2018-03-29, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Finns det någon här i tråden som vet exakt när Madsen först fick eskort av polisen efter han kom i land med fritidsbåten? Jag minns att filmen - där en kvinnlig journalist ropar "Är du OK Peter?" och han svarar med tummen upp - följdes av att han först försvinner bakom en annan båt (knyter skorna) och sedan ropar att "det är nåt jag måste fixa först" och älgar iväg med raska steg. Jag kan inte hitta den senare filmsekvensen längre, men jag tror mig minnas att det bara klipps till när han går med guldfoliet och vattenflaska och intervjuas (då med poliseskort). Vad jag försöker komma fram till är ifall Madsen haft möjligheter att gömma undan kamerans minneskort (som ju saknas) innan polisen började ställa frågor och eskortera honom. Enligt den filmen (som jag inte längre hittar) så verkar han ha kunnat röra sig fritt under de första minuterna innan han träffar polisen.

Med tanke på allt som man nu vet om fallet, så förefaller det vara extremt sannolikt att Madsen filmat övergreppen och att denna film (minneskortet) var något han hade med sig när han kom iland.
Han hade ju sparat undan mindre troféer som strumpbyxor och en hårlock ombord (allt efter klassiskt seriemördar-manér), så inte fan hade han försatt chansen att "lave en snuffmovie" när han hade chansen.

Det där minneskortet finns någonstans, och jag tror inte det ligger på havets botten. Det var alltför värdefullt.

Jag är benägen att tro som du. Så tillvida det inte är sant att han i upphetsningen och förberedelserna kom ihåg allt annat inklusive kaffe och bullar (vatten och kex - what ever) - men INTE minneskortet.

Kan tänka mig att bara den detaljen skulle ha gjort honom vansinnig ombord. Och att han hade börjat kasta saker..
Citera
2018-03-29, 14:34
Medlem
Citat:
Finns det någon här i tråden som vet exakt när Madsen först fick eskort av polisen efter han kom i land med fritidsbåten? Jag minns att filmen - där en kvinnlig journalist ropar "Är du OK Peter?" och han svarar med tummen upp - följdes av att han först försvinner bakom en annan båt (knyter skorna) och sedan ropar att "det är nåt jag måste fixa först" och älgar iväg med raska steg. Jag kan inte hitta den senare filmsekvensen längre, men jag tror mig minnas att det bara klipps till när han går med guldfoliet och vattenflaska och intervjuas (då med poliseskort). Vad jag försöker komma fram till är ifall Madsen haft möjligheter att gömma undan kamerans minneskort (som ju saknas) innan polisen började ställa frågor och eskortera honom. Enligt den filmen (som jag inte längre hittar) så verkar han ha kunnat röra sig fritt under de första minuterna innan han träffar polisen.

Med tanke på allt som man nu vet om fallet, så förefaller det vara extremt sannolikt att Madsen filmat övergreppen och att denna film (minneskortet) var något han hade med sig när han kom iland.
Han hade ju sparat undan mindre troféer som strumpbyxor och en hårlock ombord (allt efter klassiskt seriemördar-manér), så inte fan hade han försatt chansen att "lave en snuffmovie" när han hade chansen.

Det där minneskortet finns någonstans, och jag tror inte det ligger på havets botten. Det var alltför värdefullt.

Polisen fanns inte på plats när Madsen sattes i land. Däremot räddningshelikopter inkl läkare. Madsen älgade mycket riktigt snabbt över en gräsmatta men blev tillbakaropad av räddningspersonalen som ville prata med honom (dom visste att polisen var på väg). Dom och läkaren pratade med honom fram tills dess att polisen anlänt.

Så visst kan han ha trampat ner det i gräset någonstans.
Citera
2018-03-29, 14:34
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej, det är inte så att endast Merwinna och jag försöker måla upp en nyanserad bild av BO. Men ni har lyckats tysta ner alla andra med er dominans och det faktum att ni kallar det för ”smutskastning av offret”.
Det var inte så jag skrev. Jag skrev att det endast är NI två som beskriver det som att alla andra "helgonförklarar" Kim, vilket ingen gör. Att ni tar till sådana brösttoner är ju enbart för att berättiga ert eget smutskastande av offret, det du kallar "nyanserad bild". Det är märkligt att ni två tror er känna till mer om Kim än vad vänner och anhöriga gör.
Citat:
Om jag skriver att BO hade för vara att komma för sent till möten – då ”smutskastar” jag henne enligt dig. Man får inte säga det för hon är ju död.
Och nu tog du upp en mild variant som jag inte hade brytt mig om att du skrivit. Det är inte sånt som räknas som smutskastning.
Citat:
Det är inget fel att som journalist vara intresserad av människor. Jag ifrågasatte snarare önskan om att försöka beskriva människor med mentala problem som normala. Sådana som vi andra borde ”acceptera”. Och bekräfta deras rättigheter. Som om ”vampyrer” skulle kunna hävda några rättigheter överhuvudtaget.
Nu är du ute och cyklar. Hon skrev intressanta reportage om alla möjliga typer av människor, även sådana med udda intressen som vampyrism. Beskriver deras tankar, känslor och åsikter om det de sysslar med. Är ju inte så att hon själv vill förmedla att det här "är kul, det borde andra satsa på", tvärtom hon beskriver dem så folk som inte vet något om detta udda fenomen ska få veta och förstå lite mera. Kunskap är bättre än okunskap, för okunskap ger ofta fördomar och obefogad rädsla. De flesta människor intresserar sig faktiskt för att veta mer om världen utanför, förstå olika företeelser, få en inblick i hur andra lever och fungerar. Det tillhör liksom den naturliga nyfikenheten som gör att man vill förkovra sig i nya kunskaper. Så funkar det för de flesta. Angående mänskliga rättigheter så borde du läsa på lite om FN:s regler, t.ex. Alla människor är lika mycket värda. Mänskliga rättigheter gäller lika för alla människor.
Citat:
Vidare anser jag att det tvärtom är farligt att försöka normalisera det onormala. Att beskriva det som är sjukt – knivskärningarna – till något som kan uppfattas som behagligt.
Det handlar om upplysande reportage, fakta om något ovanligt som vissa sysslar med. Det är ju för fan inte hon själv som anser det som något behagligt. Hon beskriver återigen om en liten minoritet som sysslar med något de flesta anser som udda men vill då få fram hur dessa utövare själva betraktar och känner inför sitt intresse. Du får det att låta som att hon själv uppmanar folk att börja med knivskärningar, du fattar inte innehållet. Hon är journalist som beskriver en speciell företeelse som säkert är intressant läsning för många som inte har en aning om vad det är.
Citat:
Du kan inte heller bortse från det faktum att Kim tackade ofta ja till uppdrag som andra journalister tackade nej till.
Kim hade ett uppdrag att skriva om RYMDKAPPLÖPNINGEN. Precis då när hon ha ska ha sin avskedsfest bjuder plötsligt Madsen henne på en ensam utbåtstur.
Jag menar att Kim – som professionell journalist och som säkerhetsutbildad kvinnlig journalist och som boende på samma ställe som Madsen och som säkert kände till hans rykte – borde ha haft lika stor anledning att vara misstänksam som tjejen som tackade nej till erbjudandet.
Nu kommer du med det här ingen, hur många hundra gånger har du skrivit om Kims "riskabla" beteende, att möta Madsen i ubåten. Har inget annat svar än att du hela tiden verkar missa moderatormeddelandet du får upp varje gång du skriver inlägg, d.v.s det här:
Ämnet ”Var Kim Wall oförnuftig som gav sig ut på en ubåtsfärd ensam med en främmande man” och liknande ämnen kring kvinnors riskbeteenden, kan nu anses vara uttömda. Nu går vi vidare med andra frågeställningar.
Fortsatta diskussioner kring detta tas i en separat tråd i ett annat delforum med en generell frågeställning om vilka risker kvinnor tar i arbetet och på fritiden samt vilka konsekvenser ett sådant riskbeteendet kan medföra.
Citera
2018-03-29, 14:35
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Jag får inte säga detta högt så jag viskar detta endast i ditt öra.. att OM man nu ska jobba professionellt då borde man kanske kanske kanske ha just sånt här i tankarna.. Vad kan en kvinnlig journalist råka ut för tillsammans med en för henne okänd KUF (för det måste hon åtminstone ha vetat genom att hon hade redan gjort efterforskningar hos motparten (= konkurrerande raketbyggarna).

Vidare viskar jag att pojkvännen var dansk, skriven i adressen (så jag förmodar att han bodde där permanent) så HAN borde ha hört om rykten angående Madsen.

Om inte något annat "negativt" så åtminstone att han var en kvinnokarl - och därmed troligtvis skulle försöka.. Och även om Kims pojkvän skulle ha litat 100% på Kim, så betyder inte det att han även borde ha litat 100% på Madsen.

Varför utsätta sig för obehaget när man med säkerhet kan genomföra intervjun även på ett ställe varifrån man kan "fly" ifall karljäveln visar sig "inte kunna ta ett nej" på ett bra sätt?

Nu har jag inte sagt det. Så vi behöver inte låta de andra bli upprörda i onödan.

Jag känner att mina försök att hjälpa dig går sisådär. Ett nytt uttryck som osökt dyker upp är 'man kan leda hästen till vattnet, men inte tvinga den att dricka'.

Lägg ner det där tugget. Du och Merwinna har kört det 500 ggr, och fått mothugg tiofalt det. Du kommer liksom inte längre. Det enda resultatet är att folk dömer ut dig som en weird snubbe med grava kvinno-issues. Går du igång på det?
Citera
2018-03-29, 14:40
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Så om jag föreslår (skrev faktiskt ”kanske” - men sen svarade Develi att så ÄR det INTE..) att en mentalt sjuk brottsling som betraktar döda ding som själsliga varelser och som har ett starkt intresse för avvikande sexualitet skulle kunna tänkas vilja försvaras av en person som ev förstår hans sexualitet på ett djupare plan – då jävlar har jag sänkt Bettina på Madsens perversa nivå.. Helvete vad lågt av mig!

Om hon nu vore likasinnad som också gillade våldsinslag i sitt sexliv, då skulle hon väl vara den rätta människan att FÖRSMINSKA betydelsen av dessa så gott det går.

Sen är det ju lite lustigt att både du och Kugutt upprepar gång efter annan det sömnpillerämnet som ni absolut INTE vill diskutera i tråden...
Ha,ha jag får faktiskt nån slags flyktkänsla när jag tenker på dom 5 timmarna. Fight or flight responsen slår inn hos mig Dom 5 timmarna var nog dom lengsta i mitt liv...
Det enda som höll mig kvar var mitt starka interesse för det här fallet.
Förlåt att jag tog upp det igen, men det är nog bara ett sätt för mig att arbeta mig genom detta trauma.
Senast redigerad av kugutt 2018-03-29 kl. 14:42.
Citera
2018-03-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ha,ha jag får faktiskt nån slags flyktkänsla när jag tenker på dom 5 timmarna. Fight or flight responsen slår inn hos mig Dom 5 timmarna var nog dom lengsta i mitt liv...
Det enda som höll mig kvar var mitt starka interesse för det här fallet.
Förlåt att jag tog upp det igen, men det är nog bara ett sätt för mig att arbeta mig genom detta trauma.

Jag tog inte illa upp. Uppskattar faktiskt din humor :-)
Citera
2018-03-29, 14:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
När han gör extraloven och "knyter skorna" gömmer han minneskortet, om han nu hade ett sånt, eller så sköljde han ner det med vatten, svalde det, men jag helt övertygad om att Madsens stolgång, genitalier och avföring har undersökts... Fanns kortet i hans kropp bör det ha hittats.

Har man hittat kortet kanske man väntar med att presentera innehållet. Vad tror du?

Nej, han skulle inte ha missat tillfället att göra en snuffilm. Jag håller med dig.
Häktad har han knappast nån chans att gömma det även om han tar det den naturliga vägen.
Jag undrar om han inte dumpar mellan ribborna på bryggan alt kilar fast den isf.
Citera
2018-03-29, 14:46
Medlem
Citat:

Tror som du. Har sett landstigningsfilmen ett flertal gånger. Hans fäpplande med räddningsfilten, vattenflaskan och hans i övrigt fladdriga beteende. Kanske i eller vid den på land i eller vid helikoptern där han stannar till en stund. Vad gör han då? Eller också har han stoppat in minneskortet i räddningsbåten någonstans. Undrar om polisen har genomsökt den? Troligen.
Senast redigerad av zilvereko 2018-03-29 kl. 14:51.
Citera
2018-03-29, 14:47
Medlem
Citat:
Jag får inte säga detta högt så jag viskar detta endast i ditt öra.. att OM man nu ska jobba professionellt då borde man kanske kanske kanske ha just sånt här i tankarna.. Vad kan en kvinnlig journalist råka ut för tillsammans med en för henne okänd KUF (för det måste hon åtminstone ha vetat genom att hon hade redan gjort efterforskningar hos motparten (= konkurrerande raketbyggarna).

Vidare viskar jag att pojkvännen var dansk, skriven i adressen (så jag förmodar att han bodde där permanent) så HAN borde ha hört om rykten angående Madsen.

Om inte något annat "negativt" så åtminstone att han var en kvinnokarl - och därmed troligtvis skulle försöka.. Och även om Kims pojkvän skulle ha litat 100% på Kim, så betyder inte det att han även borde ha litat 100% på Madsen.

Varför utsätta sig för obehaget när man med säkerhet kan genomföra intervjun även på ett ställe varifrån man kan "fly" ifall karljäveln visar sig "inte kunna ta ett nej" på ett bra sätt?

Nu har jag inte sagt det. Så vi behöver inte låta de andra bli upprörda i onödan.
Uppenbarligen fanns det inga rykten som nådde utanför de kretsar med likasinnade med tanke på att de som vittnat inte vittnat om att de har hört några rykten som skulle göra dem på sin vakt trots att de varit medhjälpare och umgåtts i åratal.
Citera
2018-03-29, 14:49
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har du rätt i - han blir kvar bakom en båt en stund på bryggan där han kliver i land. Men då har han nog de andra rätt i ryggen inom synhåll? Däremot gör han en sväng på gräsmattan så helikoptern får styra in honom på rätt köl enligt förhör - han tycks tro att det är bara att dra.
Den där som drog upp honom ur vattnet borde kolla sin båt för han bad väl om att få vara i fred en stund? Sörja ubåten typ.
Söka via det datumet vore nog bäst för det är ju direktrapportering?

Nej - det hoppar direkt till helikoptern. Men det är ju ruggit suspekt om han låtsas pyssla med skon bakom båten? Stoppar han ner nåt där när han inser pådraget??
http://nyheder.tv2.dk/2017-08-17-det-sagde-peter-madsen-lige-efter-ubaaden-sank
Han ena sko var oknuten ser man när han lämnar båten (och nästan snubblar) så suspekt vet jag inte.
Men jag tror att pådraget (polis på plats eller ej) förvånade honom.
Citera
2018-03-29, 14:52
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Häktad har han knappast nån chans att gömma det även om han tar det den naturliga vägen.
Jag undrar om han inte dumpar mellan ribborna på bryggan alt kilar fast den isf.

Man undrar hur noga man undersöker en sån "fånge" (har inget bra ord) i Danmark? Undersöker dom tex munn, näsa, innvortes etc? Typ en sån dom gjorde på Saddam Hussein när dom fångade honom.
Citera
2018-03-29, 14:53
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Bra spaning! Tack.

Det är andra gången PM ska "fixa lite", och tack vare dig ser jag klarare.

När han gör extraloven och "knyter skorna" gömmer han minneskortet, om han nu hade ett sånt, eller så sköljde han ner det med vatten, svalde det, men jag helt övertygad om att Madsens stolgång, genitalier och avföring har undersökts... Fanns kortet i hans kropp bör det ha hittats.

Har man hittat kortet kanske man väntar med att presentera innehållet. Vad tror du?

Nej, han skulle inte ha missat tillfället att göra en snuffilm. Jag håller med dig.
Nej, det är ju avgörande bevis. Sånt kan man inte dra fram under pågående rättegång utan att försvaret känner till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in