2018-03-28, 14:59
Medlem
AishaAlTamilas avatar
Förr tyckte man sig se oceaner på månen, om jag inte missuppfattat detta. Har det funnits sådana?om man tittar på månen är det i så fall dom områden man ser som hav som varit detta? Sen pratas det väl om foder också, tror jag.
Citera
2018-03-28, 16:46
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AishaAlTamila
Förr tyckte man sig se oceaner på månen, om jag inte missuppfattat detta. Har det funnits sådana?om man tittar på månen är det i så fall dom områden man ser som hav som varit detta? Sen pratas det väl om foder också, tror jag.

Foder?
Det har aldrig funnits vattenhav på månen. Det har funnits hav av lava. Det är dessa lavafält som ser något mörkare ut än högländerna på månen och därför påminner lite om hav. De är t.om döpta efter ordet mare som betyder hav på latin. Men bara gammal lava där.
Citera
2018-03-28, 17:19
Medlem
AishaAlTamilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Foder?
Det har aldrig funnits vattenhav på månen. Det har funnits hav av lava. Det är dessa lavafält som ser något mörkare ut än högländerna på månen och därför påminner lite om hav. De är t.om döpta efter ordet mare som betyder hav på latin. Men bara gammal lava där.
LOL - "foder", jag menar floder - felskrivet, ändå med dubbelkoll =)
Tack för svaren, det är ju inte svårt att fantisera om denna fantastiska skönhet upp i det blå.
Citera
2018-03-29, 02:00
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AishaAlTamila
LOL - "foder", jag menar floder - felskrivet, ändå med dubbelkoll =)
Tack för svaren, det är ju inte svårt att fantisera om denna fantastiska skönhet upp i det blå.

"Floderna" är liksom "haven" relaterade till uråldrig vulkanism. De är kollapsade lavatunnlar som kallas rilles.
Citera
2018-03-30, 01:24
Medlem
Är ”uttrycket” att universum en gång var mindre än en atom sant?
Citera
2018-04-02, 22:17
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vzmxn
Är ”uttrycket” att universum en gång var mindre än en atom sant?

Det sägs så, men vad vet man egentligen. Innan dess då? Mindre än en halv atom? (Osv..)
Citera
2018-04-02, 22:22
Medlem
orrecrists avatar
Kan någon snälla förklara ljusets konstant på ett begripligt sett? Att ljuset är konstant ja jag fattar, & att 2 oberoende observatörer ser ljuset i samma hastighet oavsett hur dom rör sig men jaha?
Citera
2018-04-03, 07:12
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Kan någon snälla förklara ljusets konstant på ett begripligt sett? Att ljuset är konstant ja jag fattar, & att 2 oberoende observatörer ser ljuset i samma hastighet oavsett hur dom rör sig men jaha?

Är det även sant att ljuset är det snabbaste i universum? Jag menar borde det inte gå snabbare vid exempelvis en supernova explosion?
Citera
2018-04-03, 11:14
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Är det även sant att ljuset är det snabbaste i universum? Jag menar borde det inte gå snabbare vid exempelvis en supernova explosion?
Enligt denna artikel färdas materian i kärnan i 23 % av ljushastigheten vid kollapsen.
Citera
2018-04-04, 04:35
Medlem
Citat:

Svaret på det är det ingen som vet.
De som säger annat gissar.
Senast redigerad av Fejder 2018-04-04 kl. 04:40.
Citera
2018-04-04, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejder
Svaret på det är det ingen som vet.
De som säger annat gissar.
Än så länge.
Citera
2018-04-06, 22:57
Medlem
orrecrists avatar
Någon som vet hur många galaxer en galaxhop innehåller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in