Citat:
Ursprungligen postat av
Chess77
Han säger att hon varit död i 7-8 timmar innan han rörde henne (läs: styckade henne). En död människa blöder inte i nån större omfattning. Den kvarlämnade overallen var genomdränkt av Kims blod. På durken hittades stora mängder koagulerat blod som inte ens ett dygns vattenbad lyckats skölja bort. Hur förklarar man det?
Nu frågar du om helt andra saker än det mitt inlägg handlar om.
Men låt så vara, åsså funderar vi kring din frågeställning istället, som jag omformulerar så här, om det är ok för dig.
Kan allt det blod som hittades i ubåten, säga någonting om hur lång tid det gick mellan tidpunkten för döden, och tidpunkten för styckningen?
Du tänker att den som är död inte blöder så mycket. Det är sant, i viss mening. Stick hål på huden på den som är död, så blöder det inte så mycket.
Men, den som är död, bär fortfarande på ca 5 liter blod. Skär av halsen och häng kroppen upp och ner, så kommer det att rinna ut mycket blod.
När PM styckade KW, skar, eller sågade, han av några av kroppens största blodkärl. Även om det har gått flera timmar sedan döden, så kommer det då att rinna ut mycket blod.
Man skulle kunna jämföra med en vattenslang i trädgården. 20 meter vattenslang ligger på gräsmattan, ansluten till en kran i husväggen, som är påvriden. I andra änden av slangen finns ett munstycke som är stängt. Tänk nu att man sticker ett litet hål på slangen, det blir en skada på den, då kommer det att spruta ut vatten ur slangen, vid skadan.
Tänk nu samma scenario, men kranen i husväggen stängs av, och därefter sticker man hål på slangen. Det kommer nu inte att spruta vatten ut ur slangen, möjligen sipprar det ut en aning, men inte så mycket mer. Däremot, om man nu istället kapar slangen, skär av den helt och hållet, då kommer så gott som allt vatten i slangen att rinna ut där den kapades.
Slangen är som de större blodkärlen i kroppen, blodådrorna. När man är vid liv, och skadar sig, då blöder man, ibland kraftigt. När man är död, och får en skada, så blöder det inte så mycket, eller inte alls. Men om man halshugger den döda kroppen, då rinner det ut blod.
Följaktligen så kan vi inte dra några direkta slutsatser av mängden blod i ubåten, avseende tiden mellan döden och styckningen.
Allt ovanstående med reservation för att jag inte är rättsläkare till yrket