2018-04-07, 00:38
Medlem
Sperssons avatar
.
100 år är en mycket kort tidsperiod om vi ska snacka klimatförändringar.
Att barrskogen breder ut sig brukar tyda på att vi går mot ett kallare klimat.
Citera
2018-04-07, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Samtidigt har personer som Steve McIntyre fått flera författare att utföra korrigeringar, detta i renommerade tidskrifter. Om jag minns rätt var han även en bidragande orsak till att Director för CRU, Phil Jones, tvingande avgå efter att ha "slarvat" bort orginal datan. McIntyre försökte få tag på datan i flera år, men i och med climategate kom det fram graverande uppgifter.
När "skeptiker" får slut på argument kan de alltid dra fram icke-skandalen climategate...
Citera
2018-04-07, 07:57
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velot
Jag skulle vilja säga att ingen blogg är trovärdig. Man får bedömma varje post för sig. Om ett fel påpekas i till exempel ett publicerat verk så är det ganska lätt att se om det finns fog för det. Men om någon gör ett blogginlägg som visar hur solcyklerna är korrelerade till temperaturen och det inte är publicerat bör man dra öronen åt sig. Jag gillar att läsa på wuwt, det är många artiklar varje dag, blogginläggen är av skeptisk natur och det finns "klimatalarmister" som kommenterar inläggen. Att läsa kommentarerna är ett krav skulle jag säga. Sen finns det personer som Willis Esenbach som har publicerat kanske 20 artiklar på WUWT som debunkar Svensmark teori om att solcykler skulle vara korrelerade med temperatur, det handlar inte bara om skepticism mot AGW, utan även till viss del skepticism mot naturliga orsaker. Även Leif Svaalgard är ofta där och debunkar de flesta teorier som har med solen att göra.

Ett problem kan dock vara att människor i allmänhet tenderar att se dessa blogginlägg som vetenskapliga, vilket det inte finns några garantier för att de är (att det finns vetenskapligt stöd för blogginläggen). Det är inte alla som läser bloggarna på det sätt du gör. Många har länkat till klimatupplysningen i denna tråd som om de vore välbalanserade och vetenskapliga där de inte är det.
Citat:

Ibland finns det inlägg som rekonstruerar temperaturen typ 10000 år tillbaka, det ser bra ut, men samtidigt blir jag irriterad av att dom inte publicerar resultaten i en tidsskrift. Sådana inlägg görs bäst att inte tro på, såvida man inte har energi och kunskap att dubbelkolla allt. Generellt skulle jag säga att inte lita på "egna verk" på bloggar, jag är mer intresserad av att se diskussioner om publicerade papers.

Ja, på skeptiska bloggar (även wuwt) har vi ju kunnat bevittna easterbrook och andra som visat grönlandsrekonstruktion med ett förflyttat "present" 155 år och presenterat den som global rekonstruktion. Sådana har också länkats här i tråden. Naturligtvis måste bloggen åtminstone göra sina källor rättvisa. Det är det många bloggar som tyvärr inte är så noggranna med. Hela deras "affärside" är i det närmaste beroende av att publiken saknar kunskap om vad vetenskap faktiskt är och var vetenskapliga diskussioner sker. I vetenskapliga tidsskrifter och inte genom bloggande.
Citat:

Kommer det någon studie som är skeptisk brukar jag kolla skepticalsciene eller realclimate om dom har skrivit någon rebuttal. Det är en rätt bra strategi tycker jag.

Det låter bra. Jag undviker bloggar som wuwt och klimatupplysningen enligt principen "en lögnare blir aldrig trodd".
Citat:

Att jag gillar WUWT beror såklart på att jag har ett bias, jag är skeptiskt till 100% antropogen uppvärming sen 1950. Jag lutar mot 50% eller mindre. Jag tror på en klimatkänslighet närmare 1.5C, baserat på att ECS beräkningar baserat på mätdata visar detta, medan klimatmodeller visar på typ 3.3C. https://www.nature.com/articles/ngeo3017

Här är nog IPCCs rapporter de bästa vi har att gå på. Nu är det ju några år sedan AR5 kom och till nästa rapport har det säkerligen kommit fler artiklar som kanske kan hjälpa till att begränsa intervallet för klimatkänsligheten. Enligt IPCC är det rimligast att anta att vi ligger bakom 100 procent av uppvärmningen sedan 1950. Och mer därtill. Skillnaden mellan ar4 och ar5 här, är att i Ar4 uttrycks det antropogena bidraget som "dominant cause" och i AR5 definieras detta istället som att vi ligger bakom minst 50 procent av uppvärmningen. Utgår man från observation när klimatkänsligheten bestäms blir det nog främst TCR man kan hitta någorlunda värden för. Dessutom måste man kanske förutsätta att klimatkänsligheten är linjär. (Vilket iofs kanske är ett rimligt antagande på i ett litet intervall för koldioxidsförändringen (C/C0 <=2, C0=~280 ppm))

Angående solen så har ju den gått i motsatt riktning i jämförelse med temperaturen. Dessutom så blir en förändring i solens effekt inte speciellt stor när man kompenserar för jordens geometri och albedo. Om Svensmarks arbete ska tas hänsyn till måste det nog komma fler studier som kommer fram till slutsatser som stödjer en sådan hypotes. Att växthusgaser skulle kunna orsaka den observerade uppvärmningen är dock helt vetenskapligt okontroversiellt.

Citat:

P.S. Vad är ett bra svensk ord för "paper"?
Artikel eller eventuellt studie.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-04-07 kl. 08:12.
Citera
2018-04-07, 08:23
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns populäritetstävlingar för bloggar, men de säger inte så mycket annat än just att bloggen har en stor grupp fans som röstar på den. Annars får man om möjligt bedöma trovärdigheten i inläggen själv eller se om författaren till inläggen har några meriter inom området. På RealClimate är det ju t ex ofta klimatforskare som skriver och då är det deras snarare än bloggens trovärdighet som är relevant.

De kan citeras i sociologiska studier om klimatdebatten, och jag har sett en del "skeptiker" göra det i alster publicerade i skumma tidskrifter, men normalt sett citeras inte bloggar. Om inte annat så är inte bloggar tillräckligt permanenta för att hänvisa till. Hela bloggen kan när som helst försvinna eller inlägg ändras, och då blir referensen värdelös. Jag antar att om man letar det går att hitta undantag, vill man ge någon erkännande för en idé publicerad i en blogg har man inte mycket till val.
Jag misstänkte det. I diskussioner som dessa blir därför bloggarna oanvändbara eftersom den andra sidan aldrig accepterar bloggarnas tillförlitlighet, även om den förtjänas för den enes blogg men inte den andres. Det finns sällan någon gemensam källkritisk grund att utgå ifrån. Notera dock att jag med många gärna läser realclimate och skeptical science. Det är nog alltså främst i diskussioner mellan klimatförnekare och de som accepterar vetenskapen som adresserar människans roll i den globala uppvärmningen, där denna grund kan saknas. Då är det nog lättare med vetenskapliga tidsskrifter där exempelvis impact factor är något mätbart.
Citera
2018-04-07, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Notera dock att jag med många gärna läser realclimate och skeptical science. Det är nog alltså främst i diskussioner mellan klimatförnekare och de som accepterar vetenskapen som adresserar människans roll i den globala uppvärmningen, där denna grund kan saknas. Då är det nog lättare med vetenskapliga tidsskrifter där exempelvis impact factor är något mätbart.
Nackdelen med vetenskapliga artiklar är att de kan vara mycket tekniska och kräva stora bakgrundskunskaper. Om samma författare skriver ett mer populärt inlägg på realclimate kan det vara lättare att förstå vad som egentligen sägs.
Citera
2018-04-07, 15:07
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Nackdelen med vetenskapliga artiklar är att de kan vara mycket tekniska och kräva stora bakgrundskunskaper. Om samma författare skriver ett mer populärt inlägg på realclimate kan det vara lättare att förstå vad som egentligen sägs.
Absolut. En bra blogg har definitivt ett stort värde i ett sådant avseende. Det är ju egentligen bara just som källor i diskussioner som dessa, mellan förnekare och icke förnekare som ord hamnar mot ord, utan någon möjlighet att på ett mer objektivt sätt kvantisera trovärdigheten för en blogg. Jag uppskattar realclimate framförallt, men också skeptical science just för deras relativt enkla förklaringar som du nämner. Sedan finns det säkerligen människor som anser sig vara väl pålästa när de spenderat sin tid på förnekarbloggar, där de kanske egentligen lämnar bloggen okunnigare än de fann den.
Citera
2018-04-07, 15:21
Medlem
Citat:
Sedan finns det säkerligen människor som anser sig vara väl pålästa när de spenderat sin tid på förnekarbloggar, där de kanske egentligen lämnar bloggen okunnigare än de fann den.
Dagens system där många bara läser bloggar och facebookgrupper av folk som delar deras egna åsikter leder definitivt till en radikalisering där det extrema efter en tid ses som normalt. Ta bara gruppen "drakdödare" som helt förnekar att det finns en växthuseffekt som vi sett exempel på även här.
Citera
2018-04-07, 16:11
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Dagens system där många bara läser bloggar och facebookgrupper av folk som delar deras egna åsikter leder definitivt till en radikalisering där det extrema efter en tid ses som normalt. Ta bara gruppen "drakdödare" som helt förnekar att det finns en växthuseffekt som vi sett exempel på även här.
Ja, detta fenomen i kombination med uppfattningar som endast verkar bygga på ett omotiverat "antietablissemang" är nog en av denna tids stora utmaningar. Jättesvårt att hitta en lösning på ett sådant problem, där så mycket opålitlig information får så pass stort genomslag. Sannerligen obehagligt, när fakta och vetenskap inte har någon relevans för en så pass stor del av befolkningen. Jag tror att detta, med den vetenskapliga metoden och även processen bör ges ett utrymme i grundskolan. Där exempelvis vetenskapliga tidsskrifter, impact factor, peer review skulle kunna lyftas.

Att tidigt lära människor vad som är vetenskap och i vilka forum vetenskapliga diskussioner sker (genom publicering i vetenskapliga tidsskrifter) vore nog bra om det blev allmänbildning i kampen mot de desinformativa bloggarna. Det är riktigt obehagligt när denna desinformation kan påverka så pass många att det faktiskt får stora politiska genomslag då det innebär att åtgärder från samhället genomförs eller inte genomförs på ren ignorans. Det kanske kan jämföras med en hypotetisk situation där folk tar varningar om antibiotikaresistans som en vänsterpolitisk idé och därigenom skapar en mer och snabbare utbredd antibiotikaresistens, om det i denna hypotetiska värld hade varit upp till politiker att stävja antibiotikaförskrivningar.
Citera
2018-04-07, 16:29
Medlem
Citat:
Det kanske kan jämföras med en hypotetisk situation där folk tar varningar om antibiotikaresistans som en vänsterpolitisk idé och därigenom skapar en mer och snabbare utbredd antibiotikaresistens, om det i denna hypotetiska värld hade varit upp till politiker att stävja antibiotikaförskrivningar.
Vari ligger det hypotetiska, du beskriver bara verkligheten. I länder med offentlig sjukvård försöker man som du beskriver hålla på restriktioner för antibiotikaförskrivningar, i länder med mer privat sjukvård är det "kunden har alltid rätt" som gäller så där skriver man ut antibiotika om patienten vill ha det, även om det är en virusinfektion som antibiotika inte har någon effekt på eller om risken för resistens överskrider nyttan. Än värre är det med antibiotika i boskapsuppfödning.

Vi har också vaccinationsmotstånd som drivs av en mer öppet pseudovetenskaplig agenda.
Citera
2018-04-07, 16:45
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vari ligger det hypotetiska, du beskriver bara verkligheten. I länder med offentlig sjukvård försöker man som du beskriver hålla på restriktioner för antibiotikaförskrivningar, i länder med mer privat sjukvård är det "kunden har alltid rätt" som gäller så där skriver man ut antibiotika om patienten vill ha det, även om det är en virusinfektion som antibiotika inte har någon effekt på eller om risken för resistens överskrider nyttan. Än värre är det med antibiotika i boskapsuppfödning.

Vi har också vaccinationsmotstånd som drivs av en mer öppet pseudovetenskaplig agenda.
Huvva. Och väl när politiker lägger sig i för att reglera i syfte att stävja förskrivningen skulle det i denna jämförelse med klimatförnekelse vara för att tjäna pengar. Vilken tragisk ironi och ovilja att se bjälken i sitt eget öga. Det ser onekligen mörkt ut med denna väldigt obehagliga utveckling. Nästan så att jag är villig att ifrågasätta allmän rösträtt.
Citera
2018-04-07, 17:36
Medlem
Citat:
Det ser onekligen mörkt ut med denna väldigt obehagliga utveckling. Nästan så att jag är villig att ifrågasätta allmän rösträtt.
Vad skulle det hjälpa att avskaffa rösträtten? Du tror väl inte att de som får mer makt när folkets inflytande minskar har mindre knäppa idéer? Fördelen med allmän rösträtt är att vi i alla fall får någon sorts medelvärdesbildning där inte någon enskild persons knäppa idéer får lika stort inflytande. Ta USA och dess plutokrati där folk som Kochbröderna har oproportionerligt inflytande. Är det bättre?
Citera
2018-04-07, 18:14
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Vad skulle det hjälpa att avskaffa rösträtten? Du tror väl inte att de som får mer makt när folkets inflytande minskar har mindre knäppa idéer? Fördelen med allmän rösträtt är att vi i alla fall får någon sorts medelvärdesbildning där inte någon enskild persons knäppa idéer får lika stort inflytande. Ta USA och dess plutokrati där folk som Kochbröderna har oproportionerligt inflytande. Är det bättre?
Jag raljerade i den upplevda hopplösheten. I USA är det krångligare att rösta än i Sverige, kanske. Men personer med socialförsäkringsnummer över 18 år kan registrera sig och rösta, varför det kanske kan sägas råda allmän rösträtt. Trots en eventuell medelvärdesbildning blev Trump vald, förmodligen enligt de principer jag beskrivit ovan. De röstade mot Clinton. Och inte mot Clinton som person, utan mot det etablissemang folk inbillar sig att hon företräder, till skillnad från Trump. Och under denna valrörelse och framförallt efter har sanning fortsatt att relativiseras. Att en medelvärdesbildning skulle ta ut skillnader mellan vettiga och ovettiga (de som struntar i sanning och de som värderar den) förutsätter att det finns en motsvarande sida på andra sidan medelvärdet. Gör det? Snarare är det kanske så att medelvärdet förskjuts åt ett uppenbart destruktivt håll?

Men jag raljerade som sagt. Det vore ett oerhört stort steg att ta bort den allmänna rösträtten och exempelvis införa ett allmänbildningstest för att få ut sin rätt att rösta. Men det är inte heller bra eftersom (ut)bildning kan tänkas hänga samman med socioekonomisk status, klass. Och en förlust för demokratin, eftersom det då inte skulle förbli en demokrati. Men denna ignorans är uppenbart farlig och spridd. En bättre lösning är nog att tillsätta mer resurser till utbildningssystemen.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-04-07 kl. 19:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in