2016-02-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Tror också att det är en relevant del av det ja. När kvinnor kan hantera sitt eget uppehälle så blir de ju inte tvungna att gifta sig med någon som de inte mår bra med.

Fattige bonden i Kina eller andra män som finns inom lägre klasser kan däremot nog ofta ha hårda och dömande tankar om gruppen i fråga, för att om man själv får styra så ska kvinnor ofta vara på ett visst vis. I många delar av världen så är det fortfarande män som styr mycket i en relation. Jag tror Sverige är närmre balansgången än vad utvecklingsländer är.

Det är främst kvinnan som inte vill gifta sig neråt, det kallas hypergami och är biologiskt - google it.
2016-03-24, 17:26
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Har hittat en artikel om det.
Citat:
Hög IQ kan vara en nackdel för kvinnor som vill gifta sig, medan det är en fördel för män, enligt brittiska forskare.

Forskare i Edinburgh, Aberdeen, Bristol och Glasgow har funnit att män ökar chanserna för att gifta sig med 35 procent för varje 16 poäng ökad intelligens.

För kvinnor minskar risken med 40 procent per 16 punkters höjning, skriver Sunday Times.

Forskningen Rapporten bygger på undersökningar av 900 Brit intelligens under åren mellan sitt tionde till 40 födelsedag.

- Kvinnor i slutet av 30-talet som har fokuserat på sin karriär och är bland de ljusaste av hans generation inte kan precis tillräckligt intressant, säger psykologen och professor Paul Brown.

Författaren Claire Rayner tror förklaringen är att intelligenta män föredrar mindre intelligenta fruar.

- En kille med en hög IQ som har ett krävande arbete som tar mycket energi och tid, vill ha en gammaldags fru som tar hand om hemmet. En kopia av sin mor, säger Rayner i Sunday Times.
http://www.iqtestsidan.se/artikler/90-hoy-iq-truer-ekteskap
Vad tror ni kan det stämma som de säger??
Har även hittat denna nya forskning
http://www.femina.se/intelligenta-kvinnor-ar-oftare-singlar/

Citat:
Forskningsstudien, som publiceras i Personality and Social Psychology Bulletin, avslöjar att män tenderar att bedöma intelligenta kvinnor – framför allt kvinnor som är smartare än de själva – som mindre attraktiva och mindre intressanta att dejta. Detta trots att männen angett att de såg intelligens som ett attraktivt karaktärsdrag hos kvinnor. I praktiken visade det sig dock inte stämma.

I experimentet fick männen nämligen möta en rad olika kvinnor, varav vissa av kvinnorna pekades ut som att ha lyckats bättre än männen själva på ett intelligenstest. Forskarna kunde då se att de kvinnor som fått en ”smart-stämpel” ratades i högre grad – männen distanserade sig från dem och var mindre benägna att utbyta kontaktuppgifter med dem.

Forskarnas förklaring var att männen kände sig ”mindre maskulina” när de umgicks med kvinnor som fått bättre IQ-resultat än de själva.
Citat:
Åsa • för 4 månader sedan

Tänker nog att utbudet av män för smarta singelkvinnor också är en anledningen till att många kvinnor väljer att vara singlar. Kanske forskningen visade det också, men artikeln är väldigt vinklat på att det skulle vara männen som väljer kvinna. Kan tänka mig att många män får nobben av smarta kvinnor också !
???
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2016-03-24 kl. 17:30.
2016-03-24, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Har hittat en artikel om det.

http://www.iqtestsidan.se/artikler/90-hoy-iq-truer-ekteskap
Vad tror ni kan det stämma som de säger??
Har även hittat denna nya forskning
http://www.femina.se/intelligenta-kvinnor-ar-oftare-singlar/

???

Vet inte kanske. men om det stämmer så är det bra för mig.
2018-03-30, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Kvinnokollektivet kräver konsensus, därför lär de sig aldrig skilja på sak och person.
Men nu gällde ju frågan kvinnor som de facto har upptäckt att de är intelligenta. Helt utan referens till något kollektiv, vare sig med män eller kvinnor.
2018-03-30, 18:11
Medlem
Känns mer som en barnslig försvarsmekanism från kvinnor som saknar självinsikt, all kritik är fel och kan således bara komma från korkade människor eftersom att jag själv är helt perfekt och aldrig kan ha fel.

Hur smart är jag? Precis som alla andra säger jag gärna att jag är över medel men innerst inne vet jag att jag är ett geni av legendarisk kaliber. Det är trendigt idag att vara uppblåst.
2018-03-30, 18:16
Medlem
Skulle absolut inte ha något emot en intelligent kvinna, tvärtom.
Som referens skulle nog tro att jag är hyfsat intelligent själv som doktor i matematik.

Men har stött på män som är sådana som du beskriver. De har dock inte kunnat ge någon bra förklaring till varför, utan är bara något de föredrar.
2018-03-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Känns mer som en barnslig försvarsmekanism från kvinnor som saknar självinsikt
Kan en kvinna alltså på egen hand (studier osv) upptäcka att hon faktiskt är intelligent?
2018-03-30, 18:31
Medlem
Memmajemmas avatar
Jag är högskoleutbildad med magisterexamen och kvinna. Men vete 17 om jag är intelligent för det

Intelligens för mig är så mycket mer än högskolepoäng och akademiska titlar. Själv ser jag upp till folk som inte har högskoleutbildning men har stor livserfarenhet, kunskaper i diverse ämnen och är vältaliga i skrift och tal.
2018-03-30, 18:34
Medlem
Alltså väljer hon mig är hon ju smart å intelligent automatiskt.
Konstig fråga
2018-03-30, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag har märkt att män i allmänhet inte tål att kvinnor är smartare än de själva.
Jag har personlig erfarenhet av detta, innehar en intellegens högt över genomsnittet

Vackra kvinnor säger sig ofta "klä ner" sig, dvs gör sig fulare än vad de är.
Nu måste vi dessutom göra oss dummare än vad vi är.
Skall detta verkligen vara nödvändigt?

(PS tala gärna om hurpass intelligenta ni är själva, när ni svarar, bara för statistikens skull)

är intelligens att man slipper jobba och alltid levt på bidrag eller är intelligens att man lever på sin man och delar det han har? Att hon aldrig kommer att bidra, och har ingenting själv.
2018-03-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Kan en kvinna alltså på egen hand (studier osv) upptäcka att hon faktiskt är intelligent?

Självklart.
2018-04-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Självklart.
Men kan hon säga det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem