Citat:
Ursprungligen postat av
Max3x
Det är nog tuberna som PM visar i videon nedan ni tänker på. Det är ett säkerhetssystem som infördes på den renoverade ubåten. Mao inget som används vid normala dykningar. Min gissning är att dessa fylls på vid behov i land, möjligtvis på en dykfirma.
Var de "normala" tryckluftstankarna finns vet jag ej. Min gissning är att de är integrerade i konstruktionen, möjligtvis under durken eller ute i gavlarna. Barlasttankarna är på 8 kubikmeter så det behövs samma luftmängd av rätt tryck (beroende av vilket djup båten befinner sig på) för att tömma dem.
För att ta sig upp från de påstådda 100 meterna tror jag inte ubåtens tryckluftstankar räcker. Då måste man köra kompressorn från batterierna och använda luften som finns i personalutrymmet.
https://vimeo.com/199309495
Njae.
På sidan jag länkar nedan (från skunkjobb), så står i texten 2x50x300 bar, men PM säger själv i videon, om du trycker på nr 3 i grafiken, att det är 2x80x200 bar. Man kan undra om det är något misstag, eller om det är så att han har 2x80x200 bar för normal dykning, och 2x50x300 bar i reserv. Det skulle förklara de fyra flaskorna vi ser i videon.
Oavsett vilket, så är det 32 resp. 30 kubikmeter fri luft i flaskorna. Alltså ungefär lika mycket.
Tankarna rymmer 8 kubikmeter. För att få 8 kubikmeter luft på 100 meters djup, så behövs 90 kubikmeter fri luft, alltså 3 gånger så mycket luft som ryms i flaskorna.
Nu kanske ubåten lättar innan tankarna är helt blåsta, och då räcker det med mindre luft. Luften PM har ombord blir knappa 3 kubik på 100 meter, och det borde räcka för att lätta ubåten, givet att ubåten är så balanserad att, den inte börjar sjunka för tankarna är i princip helt tömda, när den är i ytläge. Dvs, den skall vara så lätt som möjligt. Enkelt uttryckt.
Den luft som finns inne i ubåten är helt meningslös att försöka använda till att fylla ballasttankarna på det djupet, då skulle det bli totalt vakuum inne i ubåten.
Uppenbarligen har PM ingen dykkompressor ombord, och den kompressor han har klarar inte av att tränga undan vattnet på 100 meters djup, utöver det faktum att luften i ubåten ändå inte räcker till.
EN annan aspekt är det faktum, att om PM tar luft inifrån ubåten för att fulla ballasttankarna, ja då uppstår sannerligen ett undertryck inne i ubåten som gör att det inte går att få upp däcksluckorna.
Det måste vara bland det mest urbota korkade system jag har sett i hela mitt liv, om PM har löst det så, och inte använder flaskorna som dykluft. Då hade Ditte väldigt väldigt rätt i sitt uttalande om vilken säkerhetsrisk ubåten utgjorde. Jag har svårt att tro att det skulle vara sant, att det är så, samtidigt är jag på något vis inte förvånad. PM framstår mer och mer som en riktig korkskalle för vad dag som går. Jag la just till lite text i början av inlägget, om att PM troligen har dubbla system, så är det antagligen. Inte ens PM kan vara så korkad. Industrikompressorn är väl ytterligare någon form av nödlösning då, men varför i herrans namn han ska dra igång den när han är i ytläge vore intressant att få en förklaring på. 200 bars flaskorna borde han inte tömma mer än ner till typ 10 bar. Men han kanske ligger och fiser med dem på 0-10 bar och det räcker med 1600 liter luft, fri luft, för att få upp ubåten från 10 meters djup, motsvarande då 800 liter luft i tankarna. Så länge han inte har med sig för många passagerar ombord då

Men det är ju då med ständig risk att få in saltvatten i flaskorna, och det kan ju få en sanslöst förödande effekt den dag han pumpar dem till 200 bar i så fall. Mannen är ett mysterium, den saken är i alla fall klar