Citat:
Ursprungligen postat av
Andeljus
Vad är synd egentligen? Är synd enbart ett mentalt koncept för att hålla människor i rädsla och/eller kontroll? Om det stämmer, är det inte de som ingjutit konceptet synd i människans psyke de äkta syndarna om man skulle tala om synd? Om allt detta stämmer, hur kan man befria människors fängslade sinne?
Enkelt uttryckt är det väl en synd att inte älska, att inte sträva mot kärlek och respekt för det som är, är kanske en form av synd.
Respekterar man inte havets element för vad det är, utan försöker sig på tolkningsrundor, då är det en form av brott.
Synd kan vara synonymt med brott, det krävs intelligent tankeföring för att förstå syndens vidare utveckling i större och mer komplexa sammanhang.
För mig är det t.ex inte en synd med dock ett klart brott och sedesfördärv att manipulera med redan uppnådda faktum som förts i dessutom bevis, de universella, eller objektiva värdena som är svåra att bestridas.
Men det går alltid att tolka, det går att tänka sig flygande älgar.. man kan inte riktigt förneka att de kan tänkas flyga, när människorna inte ser, utifrån att människa inte ska tro sig vara gud.. utan inse sig vara enbart en liten på jorden, och därför.. underkasta sig i alla fall.. möjligheten, att en gud skapat ett oöverskådligt universum
Sedan finns olika kvalitetskrav, jag själv gillar inte crap - det går inte att få mig att tro att planeten Saturnus i viss position, får mig att bli lycklig och vinna en silversked och kommer få mina relationer att vara jättelyckliga hela veckoslutet. Lika lite som jag tror att en gud kommer att förnedra mig när jag dör, för att jag inte älskar påvemakt eller erkänner ayatollor som varande kloka intellgenta och goda människor, jag tror jag kommer att bli lämnad helt ifred även om jag skulle skära halsen av en ayatollah.. med tanke på vilka lustmord som skett i ayatollornas självbeundrande anda, eller i gudstrons namn gällande alla religiösa avarter som finns, och många finns utan att man ens vet om det.
skulle vi inte ha internet, skulle man aldrig få veta att man i princip mördar flickor, decimerar dem till halvmänniskor, att leva med onödiga smärtor och svåra infektioner och det helt utstuderat medvetet avsiktligt... allt i guds namn.
Jag ser många religiösa individer, (iaf vad de vill bli tilltalade som) som allvarliga brottslingar, brott och synd brukar betyda samma. Ofta redan ett tankebrott, är sett som synd, att inte ta hänsyn till vad en litterär figur i bibeln ville trodde sa och gjorde.. är enligt många religiösa en synd, inte bara katoliker, protestanter är lika illvilliga.. och kan vara snabba med fördömanden, att försöka luckra upp de synder som sker i islams namn, ses kju som en stor synd/kränkning.. att kränka någon genom att säga att den tyvärr inte kan sprida sin tro hur som helst, kan dra igång drev.. för troende har olika syn på sina rättigheter att döma, de vill se sig som guds närmaste anförvanter, och drar sig inte för att synda kränka begå brott, så länge de inte själv utsätts för brott. Eller får sig nåt i huvudet som de inte ville ha.
Vad är inte synd? Att betrakta den den som god.. intill den bevisat sig vara ond. Ge den en chans att intill motsatsen bevisats.. ge alla en chans, på lika villkor - men rättvisa har aldrig funnits och går aldrig att uppnå, osyndig värld är utopi , att tro på gud, är i sig ingalunda att därmed sakna vilja eller förmåga att begå brott, verkligheten visar ju i öppen dager hur det får gå till, så länge man är religiös.
Går utmärkt att ljuga och förleda. Man kan ta en sittning i guds-huset sedan, och då har man tvättat sig, och kan ta nya syndiga , läs ohederliga, tag.
Men jag ser ordet synd och skam, redan i att existera - jag råkar ju veta att jag ska skämmas om jag får för mig att kliva in i moské utan att ha täckt mig som en fånge , syndar när jag har två ögon och de riktar sig mot ögon som inte har mellan benen vad jag har mellan benen, det är klart deklarerat brott som får svåra konsekvenser , och jag tror också att det utbryter fullskaligt krig om de på allvar skulle börja reformera senåldersritualismen. De blir syndarna, men inte dem som torterar och ayatollorna såg aldrig något brott med att invalidisera kvinnor eller män.
I absolutisternas värld, är det en extremt stor synd att dricka lättöl. Att röka en cigarett skulle få ett jehovas vittne att med gott samvete bespotta en så pass, att avhumanisera den som röker, den blir en icke-person. Den förstår inte riktigt, sitt eget brott. Tyvärr.
-----
men vad är synd, egentligen ?