2018-03-29, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur svårt hade det varit för en polis att ta sig in i OP:s hem? Ringa på dörren, visa brickan och framföra ett legitimt ärende. En ljuddämpad pistol och sedan är det klart. Istället krånglar man till det enormt och väljer en plats där man får förlita sig på slumpen.

Du ser för mycket film och TV. När ägde ett sådant statsmannamord rum?
Citera
2018-03-29, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
SÅ PU "ger dig en Polisrapport" det låter inte så troligt. OK då kan du ju lämna diarienumret då!

"Spaningsuppslag i grövre brottmål" står det!
Citera
2018-03-29, 21:21
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Din lilla crash course verkar "lite spretig", du borde i så fall kunna redogöra för OP motståndare och vad de skulle kunna vinna på individ- organisation- och statsnivå på ett överskådligt sätt. Eller du kanske inte bara vill?

Ja, det var nåt jag slängde ihop på nån timme för jag var frustrerad att alla bara gick som katt kring het gröt kring de svåra frågorna i MOP. Frugan var som vanligt irriterad på mig och det jag slösade tid på, men kom med tipset att jag skulle fokusera på det som är "mystiskt" för det tilltalar alla. Sen vet jag sedan innan att en fysisk tanke är bra när man presenterar, här bygger jag en spiral utifrån Skandiahuset och utåt.
Behövde lära mig serieritningsprogrammet så jag tog detta som lite övningsexempel.
Citera
2018-03-29, 21:21
Medlem
Citat:
Det kan vara just så utredarna själva tänkt, dvs varit rädda för en konspiration bland deras egna och därför sopat saker som tyder på det under mattan. Förövrigt är det väl inte säkerställt att en hel flock spanade på OP i flera dagar?

Nu kommer jag att tänka på det där filmklippet där CP säger typ att han "inte vet" om han sköt OP eller inte.
Citera
2018-03-29, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag har kollat bilder nu på Apoteken i Hedemora och där är övervåning.

Varför påpeka att allt jag säger är fel? Vad vill tråden med det?

Loyds Apotek och Apotek hjärtat fanns över huvud taget inte 1986.

Fram till 1988 låg det i detta hus!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_...ora_120713.jpg
Citera
2018-03-29, 21:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Du ser för mycket film och TV. När ägde ett sådant statsmannamord rum?
Det var ett dåligt svar. Förklara istället varför en polis inte skulle kunna göra så. Ivar Kreuger kan mycket väl ha blivit mördad på ett liknande sätt.
Citera
2018-03-29, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
"Spaningsuppslag i grövre brottmål" står det!

Så PU lägger ut jobb på entreprenad på privatpersoner numera!
Citera
2018-03-29, 21:30
Medlem
Citat:
Loyds Apotek och Apotek hjärtat fanns över huvud taget inte 1986.

Fram till 1988 låg det i detta hus!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_...ora_120713.jpg

Men googla förfan o tryck på BILDER så ser du var Apoteken är! Vi snackar APOTEK 1986 INNAN de alla fick olika namn.
O på det du visar är där ÖVERVÅNING!
Citera
2018-03-29, 21:31
Medlem
Citat:
Så PU lägger ut jobb på entreprenad på privatpersoner numera!

Vad menar du?
Citera
2018-03-29, 21:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det var ett dåligt svar. Förklara istället varför en polis inte skulle kunna göra så. Ivar Kreuger kan mycket väl ha blivit mördad på ett liknande sätt.

Frågan är relevant, det finns sätt att mörda som inte lämnar några spår, och andra som är mer spektakulära. I bland vill man skicka ett budskap med tumultet, i bland vill man skapa villospår och få mördaren att framstå som mindre professionell än vad han är, ibland gäller enklast/snabbast tänkbara, och en stor skala däremellan. Svårt hur man skall tänka i MOP, den viktigaste frågan för mig är ifall det var planerad skytt som sköt, eller om det var ett infall (Lingärde). Först när man svarat på det kan man svara på varför det såg ut som det gjorde.
Citera
2018-03-29, 21:43
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Jag begärde för en vecka sedan ut alla handlingar gällande Olof Palme från Rättsmedicinalverket. Jag har idag fått totalt 24 sidor med handlingar. De är bitvis hårt maskade med hänvisning till förundersökningssekretess och sjukvårdssekretess. Vid en första anblick innehåller de inget särskilt uppseendeväckande.

Dokumenten jag fick ut var

Mina kommentarer efter en snabb titt på dokumenten:

Slutsatsen är att sannolikheten för att obduktionsprotokollet skulle vara förfalskat ytterligare har minskat något.

Flera av dokumenten saknar helt underskrift vilket väl ändå får sägas vara rätt anmärkningsvärt vid ett statsministermord?

Jag har för mig att jag hört att det råder oklarhet om var Palmes kropp förvarades fram till begravningen? Utlåtandet över röntgenundersökningen är utfärdat på Ersta sjukhus 14/3, dagen innan begravningen. (edit: det här kan så klart handla om preparat bara, "preparat" nämns i den lilla bit text som är omaskad)

Jag vill fråga PU om det här om att det finns flera original av obduktionsprotokollet. Skulle någon kunna vara snäll att ge mig kontaktuppgifter? Jag är egentligen lite osäker på om det är värt att ta upp deras tid med det här. Det sannolikaste verkar vara att det här bara är ytterligare ett exempel på PU:s rutinmässiga åsidosättande av rutiner.

Någon polisman intervjuades för något år sedan att han och några andra fått order om att bevaka kroppen med maskingevär under natten (unheard of då) , man var rätt för någon typ av stöld åtkomst.
Citera
2018-03-29, 21:55
Medlem
hehehos avatar
Det är anmärkniningsvärt att man inte hittat någon att utföra mordet en månad innan:

http://runeberg.org/palmenytt/1994/0076.html
Cenneth Neilberg

CN: Ja. Sista kontakten som jag hade med den här
personen, det vari månadsskiftetjanuari/februari
86. Och han frågade fortfarande om jag var
intresserad utav det här. För då var jag tvungen att
ge ett b e s k e d . Då svarade jag honom att, ja, jag
vill ha lite betänketid på det här, va. Och det jag
framförde då mina synpunkter på, det var att det var
för stor risk...det är ju dock en människa som
ska... plockas bort, va. Så... det kan man inte... ja,
man var ju förvånad. Och då svarade han,