2020-05-30, 13:50
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessBastard
Jag har länge undrat om det stämmer att supernovor och andra visuella saker ute i kosmos har en sådan färgglad imagery i verkligheten. Jag menar det är inte så att astronomer färglägger svartvita foton av rymden för att göra dem mer konstnärligt vackra?
Det är oftast kompositbilder, d.v.s. en kombination av olika exponeringar för att få fram ett resultat som ska överensstämma med 'verkligheten'. Givetvis meckas det med färgbalans och mättnad.
Citera
2020-05-30, 17:15
Medlem
Kickexs avatar
Något matte snille aktiv?

Jag tänkte människans plats på vad vi uppfattar som universums storlek.

På en skala mellan 1-100 där en planck längd är 1 och 100 är storleken på det synliga universum, vart på ett ungefär är då en människa?
Citera
2020-05-30, 17:36
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Något matte snille aktiv?

Jag tänkte människans plats på vad vi uppfattar som universums storlek.

På en skala mellan 1-100 där en planck längd är 1 och 100 är storleken på det synliga universum, vart på ett ungefär är då en människa?
Det är ju bara att räkna på tiopotenserna.

En plancklängd är 10^-35 m. Det synliga universums diameter är ca 10^26 m. Vi är omkring 100 miljarder gånger större än plancklängden, än vad universum är större än oss. Så det synliga universum är 100 miljarder gånger mindre relativt oss, än vad vi är plancklängden.

På din logaritmiska skala hamnar vi alltså på ca 57.

Jag reserverar mig härmed för räknefel. Det var ett tag sedan jag läste matte.
Senast redigerad av arcsin 2020-05-30 kl. 17:41.
Citera
2020-05-30, 19:29
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
På din logaritmiska skala hamnar vi alltså på ca 57.

Jag reserverar mig härmed för räknefel. Det var ett tag sedan jag läste matte.

Jag kan inte direkt säga om matematiken är fel (10^35 på ena sidan, 10^26 på andra). Givet en skala med arbiträra värden är "57" säkert rätt.

Men den är inte logaritmisk. Var fick du det från?
Citera
2020-05-30, 19:49
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag kan inte direkt säga om matematiken är fel (10^35 på ena sidan, 10^26 på andra). Givet en skala med arbiträra värden är "57" säkert rätt.

Men den är inte logaritmisk. Var fick du det från?
Ska man visualisera de extrema vidderna i magnitud måste man använda en logaritmisk skala. Annars hamnar människan väldigt nära 0, då varje steg motsvarar en hundradel av 10^26 m, vilket är 10^24 m. Det är lätt att gå vilse i tiopotenserna. 10^45 är faktiskt bara en tiondel av 10^46.
Citera
2020-05-30, 22:58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
10^45 är faktiskt bara en tiondel av 10^46.
Absolut. Men på en skala från 0 till 100 - där 0 är plancklängd och 100 är universums storlek, så ÄR vi ju nånstans i mitten. Men 53 är en jäkla skillnad från 54 på den skalan , det stämmer.

Det har ingenting med logaritmisk skala att göra.
Citera
2020-05-30, 23:06
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Absolut. Men på en skala från 0 till 100 - där 0 är plancklängd och 100 är universums storlek, så ÄR vi ju nånstans i mitten. Men 53 är en jäkla skillnad från 54 på den skalan , det stämmer.

Det har ingenting med logaritmisk skala att göra.
Jo, annars vore ju människan rent aritmetiskt 50 gånger så stor som en plancklängd, och hälften så stor som universum. Det håller inte.

Det är 61 tiopotenser mellan en plancklängd och det synliga universums diameter. Människan placerar sig på 10^0 (= 1), vilket innebär att människan är 100 miljarder gånger större relativt plancklängden än vad universum är människan. Varje steg är alltså 4 gånger större än det tidigare (10^(61/100)), om inte min alkoholpåverkade hjärna misstar sig. Därav är skalan logaritmisk.
Senast redigerad av arcsin 2020-05-30 kl. 23:10.
Citera
2020-05-30, 23:55
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Jo, annars vore ju människan rent aritmetiskt 50 gånger så stor som en plancklängd, och hälften så stor som universum. Det håller inte.

Nej, inte alls. Du har missförstått konceptet logaritmisk skala totalt. Det är en som inte är linjär. Dvs, ta ett steg upp och värdet ökar MER än det förra steget.

Som t.ex decibel. Varje 10:e steg på skalan är 10 gånger de tidigare 10 stegen. Det är en logaritmisk skala. Eller pH-värde, jordbävningar eller liknande. Skalan är inte linjär.

I det här fallet är skalan linjär - från plancklängd som 0, till universums storlek som 100. Ändringen mellan varje steg är detsamma (men stort). Det har ingenting med logarismisk skala att göra, där stegstorleken ändras hela tiden.

Här är lite info: https://sv.wikipedia.org/wiki/Logaritmisk_skala
Citera
2020-05-31, 00:00
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Nej, inte alls. Du har missförstått konceptet logaritmisk skala totalt. Det är en som inte är linjär. Dvs, ta ett steg upp och värdet ökar MER än det förra steget.

Som t.ex decibel. Varje 10:e steg på skalan är 10 gånger de tidigare 10 stegen. Det är en logaritmisk skala. Eller pH-värde, jordbävningar eller liknande. Skalan är inte linjär.

I det här fallet är skalan linjär - från plancklängd som 0, till universums storlek som 100. Ändringen mellan varje steg är detsamma (men stort). Det har ingenting med logarismisk skala att göra, där stegstorleken ändras hela tiden.

Här är lite info: https://sv.wikipedia.org/wiki/Logaritmisk_skala
Fast denna skala är inte heller linjär, i och med att varje steg är 4 gånger större än föregående steg.

Steg 79 är lika mycket större än steg 78 som steg 2 är större än steg 1. Förstår du? I en linjär skala är 2 dubbelt så stort som 1, medan 79 bara är 1,01 gånger större än 78.
Citera
2020-05-31, 00:09
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Fast denna skala är inte heller linjär, i och med att varje steg är 4 gånger större än föregående steg.

Steg 79 är lika mycket större än steg 78 som steg 2 är större än steg 1. Förstår du? I en linjär skala är 2 dubbelt så stort som 1, medan 79 bara är 1,01 gånger större än 78.

Skalan var Kickex, men enligt definitionen var den som jag beskrev för dig. Jag förstår inte varför du har så svårt att förstå en vanlig linjär skala, tbh. Men vi kommer nog befinna oss på en fraktion av ett värde, nånstans strax under halva.

Om plancklängden är 1,6×10^-35m, och universums storlek ca 8.8 × 10^26m, så kommer varje steg vara en hundradel av skillnaden (En tiopotens av (26+35) mer eller mindre). Linjärt. Så vi ligger - med vår längd kring 2*10^0 meter, nånstans strax under mitten.

Är du med än så länge?
Citera
2020-05-31, 00:12
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Skalan var Kickex, men enligt definitionen var den som jag beskrev för dig. Jag förstår inte varför du har så svårt att förstå en vanlig linjär skala, tbh. Men vi kommer nog befinna oss på en fraktion av ett värde, nånstans strax under halva.

Om plancklängden är 1,6×10^-35m, och universums storlek ca 8.8 × 10^26m, så kommer varje steg vara en hundradel av skillnaden (En tiopotens av (26+35) mer eller mindre). Linjärt. Så vi ligger - med vår längd kring 2*10^0 meter, nånstans strax under mitten.

Är du med än så länge?
Här får du förtydliga vad du menar. Vad Kickex undrar är hur människan förhåller sig till plancklängden, i förhållande till hur människan förhåller sig till universum, och svaret på det är att skillnaden är större mellan människan och plancklängden, än mellan universum* och människan. Det kan man lätt se på tiopotenserna. Universum* är 10^26 gånger större än människan, men människan är 10^35 gånger större än plancklängden. Hur får du detta till att människan placerar sig under mitten på denna skala (som för övrigt ÄR logaritmisk)?

*om vi räknar på det synbara universum.
Senast redigerad av arcsin 2020-05-31 kl. 00:15.
Citera
2020-05-31, 00:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Hur får du detta till att människan placerar sig under mitten på denna skala (som för övrigt ÄR logaritmisk)?

Live well and prosper. Du är inte förmögen att förstå skillnaden mellan logaritmisk och linjär. Ta hit nån av dina lärare, så får dom en örfil. VI är dock klara nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in