Citat:
Tror jag hittat rätt tråd på forumet! Kan väl börja med en kort presentation då jag lär återkomma men jämna mellanrum, verkar ju vara en skön stämning här. Har följt börsen ett tag och tycker det är intressant. Har ännu inte tågat in själv, men tanken är att nu göra detta nu då jag nu efter universitetsstudier har lyckats lura till mig ett jobb och möjlighet att börja spara en del kulor. Tanken är att om 1-2 år köpa mig en bostad och förhoppningsvis sjunker priserna ytterligare och kan man till och med hoppas på att det klappar ihop fullständigt? I vilket fall som helst kommer jag spara långsiktigt även efter bostadsköpet och inte lägga allt för mycket tid på detta utan istället skjuta in pengarna och hoppas på en fin avkastning helt enkelt. Vill ändå optimera sparandet i den mån det går och är villig att lägga ner den tid en god strategi kräver. Fonder känns därför som ett fullgott alternativ i förhållande till den tid man är villig att lägga ner. Här får man ju dessutom en riktigt pangstart vad det verkar med Sinewave som uppdaterar och följer strategier som man kan lära sig mycket av. Jättekul!
Har möjlighet att lägga undan cirkus 15k/mån tills dess att jag köper bostad. Vilken strategi tycker ni att jag ska följa? Skall sägas att jag inte läst speciellt långt bak i tråden och inte riktigt har koll på hur ni följer olika strategier gällande fondbyten osv, men det upptäcker jag säkerligen. Ska fortsätta kika igenom tråden, men ville bara få detta skrivet först (fel ordning kanske?).
Har möjlighet att lägga undan cirkus 15k/mån tills dess att jag köper bostad. Vilken strategi tycker ni att jag ska följa? Skall sägas att jag inte läst speciellt långt bak i tråden och inte riktigt har koll på hur ni följer olika strategier gällande fondbyten osv, men det upptäcker jag säkerligen. Ska fortsätta kika igenom tråden, men ville bara få detta skrivet först (fel ordning kanske?).
Fint att du har ett jobb, en av grundvalarna är att vi har något att investera.

Huruvida marknaden för bostäder klappar ihop eller ej är inte särskilt intressant egentligen då alla strategier, som är värt något, inte tar några egentliga stådpunkter utan bara följer vad datan säger. För dig som ska köpa kan det dock vara mer intressant givetvis, men om jag skulle vara du skulle jag helt enkelt strunta i spekulerandet och så att säga "ta det när det kommer".
-
Du väljer den strategi som passar dig bäst. I regel rör det sig detta val om risk kontra avkastning. De flesta brukar i regel tro att de är "högrisk-handlaren" men när det kommer till kritan blir de flesta ganska obekväma t om när börsen går -2-3% och definitivt när börsen ligger under -10%. Du måste tänka på att de svarta rubrikerna i tidningarna redan börjar vid -3%.
Att veta var din gräns ligger för "jag känner mig obekväm" är dock helt omöjligt att svara på då det är högst personligt. Det är dock väldigt viktigt att veta då risken finns att du annars bryter strategin när det går dåligt någon månad och istället börja handla utefter vad du tror. Något som i regel alltid straffar sig rejält och som kan bli något av en dyr läxa att lära sig.
En bra utgångspunkt är att du sitter med 1 miljon och sedan räknar på hur det skulle se ut om du går -10%, -20%, -30%, -40%. Om du har lite mer kapital än så öka till 5, 10, 15 20 .. osv.
-10% av en 1 000 000 är 100 000 kr.
-20% 200 000 osv...
Inte den svåraste kalkylen direkt.
Det man måste tänka på är också att det kapital man har också gör en viss skillnad. Det är en viss differens att gå in med 5000 kontra att gå in med över 200 000. Om man t ex har 1 miljon och "bara" går +3% under en månad har man trots allt gått +30 000 kr; något som alltså är en hel månadslön för många i Sverige.
Kan också säga att det känns ganska rejält första gången man börja krypa över 1 miljon i investerat kapital och när därav varje köp alltså blir mer än vad de flesta har i sitt totala sparande i Sverige. Då börjar det ibland kännas som att börserna går +/-10% per dag vilket då gör det väldigt trevligt att ha en strategi som snällt och tydligt berättar hur det egentligen ligger till. En strategi utgör nämligen inte bara ett sätt att skapa en bättre avkastning på utan det utgör också något som man i princip kan rådfråga om man är villrådig; hur ligger det till på riktigt?
-
Ja -- läs gärna hela tråden då risken annars är överhängande att du ställer frågor som redan har besvarats vilket i regel är smått irriterande.