2018-04-08, 12:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Det är ju också så att de andra kvinnorna fick veta att det var viktigt att de skulle segla ensamma med honom. Det sa han inte till Kim. Då hade hon med största sannolikhet inte åkt med honom. DET hade fått henne att dra öronen åt sig. Framförallt i samband med att han var så manisk (all over the place, som hon sa) när hon träffade honom i verkstaden på en kopp té.

Detta med "manisk" nämnde ju de andra kvinnorna som fått erbjudandet också, och det var bland annat därför de, i samråd med sina karlar, tackade nej.
Citera
2018-04-08, 12:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chess77
Det är ju också så att de andra kvinnorna fick veta att det var viktigt att de skulle segla ensamma med honom. Det sa han inte till Kim. Då hade hon med största sannolikhet inte åkt med honom. DET hade fått henne att dra öronen åt sig. Framförallt i samband med att han var så manisk (all over the place, som hon sa) när hon träffade honom i verkstaden på en kopp té.
Vi kan förstå att PM är listig och förslagen; kanske t.o.m. så utstuderad att han betr. KW (som han kan ha sett i grannskapet och vars artiklar han med största säkerhet också tagit del av; nyfiken och ärelysten som han är) bidade sin tid och väntade ut henne, dvs var så angelägen om att just hon inte skulle missas att han aktade sig för att väcka hennes misstänksamhet; det skulle vara hon som kontaktade honom.
Citera
2018-04-08, 12:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta med "manisk" nämnde ju de andra kvinnorna som fått erbjudandet också, och det var bland annat därför de, i samråd med sina karlar, tackade nej.
De var INTE i samma sits som Kim oavsett då hon behövde intervjun och det var tidspress.
Lär dig för fan nån gång att se hela sammanhang, du beter dig som en AS då du lösrycker nåt ord och tappar bort resten!
Citera
2018-04-08, 12:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Att du har erfarenhet av att pojkvänner säger till på skarpen och flickvännerna lyder likt ett barn lyder sina föräldrar innebär inte att detta är normalt
De andra tackade nej för att inbjudan kom helt överraskande och därför upplevdes som konstigt dessutom hade de inte ens träffat PM mer än en kort stund tidigare förutom någon som tidigare varit praktikant, en nuvarande praktikant som varit och arbetat där hela våren hade kanske tackat ja eftersom det då inte varit konstigt att ta en tur när man är medhjälpare och trott sig känna sin handledare

Det är väldigt konstigt om en extremt upptagen man plötsligt ger en ensam frilansjournalist utan ens ett färdigt kontrakt med en tidning, så mycket av sin tid också, och en privattur på en ubåt som hon inte ens bett om, helt plötsligt. VÄLDIGT konstigt.

Men männen säger ju ifrån av oro och kärlek. Sedan får tjejen dra då, om hon inte vill finna sig. Hur skulle det ha gått om de hade skaffat barn, och K skulle ha envisats med att ta risker, som kanske hade lämnat O ensam om ansvaret för två-tre små barn samtidigt som han skulle sköta sitt eget arbete..? Inte nödvändigtvis död, men i fängelse i Eritrea på obestämd tid t.ex.. Missförstå mig rätt, men han kan kanske få en mer passande kvinna att skaffa familj med nu...

Det var flera kvinnor som M bara träffat tillfälligt, som han erbjöd en åktur. Och DET var ju en av sakerna som var misstänkt. En privat ubåt är såpass ovanligt, att personen som äger den borde ha en lång lista på människor som har lust att följa med på en tur, han skulle inte behöva tjata. Men under trygga former. Och en kvinna och en man ensamma är inte trygga former, och har inte varit det sedan Hedenhös...
Citera
2018-04-08, 12:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det sägs på de flesta ställen att Kim ringde upp PM - men jag stör mig på det som framkommit f.ö.

Att han pratar om mord på grannens fru - innan hon ringer.
Att han (enligt vad vittnet själv tror) har gått med sågen i ryggsäcken - innan hon ringer.

Enligt mamman åt Kim frukost den 9:e och pratade om sin pojkvän i köket. Det var sista gången hon såg henne om jag inte minns fel. Sen kanske hon då åker till Danmark.
Om PM har misslyckats x flera den 8:e att få med sig nån ut, så börjar jag undra jag om han iakttagit henne och planerade att ta kontakt men att hon själv hinner ringa upp (typ ödets ironi).

Det är oerhört nära till hangaren.
Bildtext.
"NABOER: Rakett-Madsens verksted (i forgrunnen), ligger rett ved bygningen (rød med hvite vinduer) hvor Kim Wall bodde i tida før hun ble drept."
https://dbstatic.no/69559850.jpg?imageId=69559850&width=1024&height=61 5

Och, vi vet att han lägger in korn av sanning i det han säger. När han pratar om ” mord på grannens fru” ( denna ggn var det sant) jag att han pratar om KIM. Det är alltför otroligt annars. Hata slumpen, att han skulle ha sagt så och EFTER det kommit i kontakt med Kim? Nä, för bövelen, det kan jag inte tro på.
Citera
2018-04-08, 12:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Och, vi vet att han lägger in korn av sanning i det han säger. När han pratar om ” mord på grannens fru” ( denna ggn var det sant) jag att han pratar om KIM. Det är alltför otroligt annars. Hata slumpen, att han skulle ha sagt så och EFTER det kommit i kontakt med Kim? Nä, för bövelen, det kan jag inte tro på.

Fast skulle någon ha tänkt på Kim som "Grannens hustru"? Nä...
Citera
2018-04-08, 12:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vi kan förstå att PM är listig och förslagen; kanske t.o.m. så utstuderad att han betr. KW (som han kan ha sett i grannskapet och vars artiklar han med största säkerhet också tagit del av; nyfiken och ärelysten som han är) bidade sin tid och väntade ut henne, dvs var så angelägen om att just hon inte skulle missas att han aktade sig för att väcka hennes misstänksamhet; det skulle vara hon som kontaktade honom.

DETTA kan jag tro mera på.
Citera
2018-04-08, 12:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Fast skulle någon ha tänkt på Kim som "Grannens hustru"? Nä...
HAN gjorde det. Vem trodde du jag menade? Han sa sanningen till reportern från OZ, ingen skulle ändå fatta.

Naturligtvis blir han extatisk av att säga sanningen även då ingen rstår. Det räcker att han fattar och att han känner makten av att återge ngt som är sant inför en som fattar absolut noll.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2018-04-08 kl. 12:37.
Citera
2018-04-08, 12:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag har skrivit det länge och sett till intervjun så fullkomligt BRÄKER han ut vad som skall komma.
Han sitter och skryter och förbannar sig själv samtidigt.
Citera
2018-04-08, 12:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag har skrivit det länge och sett till intervjun så fullkomligt BRÄKER han ut vad som skall komma.
Han sitter och skryter och förbannar sig själv samtidigt.
Finns intervjun att titta på?

Han är så jävla sjuk så att jag inte kan begripa det.
Citera
2018-04-08, 12:39
Medlem
Citat:
Enligt åklagaren var ju K fastbunden mot stegen som flyttats från den förliga luckan och fästs med stroppar i stående ställning i (?) i mässen. Kasper Feld förde in tanken att stropparna i ankelhöjd tydde på att något (d.v.s. Kim) fjättrats liggande raklång på golvet i mässen. I vilket fall som helst så kan M inte ha stått bakom henne.

Klart att det GÅR att skära på höger ansiktshalva med höger hand, stående mittemot, men varför? Det blir ju krångligt, känns inte naturligt, man får inget bra grepp, och inte sin fulla styrka. Huvudet ska ju ha varit fixerat, och i så fall kunde han inte vrida det. Och han ville väl se henne i ögonen medan han gjorde det, OM motivet stämmer som åklagaren vill ha det till. Detta skulle ha varit mer troligt om hon varit sargad på BÅDA ansiktshalvorna. Men varför välja den som blir krångligast från där man står, om man bara ska skära i ena?

Ditte ville säkert vara trovärdig, men hon kunde inte ens i rättssalen låta bli att sammanlikna Nautilus med en tvålkopp, för att såra M där det tar mest. Hatet vann över hennes önskan att uppträda professionellt.

Jag har p.g.a. min arbetssituation inte haft tid att läsa och svara på allting. Har alltså inte hoppat över dina inlägg med flit.

Det var hon. Sammanlagt 13 sår på huvudet, minst 7 på höger sida (se spoiler nedan), alltså upp till 6 på vänster sida. Så du får nog ta och acceptera att ditt spår att PM inte kan ha gjort det pga högerhänt inte håller. En annan förklaring som kanske passar dig och ditt förhärligande av PM bättre är att den o så begåvade, händige och intelligente PM kan ha varit ambidextriös. Troligare är dock att han stått på hennes högra sida och använt sin högra hand. Finns ju inget som säger att han måste ha stått rakt framför henne.

Jag tror att de flesta vuxna människor (åtminstone 35+are) är mogna nog att inte ha ett sådant hämndbehov som du pratar om, framförallt inte inom sin yrkesutövning. Du själv kanske är ett exempel på motsatsen? Jag håller med om att det via liverapporteringen verkar som att undersökningen inte var så noggrann som man skulle kunna önska, förhoppningsvis har en del av det sitt ursprung i undermålig rapportering och inte undersökning, men det är ett långt kliv till att anklaga ett vittne för jäv och förutbestämda meningar! Du kanske skulle ta och läsa mitt inlägg om kognitiv dissonans, klura lite på begreppet och försöka att applicera på dig själv... (i spoilern nedan)

Citat:
Hon VET att det är Madsens älsklingsfilm, och därför kan hon inte låta bli att vrida om kniven lite till. Man märker att detta inte är ett opartiskt vittne. Dessutom ville hon väl förlöjliga, att M och hans crew överhuvudtaget haft ubåten i filmen i åtanke, när de byggde sin egen...

Jag gillar förresten inte heller Das Boot, jag tycker att den är för lång, för "lös" i sammansättningen, för rörig, har för många osympatiska karaktärer, och att skådespelarna talar slarvig tyska. Det är inte den hjältefilm som man skulle kunna tro. Men - det skulle jag inte säga till Madsen!

Oavsett vad "gatupojksfilm" nu ska betyda (har aldrig hört uttrycket förr) får din reaktion mig att undra hur lättkränkt du är om du tror att det är normalt att bli sårad över att någon uttalar sig negativt över ens favoritfilm? Inte konstigt att du tror att DD vill hämnas PM om du är så lättkränkt och använder dig själv som norm för att förstå andra (vilket du uppenbarligen gör).
Citera
2018-04-08, 12:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det var inget planerat alls. M hade ju ignorerat K:s försök att "få hål igenom till honom" som hon själv uttryckte det till pojkvännen den sista eftermiddagen.
Det kan ha varit en medveten strategi från PM:s sida; han kan ha velat hålla KW lite på halster för att på sluttampen få den utdelning han ville.
Citat:
Ja, men vad skulle de göra då? Ringa polisen och säga "nu såg jag min handledare Peter Madsen vifta med två gafflar runt sin frus öron!"? Vad tror du polisen skulle svara på det? Jag kan gissa: "har hon någonsin visat spår av misshandel?" "Nej." "Men besvära inte oss då!"

Detta är något helt annat än att i en akut och potentiellt farlig situation skydda sin egen fru, flickvän eller dotter. Det hade pojkvännen ett visst ansvar för att göra, även om de inte var gifta. Ett moraliskt ansvar.

Dom andra journalisterna var ju inte ensamma med M. Australiensiskan hade ett helt kamerateam med sig hela tiden. Så jag ser inte ens liknelsen..?
Tror inte kamerateamet 24/24 hängde på australiensiskan. - Du nämner inte alla turister (inkl. olika par) som dykt med PM:s ubåt. - KW:s pojkvän ville egentligen ha följt med men tvingades avstå pga gäster. Han visste att KW var en självständigt arbetande journalist och hade ingen anledning att hindra henne från att göra sitt reportage. - Det fanns ingen "potentiellt farlig situation"; bara en lite udda upplevelse i samband med intervjun. - Hur många gånger hade Nautilus dykt och kommit upp igen..?

En journalist måste f.ö. ta vissa risker om han/hon vill göra ett bra reportage; annars ska man nog välja ett annat yrke. I detta fall fanns åtskilliga vittnen till seglatsen; det togs t.o.m. foton under färden, osv - och PM:s jovialiska stämma och färska kanelgifflar garanterade en både säker och angenäm ubåtstur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in