2018-03-29, 19:30
Medlem
Varför ska alla ha så svårt för den ensamme galningen teorin? i nästan alla fall som dessa så är det faktiskt en ensam galning istället för någon konspiration.

Reagan, Kennedy, Theodore Roosevelt samt många andra fall, alla utförda av ensamma galningar. Även om det inte var Christer Pettersson så vore det mest statistiskt sannolikt att det var endast en annan galning då.

Något säger mig att ni vill att det ska vara en stor konspiration för annars känns det för tråkigt.
Citera
2018-03-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi

Något säger mig att ni vill att det ska vara en stor konspiration för annars känns det för tråkigt.
Menar du att detta är ett sakligt argument???

Nej, därför att fakta talar för det på ett mycket påtagligt sätt!
Citera
2018-03-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Allt tal om mörkläggning är en hyllning då eller? Det finns väl ingen som tycker att utredningen skötts bra? Så vad menar du egentligen?

Jag tror helt enkelt mer på polisens kompetens än på deras demokratiska värderingar. Jag vet att ingen är nöjd med utredningen men jag tror också att det är helt omöjligt att så många misstag bara är en slump. Snubblar man på varje steg så kallas det hälta. Hade mordet utförts av en ensam galning så är det inte säkert att vi fått honom fast men vi hade kanske åtminstone kunna varit överens om vilken slags kula och vapen som sköt vår statsminister och från vilket håll?

Jag är nog trött också på att läsa alla som vinklar varje spår för att peka på deras favoritgalning. CP2, CP3, CP4 osv, som om en hel flock av WT-män hade kunnat cirkla kring OP i flera dagar utan polisens medgivande och sedan dessutom helt missa mordet. Själv är jag helt övertygad om att poliser var inblandade men det betyder inte att jag försöker rikta varje spår eller resonemang dit. Jag tror förresten inte att jag skrivit om polisen mer än kanske en gång här innan?

Jag erkänner att det var en provokativ oneliner och att diskussioner med sådana som utgångspunkt inte leder vidare. Jag tror till exempel att jag nu inte sagt någonting som inte alla redan hört förut?
Citera
2018-03-29, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Jag begärde för en vecka sedan ut alla handlingar gällande Olof Palme från Rättsmedicinalverket. Jag har idag fått totalt 24 sidor med handlingar. De är bitvis hårt maskade med hänvisning till förundersökningssekretess och sjukvårdssekretess. Vid en första anblick innehåller de inget särskilt uppseendeväckande.

Dokumenten jag fick ut var

Mina kommentarer efter en snabb titt på dokumenten:

Slutsatsen är att sannolikheten för att obduktionsprotokollet skulle vara förfalskat ytterligare har minskat något.

Flera av dokumenten saknar helt underskrift vilket väl ändå får sägas vara rätt anmärkningsvärt vid ett statsministermord?

Jag har för mig att jag hört att det råder oklarhet om var Palmes kropp förvarades fram till begravningen? Utlåtandet över röntgenundersökningen är utfärdat på Ersta sjukhus 14/3, dagen innan begravningen. (edit: det här kan så klart handla om preparat bara, "preparat" nämns i den lilla bit text som är omaskad)

Jag vill fråga PU om det här om att det finns flera original av obduktionsprotokollet. Skulle någon kunna vara snäll att ge mig kontaktuppgifter? Jag är egentligen lite osäker på om det är värt att ta upp deras tid med det här. Det sannolikaste verkar vara att det här bara är ytterligare ett exempel på PU:s rutinmässiga åsidosättande av rutiner.
Bra att du gräver och delar med dig. Är det samma dokument som finns på Mop-arkivet (del fem) eller har du fått tag på något ytterligare?
Citera
2018-03-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al.Zarqawi
Varför ska alla ha så svårt för den ensamme galningen teorin? i nästan alla fall som dessa så är det faktiskt en ensam galning istället för någon konspiration.

Reagan, Kennedy, Theodore Roosevelt samt många andra fall, alla utförda av ensamma galningar. Även om det inte var Christer Pettersson så vore det mest statistiskt sannolikt att det var endast en annan galning då.

För många omständigheter som talar emot.
Utredningen har också varit en uppvisning i systematisk stupiditet och inkompetens.
För att ta det kort.
Citera
2018-03-29, 20:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Jag tror helt enkelt mer på polisens kompetens än på deras demokratiska värderingar. Jag vet att ingen är nöjd med utredningen men jag tror också att det är helt omöjligt att så många misstag bara är en slump. Snubblar man på varje steg så kallas det hälta. Hade mordet utförts av en ensam galning så är det inte säkert att vi fått honom fast men vi hade kanske åtminstone kunna varit överens om vilken slags kula och vapen som sköt vår statsminister och från vilket håll?

Jag är nog trött också på att läsa alla som vinklar varje spår för att peka på deras favoritgalning. CP2, CP3, CP4 osv, som om en hel flock av WT-män hade kunnat cirkla kring OP i flera dagar utan polisens medgivande och sedan dessutom helt missa mordet. Själv är jag helt övertygad om att poliser var inblandade men det betyder inte att jag försöker rikta varje spår eller resonemang dit. Jag tror förresten inte att jag skrivit om polisen mer än kanske en gång här innan?

Jag erkänner att det var en provokativ oneliner och att diskussioner med sådana som utgångspunkt inte leder vidare. Jag tror till exempel att jag nu inte sagt någonting som inte alla redan hört förut?
Det kan vara just så utredarna själva tänkt, dvs varit rädda för en konspiration bland deras egna och därför sopat saker som tyder på det under mattan. Förövrigt är det väl inte säkerställt att en hel flock spanade på OP i flera dagar?
Citera
2018-03-29, 20:55
Medlem
Sobrilbils avatar
Hur svårt hade det varit för en polis att ta sig in i OP:s hem? Ringa på dörren, visa brickan och framföra ett legitimt ärende. En ljuddämpad pistol och sedan är det klart. Istället krånglar man till det enormt och väljer en plats där man får förlita sig på slumpen.
Citera
2018-03-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag vet inte om man sett namnet på den personen. Det står om det i Holmérs bok men jag har för mig jag sett det på annat ställe med. Svarten åker med 2 män.
En anonym har med kontaktat polisen om att Svarten hyrde en bostad ovanför apoteket i Hedemora o hon tyckte det var konstigt när han skulle va på Säter. O hon sa med att det kunde va möjligt att Svarten varit i Stockholm mordnatten.
När jag tänker om den lägenheten så kan det va en permissionslägenhet som Säter hade.
Ha,ha.ha... Jag råkar känna till förhållandena i Hedemora på 1980-talet väl och det
fanns ingen lägenhet överhuvud ovanför apoteket eftersom det s k gamla apoteket
var en en-vånings k-märkt träbyggnad och det enda apotek som var i drift också låg
i en en-våningsbyggnad.
Citera
2018-03-29, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Bra att du gräver och delar med dig. Är det samma dokument som finns på Mop-arkivet (del fem) eller har du fått tag på något ytterligare?

Jag hade faktiskt inte sett det där! Jag är ju lite av en nybörjare på mop. Flera av de bilagor jag fick ut hårt maskade verkar redan finnas omaskade där i arkivet. Några tror jag inte finns där.

Mitt mål var egentligen inte att få ut så många handlingar som möjligt utan att undersöka varför det finns flera originaldokument. Jag hoppades att jag genom att motivera min begäran med att det "inte borde föreligga några hinder eftersom handlingarna redan finns ute lättillgängligt på nätet" få dem att antingen lämna ut det kompletta protokollet vilket skulle ta död på rätt många dumma teorier eller genom att vägra lämna ut vissa uppgifter erkänna att det dokument de har inte är identiskt med det som ligger ute på nätet. Nu fick jag ut hårt maskade protokoll och får känslan av att de inte medvetet undvikit min snillrika snarara utan bara missat den!

Finns det någon här som kan förvaltningsrätt? Kan myndigheter hävda sekretess på redan offentliga och allmänt lättåtkomliga uppgifter? Jag ska mejla dem igen och be dem ompröva, alternativt fråga om de kan intyga att de protokoll som redan finns ute inte är falska.
Citera
2018-03-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Ha,ha.ha... Jag råkar känna till förhållandena i Hedemora på 1980-talet väl och det
var en en-vånings k-märkt träbyggnad och det enda apotek som var i drift också låg
i en en-våningsbyggnad.

Jag vet inte hur där ser ut för läste det från en polisrapport jag fick från PU. Personen som sa det jobbade i hemvården i Hedemora.
Senast redigerad av Cianneli 2018-03-29 kl. 21:28.
Citera
2018-03-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag vet inte hur där ser ut för läste det från en polisrapport jag fick från PU. Personen som sa det jobbade i hemvården i Hedemora.
Läkaren på Säter som hade Svarten som gullegris bodde med i Hedemora tex.

SÅ PU "ger dig en Polisrapport" det låter inte så troligt. OK då kan du ju lämna diarienumret då!
Citera
2018-03-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
i en en-våningsbyggnad.

Jag har kollat bilder nu på Apoteken i Hedemora och där är övervåning.

Varför påpeka att allt jag säger är fel? Vad vill tråden med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in