2018-03-29, 21:56
Medlem
Jag tycker inte att det är underligt att några av oss tror på en konspiration och några tror på en ensam gm, det vore betydligt mera underligt om alla skulle tro på samma sak.

Jag hamnar mera på en liten konspiration delvis beroende på, i mitt tycke alla underligheter det finns kring olika saker i mop.

Om det var en ensam gm hade han i varje fall tur, inga livvakter , ingen kunde ge en riktigt bra vittnesbeskrivning osv

Jag hoppas att Pu kan presentera en riktigt bra och trovärdig berättelse kring gm , det finns en risk för att det kan bli en antiklimax och att några tappra fortsätter att spekulera.
Personligen hoppas jag också att man får reda på motivbilden eftersom den intresserar mig.
Citera
2018-03-29, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Någon polisman intervjuades för något år sedan att han och några andra fått order om att bevaka kroppen med maskingevär under natten (unheard of då) , man var rätt för någon typ av stöld åtkomst.

Jag har läst någonstans om Skogskyrkogården? Maskingevär mot den siluetten...
Senast redigerad av biooid 2018-03-29 kl. 22:12.
Citera
2018-03-29, 22:10
Medlem
hehehos avatar
Brukar inte citera Ford men detta var ovanligt insiktstsfullt skrivet:

This was happening because Western intentions and plans had become so dangerous that Aldrich "Rick" Ames of the Agency had finally decided to spy for Moscow in order to avoid dangerous consequences Washington was threatening - a naming of double agents which soon put Gordievsky's career at risk, and apparently explaining his defection. The agents exposed prevented the West from learning that the Soviets had 82 nuclear-armed SS-23 missiles in East Germany and the USSR under hawk Ogarkov's command, where its ham radio operators were located who could detail Moscow's reaction to military surprises, what was the Red Banner Fleet's reaction, especially by its nuclear submarines, to them, how the Kremlin was linked to any triggering of the whole process, and the like. Once Vitaly Yurkenko defected, coughing up Pelton and Edward Lee Howard as Soviet spies to improve Ames's capabilities, the Bureau's Robert Hanssen joined him in disclosing Anglo-American secrets, now that it was clear that they were targeting Sweden. Palme, who for three years, starting with their underwater intrusions of Hårsfjärden once he returned as Prime Minister, had sealed his fate by denying transshipment of 82 HAWK missiles, and other Bofors armaments through Sweden on November 17, 1985, proving once again that he was no Soviet stooge.

Having stumbled across the mechanism for destroying the Soviet Union, the rhetoric against Palme, and the focus of the Soviet surprise changed focus. Shortly after the statsminister was returned to power, an MI6 agent, apparently Gordievsky, had come to Stockholm to inform the Swedish military commander-in-chief, General Lennart Ljung, that Palme was another Babrak Karmal - the KGB agent who had handed over Afghanistan to Moscow - warning him to be on the lookout for a similar move. Later in October, another SIS officer, who had helped capture in 1984 NATO spy Arne Treholt in Oslo, and whose handler had been double agent Yuzhin, reported that he had discovered Palme's agenda for his meeting in April with Gorbachev, indicating that he wanted to establish a Nordic Nuclear Weapons-Free Zone which, if adopted, would oblige Norway and Denmark to leave the organization. The statsminister was alleged to have discussed the development with Norwegian and Danish Social Democratic leaders.

https://www.sott.net/article/250402-Olof-Palmes-Assassination-Operation-Tree
Citera
2018-03-29, 22:18
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
......Enligt LGWP är motivet helt ointressant när man utreder ett mord. Eftersom det antingen är självklarheter eller rena stolligheter......
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur svårt hade det varit för en polis att ta sig in i OP:s hem? Ringa på dörren, visa brickan och framföra ett legitimt ärende. En ljuddämpad pistol och sedan är det klart. Istället krånglar man till det enormt och väljer en plats där man får förlita sig på slumpen.
Då det gäller politiska mord som anpassning till Nato i det här fallet är motivet det helt avgörande och det som till varje pris måste döljas för att inte dådet skall få motsatt effekt. Hos en plötsligen uppväckt opinion kan en martyrbild skapas som blir ännu svårare att avliva. Ju mer planerat mordet visar sig vara desto bredare opinion kommer att kräva en förklaring. Morden på Lindh-Holmberg och samtliga mest trovärdiga vittnen som måste tystas efter MOP har alla fått se ut som galningsdåd, olyckor, sjukdomar eller självmord. Det genomgående motivet dock kan snart inte ens LGWP bortförklara.
Citera
2018-03-29, 22:53
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Kanske hade Kudo och Bülling rätt det var KGB och PKK. Förlåt kegö barrling menar jag...
De var ju trots allt framstående poliser och utredare och inga nyttiga idioter
Eller ?
Citera
2018-03-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Men googla förfan o tryck på BILDER så ser du var Apoteken är! Vi snackar APOTEK 1986 INNAN de alla fick olika namn.
O på det du visar är där ÖVERVÅNING!
Alltså, det enda apoteket före 1988 och det du kallar övervåning är en fönsterlös
vindsvåning med låg takhöjd för förvaring o dyl.
Citera
2018-03-29, 23:05
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Nu kommer jag att tänka på det där filmklippet där CP säger typ att han "inte vet" om han sköt OP eller inte.
Den associationen var väldigt märklig. Det är inte orimligt att utredarna ville dölja eventuella kopplingar till polisen även om de inte visste hur det låg till.
Citera
2018-03-29, 23:25
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Frågan är relevant, det finns sätt att mörda som inte lämnar några spår, och andra som är mer spektakulära. I bland vill man skicka ett budskap med tumultet, i bland vill man skapa villospår och få mördaren att framstå som mindre professionell än vad han är, ibland gäller enklast/snabbast tänkbara, och en stor skala däremellan. Svårt hur man skall tänka i MOP, den viktigaste frågan för mig är ifall det var planerad skytt som sköt, eller om det var ett infall (Lingärde). Först när man svarat på det kan man svara på varför det såg ut som det gjorde.
Prio ett var att döda. Prio två skulle kunna vara att inte tydligt visa att det var en utstuderad avrättning. Men glappet är väldigt stort däremellan i MOP. Det bör alltså ha varit enormt viktigt att lyckas med prio två. Frågan är om en målinriktad grupp skulle anse att det var värt riskerna och besväret. OP hittades mördad i sitt hem vs OP sköts ner på öppen gata.
Senast redigerad av Sobrilbil 2018-03-29 kl. 23:27.
Citera
2018-03-29, 23:31
Medlem
Citat:
Prio ett var att döda. Prio två skulle kunna vara att inte tydligt visa att det var en utstuderad avrättning. Men glappet är väldigt stort däremellan i MOP. Det bör alltså ha varit enormt viktigt att lyckas med prio två. Frågan är om en målinriktad grupp skulle anse att det var värt riskerna och besväret. OP hittades mördad i sitt hem vs OP sköts ner på öppen gata.

Säpo hade nog inte varit så glada om han sköts hemma.
Citera
2018-03-29, 23:34
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biooid
Säpo hade nog inte varit så glada om han sköts hemma.
Hur menar du?
Citera
2018-03-29, 23:45
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Vilket datum och år dog Stig Johansson?
Citera
2018-03-29, 23:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Jag tänker också så, att det av någon anledning fanns ett syfte att visa utåt att han dödats, eljest hade det kanske varit tänkbart att arrangera en olycka av något slag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in