Citat:
Ursprungligen postat av
Velot
Jag skulle vilja säga att ingen blogg är trovärdig. Man får bedömma varje post för sig. Om ett fel påpekas i till exempel ett publicerat verk så är det ganska lätt att se om det finns fog för det. Men om någon gör ett blogginlägg som visar hur solcyklerna är korrelerade till temperaturen och det inte är publicerat bör man dra öronen åt sig. Jag gillar att läsa på wuwt, det är många artiklar varje dag, blogginläggen är av skeptisk natur och det finns "klimatalarmister" som kommenterar inläggen. Att läsa kommentarerna är ett krav skulle jag säga. Sen finns det personer som Willis Esenbach som har publicerat kanske 20 artiklar på WUWT som debunkar Svensmark teori om att solcykler skulle vara korrelerade med temperatur, det handlar inte bara om skepticism mot AGW, utan även till viss del skepticism mot naturliga orsaker. Även Leif Svaalgard är ofta där och debunkar de flesta teorier som har med solen att göra.
Ett problem kan dock vara att människor i allmänhet tenderar att se dessa blogginlägg som vetenskapliga, vilket det inte finns några garantier för att de är (att det finns vetenskapligt stöd för blogginläggen). Det är inte alla som läser bloggarna på det sätt du gör. Många har länkat till klimatupplysningen i denna tråd som om de vore välbalanserade och vetenskapliga där de inte är det.
Citat:
Ibland finns det inlägg som rekonstruerar temperaturen typ 10000 år tillbaka, det ser bra ut, men samtidigt blir jag irriterad av att dom inte publicerar resultaten i en tidsskrift. Sådana inlägg görs bäst att inte tro på, såvida man inte har energi och kunskap att dubbelkolla allt. Generellt skulle jag säga att inte lita på "egna verk" på bloggar, jag är mer intresserad av att se diskussioner om publicerade papers.
Ja, på skeptiska bloggar (även wuwt) har vi ju kunnat bevittna easterbrook och andra som visat grönlandsrekonstruktion med ett förflyttat "present" 155 år och presenterat den som global rekonstruktion. Sådana har också länkats här i tråden. Naturligtvis måste bloggen åtminstone göra sina källor rättvisa. Det är det många bloggar som tyvärr inte är så noggranna med. Hela deras "affärside" är i det närmaste beroende av att publiken saknar kunskap om vad vetenskap faktiskt är och var vetenskapliga diskussioner sker. I vetenskapliga tidsskrifter och inte genom bloggande.
Citat:
Kommer det någon studie som är skeptisk brukar jag kolla skepticalsciene eller realclimate om dom har skrivit någon rebuttal. Det är en rätt bra strategi tycker jag.
Det låter bra. Jag undviker bloggar som wuwt och klimatupplysningen enligt principen "en lögnare blir aldrig trodd".
Citat:
Att jag gillar WUWT beror såklart på att jag har ett bias, jag är skeptiskt till 100% antropogen uppvärming sen 1950. Jag lutar mot 50% eller mindre. Jag tror på en klimatkänslighet närmare 1.5C, baserat på att ECS beräkningar baserat på mätdata visar detta, medan klimatmodeller visar på typ 3.3C.
https://www.nature.com/articles/ngeo3017
Här är nog IPCCs rapporter de bästa vi har att gå på. Nu är det ju några år sedan AR5 kom och till nästa rapport har det säkerligen kommit fler artiklar som kanske kan hjälpa till att begränsa intervallet för klimatkänsligheten. Enligt IPCC är det rimligast att anta att vi ligger bakom 100 procent av uppvärmningen sedan 1950. Och mer därtill. Skillnaden mellan ar4 och ar5 här, är att i Ar4 uttrycks det antropogena bidraget som "dominant cause" och i AR5 definieras detta istället som att vi ligger bakom minst 50 procent av uppvärmningen. Utgår man från observation när klimatkänsligheten bestäms blir det nog främst TCR man kan hitta någorlunda värden för. Dessutom måste man kanske förutsätta att klimatkänsligheten är linjär. (Vilket iofs kanske är ett rimligt antagande på i ett litet intervall för koldioxidsförändringen (C/C0 <=2, C0=~280 ppm))
Angående solen så har ju den gått i motsatt riktning i jämförelse med temperaturen. Dessutom så blir en förändring i solens effekt inte speciellt stor när man kompenserar för jordens geometri och albedo. Om Svensmarks arbete ska tas hänsyn till måste det nog komma fler studier som kommer fram till slutsatser som stödjer en sådan hypotes. Att växthusgaser skulle kunna orsaka den observerade uppvärmningen är dock helt vetenskapligt okontroversiellt.
Citat:
P.S. Vad är ett bra svensk ord för "paper"?
Artikel eller eventuellt studie.