Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Lustigt, exakt det togs upp på den tyska sidan idag av en skribent. Som också såg PMs stora engagemang och kreativitet. Ni tycker lika så PM har minst två beundrarinnor plus Deirdre förstås.
Eftersom hon först låtit analysera lufttankarna hade hon redan ett stöd för att det Madsen påstod inte kunde stämma. Utpumpningen av vatten ur ubåten skedde via mkt små pumpar under lång tid, så hon hade redan svaret på vad luften i ubåten innehöll när hon utförde undersökningen inne i ubåten.
Jag tror att en sådan kunnig expert som DD kunde avgöra att Madsens teori om förgiftning inte stämde via vissa strategiska kontroller.
Jaha, men det var i så fall inte jag. Jag har inte kommit till den tyska sidan än, jag håller på och läser ikapp de danska först.
Men grejen är att filter till en dieselmotor - oavsett farkost den sitter i - omöjligt kan vara helt rena om de inte är helt nybytta. Och om farkosten har kört, såklart. Det fattar du ju själv.
Fast ingen gick ner i ubåten förrän allt vatten var borta. Och vid det laget var ju luften utbytt. Teoretiskt hade en dykare med tuber kunnat ta sig ner och ta luftprover från eventuella luftfickor i taket, innan vattnet tömdes ut, men Ditte sa inget om det i förhöret, så då får vi utgå ifrån att det inte gjordes. Dessutom var luften i själva skrovet redan ordentligt utbytt innan genomsköljningen, p.g.a. att M själv vädrat ut den.
Men det VAR klantigt detta, att M sa att kompressorn varit igång... för då blev det ju ett prov på luften som den var när K skulle ha dött, som kom in i luftbehållarna... (Sedan har han i och för sig tömt och fyllt på flaskorna efter det, han har uppgett både tre och fyra gånger, vid olika tillfällen...) Han behövde i och för sig den uppgiften för att förklara varför trycket så fort hade jämnats ut, att han fick upp luckan efter bara 10-15 minuter. Och det var väl det enda sättet han kunde komma på - att förklara var det plötsligt kom en massa luft ifrån, som utjämnade trycket...
Nä, antagligen har väl "ni" rätt. Han ljuger. Men det hindrar inte att någon har bytt ut filtren, för att lägga ytterligare lite tyngd på vågskålen så att han säkert ska bli dömd...