2018-04-08, 12:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Alltihop är SÅ planerat:
I maj 2017 sjösattes båten.
I maj 2017 köptes diverse prylar, stropp och skruvmejslar.
I maj 2017 messade han div damer att följa med ut.
Under sommaren bad han flera kvinnor att åka ut med honom. Ensam.

Under den här tiden finslipade han planerna i sitt sjuka huvud. Han höll fantasierna vid liv genom att ladda ner och kika på tortyrfilmer.

Jag begriper inte hur han ska kunna bli dömd enbart för griftefridsbrott. Detta mål är såååå enkelt att döma i nu när vi har facit.

Ja, det är nog inte helt osannolikt att planeringen har varit så omfattande som du nämner. Att till och med färdigställandet av ubåten var motiverat av denna "dröm".
Citera
2018-04-08, 12:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Strypning (strangulation) verkar inte vara på tapeten - tungben och brosk intakt - det är kvävning och jag tycker de pratar mer om att hon kvävts via nån sorts munkavle isf.
Det ger inte punktblödningar i ögonen. Nu blir det jäkligt långt så jag sätter spoiler kring det som handlar om dödsorsak kvävning ihop med skador på huvud/ansikte/hals relaterat till "knebling/kneblet":

Tack.

Ja, det måste ha varit kvävning via munkavle (?) eller att han skurit halsen av henne och luftvägarna blockerats som är dödsorsaken menar jag.

De skador man ser vid strypning finns ju inte.
Citera
2018-04-08, 12:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det är ju också så att de andra kvinnorna fick veta att det var viktigt att de skulle segla ensamma med honom. Det sa han inte till Kim. Då hade hon med största sannolikhet inte åkt med honom. DET hade fått henne att dra öronen åt sig. Framförallt i samband med att han var så manisk (all over the place, som hon sa) när hon träffade honom i verkstaden på en kopp té.
Ja, det är en mycket viktig iakttagelse. - Nu fick hon bara intrycket av att han hade många järn i elden och att hon haft tur som ringt honom precis i dag; annars hade kanske intervjun pga Kina-flytten frusit inne.
Citera
2018-04-08, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är en mycket viktig iakttagelse. - Nu fick hon bara intrycket av att han hade många järn i elden och att hon haft tur som ringt honom precis i dag; annars hade kanske intervjun pga Kina-flytten frusit inne.
Fast det var PM som ringde henne först den dagen. Det var väldigt olägligt för henne pga festen. Och hon var i valet och kvalet - men efter snack med sambon så beslutades att hon ska göra jobbet. Och efter ytterligare diskussion så skulle sambon stanna hemma med festdeltagarna.
Citera
2018-04-08, 13:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Utan att på något sätt slå ner på din analys men när kroppen dör så svalnar blodet. Efter 8 timmar (enl Madsen gick det så lång tid mellan död och styckning) har blodet satt sig på den nedersta delen av kroppen (likfläckar). Det koagulerar dessutom inne i venerna. Så det är inte riktigt som du beskriver efter så pass lång tid. Tycker du skall googla runt lite.

Gör istället så att du länkar till den information som du menar visar att det inte kan ha kommit ut några större mängder blod ur KW's kropp pga koagulering, om styckningen skett efter 7-8 timmar. Vore intressant att läsa!

Oaktat detta, så har det ändå sannolikt kommit ut en hel del blod vid pikeringen, som vi vet skedde senast i anslutning till döden. Och säkerligen en större mängd vid halsskärningen som sannolikt också skedde nära tidpunkten för döden.

Men som sagt, en länk till infon om koaguleringen i artärer och vener, vore intressant att läsa.
Citera
2018-04-08, 13:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Tack.
Ja, det måste ha varit kvävning via munkavle (?) eller att han skurit halsen av henne och luftvägarna blockerats som är dödsorsaken menar jag.
De skador man ser vid strypning finns ju inte.
Ja, det handlar om kvävning som i sig kan ske på flertal sätt från allt mellan tilltäppta luftvägar, strypning, kompression av thorax osv.
Med tanke på frånvaro av mer signifikanta skador och tecken som vid strypning så verkar det som om man diskuterar nåt som täppt till luftvägar och de ser ju trycklesioner och hudskrap i nåt sorts mönster som om hon haft nåt på huvudet/ansiktet (fastbunden, fixerat). Bälte? Munkavle?
Förutom skärskador hals då.
Citera
2018-04-08, 13:08
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det tror jag ändå inte. Han har kontaktat henne först, kanske via en extra telefon som ingen har kännedom om.

Han kontaktade ju alla de andra kvinnorna. Så klart kontaktade han även KIM. De andra napoade inte och det brådskade. Han kom då att tänka på den svenska journalisten. Sanna mina ord.

Allt annat var ju planerat så varför inte detta?

På en av KW's telefoner som ingen annan har kännendom om då, utom just hon och PM... ? (Snacka om å spela Merwinna rätt i händerna... )

Nej, så gick det nog inte till, då hade det framkommit i rättegången. Polisen har noggrant gått igenom all telekommunikation och KW har inte haft en telefon som bara hon och PM känt till, men ingen annan.
Citera
2018-04-08, 13:10
Medlem
PPOSSAs avatar
Idag sa GW i Nyhetsmorgon att han själv tror att PM har fotat/filmat KW i ubåten. Så min fråga är, har det framkommit om polisen har hittat något som kan stämma in på det? Kanske hittat en låst telefon eller liknande? Att PM ska ha lyckats gömma undan en kamera som inte har hittats bör vara omöjligt.
Citera
2018-04-08, 13:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Fast det var PM som ringde henne först den dagen. Det var väldigt olägligt för henne pga festen. Och hon var i valet och kvalet - men efter snack med sambon så beslutades att hon ska göra jobbet. Och efter ytterligare diskussion så skulle sambon stanna hemma med festdeltagarna.
Det är inte helt klarlagt. De flesta live rapporterar snarare om att Kim tog kontakt.
Citera
2018-04-08, 13:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Alltihop är SÅ planerat:
I maj 2017 sjösattes båten.
I maj 2017 köptes diverse prylar, stropp och skruvmejslar.
I maj 2017 messade han div damer att följa med ut.
Under sommaren bad han flera kvinnor att åka ut med honom. Ensam.

Under den här tiden finslipade han planerna i sitt sjuka huvud. Han höll fantasierna vid liv genom att ladda ner och kika på tortyrfilmer.

Jag begriper inte hur han ska kunna bli dömd enbart för griftefridsbrott. Detta mål är såååå enkelt att döma i nu när vi har facit.
Ja, den funderingen är väckt:
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2018-04-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Jadå, den delen har jag inga problem att fatta.

Det som förbryllar är vad det innebär att huvudet varit i ytterpåsen från början. "Emballerad" uttrycker sig åklagaren. Och hur de kan avgöra det? Mitt försök till att besvara varför var att den yttre påsen kanske inte var blodig inuti, vilket kan bli ett tecken på att hon var vid liv utan skador och att påsen använts över huvudet i ett tidigt skede. Om perforeringarna på ytterpåsen sen överensstämmer med placering som ögonöppningar och mun, och att övriga hål då tjänat som lufthål , medför denna"tankemodell" till att anta att det varit en inledande manöver att göra offret inkapaciterad , tappa orientering och öka skräcken. Efter en viss tid, 10 minuter- 30 minuter kanske, har påsen tagits av igen och hela ansiktet blottats, då själva stick och punkteringsskadorna har tagit vid från och med nu. .
Blödningar har startat och sen vid styckning så används en annan påse som också perforeras. Nu med andra placeringar. En hypotes som mycket väl och troligen, kanske, kan visa sig helt fel, därför blir intressant att höra åklagarens förklaring. Kanske finns där ingen annan förklaring än att han vill påvisa att stickskadorna på huvudet härrör från tortyr och att ytterpåsens hål är gjorda efter packning. Men varför har huvudet först varit i den yttre påsen? Det han skulle återkomma till, nämligen utveckla orsaken till varför perforeringarna skiljer sig från ena påsen till den andra ser jag fram emot.

Jag tycker att din förklaring låter mycket plausibel, tänker vidare att han kan ha tagit av påsen direkt efter att han spänt fast henne. Tror inte att han behöver någon avhumaniserande effekt, så den har nog åkt av i samband med att tortyren började så att han kunde se hela hennes ansikte, hela hennes agony.
Citera
2018-04-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Gör istället så att du länkar till den information som du menar visar att det inte kan ha kommit ut några större mängder blod ur KW's kropp pga koagulering, om styckningen skett efter 7-8 timmar. Vore intressant att läsa!

Oaktat detta, så har det ändå sannolikt kommit ut en hel del blod vid pikeringen, som vi vet skedde senast i anslutning till döden. Och säkerligen en större mängd vid halsskärningen som sannolikt också skedde nära tidpunkten för döden.

Men som sagt, en länk till infon om koaguleringen i artärer och vener, vore intressant att läsa.
Det är svårt att hitta exakt info av det jag beskrev. Men här är en länk. http://www.medicinkompendier.se/index.asp?themakatid=12&titelid=426&j=1
Jag tror du kan googla runt och därefter dra egna slutsatser. Peter ljuger om den där 8-timmarspausen från död till styckning. Enligt honom fanns inget blod på henne alls - det sa han första rättegångsdagen. Där gillrade åklagaren en fälla med just den frågan. Just att så mycket blod hittades på hans kläder och i ubåten, finns inga möjligheter till om hon blev skuren i och styckad efter 8 timmar. Det ÄR verkligen inte astrofysik detta ämne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in