2018-03-28, 20:34
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Nej, jag vill att vi ska göra mål. Därför kan man tycka att den spelaren som har gjort överlägset flest mål i landslaget ska vara med, förutsatt att han är aktiv och i form.
Men vi gör inte mål i mästerskap med Zlatan, förstår du inte det? Vi förlorar och hamnar sist i gruppen, precis som vi gjorde i EM 2012 och 2016. Nu har Sverige gjort ett monsterkval och slagit ut Holland och Italien, vi behöver inte Zlatan. Lägg ner nu, tack.
Citera
2018-03-28, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Men vi gör inte mål i mästerskap med Zlatan, förstår du inte det? Vi förlorar och hamnar sist i gruppen, precis som vi gjorde i EM 2012 och 2016. Nu har Sverige gjort ett monsterkval och slagit ut Holland och Italien, vi behöver inte Zlatan. Lägg ner nu, tack.

Tror du att det går in?

Ska bli skönt med ett mästerskap utan Zlatan. Det jag kan säga om Zlatan och landslaget är att han borde ha spelat mer 2002 fast mycket mindre eller inte alls efter 2012.
Citera
2018-03-28, 21:20
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hur ser ni terribilis och Libertarismus på att ha honom som inhoppare om vi ligger under i andra och behöver satsa framåt?

Då påverkar han inte lagmaskinen negativt under större delen av matchen (om man bortser eventuellt från omklädningsrummet) men kan dyka fram som gubben att skicka upp bollar på i slutminuterna. Då han har fräscha ben och motståndarnas backar jobbats trötta av den svenska lagmaskinen.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-03-28 kl. 21:22.
Citera
2018-03-28, 21:36
Medlem
freeriderXIIs avatar
Förresten är det många här som skall se Zlatans matcher i MLS under våren på Eurosport eller fulstream?
Citera
2018-03-28, 21:48
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Tror du att det går in?

Ska bli skönt med ett mästerskap utan Zlatan. Det jag kan säga om Zlatan och landslaget är att han borde ha spelat mer 2002 fast mycket mindre eller inte alls efter 2012.
Det största avtrycket han gjorde var väl att bränna ett jätteläge mot Senegal istället för att passa Henrik Larsson som hade öppet mål?
Citera
2018-03-28, 22:05
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det största avtrycket han gjorde var väl att bränna ett jätteläge mot Senegal istället för att passa Henrik Larsson som hade öppet mål?

Även Anders Svensson kom fram i ett jättefint läge i den situationen, från 41:25:

https://www.youtube.com/watch?v=LGJ3Yo8CrAc

Men det var symptomatiskt för en ung och egotrippad Zlatan. Han kunde inte ge ifrån sig bollen efter den aktionen.
Citera
2018-03-28, 22:10
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Även Anders Svensson kom fram i ett jättefint läge i den situationen, från 41:25:

https://www.youtube.com/watch?v=LGJ3Yo8CrAc

Men det var symptomatiskt för en ung och egotrippad Zlatan. Han kunde inte ge ifrån sig bollen efter den aktionen.
Ja det har du rätt. Den aktionen borde få mer skit. Ta skott från den vinkeln med fel fot med två medspelare i de lägena.
Citera
2018-03-28, 22:22
Medlem
freeriderXIIs avatar
Zlatan missade också en straff i EM mot Holland 2004 då han skjöt den över mål. Men han har också tagit oss till mästerskap med mål i kval mot Ungern och Danmark.

Beckham var hatad efter VM 1998 men tog revansch med frisparksmålet mot Grekland 2001 som tog England till VM 2002. Det går upp och ner även för de största. Även Maradona missade straffar i landslaget.
Senast redigerad av freeriderXII 2018-03-28 kl. 22:51.
Citera
2018-03-28, 23:14
Medlem
snoamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

Hade verkligen LA Galaxy skrivit på ett kontrakt om han inte kan spela?

Ja. Han gick ner väldigt i lön. Som han själv sa "LA Galaxy didn't choose me, I chose LA Galaxy."

Antyder på att han bara ville till USA och tog den klubb som var bäst.

Jag menar, vilken klubb tar inte emot en billig Zlatan Ibrahimovic?
Citera
2018-03-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_

Nej det var det enda avtrycket han gjorde tyvärr. Hade gärna sett att han fått göra fler inhopp tidigare, tror han hade kunnat gjort bra ifrån sig där faktiskt. Tiden då landslaget var riktigt bra och Zlatan var ny och inte den som kunde säga och göra vad han ville.
Citera
2018-03-29, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Hur ser ni terribilis och Libertarismus på att ha honom som inhoppare om vi ligger under i andra och behöver satsa framåt?

Då påverkar han inte lagmaskinen negativt under större delen av matchen (om man bortser eventuellt från omklädningsrummet) men kan dyka fram som gubben att skicka upp bollar på i slutminuterna. Då han har fräscha ben och motståndarnas backar jobbats trötta av den svenska lagmaskinen.

Zlatan har gjort sitt i landslaget, så ser jag på det. Jag tycker andra ska spela. Tyvärr så tillför Zlatan inget positivt till laget med sin personlighet heller. Det hade varit en sak om Zlatan hade varit en bra spelare att ha i truppen även om han inte var i sina bästa dagar på planen, men så är ju inte fallet.
Citera
2018-03-29, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balonzo
Men arabiska gulf league är en bra sportslig nivå för en startanfallare i vårt landslag? Eller att vara tokbänkad i ett bottengäng från Ligue 1?

Folk glömmer lätt att det var ett hjärnsläpp från Lloris och ett turskott som styrde på back mot Italien som tog oss till VM (som för övrigt var vårt enda skott på mål under 180 minuter)

Jaha? Menar du alltså Marcus Berg a.k.a. toppmålskytten i vår VM-grupp med totalt 8 gjorda mål? För att inte nämna Ola Toivonen som är ett utmärkt komplementspelare till honom och gjort en mycket stor nytta i vårt anfallsspel utöver mål.

Fånigt att förminska Sveriges segermål mot Frankrike. Sebastian Larsson skall ha mycket stört beröm som stressade Lloris och tvingade honom att göra den utsparken överhuvudtaget. Toivonens avslutning var extremt imponerande. Det är övertid i en VM-kvalmatch mot självaste Frankrike, från halva plan, Toivonen är slutpumpad efter att slet arslet av sig i 90+ minuter och gjorde det på en touch.

https://streamable.com/6r5zg

Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Med all respekt för Gunnar Nordahls fina prestationer men jag inte håller inte med. Fotboll är idag en oerhört mycket mer krävande sport än då Gunnar var aktiv på 40-50 -talet . Professionella nutida klubbar hade med största sannolikhet massakrerat lag på Gunnar Nordahls tid. Går vi enbart efter facit utan kontext så ser det bättre ut än vad det egentligen är. Jag rankar Z högre än någon annan svensk när det kommer till individuellt skicklig fotbollsspelare.

Samma resonemang kan enkelt appliceras för sådana som Péle, Di Stefano, Puaskas, Eusebio, Bobby Charlton, Beckenbauer etc. och dom är fortfarande ansedda bland de absolut största fotbollslegendarerna genom tiderna. Zlatan är ej i närheten av deras status i fotbollshistorien. Med tanke på Gunnar Nordahls individuella bedrifter samt förde Sverige till vår första (och kanske sista) guld på seniornivån, gör att han har ett komfortabelt övertag gentemot Zlatan när det kommer till debatten som Sveriges främsta fotbollsspelare genom tiderna.

Citat:
Jag skriver inte att du har fel, ''kanske'', därmed sagt så är varken tennis eller slalom i närheten av fotbollens storhet som sport, skall vi gå efter popularitet i världen så vet alla vem Ibrahimovic är, på ett sätt som varken borg eller stenmark är i närheten av(Vilket ju har att göra med fotbollen som överlägsen världsport nummer 1).

Cricket och landhockey är bland de allra största sporterna i världen sett till antal utövare. För om det var relevant, så skulle dom allra största legendarerna från dessa sporter anses vara större/bättre jämfört med storheter som Usain Bolt, Roger Federer, Tiger Woods etc........

Just doesn't work like that.

Citat:
Förutom utseendet är båda helt vanliga svenssons med en typisk svensk uppväxt, här skiljer ju sig Z markant och personifierar det i synnerhet rasister är allergiska emot, en oerhört framgångsrik ''invandrare'' på svensk mark.

Trams. Bägge utav dom har varit måltavlor för diverse nedsätta kommentarer om deras ursprung/hudfärg. Den sista raden i din inlägg kan likaväl sägas samma sak för dessa herrar...

Citat:
Henrik Larsson om sin uppväxt

– När de sa neger för första gången så undrade man ju vad det var för någonting, så då fick man ju fråga. Det var väl där man lärde sig att slåss. Mina föräldrar berättade att det är ett skällsord, och att det inte var ett snällt ord. Vad gör man då när man är sex, sju år gammal? Man gör det man lärt sig när man är uppväxt med två bröder, man slåss, säger han.

https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/henrik-larsson-nar-de-sa-neger-sa/

Citat:
Martin Dahlin och hans mamma

Hemma i Sverige väckte Martin Dahlin uppmärksamhet redan på BB. Med svensk mamma och en venezuelansk pappa var det många som höjde på ögonbrynen.

I Patrick Ekwalls bok om Martin Dahlin, från 1997, berättar Lisa Dahlin om reaktionerna hon fick när sonen föddes på slutet av 60-talet.

"Hade Martin varit ett adoptivbarn hade det varit OK, men hade man fått barn med en neger så blev man kallad för hora", berättar Dahlins mamma i boken.

I dag menar Martin Dahlin att han inte längre möter den rasism som fanns under uppväxten.

– Eftersom jag lever i någon slags bubbla där folk för det mesta vet vem jag är tror jag inte att jag känner av det på samma sätt som om de inte hade vetat vem jag är. Det är svårt för mig att sätta mig in i den situationen.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allt-ar-inte-privat-nar-man-ar-en-offentlig-person/
Senast redigerad av Hagoromo 2018-03-29 kl. 01:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in