Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Viktigt att nämna är att ombalanseringen inte görs hela tiden. 1 gång var 6:e eller 12:e månad duger fint. Annars blir det givetvis oerhört mycket kalkylerande varje månad.
Börjar med att be om ursäkt ifall jag frågar något som redan retts ut. Tråden är lång och detaljerad, men har detta redan tagits upp skall jag såklart gå tillbaka och läsa gamla inlägg.
Om man nu tillämpar ombalansering på PPM-fonder, 5*20%, så har man där de fördelarna att transaktionerna är avgiftsfria och att man enkelt kan ombalansera genomatt besälla en 5*20-föredelning. Ombalanseringen tar således ett par minuter att beställa och kostar gratis.
Givet dessa förutsättningar, skall man då i alla fall låta det gå så lång tid som flera månader mellan ombalanseringarna? Argumenten krångligt och dyrt är ju inte tillämpliga, men det kanske finns andra skäl att täta ombalanseringar inte lönar sig?
Enligt min historik har jag gjort ombalansering ca varannan månad och tycker det har funkat fint, men frågan är om jag kunde öka avkastningen genom att göra det mer sällan - eller till och med ännu oftare? (Och ja, jag förstår att svaret kan vara "det beror på"

)