Fast det var PM som ringde henne först den dagen. Det var väldigt olägligt för henne pga festen. Och hon var i valet och kvalet - men efter snack med sambon så beslutades att hon ska göra jobbet. Och efter ytterligare diskussion så skulle sambon stanna hemma med festdeltagarna.
Har förstått det som att det var KW som först ringde upp PM eftersom hon var angelägen om att hinna med intervjun före flytten. Sedan bad väl PM att få fundera på saken, för att efter en stund återkomma och säga att hans enda möjlighet var... i dag. - Härefter en liten testund för att stämma av och närmare dra upp riktlinjerna, och då bestämdes också ubåtsturen.
Senast redigerad av letsdoit 2018-04-08 kl. 13:27.
Anledning: För sista gången: Inte JM; PM
Kanske träffades de i en butik samma dag? Kim kanske handlade inför festen de skulle ha på kvällen? Kim och PM stöterbpå varandra där och de bestämmer att Kim ska höra av sig lite senare?
Ja, nåt sånt. Samtidigt kan han ha stått i dörröppningen på hangaren, så nära är det. Han behöver inte ens ha snackat med henne, enbart sett henne nånstans. Att han inte skulle ha kollat upp henne (vet hur hon ser ut) när hon ska skriva artikel om fiendeläger (rymdkapplöpningen) tar jag inte för troligt.
Sant. Jag väljer versionen att han tog första kontakten. Tror inte att hon skulle göra det samma kväll som hon skulle ha fest. MEN, hon kan ha tagit kontakt, blev inbjuden på té i tron att där skulle intervjun ske. Och då känns det plausibelt. Men väl i hangaren (läs: plåtskjulet) föreslår han ubåtstur på kvällen. Och DET var olägligt. Men han sa också att det var enda tiden han kunde eftersom han var sååååå pressad och upptagen. Han viftade med moroten. Nu eller aldrig. Och journalisten i Kim valde att göra intervjun.
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tvärtom, KW ringde PM, det är fastställt genom loggar från teleoperatörerna.
En journalist måste f.ö. ta vissa risker om han/hon vill göra ett bra reportage; annars ska man nog välja ett annat yrke. I detta fall fanns åtskilliga vittnen till seglatsen; det togs t.o.m. foton under färden, osv - och PM:s jovialiska stämma och färska kanelgifflar garanterade en både säker och angenäm ubåtstur.
Men - det är ju just sådant där som vi måste lära oss att se igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Snarare verkade det ju bra om han framförde att just för att han hade en lucka just denna helg eftersom han fick tid över efter att filmteamet var färdiga.
Nu har mängder med journalister familj och barn och det verkar ju fungera alldeles utmärkt att den ena föräldern tar det största ansvaret när den andre föräldern är på uppdrag, har då aldrig hört kritik mot manliga reportrar som åker på uppdrag och lämnar sina barn ensamma hemma med mamman
Jodå, om de bär sig så korkat åt att de blir dödade eller kidnappade. Har jag hört många gånger. Och även om t.ex. bergsklättrare och andra äventyrare.
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Det var hon. Sammanlagt 13 sår på huvudet, minst 7 på höger sida (se spoiler nedan), alltså upp till 6 på vänster sida. Så du får nog ta och acceptera att ditt spår att PM inte kan ha gjort det pga högerhänt inte håller. En annan förklaring som kanske passar dig och ditt förhärligande av PM bättre är att den o så begåvade, händige och intelligente PM kan ha varit ambidextriös. Troligare är dock att han stått på hennes högra sida och använt sin högra hand. Finns ju inget som säger att han måste ha stått rakt framför henne.
Från EB live:
Jeg skal lige igen påminde om, at der i hovedbunde af højreside er mindst syv stiksår, hvor af det største måler 1,0x1.3 cm, siger anklageren, der fortæller, at de fleste stik har en minimumslængde på 1 cm.
- Jeg skal nok vende tilbage til, hvad vi mener, man kan lægge i det, siger anklageren.
”- I højre side af Kim Walls ansigt sidder de fleste læsioner. Nogle er meget tæt over højre øre, siger anklageren, der viser en skitse af et Menneskehoved”
Anklageren kommer nu ind på, at man ikke har kunnet fastslå dødsårsagen. Derudover kommer han ind på 13 overfladiske læsioner, heraf 11 stiklæsioner, som er fundet på Kim Walls hoved.
Jag tror att de flesta vuxna människor (åtminstone 35+are) är mogna nog att inte ha ett sådant hämndbehov som du pratar om, framförallt inte inom sin yrkesutövning. Du själv kanske är ett exempel på motsatsen? Jag håller med om att det via liverapporteringen verkar som att undersökningen inte var så noggrann som man skulle kunna önska, förhoppningsvis har en del av det sitt ursprung i undermålig rapportering och inte undersökning, men det är ett långt kliv till att anklaga ett vittne för jäv och förutbestämda meningar! Du kanske skulle ta och läsa mitt inlägg om kognitiv dissonans, klura lite på begreppet och försöka att applicera på dig själv... (i spoilern nedan)
Oavsett vad "gatupojksfilm" nu ska betyda (har aldrig hört uttrycket förr) får din reaktion mig att undra hur lättkränkt du är om du tror att det är normalt att bli sårad över att någon uttalar sig negativt över ens favoritfilm? Inte konstigt att du tror att DD vill hämnas PM om du är så lättkränkt och använder dig själv som norm för att förstå andra (vilket du uppenbarligen gör).
Det verkar ju som att såren på vänster sida är inte bara färre utan även ytligare, och kan vara enbart sådana som kommit dit när han högg genom påsen..? Vi får väl höra vad åklagaren gör av det i slutpläderingen.
Fast nu talar vi ju inte om MIG. Vi pratar om M, och Das Boot betydde oerhört mycket för honom. Han kunde den utantill. När de var ute och seglade med Nautilus yttrade han replikerna på tyska (det hör man på vidoerna): "Sie wollen uns umbringen"... Han delade ut titlarna som männen i den hade till sina män. Delar av inredningen på Nautilus var kopierad från filmen. Han LEVDE i denna film, när han inte levde i upptagningarna från Apollo 13-programmet... Och det VISSTE Ditte.
Ditte har en historia av psykiska problem och helt klart en känslighet över sitt kön, sin kropp, sin sexighet o.s.v.. Det KAN ha sagts saker mellan dem vid tillfället då hon underkände Freya, och då när han nobbade hennes besök på HAB när hon berättade vem hon var, som hon aldrig har förlåtit. Hur eller hur så är ens en MISSTANKE om jäv för mycket; hon borde inte ha fått vittna.
Senast redigerad av Merwinna 2018-04-08 kl. 13:50.
Det är svårt att hitta exakt info av det jag beskrev. Men här är en länk. http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1
Jag tror du kan googla runt och därefter dra egna slutsatser. Peter ljuger om den där 8-timmarspausen från död till styckning. Enligt honom fanns inget blod på henne alls - det sa han första rättegångsdagen. Där gillrade åklagaren en fälla med just den frågan. Just att så mycket blod hittades på hans kläder och i ubåten, finns inga möjligheter till om hon blev skuren i och styckad efter 8 timmar. Det ÄR verkligen inte astrofysik detta ämne.
Ser ingenting på den länken som säger något i saken. Svårt att hitta information, ja, det kanske finns en anledning till det ...
Likstelhet är ju däremot ett ämne som jag tror vi inte alls haft upp i tråden. Det kan ju mycket väl vara en anledning till styckning, och i så fall har styckningen skett sent.
Att PM ljuger om en sak betyder inte att PM ljuger om en annan. Återigen, det har inte lyfts fram några bevis för att PM ljuger om när styckningen skedde. Däremot finns bevis för att han ljuger om andra saker.
Ingenting emotsäger att KW fick halsen avskuren någon gång mellan 20 och 23, och sedan styckades frampå småtimmarna. Men du får väldigt gärna bevisa att jag har fel på den punkten. För i mitt ursprungliga scenario skedde styckningen som en del av mordet och i samband med det. Numera tror jag mest på bara halsavskärning i samband med mordet, och att resterande styckning kom senare. Troligen av transportskäl precis som PM säger.