2018-04-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Han var gift och hadde två barn, men han fikk vel nog.
Han hade inget val som olagligt homosexuell på 1800-talet än att gifta sig som laglig förklädnad.
Så kanske påfrestande att spela heterosexuell i ett påtvingat äktenskap som var mot hans natur.
Kanske hans citat var en bortförklaring till hans myckna umgänge med unga,vackra män istället för umgänge med vackra kvinnor som är typ "ologiska och korkade". OW dog 1900. Hade han levt idag hade han passat bra i Madsens umgängeskretsar i Köpenhamn.

"onaturlig otukt" (homosexuella kontakter) var befogade och markisen frikändes samtidigt som Wilde åtalades och dömdes enligt en 1885 antagen lag till två års straffarbete tillsammans med hans ena partner Alfred Taylor."
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-27 kl. 19:51.
Citera
2018-04-27, 19:49
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Han hade inget val som olagligt homosexuell på 1800-talet än att gifta sig som laglig förklädnad.
Så kanske påfrestande att spela heterosexuell i ett påtvingat äktenskap som var mot hans natur.
Kanske hans citat var en bortförklaring till hans myckna umgänge med unga,vackra män istället för umgänge med vackra kvinnor som är typ "ologiska och korkade". OW dog 1900. Hade han levt idag hade han passat bra i PMs umgängeskretsar i Köpenhamn.

"onaturlig otukt" (homosexuella kontakter) var befogade och markisen frikändes samtidigt som Wilde åtalades och dömdes enligt en 1885 antagen lag till två års straffarbete tillsammans med hans ena partner Alfred Taylor."

Nej otto, inte "ologiska och korkade", men "ologiska och charmiga".
Citera
2018-04-27, 19:50
Medlem
Citat:
Det är väl inte polisen som filmat? Polisen brukar väl inte rycka ut med en filmkamera på axeln?
PM möttes av ett uppbåd från pressen. Journalister,pressfotografer och filmfotografer tom från dansk TV.
Polisen har naturligtvis samlat in allt i film och foto väg som finns på PMs landstigning.
Från första stapplande steget med tummen upp till reportern tills han sitter i polisbilen med stängd dörr.

Nej, men likafullt var polisen inte på plats vilket gav Madsen möjlighet att dra iväg över gräsplätten. Madsen tog ingen egen kontakt med räddningstjänsten (vilket förvånade dom) utan dom fick ropa tillbaka honom.

Han trodde nog att han klarat sig. Tills polisen kom.
Citera
2018-04-27, 19:57
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, men likafullt var polisen inte på plats vilket gav Madsen möjlighet att dra iväg över gräsplätten. Madsen tog ingen egen kontakt med räddningstjänsten (vilket förvånade dom) utan dom fick ropa tillbaka honom.

Han trodde nog att han klarat sig. Tills polisen kom.

Han påminde om någon som kommer i tullen efter en utomlandsresa med för mycket sprit i bagaget. Dom börjar skena bort från tullarna.
Citera
2018-04-27, 20:06
Medlem
Citat:
Nej otto, inte "ologiska och korkade", men "ologiska och charmiga".
Dumheter kugutt. Uppfostrar du din dotter så, blir jag sur på dig.
Förlegad kvinnosyn från 1800-talet.

Jag visualiserar alldeles för lätt. Men när det kommer till detta fasansfulla brott så tar det stopp.
Det är inte ologiskt. Troligen en automatisk skyddsmekanism. Och därmed logiskt att jag inte kan se Madsen som en skrämmande psykopat. På samma sätt som er, som kanske klarar av att se det framför er, med fruktansvärda,avskyvärda detaljer. Jag har haft mardrömmar ändå av detta fallet.
Citera
2018-04-27, 20:09
Medlem
Citat:
Han påminde om någon som kommer i tullen efter en utomlandsresa med för mycket sprit i bagaget. Dom börjar skena bort från tullarna.

Ja exakt. Snopen blev han när polisen haffade honom.
Citera
2018-04-27, 20:27
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Dumheter kugutt. Uppfostrar du din dotter så, blir jag sur på dig.
Förlegad kvinnosyn från 1800-talet.

Jag visualiserar alldeles för lätt. Men när det kommer till detta fasansfulla brott så tar det stopp.
Det är inte ologiskt. Troligen en automatisk skyddsmekanism. Och därmed logiskt att jag inte kan se Madsen som en skrämmande psykopat. På samma sätt som er, som kanske klarar av att se det framför er, med fruktansvärda,avskyvärda detaljer. Jag har haft mardrömmar ändå av detta fallet.

Det är lungt otto, jag är i kraftig minoritet. Min dotters kompisar springer här och min fru`s vänner också. Det är ju ett jävla kvinnokollektiv det här huset. Mina fördomar har svårt att sprida säg i den här miljön.
Madsen lurar inte mig, hans falska charm biter inte, men du har en poäng. Dom flesta eller egentligen alla som arbetade i verkstan tyckte han var både snäll och charmig.
Citera
2018-04-27, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
?
Det har väl inte ett dugg med förmåga att visualisera att göra, det har jag inga problem med.

Jag tänker öht inte i otrevliga detaljer kring mordet, ser ingen anledning. Stänger av.

För den skull har jag inga problem med att se PM som en skrämmande psykopat eftersom vi fått svart på vitt vem han är och vad han gjort.

När jag ser på PM tänker jag på ett skal, ett tomt fodral med ett sju helvetes svart inre:
Jag ser ondskan snarare än den han ger sken av.
Citera
2018-04-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
?
Det har väl inte ett dugg med förmåga att visualisera att göra, det har jag inga problem med.

Jag tänker öht inte i otrevliga detaljer kring mordet, ser ingen anledning. Stänger av.

För den skull har jag inga problem med att se PM som en skrämmande psykopat eftersom vi fått svart på vitt vem han är och vad han gjort.

När jag ser på PM tänker jag på ett skal, ett tomt fodral med ett sju helvetes svart inre:
Jag ser ondskan snarare än den han ger sken av.
Vi har alla olika förutsättningar här i livet. Don efter person. För min egen del tror jag att alla i tråden gör sitt bästa, att utifrån sina förutsättningar förstå det avskyvärda. För en del är det kanske en långsammare process än för andra.(?)
Citera
2018-04-27, 22:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Vi har alla olika förutsättningar här i livet. Don efter person. För min egen del tror jag att alla i tråden gör sitt bästa, att utifrån sina förutsättningar förstå det avskyvärda. För en del är det kanske en långsammare process än för andra.(?)
Nu var det snarare ditt antagande jag ifrågasatte, att man via att leva sig in i groteska delar kring mordet enklare kunde se PM som en psykopat.

Nope.
Citera
2018-04-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu var det snarare ditt antagande jag ifrågasatte, att man via att leva sig in i groteska delar kring mordet enklare kunde se PM som en psykopat.

Nope.
Det var inget antagande. Det är hur jag som individ upplever det helt ärligt.
Jag upplever inte PM som en skrämmande psykopat. Även om bevisen talar för det.
Jag vet att du är mycket duktig och kunnig på området rättspsykiatri.
Men min ärliga upplevelse gör mig inte till kättare.
Så du behöver inte ifrågasätta min "upplevelse" som en kontrollerade, nitisk, spansk inkvisitor.
Citera
2018-04-27, 22:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Det var inget antagande. Det är hur jag som individ upplever det helt ärligt.
Jag upplever inte PM som en skrämmande psykopat. Även om bevisen talar för det.
Jag vet att du är mycket duktig och kunnig på området rättspsykiatri.
Men min ärliga upplevelse gör mig inte till kättare.
Så du behöver inte ifrågasätta min "upplevelse" som en kontrollerade, nitisk, spansk inkvisitor.
Du får uppleva vad du vill. Jag har inte ifrågasatt nåt på den fronten.

Däremot skrev jag att det inte kan ha ett dugg med lätthet att visualisera att göra och gav min syn på saken.

Sen är det ju intressant att så fort man inte håller med dig så börjar du med personangrepp.
Vad har rättspsykiatri med detta att göra?
Är du kinkig för att PMs "NPD psykopat" diagnos sket sig eller var klämmer skon som värst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in