2018-03-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
De enda två skribenter som beskrivit någon slags "helgonförklaring" av Kim, det är Du och Merwinna. Detta gör ni naturligtvis för att rättfärdiga ert förtal av offret. Det blir liksom enklare för er att beskriva det så, att alla vi andra "helgonförklarar" Kim så därför vill ni vara duktiga och rättskaffens och ta ner alla på jorden för att visa er s.k verkliga bild av Kim, d.v.s smutskastningen och förtalet.
Det är bara dina kommentarer som är oförnuftiga, irrationella och inkonsekventa. Ingen av dessa egenskaper stämmer in på Kim. Hon skulle göra ett jobb som var viktigt att hinna slutföra innan flytten till Kina.
Du ursäktar inte gärningen, att just hon råkade illa ut. Det du gör är att skuldbelägga henne, genom att hitta på dåliga egenskaper om henne som gjorde att just hon blev hans offer. Ursäktar inte gärningen, men du skuldbelägger dock offret och det är nästan lika jävligt.
Kim var intresserad av människor, speciellt de som var otroligt engagerade i något. Hon intresserade sig också för att skriva om lite annorlunda människor och fick många priser just för sina fina människoskildringar, speciella infallsvinklar som andra saknade. Hon skrev uppmärksammade artiklar med inlevelse, sånt som gör det riktigt läsvärt.
Madsen blev väldigt ofta intervjuad av journalister, han älskade ju att prata om sig själv och sina projekt. Enligt ditt sätt att tänka måste då alla dessa journalister varit kuf-intresserade. Kanske det finns en speciell inrikting inom journalistutbildningen som kallas kuf-journalistik, vad tror du? Men, de antar då enbart MÄN, om man ska tänka som du gör.
Otroligt korkad kommentar. Tjejen som blev misstänksam hade ju anledning till det. Hon kände inte Madsen, hade bara pratat lite med honom och det hade varit tal om en eventuell ubåtstur tillsammans med vänninan. Självklart blir hon då misstänksam när Madsen försöker få med henne ensam, det är ju ren logik.
Detta går inte på något vis att jämföra med när Kim skulle åka med Madsen i båten. Hon hade ett uppdrag, att intervjua honom för att göra klart sitt reportage om rymdkapplöpningen.
Det var ju inte så att Madsen stött på Kim på gatan och bjudit in henne på en privat tur i ubåten, för skojs skull. Utan att det ens fanns någon intervju i sammanhanget.
Ungefär så är din jämförelse.

Nej, det är inte så att endast Merwinna och jag försöker måla upp en nyanserad bild av BO. Men ni har lyckats tysta ner alla andra med er dominans och det faktum att ni kallar det för ”smutskastning av offret”.

Om jag skriver att BO hade för vara att komma för sent till möten – då ”smutskastar” jag henne enligt dig. Man får inte säga det för hon är ju död.

Det är inget fel att som journalist vara intresserad av människor. Jag ifrågasatte snarare önskan om att försöka beskriva människor med mentala problem som normala. Sådana som vi andra borde ”acceptera”. Och bekräfta deras rättigheter. Som om ”vampyrer” skulle kunna hävda några rättigheter överhuvudtaget.

Vidare anser jag att det tvärtom är farligt att försöka normalisera det onormala. Att beskriva det som är sjukt – knivskärningarna – till något som kan uppfattas som behagligt.

Du kan inte heller bortse från det faktum att Kim tackade ofta ja till uppdrag som andra journalister tackade nej till.

Kim hade ett uppdrag att skriva om RYMDKAPPLÖPNINGEN. Precis då när hon ha ska ha sin avskedsfest bjuder plötsligt Madsen henne på en ensam utbåtstur.

Jag menar att Kim – som professionell journalist och som säkerhetsutbildad kvinnlig journalist och som boende på samma ställe som Madsen och som säkert kände till hans rykte – borde ha haft lika stor anledning att vara misstänksam som tjejen som tackade nej till erbjudandet.
Citera
2018-03-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Madsen var sin fars enda gudabenådade ättelägg och höjdes till skyarna av sin far. Madsen fick dock en väldig ensidig uppfostran som företrädesvis handlade om krig och landvinningar via tekniska farkoster av olika slag.

Hans far byggde honom en verkstad där Madsen uppmuntrades experimentera fritt för att "bli något stort". Madsens fascination kom att handla om raketer och ihopblandade av bränsle enligt von Brauns gamla recept.

Han matades även ensidigt med en stort mått av kvinnoförakt, särskilt gällande sin rödhåriga mamma av sin dominerande fadersgestalt. En mor han fick träffa endast en gång per år. Vid besök av sina halvbröder så misshandlades dom av hans far. Madsen undantogs helt från prygel. Inte ett hår fick krökas på hans geniala huvud. Han skulle bli något stort.

Att Madsen älskar sina farkoster mer än människor är därför inte märkligt. Några andra relationer än till döda tingestar ingick inte i hans uppfostran.

Men ändå sitter ni här och undrar HUR han KAN ha blivit ett sånt känslokallt äckel som kan stycka en människa som om hon vore en ting utan känslor samt sen kasta henne ut ur ubåten som piece of shit..
Citera
2018-03-29, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Pappan gav ju honom uppmärksamhet och engagemang avseende teknik

Men det är ju inte hur man uppfostrar en MÄNNISKA.
Citera
2018-03-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men ändå sitter ni här och undrar HUR han KAN ha blivit ett sånt känslokallt äckel som kan stycka en människa som om hon vore en ting utan känslor samt sen kasta henne ut ur ubåten som piece of shit..

Vi är många som förstått både varför och hur för länge sedan. Mentalförklaringen bekräftar det också nästan övertydligt men det stod inte stämplat i pannan på honom. Innan detta har han inte begått något brott.
Senast redigerad av Remark 2018-03-29 kl. 13:34.
Citera
2018-03-29, 13:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Sluta med ni-form, för det är väl inte etikettbetingat? Var och en här i tråden har egen åsikt.
Jag är inte speciellt förundrad ur två aspekter:
- Dels RPU
- Dels uppväxt med pappan

Du glömde svara på min fråga slog det mig bland all plåt:
Citat:
Så CS som hon redan intervjuat innan anser du vara en hög kufar likaväl?
Artikeln handlade nämligen om rymdkapplöpningen dem emellan och inte PM specifikt. Kim har inte betett sig varken irrationellt eller gjort nåt mot allt sunt förnuft.

För övrigt generaliserar du grovt. Brottsoffer görs inte till änglar per automatik. Däremot förtjänar ingen ett sånt öde som de går till mötes oavsett vad de är för person.
Citera
2018-03-29, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hela EU är tyvärr perfekt för den som letar skyddslösa offer. Det vimlar av papperslösa, tiggare, knarkare och sexsäljare, och det dröjer bra länge innan man saknar nån av dessa stackars satar ... en minderårig tjej som hoppar in i vilken kärra som helst, vem efterlyser henne? Allt detta bör ha haft betydelse för PM, som troligen äcklat sig utomlands åxo...

Där är du igen och påstår att tjejer inte har RÄTT att hoppa i vilka kärror de själva VILL.

Och sen ska vi föra en låååååång diskussion angående ifall det är klokt eller inte att göra det. Och ifall tjejen "förtjänade" att dö pga att hon hoppade in utan att tänka sig för. Och att jag inte förstår mig på tjejer och dessutom inte har fått mitt på länge..
Citera
2018-03-29, 13:35
Medlem
Biochems avatar
Citat:

Det är många barn med lika eller mer trasig bakgrund som i vuxen ålder aldrig hade fått för sig att mörda och/eller stycka en annan människa. En bakgrund är ingen ursäkt. Sen är det möjligtvis en bit i pusslet, men oavsett bakgrund har PMs motivation för sig själv och fantasivärld utvecklats under en lång tid, trots sunda förebilder som han under åren hade kunnat knyta an till. Och oavsett bakgrund är den här gärningen synnerligen grov och tyder på bra mycket större psykisk problematik än enbart en traumatisk barndom.

EDIT: PM är inte känslokall inför sig själv, utan empatistörd. Det finns en skillnad. Det är just känslorna i Kim som han ville åt, det är vanligt MO bland sexualmördare, det är bara det att känslorna som Kim skickar ut tas ej emot av PM som de faktiskt är utan förvrängs på vägen till upphetsning, glädje, förundran etc.
Senast redigerad av Biochem 2018-03-29 kl. 13:43.
Citera
2018-03-29, 13:36
Medlem
Citat:
Nej, det är inte så att endast Merwinna och jag försöker måla upp en nyanserad bild av BO. Men ni har lyckats tysta ner alla andra med er dominans och det faktum att ni kallar det för ”smutskastning av offret”.

Om jag skriver att BO hade för vara att komma för sent till möten – då ”smutskastar” jag henne enligt dig. Man får inte säga det för hon är ju död.

Det är inget fel att som journalist vara intresserad av människor. Jag ifrågasatte snarare önskan om att försöka beskriva människor med mentala problem som normala. Sådana som vi andra borde ”acceptera”. Och bekräfta deras rättigheter. Som om ”vampyrer” skulle kunna hävda några rättigheter överhuvudtaget.

Vidare anser jag att det tvärtom är farligt att försöka normalisera det onormala. Att beskriva det som är sjukt – knivskärningarna – till något som kan uppfattas som behagligt.

Du kan inte heller bortse från det faktum att Kim tackade ofta ja till uppdrag som andra journalister tackade nej till.

Kim hade ett uppdrag att skriva om RYMDKAPPLÖPNINGEN. Precis då när hon ha ska ha sin avskedsfest bjuder plötsligt Madsen henne på en ensam utbåtstur.

Jag menar att Kim – som professionell journalist och som säkerhetsutbildad kvinnlig journalist och som boende på samma ställe som Madsen och som säkert kände till hans rykte – borde ha haft lika stor anledning att vara misstänksam som tjejen som tackade nej till erbjudandet.
Du missar uppenbarligen att hon bara bodde där när hon var i Danmark och att alla de andra i kollektivet samt de vänner som var danska borde vetat om om det fanns rykten om Madsen som gjorde att man borde vara försiktig. Tjejen som tackade nej gjorde ju detta för att hon tyckte att det var märkligt att bli inbjuden utan orsak av någon hon bara råkat träffa en gång här var det fråga om en intervju med konkurrerande raketbyggare där den andre redan var intervjuad
Citera
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Sen är det också märkligt när feminister som du påstår att Bettina som proffsig yrkesmänniska skulle ”sänkas till en lägre nivå” ifall det nu råkade vara så att hon idkade S/M, gruppsex på sin fritid.
Jaha, nu försöker du dig på lite feministiskt prat? Låter ungefär lika seriöst som när advokat Inger Rönnbäck förklarade förlusten i Nerijus-rättegången med att hon var "kvinna", för "Sverige är inte mogna för kvinnliga försvarare i så här stora brottmål"hahaha
Det är ju DU som försöker sänka henne till en lägre nivå genom att fantisera om att PM valt henne för att hon delar hans sexintressen. Det är just hans perversa sexintressen som hon försöker förminska så gott det går. PM ska helst framstå som den snälle gulleplutten, som aldrig var aggressiv.
PM väljer givetvis en KVINNLIG advokat för det första, som han säkert fått rekommenderad.
Han hamnar ju oftast i konflikt med de män han försökt samarbeta med så däför väljer han en kvinna. Han anser sig ju ha lättare för att umgås med kvinnor och för honom är alla kvinnor lättmanipulerade, så han trodde att han kunde styra henne helt och bestämma allt. För Madsen vet ju alltid BÄST enligt sin tro på sig själv. Denna förklaring ser jag som mycket mer trovärdig än din, att han skulle ha valt Bettina pga likartade sexintressen.
Citat:
Vad säger det om din uppfattning angående kvinnas sexualitet och kvinnas fria rätt att välja hur hon anväder sin egen fitta?
Nu kommer du in på otroliga villospår i din lilla konserverade bubbla. Vad fan har detta med advokatens yrkesroll att göra och rättegången överhuvudtaget? Hur Bettina använder sin fitta, om hon är lesbisk, gillar BDSM eller kanske gruppsex, struntar jag fullständigt i. Detsamma gäller alla världens kvinnor och kvinnans fria rätt att välja sitt sexliv. Allt är ok så länge det inte skadar någon annan, så länge det är på gemensamma villkor och så länge det inte är olagligt. Punkt.
Citat:
Och sist men inte minst: det är både Du och Kugutt som har återupptagit Magdalena Ribbings bok – samtidigt som ni påstår att ni INTE vill diskutera boken och dess innehåll och är SÅ trötta på samtalsämnet.. blablabla..
Anledningen är solklar. OT-sömnpiller som inlägg i tråden om detta i 5 tim är inget som någon vill återuppleva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Tror du allt är googlat fram för min del så tror du väldigt fel.
Läs du på i lugn och ro om NPD, finns säkert nån sökmotor du gillar.

PAPPAN har satt honom på en piedestal och matat ungen full. Han har SÄRBEHANDLAT.
Klarnade det?

Särbehandlat honom som om han hade varit en maskin - inte en människa.

Blev det klarare nu?
Citera
2018-03-29, 13:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Särbehandlat honom som om han hade varit en maskin - inte en människa.
Blev det klarare nu?
Ja? Dels gunstling, dels fullmatad med dynga och visioner. Jag skrev nyss att gubben verkar lika kär i objekt.
Vad är det du inte fattar?
Citera
2018-03-29, 13:46
Medlem
Citat:
Där är du igen och påstår att tjejer inte har RÄTT att hoppa i vilka kärror de själva VILL.

Och sen ska vi föra en låååååång diskussion angående ifall det är klokt eller inte att göra det. Och ifall tjejen "förtjänade" att dö pga att hon hoppade in utan att tänka sig för. Och att jag inte förstår mig på tjejer och dessutom inte har fått mitt på länge..

Jag fråntog henne inte rätten att göra det. Jag frågade retoriskt vem som efterlyser henne.. om nån skulle döda henne alltså.

Fö talar vi om ett barn. En minderårig person. Det finns fullt av gatungar, som lever farligt.

De finns tex i Oslo.

Att ett rovdjur som Madsen skulle missa de rika jaktmarker som finns, alla vinddrivna existenser, det verkar osannolikt...

Du kommer in i mitt resonemang från fel håll, och skäller på mig, för att du missuppfattat vinkeln helt...

Ta en kall dusch och ett äpple och ta en flashbackpaus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in