2018-04-06, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.
Hålen i påsen överensstämmer inte med skadorna på huvudet - de är bredare och mer spridda.

En tanke: Stikk i høyre side av hodet....noen som vet om PM er venstre- eller høyrehendt?
Citera
2018-04-06, 10:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelopard
En tanke: Stikk i høyre side av hodet....noen som vet om PM er venstre- eller høyrehendt?
Vet faktiskt inte. Överlåter frågan till de andra.
Citera
2018-04-06, 10:08
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han verkar ha gett henne en smäll vid underkäken eftersom märket stämde överens med typ ett knytnävsslag. En stjärnsmäll som fick Kw att falla ihop och bli omtöcknad så han kunde binda henne. Eller så gav han henne den då hon var fastbunden.
Sädesvätskan kan väl varit tecken på hans upphetsning. Inga spermier hittades. Nej J Möller skulle han träffat på...

Du menar knytnävsslag vid själva övermannandet?
Jag tolkade dessa blodutgjutningar vid ena käkpartiet och i höjd med mungipan som utgjutelser efter att ha stuckit i halspulsådern. Även sett till vad han skrev i aktuellt sms som refererar till samma tillvägagångssätt. Därav antagandet om halsavskärning som trolig dödsorsak, hon var vid liv/hade blodgenomströmning när pulsådern punkterades/skars av.
Citera
2018-04-06, 10:16
Medlem
Citat:
Han höll pennan i höger hand under förhandlingarna, så han är högerhänt. Förstår hur du tänker där.
Citera
2018-04-06, 10:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Läste inlägget och det är ju en fullständigt absurd läsning. Jag blev fanimej helt slut när jag läste denna kaotiska text!
Samtidigt kom det drygt tre månader efter brytningen med CS, det är en sorts hälsning i det hela.

PM äcklar mig ur fler perspektiv än mordets vidriga detaljer. Han verkar sippra delar av sanningar till folk om det så är det perfekta brottet, dumpa likdelar eller mordfantasier på ubåten, som om han njuter av att leverera vissa delar av sant material ur sin sjuka hjärna.
Han talar och skriver typ i gåtor som om han driver gäck med omgivningen.
Jag tror von B och gänget representerar det politiskt korrekta (himlen) och han själv helvetet.
(spoiler för att det blir långt även om det enbart är saxat och återgett med egna ord)
Sen kommer då en gedigen och detaljerad beskrivning av helvetet, han lägger betydligt mer krut på den delen. Himlen blir väldigt flack jämfört med det färgstarka helvetet.
Förutom färgstark var det som att kliva in i hans gravt sjuka hjärna; ett enda virrvarr av drifter, begär och märkliga rollfigurer:
Han ses även kommentera:
" Denne folkloristiske opfattelse af livet efter døden...synes jeg mest er sjov fordi de fleste nok ville synes at "down under" er et mere udfordrende og interessant sted end "upstairs"

"tror du ikke jeg er lidt fristet af at køre med Djævelens super damplokomotiv, og hjælpe Winston med hans Me 262, pille ved en Black Bird og sludre T-stoff med von Braun og gutterne ?
Der er så mange spændende mennesker der med garanti må være down under - at det alene kunne få en til at være en slet karl."

Men för att återgå till din citering:
Vad i hela friden menar han med att återge Hitlers dödsdag ihop med sista meningen?
Inbillar han sig att Hitler ska återuppstå?

Du tager pillen og synker, mens den glider ned dæmrer en for længst glemt historie time for dig..."
Missade igår att han smsat denna fullständigt absurda berättelse med orden:
"Det er en indgang til mit hoved"

Blev full i skratt då jag själv skrev:
Förutom färgstark var det som att kliva in i hans gravt sjuka hjärna; ett enda virrvarr av drifter, begär och märkliga rollfigurer.

Vem var vittnet?
Citat:
Jakob Buch-Jepsen trækker et blogindlæg frem fra oktober 2014.
Anklageren fortæller, at blogindlægget er interessant, fordi Peter Madsen har sendt det til det vidne, som gav forklaring for lukkede døre. Han læser en sms-samtale op mellem Peter Madsen og vidnet, der vidnede for lukkede døre.

"Her er en anden skør historie til dig", skriver Peter Madsen til vidnet og vedhæfter blogindlægget.

"Glæder mig til at læse det hele", skriver vidnet

"Ja, tror, du ville have glæde af historierne. Det er en indgang til mit hoved", skriver Peter Madsen tilbage.
Citera
2018-04-06, 10:21
Avslutad
Citat:
Verden er skit, we get it. Bra om du nå poster litt mer om denne spesifikke kriminalsaken og litt mindre ufokusert misantropi.

Ahhhh äntligen en Dansk!
Så hur är klimatet bland det danska folket i detta rättsmål?
Du har väl mer ögon på plats, kanske är du från dennes miljö, hursomhelst vad tror du detta kommer få för konsekvenser för alla berörda parter.
Är du fullt klar över att detta inte bara är en kriminalsak utan också ligger på ett politiskt plan.
Tror du det stannar vid ett mord endast som P.Madsen kommer sitta för, eller är han den mindre impulsive typen, mer den organiserade
erfarne?
Det finns ett antal ouppklarade kvinnomord med vissa frågetecken och likheter i nära tid just i Danmark.
Vad har du att säga om det?
Ännu en dansk seriemördare?
Citera
2018-04-06, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Jag kan inte dansk lagstiftning, det lilla jag vet har jag lärt mig via det här fallet, framförallt genom diva59s eminenta, informerande inlägg. Jag tycker mig ana upplägget att åklagaren försöker bevisa att PM är farlig, störd och otroligt fixerad vid sex våld och död (och får stöd för detta i dels från de utdrag från RPU vi har fått ta del av, dels genom de sökningar PM gjort). Försvaret försöker visa på att han inte alls är särskilt farlig "jag identifierar mig med den underlägsna och kollar på snuff för att gråta" "han gör även internetsökningar på katter - och vädret" "jag gillar att ha sex med kvinnor med (lös-)kuk". Är det dessa upplägg du menar att du klart och tydligt ser eller är det något annat? Kan du inte skriva lite utförligare vad du menar är uppläggen? Förövrigt: Tycker du personligen att det finns en motsättning i att bjuda på gifflar och att utföra det dåd som PM står anklagad för, eller menar du att rätten tycker det? Eller att dt finns en motsättning i att visa ömhet i ett par nära relationer och att utsätta en främling för ett sexualsadistiskt mord?

Jag kan inte summera en tiodagars rättegång men på ett litet ungefär beskriver du små upplägg frän försvaret och åklagaren, hur dom tänker för att uppnå sina mål.

Vad gäller grifflarna är dom egentligen inget men försvaret vill visa att PM och Kim hade saft och bulle kalas, lite barnsigt mysigt. KW och Madsen hade det så jädrans gemytligt, KW bekräftar detta i mess till sin pojkvän. En påse grifflar hittades i u-båten, alltså talar Madsen sanning och till sin hjälp att styrka detta fick han den han mördade. Madsen har också sagt att KW var nöjdast i stan, hon hade världen moment, tills olyckan inträffade. Så bygger försvaret upp KW:s sista tid.

Plågan var ur ett tidsperspektiv inte lång, rättsläkarna säger att KW dog runt 23.00, det har stor betydelse gällande livstid.
Senast redigerad av don.t 2018-04-06 kl. 10:42.
Citera
2018-04-06, 10:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Någon ställde den frågan i Aftonbladets liverapportering. AB’s person svarade att han i alla fall skriver med höger hand.
Citera
2018-04-06, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Om kravet på "farlighet":

I praksis må det dog siges, at de gerningsmænd, der normalt bliver
idømt sanktionen forvaring, er omfattet af straffelovens § 69 og dermed må de betragtes som
psykisk afvigende. Sådan som bestemmelsen er formuleret, er oplysningerne om gerningsmandens
tidligere kriminalitet en del af det, der skal lægges vægt på, når man ser på oplysninger om hans
person. Det vil normalt betyde, at forudsigelsen af farligheden bedømmes ud fra en kombination af
oplysninger om ”nuværende og tidligere kriminalitet og oplysninger om alvorlige karaktermæssige
defekter.
”59 Det er dog ikke nødvendigt, at alle tre elementer er tilstede i lige stor udstrækning.
Således dømte Højesteret den tiltalte til forvaring i en sag, hvor tiltaltes tidligere kriminalitet ikke
indikerede nogen overbevisende fare
. Højesteret anførte: ”Idet betingelserne efter straffelovens §
70, jfr. lov nr. 268 af 26. juni 1975, under hensyn til kriminalitetens meget grove beskaffenhed og
de foreliggende lægeerklæringer om tiltaltes farlighed findes at være opfyldt
(…) ”60. Det kan
således antages, at oplysninger om den tiltaltes karaktermæssige defekter kan være af en sådan
alvor kombineret med meget grov kriminalitet, at disse overskygger vurderingen af tiltaltes tidligere
kriminalitet.

Farlighedskriteriet for seksualforbrydelser
Derfor skal der blandt andet ikke længere lægges helt så meget vægt på den tiltaltes tidligere kriminalitet, og man åbnede op for, at man kunne idømme forvaring tidligere, end man havde gjort før.

Forvaring/Preventive Detention En undersøgelse af straffelovens forvaringsbestemmelse i lyset af domspraksis og udviklingen i prøveudskrivningspraksis/A study of Preventive Detention in the Danish Criminal Code in the light of case law and release practices. af ADAM HECKSCHER (från 2015)
http://law.au.dk/fileadmin/Jura/doku...afh19-2015.pdf

Livstid blir svårt att nå upp till, själv hoppas jag på möjligheten till forvaring.

Stort tack för den utmärkta genomgången!!!
Citera
2018-04-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Jag kan inte summera en tiodagars rättegång men på ett litet ungefär beskriver du små upplägg frän försvaret och åklagaren.

Vad gäller grifflarna är dom egentligen inget men försvaret vill visa att PM och Kim hade saft och bulle kalas, lite barnsigt mysigt. KW och Madsen hade det gemytligt, KW bekräftar detta i mess till sin pojkvän. En påse grifflar hittades i u-båten alltså talar Madsen sanning och till sin hjälp fick han den han mördade. Madsen har också sagt att KW var nöjdast i stan, hon hade världen moment, tills olyckan inträffade. Så bygger försvaret upp KW:s sista tid.

Plågan var ur ett tidsperspektiv inte lång, rättsläkarna säger att KW dog runt 23.00, det har stor betydelse gällande livstid.

Ingen kräver att du ska summera rättegången, men om du säger saker som att "man ser så tydligt och klart båda sidors upplägg om man kan dansk lagstiftning" tycker jag att det tillhör att man utvecklar sitt resonemang åtminstone lite grann. Vi är på ett diskussionsforum där vi kan dra nytta av olika skribenters specifika kunskaps- och intresseområden för att få en väl underbyggd helhetsbild. Om du då påstår dig kunna dansk lag och kunna se uppläggen, varför inte kort redogöra för dessa? Annars gör du intrycket att du skryter om kompetenser utan att ha på fötterna.

Angående saft (fast om jag minns rätt var det kaffe) och bullar: tillsammans med olycksteorin så är det inte vidare konstigt att försvaret vill måla upp en bild av hur trevligt de hade det. Men i och med att den mer eller mindre har blivit motbevisad målar det istället upp en bild av hur sjuk PM är. Att han i ena stunden kan vara supertrevlig, bjuda på fika och en underbar tur för att i nästa stund överfalla, skära, spetsa, döda, stycka... Tyvärr blir det alltså kontraproduktivt för deras syfte. Men de hoppades väl på att olycksförklaringen skulle vara vattentät (pun intended).
Citera
2018-04-06, 10:42
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Missade igår att han smsat denna fullständigt absurda berättelse med orden:
"Det er en indgang til mit hoved"

Blev full i skratt då jag själv skrev:
Förutom färgstark var det som att kliva in i hans gravt sjuka hjärna; ett enda virrvarr av drifter, begär och märkliga rollfigurer.

Vem var vittnet?
Dalin Waldo?
Citera
2018-04-06, 10:45
Medlem
Citat:
Nærmest ufattelig hvordan en person som vet han skal forsøke å unngå drapsdom, formår å blamere seg så totalt i innledende intervjuer med det rettspykiatriske teamet. Hvorfor holdt han ikke bare kjeft? Han mangler i den grad normale referanser at han bare ikke klarer å sette sammen en straight historie.
Det är intressant hur han både är en patologisk lögnare och en person som inte kan låta bli att uttrycka sina t ex fantasier. Som han sa när han pratade med filmaren att han inte kan vara tyst och att det kan vändas emot honom. Jag tror att han njöt av att prata om sitt eget psyke med psykologen, eftersom han har narcissistiska drag. När han uttryckte sig om stort problem som han delade i mindre delar tror jag det var något han tyckte var normalt sagt. Eller han kanske tyckte det var roligt sagt.
Senast redigerad av greyhoundbus 2018-04-06 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in