2018-03-31, 17:03
Medlem
Gud är väl en hyfsat äkta syndare?
Det är bibelns version jag tänker på.
Citera
2018-03-31, 17:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Med en själ.

Påvisa avsaknaden av själ i en apa, alternativt påvisa förekomsten av själ i en människa.
Inge bibelcitat, tack.
Citera
2018-04-01, 06:34
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Påvisa avsaknaden av själ i en apa, alternativt påvisa förekomsten av själ i en människa.
Inge bibelcitat, tack.
Finns hur mycket som helst om man tänker på det. Att vi skriver till varandra nu är ju en sak.

Din känsla för musik är en tydlig grej i jämförelse med apor.
Citera
2018-04-01, 07:41
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Om jag vänder mig till "Jesus", eller en av hans för tillfället utvalda, med mina problem, utnyttjar han mig och kastar mig på sophögen. Det är ingen rädsla jag har, utan erfarenhet. Man måste slå honom för att få något ut av honom.
Haha... vill du slå Jesus?
Tror du kan känna dig hemma den religionen när du avreagerat dig med våld. Kanske våld är ditt problem? Kan du tänka dig själv utan just våld?
Citera
2018-04-01, 08:41
Medlem
DenLedes avatar
Tror det är lätt att bli misantropisk i sina tankat. Iallafall blir jag det när konfronteras med människor.
Citera
2018-04-01, 08:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Finns hur mycket som helst om man tänker på det. Att vi skriver till varandra nu är ju en sak.

Alla varelser kommunicerar. Att vi kan kommunicera genom skrift betyder bara att vi har en insticksmodul extra.

Växter reagerar på musik. Kossor reagerar på musik.

Inget av det här påvisar en själ hos en människa eller avsaknaden av densamma hos ett djur.
Citera
2018-04-01, 09:08
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Alla varelser kommunicerar. Att vi kan kommunicera genom skrift betyder bara att vi har en insticksmodul extra.

Växter reagerar på musik. Kossor reagerar på musik.

Inget av det här påvisar en själ hos en människa eller avsaknaden av densamma hos ett djur.
Haha.. Spela jazz för en apa.Du är ju nere i en avgrung som människa.
Citera
2018-04-01, 09:12
Medlem
Citat:

Så personer som inte kan skriva har något fel i själen?
Citera
2018-04-01, 09:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Vad betyder det här ens?
Citera
2018-04-01, 12:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Att bli pådyvlad jazz, skulle kunna vara "den äkta synden", givet att det finns någon "synd".
Citera
2018-04-01, 15:07
Medlem
En snubbe berättade en historia för mig för flera år sen.

”Det var en starkt troende som gjorde allt för att vara en god troende man. Han bad, gick till kyrkan, var konfirmerad, döpt o s v. Han tittade på andra ”syndare” med förakt (promiskuösa, homosexuella o s v)

Sen fanns det en prostituerad kvinnan som ansågs vara en syndare. Dom spottade efter henne där hon gick. Hon hade inte mycket pengar och sov på en parkbänk och brukade köpa lite bröd som hon åt. Varje dag kom det en hemlös hund som hon trots sin hunger delade sitt bröd med och klappade, pratade med och skyddade från regnet med sin kropp.”

Han var tyst ett tag och sa sen ”det som utgör en syndare är inte hur bra vi följer våra lagar. Utan hur ödmjuka vi är mot andra med det lilla vi faktiskt har.”

Jag tror på det starkt.
Senast redigerad av Krystalwhite 2018-04-01 kl. 15:12.
Citera
2018-04-01, 15:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
En snubbe berättade en historia för mig för flera år sen.

”Det var en starkt troende som gjorde allt för att vara en god troende man. Han bad, gick till kyrkan, var konfirmerad, döpt o s v. Han tittade på andra ”syndare” med förakt (promiskuösa, homosexuella o s v)

Sen fanns det en prostituerad kvinnan som ansågs vara en syndare. Dom spottade efter henne där hon gick. Hon hade inte mycket pengar och sov på en parkbänk och brukade köpa lite bröd som hon åt. Varje dag kom det en hemlös hund som hon trots sin hunger delade sitt bröd med och klappade, pratade med och skyddade från regnet med sin kropp.”

Han var tyst ett tag och sa sen ”det som utgör en syndare är inte hur bra vi följer våra lagar. Utan hur ödmjuka vi är mot andra med det lilla vi faktiskt har.”

Jag tror på det starkt.
Ta bort hittepå-begreppet "synd" ur din berättelse så handlar det "bara" om en människa som är snäll mot en hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in