2018-03-28, 02:16
Medlem
Radical-6s avatar
Hur vanligt är det för ett vanligt brev att inte komma dagen efter?

Har för min del två gånger tidigare upplevt två brev som var struliga. Ett brev som var stämplat samma dag som det skickades men kom inte i brevlådan före sex dagar senare. Ett annat brev som hade åtta stämplar pa sig på samma ställe innan det kom fram.
2018-03-28, 12:09
Medlem
Hej!

Jag beställde Modafinil ifrån Indien, varav det kräver att man har en skypax adress i England som vidarebefodrar paket till Sverige. Leveransen gick jättebra tills den kom till Arlanda. Följande kommer upp när jag spårar för mitt DHL Express paket.

onsdag, Mars 21, 2018

Tid & Serviceområde
17 Var vänlig kontakta DHL 09:03 ARLANDA - SWEDEN

tisdag, Mars 20, 2018

Tid & Serviceområde
16 Lämnat DHLs station i ARLANDA - SWEDEN 16:04 ARLANDA - SWEDEN

måndag, Mars 19, 2018

Tid & Serviceområde
15 Anlänt till DHLs leveranskontor i ARLANDA - SWEDEN

11:15 ARLANDA - SWEDEN
14 Lämnat DHLs station i ARLANDA - SWEDEN 07:53 ARLANDA - SWEDEN

13 Hanterad i ARLANDA - SWEDEN 07:50 ARLANDA - SWEDEN

12 Anlänt till DHLs sortering i ARLANDA - SWEDEN 05:32 ARLANDA - SWEDEN

söndag, Mars 18, 2018

Tid & Serviceområde
11 Lämnat DHLs station i LEIPZIG - GERMANY 23:19 LEIPZIG - GERMANY

Min fråga är om detta paket kan ha hamnat i tullen?

Jag kan dock tänka mig att det är lite konstigt namn på min stad eftersom de inte använde sig av Å, Ä, Ö i England.

Ska jag kontakta DHL?

Självklart så vill man kanske inte avslöja att det är mitt paket om det nu skulle ha fastnat i tullen!
2018-03-28, 14:45
Medlem
Det är beslaget av tullen! 😂
2018-03-28, 16:21
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmod1988
Det är beslaget av tullen! 😂

Hände det något mer efter att du nekade att det var din beställning? Har aldrig beställt från utlandet till mitt riktiga namn och adress så vore intressant att veta. Själv får jag bara massa brev om att jag ska kontakta tullen som jag slänger i papperskorgen.
2018-03-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Hände det något mer efter att du nekade att det var din beställning? Har aldrig beställt från utlandet till mitt riktiga namn och adress så vore intressant att veta. Själv får jag bara massa brev om att jag ska kontakta tullen som jag slänger i papperskorgen.

De har inte ringt eller skickat något brev. Jag kontaktade DHL och de skrev:

Denna sändning har blivit stoppad av tullen och är under tullhantering, kontakta dem på 0771-520 520.

Så ingen aning om vad man kan förvänta sig...
2018-03-28, 23:55
Medlem
Beställde i februari ett Fan ID från Ryssland som alltså är gratis. Fick i början av mars ett sms från Postnord om moms och hanteringsavgift. Hur kan dom lägga moms på något som är gratis? Väntade några dagar men betalade till slut ändå. Såhär ser mitt tracking förlopp ut. De har alltså skickat tillbaka brevet till Ryssland!? Vad innebär försökt levererans? Har de försökt leverera när jag inte var hemma? Har inte fått någon notis alls om det. Meddelar dom inte sånt i förväg?

2018-04-01, 12:16
Medlem
Postnord,skicka paket för en billig summa!!!

Håller på att sälja spel via tradera som jag skickar via postnord, äldre spel (Pratar om spel till konsol) går ofta över vikten 100 g som är maxgränsen för att få betala för två frimärken, om föremålet väger över 100 g så kommer jag att få betala för två frimärken till (varje frimärke har ett värde på 9 kronor), vad händer om jag skickar ett objekt i ett porto som endast tilllåter en maxgräns på 100 g, men att objektet sedan väger 110 gram?

PS: Vinstmarginalen är det mest väsentliga, seriösa råd uppskattas!!
2018-04-01, 12:28
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstan10
Håller på att sälja spel via tradera som jag skickar via postnord, äldre spel (Pratar om spel till konsol) går ofta över vikten 100 g som är maxgränsen för att få betala för två frimärken, om föremålet väger över 100 g så kommer jag att få betala för två frimärken till (varje frimärke har ett värde på 9 kronor), vad händer om jag skickar ett objekt i ett porto som endast tilllåter en maxgräns på 100 g, men att objektet sedan väger 110 gram?

Google är bra...https://www.postnord.se/ta-emot/utde.../eftertaxering

I varje fall så kommer mottagaren få lösa ut brevet med underskottsportot + en expeditionsavgift om 14 kr. Om du nu ska fortsätta din hobbyverksamhet så föreslår jag att du frankerar dina kuvert ordentligt enligt gällande taxa. Du kan ju bara gissa vad du får för omdömen annars och folk kommer inte vilja handla något av dig. Oseriösa typer vill ingen ha. Lämpligtvis så tar du betalt för saken du ska skicka + porto. Då får du väl ange vad det innebär.
2018-04-01, 12:33
Medlem
tack för tipset, ett alternativ kan vara att lägga påslag på frakten via tradera, då detta inte verkar vara ett tillräckligt bra alternativ!!
2018-04-01, 12:34
Bannlyst
Köp vanliga blå postnordskuvert för 35kr styck. Ett DVD-fordral som är i samma storlek som t.ex. Playstation & Xbox-spel går precis i.

35kr frakt för ett spel är okej.
2018-04-01, 13:08
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstan10

Men då ska du upplysa köparen att du lägger på extra för frakt.
Men jag tycker det är löjligt att du ska tjäna på frakten. Det är bara ren snålhet.
2018-04-01, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Men då ska du upplysa köparen att du lägger på extra för frakt.
Men jag tycker det är löjligt att du ska tjäna på frakten. Det är bara ren snålhet.
På varje annons står det eventuellt slutpris, samt tillkommande fraktavgift som säljaren anger. Antingen gratis frakt eller valfritt belopp, gärna motsvarande den faktiska fraktsumman.

Köparen till TS spel ser fraktavgiften varje auktion innan man ens lägger bud.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in