Citat:
Nja, jag tror att det här är ännu ett utslag av att du vill ana nyliberaler i varje vrå, och som någon med snarlika sympatier ser jag verkligen inte varför libertarianism skulle implicera att man invänder mot seriösa modererade diskussioner. Men det här är egentligen ett sidospår. Problemet är att de nuvarande moderatorerna inte är intresserade av att skapa ett utrymme för seriösa diskussioner, vilken ideologisk agenda som eventuellt driver dem kan vi låta vara osagt.
Tvärtom, jag gillar libertarianer (till skillnad från nyliberaler, då) eftersom de i allmänhet delar min aversion mot krig. Annars skulle jag inte citera Ron Paul i min signatur. Möjligen tycker jag att libertarianer är lite verklighetsfrånvända ibland, men det gäller ju alla idealister.
Vad jag syftade på var det frihetspatos som många libertarianer drivs av, inget annat. Ett frihetspatos som ibland paradoxalt nog kan leda till ofrihet när den enes (trollets) totala frihet går ut över andras frihet att debattera de frågor de är intresserade av.
Citat:
Jag tror inte att det finns en isolerad rot till problemet i de luddiga reglerna i det här fallet. Som sagt, jag vet flera forum med mycket mer ospecifika beteenderegler som trots detta fungerar utmärkt. De kännetecknas som sagt av moderatorer med ett faktiskt engagemang som strävar efter att främja seriösa diskussioner och skapa en atmosfär där alla kan känna sig välkomna. Dessutom, när moderatorernas motiveringar till deras beslut regelbundet angränsar till det absurda (med argument som "det står inte i reglerna att jag behöver ta bort inlägg som bryter mot reglerna"), så misstänker jag att det är svårgjort att formulera regler så tydligt att de inte blir föremål för radikala omtolkningar.
Absolut, det viktiga är den forumkultur som finns, oavsett hur reglerna ser ut. Men på ett så pass stort och diversifierat forum som Flashback är det svårt att upprätthålla en enhetlig kultur. Som jag redan påpekat är det stora skillnader mellan hur reglerna tillämpas i Flashbacks olika underfora. Du kan tramsa nästan obehindrat i vissa men åker ut på öronen i andra. Tydligare och mer konsekventa regler för OT och trams ska bedömas skulle göra det lättare att upprätthålla en enhetlig forumkultur.
Citat:
Vi kan väl helt enkelt nöja oss med att konstatera att anledningen till att forumet ser ut som det gör idag inte är grundlösa rasistanklagelser. Snarare är det att trådarna i ett forum som är tänkt att handla om jämställdhet regelbundet tillåts dra över i frågor som "existerar det människoraser?"
Onekligen OT i Feminism. Kanske mer relevant i Jämställdhet och diskriminering eftersom diskriminering med avseende på etnicitet och ursprung är ett problem i nästan alla samhällen och kulturer. Den som vill diskutera dessa frågor gör dock klokt i att först läsa Harvardprofessorn David Reichs söndagsreview i New York Times för en vecka sedan:
How Genetics Is Changing Our Understanding of ‘Race’
https://www.nytimes.com/2018/03/23/o...tics-race.html
och även den uppföjning som publicerades i förrgår:
How to Talk About ‘Race’ and Genetics
https://www.nytimes.com/2018/03/30/o...-genetics.html