Citat:
Ursprungligen postat av
Balonzo
Men arabiska gulf league är en bra sportslig nivå för en startanfallare i vårt landslag? Eller att vara tokbänkad i ett bottengäng från Ligue 1?
Folk glömmer lätt att det var ett hjärnsläpp från Lloris och ett turskott som styrde på back mot Italien som tog oss till VM (som för övrigt var vårt enda skott på mål under 180 minuter)
Jaha? Menar du alltså Marcus Berg a.k.a. toppmålskytten i vår VM-grupp med totalt 8 gjorda mål? För att inte nämna Ola Toivonen som är ett utmärkt komplementspelare till honom och gjort en mycket stor nytta i vårt anfallsspel utöver mål.
Fånigt att förminska Sveriges segermål mot Frankrike. Sebastian Larsson skall ha mycket stört beröm som stressade Lloris och tvingade honom att göra den utsparken överhuvudtaget. Toivonens avslutning var extremt imponerande. Det är övertid i en VM-kvalmatch mot självaste Frankrike, från halva plan, Toivonen är slutpumpad efter att slet arslet av sig i 90+ minuter och gjorde det på en touch.
https://streamable.com/6r5zg
Citat:
Ursprungligen postat av
Omnik
Med all respekt för Gunnar Nordahls fina prestationer men jag inte håller inte med. Fotboll är idag en oerhört mycket mer krävande sport än då Gunnar var aktiv på 40-50 -talet . Professionella nutida klubbar hade med största sannolikhet massakrerat lag på Gunnar Nordahls tid. Går vi enbart efter facit utan kontext så ser det bättre ut än vad det egentligen är. Jag rankar Z högre än någon annan svensk när det kommer till individuellt skicklig fotbollsspelare.
Samma resonemang kan enkelt appliceras för sådana som Péle, Di Stefano, Puaskas, Eusebio, Bobby Charlton, Beckenbauer etc. och dom är fortfarande ansedda bland de absolut största fotbollslegendarerna genom tiderna. Zlatan är ej i närheten av deras status i fotbollshistorien. Med tanke på Gunnar Nordahls individuella bedrifter samt förde Sverige till vår första (och kanske sista) guld på seniornivån, gör att han har ett komfortabelt övertag gentemot Zlatan när det kommer till debatten som Sveriges främsta fotbollsspelare genom tiderna.
Citat:
Jag skriver inte att du har fel, ''kanske'', därmed sagt så är varken tennis eller slalom i närheten av fotbollens storhet som sport, skall vi gå efter popularitet i världen så vet alla vem Ibrahimovic är, på ett sätt som varken borg eller stenmark är i närheten av(Vilket ju har att göra med fotbollen som överlägsen världsport nummer 1).
Cricket och landhockey är bland de allra största sporterna i världen sett till antal utövare. För om det var relevant, så skulle dom allra största legendarerna från dessa sporter anses vara större/bättre jämfört med storheter som Usain Bolt, Roger Federer, Tiger Woods etc........
Just doesn't work like that.
Citat:
Förutom utseendet är båda helt vanliga svenssons med en typisk svensk uppväxt, här skiljer ju sig Z markant och personifierar det i synnerhet rasister är allergiska emot, en oerhört framgångsrik ''invandrare'' på svensk mark.
Trams. Bägge utav dom har varit måltavlor för diverse nedsätta kommentarer om deras ursprung/hudfärg. Den sista raden i din inlägg kan likaväl sägas samma sak för dessa herrar...
Citat:
Henrik Larsson om sin uppväxt
– När de sa neger för första gången så undrade man ju vad det var för någonting, så då fick man ju fråga. Det var väl där man lärde sig att slåss. Mina föräldrar berättade att det är ett skällsord, och att det inte var ett snällt ord. Vad gör man då när man är sex, sju år gammal? Man gör det man lärt sig när man är uppväxt med två bröder, man slåss, säger han.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/henrik-larsson-nar-de-sa-neger-sa/
Citat:
Martin Dahlin och hans mamma
Hemma i Sverige väckte Martin Dahlin uppmärksamhet redan på BB. Med svensk mamma och en venezuelansk pappa var det många som höjde på ögonbrynen.
I Patrick Ekwalls bok om Martin Dahlin, från 1997, berättar Lisa Dahlin om reaktionerna hon fick när sonen föddes på slutet av 60-talet.
"Hade Martin varit ett adoptivbarn hade det varit OK, men hade man fått barn med en neger så blev man kallad för hora", berättar Dahlins mamma i boken.
I dag menar Martin Dahlin att han inte längre möter den rasism som fanns under uppväxten.
– Eftersom jag lever i någon slags bubbla där folk för det mesta vet vem jag är tror jag inte att jag känner av det på samma sätt som om de inte hade vetat vem jag är. Det är svårt för mig att sätta mig in i den situationen.
https://www.expressen.se/sport/fotboll/allt-ar-inte-privat-nar-man-ar-en-offentlig-person/