2018-04-03, 12:02
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copiaden
Tror jag hittat rätt tråd på forumet! Kan väl börja med en kort presentation då jag lär återkomma men jämna mellanrum, verkar ju vara en skön stämning här. Har följt börsen ett tag och tycker det är intressant. Har ännu inte tågat in själv, men tanken är att nu göra detta nu då jag nu efter universitetsstudier har lyckats lura till mig ett jobb och möjlighet att börja spara en del kulor. Tanken är att om 1-2 år köpa mig en bostad och förhoppningsvis sjunker priserna ytterligare och kan man till och med hoppas på att det klappar ihop fullständigt? I vilket fall som helst kommer jag spara långsiktigt även efter bostadsköpet och inte lägga allt för mycket tid på detta utan istället skjuta in pengarna och hoppas på en fin avkastning helt enkelt. Vill ändå optimera sparandet i den mån det går och är villig att lägga ner den tid en god strategi kräver. Fonder känns därför som ett fullgott alternativ i förhållande till den tid man är villig att lägga ner. Här får man ju dessutom en riktigt pangstart vad det verkar med Sinewave som uppdaterar och följer strategier som man kan lära sig mycket av. Jättekul!

Har möjlighet att lägga undan cirkus 15k/mån tills dess att jag köper bostad. Vilken strategi tycker ni att jag ska följa? Skall sägas att jag inte läst speciellt långt bak i tråden och inte riktigt har koll på hur ni följer olika strategier gällande fondbyten osv, men det upptäcker jag säkerligen. Ska fortsätta kika igenom tråden, men ville bara få detta skrivet först (fel ordning kanske?).

Fint att du har ett jobb, en av grundvalarna är att vi har något att investera.

Huruvida marknaden för bostäder klappar ihop eller ej är inte särskilt intressant egentligen då alla strategier, som är värt något, inte tar några egentliga stådpunkter utan bara följer vad datan säger. För dig som ska köpa kan det dock vara mer intressant givetvis, men om jag skulle vara du skulle jag helt enkelt strunta i spekulerandet och så att säga "ta det när det kommer".

-

Du väljer den strategi som passar dig bäst. I regel rör det sig detta val om risk kontra avkastning. De flesta brukar i regel tro att de är "högrisk-handlaren" men när det kommer till kritan blir de flesta ganska obekväma t om när börsen går -2-3% och definitivt när börsen ligger under -10%. Du måste tänka på att de svarta rubrikerna i tidningarna redan börjar vid -3%.

Att veta var din gräns ligger för "jag känner mig obekväm" är dock helt omöjligt att svara på då det är högst personligt. Det är dock väldigt viktigt att veta då risken finns att du annars bryter strategin när det går dåligt någon månad och istället börja handla utefter vad du tror. Något som i regel alltid straffar sig rejält och som kan bli något av en dyr läxa att lära sig.

En bra utgångspunkt är att du sitter med 1 miljon och sedan räknar på hur det skulle se ut om du går -10%, -20%, -30%, -40%. Om du har lite mer kapital än så öka till 5, 10, 15 20 .. osv.

-10% av en 1 000 000 är 100 000 kr.
-20% 200 000 osv...

Inte den svåraste kalkylen direkt.

Det man måste tänka på är också att det kapital man har också gör en viss skillnad. Det är en viss differens att gå in med 5000 kontra att gå in med över 200 000. Om man t ex har 1 miljon och "bara" går +3% under en månad har man trots allt gått +30 000 kr; något som alltså är en hel månadslön för många i Sverige.

Kan också säga att det känns ganska rejält första gången man börja krypa över 1 miljon i investerat kapital och när därav varje köp alltså blir mer än vad de flesta har i sitt totala sparande i Sverige. Då börjar det ibland kännas som att börserna går +/-10% per dag vilket då gör det väldigt trevligt att ha en strategi som snällt och tydligt berättar hur det egentligen ligger till. En strategi utgör nämligen inte bara ett sätt att skapa en bättre avkastning på utan det utgör också något som man i princip kan rådfråga om man är villrådig; hur ligger det till på riktigt?

-

Ja -- läs gärna hela tråden då risken annars är överhängande att du ställer frågor som redan har besvarats vilket i regel är smått irriterande.
Citera
2018-04-04, 12:47
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja -- läs gärna hela tråden då risken annars är överhängande att du ställer frågor som redan har besvarats vilket i regel är smått irriterande.
Grejen är att någon orkar inte läsa hela tråden, eller, läser hela tråden men ser inte viktiga info och missar svar på sina frågor, särskilt om man är nybörjare.
Tråden har startats för ett år sedan, då var börsen mycket pigg som inte är idag. Därför har folk olika frågor, tror jag.
Men fascinerande tråd, tack sinewave.
Citera
2018-04-04, 14:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Grejen är att någon orkar inte läsa hela tråden, eller, läser hela tråden men ser inte viktiga info och missar svar på sina frågor, särskilt om man är nybörjare.
Tråden har startats för ett år sedan, då var börsen mycket pigg som inte är idag. Därför har folk olika frågor, tror jag.
Men fascinerande tråd, tack sinewave.

Nej, men man kan skumläsa lite åtminstone. Det viktigare är på sid 1-10.

Har däremot bett moderator att ordna ett index för inlägg #1... men det verkar inte gå trots att andra trådar kan ha det ...
Citera
2018-04-04, 14:52
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Har däremot bett moderator att ordna ett index för inlägg #1... men det verkar inte gå trots att andra trådar kan ha det ...

Du kanske kan lägga till ett länkindex till de matnyttigaste sidorna i slutet på dina månadsrapporter, om nu inte moderatorerna bryr sig.
Citera
2018-04-05, 10:22
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
...Du väljer den strategi som passar dig bäst. I regel rör det sig detta val om risk kontra avkastning. De flesta brukar i regel tro att de är "högrisk-handlaren" men när det kommer till kritan blir de flesta ganska obekväma t om när börsen går -2-3% och definitivt när börsen ligger under -10%. Du måste tänka på att de svarta rubrikerna i tidningarna redan börjar vid -3%.
....En strategi utgör nämligen inte bara ett sätt att skapa en bättre avkastning på utan det utgör också något som man i princip kan rådfråga om man är villrådig; hur ligger det till på riktigt?

Ja, hur ligger det till på riktigt nu idag? Om du har 2 milj sittande på kontot, vad skulle du göra NU, idag?

p.s. sinewave - jag hoppas att du får betalt för det fantastiska jobbet här på FB.
Citera
2018-04-05, 11:13
Medlem
hipp-hipps avatar
Vad tycker ni om Arctic Fund Class A:
http://telegra.ph/Arctic-High-Return-Class-A-04-05
Citera
2018-04-05, 18:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ja, hur ligger det till på riktigt nu idag? Om du har 2 milj sittande på kontot, vad skulle du göra NU, idag?

p.s. sinewave - jag hoppas att du får betalt för det fantastiska jobbet här på FB.

Så som den strategi jag använder dikterar att jag ska göra givetvis, dvs hur det ser ut för en MOM+AGG @ 3 mån + MA6 + UERATE. Detta är trots allt "Tråden om strategier för fonder" så det finns egentligen inga frågetecken kring det.

För att se detta konkret kan du läsa den senaste rapporten jag la upp:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
2018-04-05, 20:15
Medlem
Jag läste en kommentar i en annan tråd där han påpekade att han använder sig av en strategi där han väljer de två bästa fonderna som har gett bäst avkastning de tre senaste månaderna, dvs samma metod som har nämnts här i tråden. Skillnaden är att hans "basurval" av fonder är helt enkelt alla fonder som finns tillgängliga (på Avanzas app går det att sortera precis såhär). Han hade lyckats bra sedan mitten av januari med +8% och endast haft ett byte.

Själv tänker jag att denna strategi gör att man investerar i fonder med höga avgifter, samt att man kan investera i fonder som har hög korrelation och därmed ökar risken. Så länge avkastningen är bättre än fonder med låga avgifter så spelar den högre avgiften inte någon roll, och om avkastningen inte är bra så byts ju fonden bort. För att inte välja fonder som korrelerar kan man helt enkelt läsa på lite om fonderna som ligger topp 3 för att se till att de inte investerar i samma region eller bransch, och om så är fallet väljer man den som ligger på fjärde plats istället.

Vad tänker ni andra om detta?
Citera
2018-04-05, 20:40
Medlem
Funderar att tillämpa en TAA-strategi i min tjänstepension. Tyvärr så är utbudet väldigt dåligt. Finns egentligen bara aktiefonder att tillgå. Sverige, USA, Global, Småbolag, Asien, Japan, Östeuropa, Latinamerika.

Funderar på att köra Småbolag/USA/Asien. 3 lika delar och gå till räntepapper om under MA10. Däremot visar backtesterna att enbart småbolag eller Småbolag/Asien skulle vara en vacker turbo. Dock kanske detta är overfitting? Hur skulle du tänkt kring detta Sinewave?
Citera
2018-04-05, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reyong
Jag läste en kommentar i en annan tråd där han påpekade att han använder sig av en strategi där han väljer de två bästa fonderna som har gett bäst avkastning de tre senaste månaderna, dvs samma metod som har nämnts här i tråden. Skillnaden är att hans "basurval" av fonder är helt enkelt alla fonder som finns tillgängliga (på Avanzas app går det att sortera precis såhär). Han hade lyckats bra sedan mitten av januari med +8% och endast haft ett byte.

Själv tänker jag att denna strategi gör att man investerar i fonder med höga avgifter, samt att man kan investera i fonder som har hög korrelation och därmed ökar risken. Så länge avkastningen är bättre än fonder med låga avgifter så spelar den högre avgiften inte någon roll, och om avkastningen inte är bra så byts ju fonden bort. För att inte välja fonder som korrelerar kan man helt enkelt läsa på lite om fonderna som ligger topp 3 för att se till att de inte investerar i samma region eller bransch, och om så är fallet väljer man den som ligger på fjärde plats istället.

Vad tänker ni andra om detta?
Ett stort problem med denna typ av strategi är faktumet att allt inte har en trend, vilket är grunden till en sådan typ av strategi, att rida den positiva vågen. Vissa länder är helt enkelt alldeles för volatila och kan på några dagar utradera månaders uppgång. Se Brasilien till exempel, den 19:e maj 2017 tappade brasilien runt 13%. PÅ EN ENDA DAG! På två dagar, 10-11:e november 2016, tappade brasilien runt 15%.

Skall man följa trender vill man gärna ha lite lugnare fonder i sitt urval, alternativt volatila men cycliska (ryssland).
Citera
2018-04-05, 22:10
Medlem
hipp-hipps avatar
Again:
Citat:
Vad tycker ni om Arctic Fund Class A:
http://telegra.ph/Arctic-High-Return-Class-A-04-05

(...eller startar jag en ny tråd?)
Citera
2018-04-05, 22:14
Medlem
Citat:
Again:

(...eller startar jag en ny tråd?)
Det finns massvis med "vad tycker ni om.."-trådar, använd en av dem. Här diskuterar vi något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in