Citat:
Ursprungligen postat av
Norrlands.guld
Sossarna sitter kvar? Utveckla lite mer kring varför det skulle vara så?
Jag sade inte att sossarna sitter kvar i regering. Det kan bli så, men jag sade "inget maktskifte". I praktiken är det inte så att sossarna och MP har makten. De är med sina ynka 36% väldigt beroende av stöd från andra. Hela sjuklövern har en gemensam strategi som går ut på att stänga ute SD från inflytande. Trots sidsteppande och rökridåer så har det varit så hela mandatperioden. Och det kommer att vara så även efter årets val. Det enda som kan stoppa det är en majoritet för verkligt oppositionella, t ex SD och AFS.
Det finns inga utsikter för en KDSDM-koalition som SD har pratat så mycket om. M och KD är inte intresserade. De har satt upp samma förutsättningar som Reinfeldt ställde upp inför förra valet: De som är störst, rödgröna eller Alliansen, får bilda regering. De övriga i sjuklövern viker ner sig och låter de andra regera med deras stöd. Det var så Löfvén blev statsminister, och sjuklövern har precis samma plan den här gången. De som har makten är sjuklövern med S, M och C i spetsen. När jag säger att det inte blir något maktskifte så menar jag att de kommer att ha makten även efter valet.