2018-03-27, 13:22
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Forkert vill nog bli "fel" i den här sammanhang.
Ok kanske som "kärvar" å svenska.
Citera
2018-03-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ok kanske som "kärvar" å svenska.

Det vet jag inte (norsk må veta) - men fel, helt enkelt, passar bra här.
Citera
2018-03-27, 13:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Hur var det tänkt att man ska kunna framföra båten i undervattensläge om motorerna suger ut syret i själva båten? Ventiler kan man väl inte öppna i u-läge? Dessutom borde motorerna få stopp om syret tar slut...vet inte vad forkert betyder

Normalt sett, på en "vanlig" ubåt, så tar motorn luften utifrån via snorkel som skickas upp. Man kan alltså bara gå med dieselmotorer så länge man befinner sig på periskopdjup. Antagligen kan PM's ubåt detta också, men man måste öppna någon ventil för att det ska funka. PM's historia förutsätter alltså någon form av trippelfel. Dvs, han måste ha missat att öppna ventilen, han måste ha gjort något fel som gjorde att avgaser kom in i ubåten, och han glömde bort att han inte fick stänga luckan.

Allt detta när det dessutom inträffat något fel som gjorde att han blev tvungen att gå ut och fixa något ute på ubåten.
Citera
2018-03-27, 13:36
Medlem
"Nu vises en ny film, hvor en kvinde angiveligt brændes levende. Igen høres der kvalmende kvindeskrig. Det er ubehagelige lydspor" //BT

Jag uppfattade inte om detta är en tecknad film meller riktig. Förstod ni?
Citera
2018-03-27, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Sökt o sett halshuggningsfilmen 26 juli ( obs, då hade han kontakt med ett vittne som hördes i dag på fm, och natten 10 augusti , är det natten till 10 augusti eller under natten mot 11 augusti???

Ifølge anklagemyndigheden så viser historikken, at Peter Madsen har søgt og set videoen to gange 26. juli og en gang om natten 10. august klokken 00.35.
Natten till de tionde eftersom dygnet den 10:e börjar vid 00
Citera
2018-03-27, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran2012
"Nu vises en ny film, hvor en kvinde angiveligt brændes levende. Igen høres der kvalmende kvindeskrig. Det er ubehagelige lydspor" //BT

Jag uppfattade inte om detta är en tecknad film meller riktig. Förstod ni?
De filmer som visas utan bild är inte animerade
Citera
2018-03-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De filmer som visas utan bild är inte animerade

Så den jag refererade till var inte animerad?
Citera
2018-03-27, 13:50
Medlem
Åklagaren vill spela en till film, domaren avbryter och föreslår en pausen. Skulle tro att den är behövd.

Tydligen fruktansvärda dels äkta filmer och dels animationsfilmer.

Detta har Madsen laddad med hela sommaren ....

Mycket halshuggna kvinnor kan man lugnt säga.
De är så de flesta dör. Förmodligen även Kim.

Hennes föräldrar sitter i lokalen.
Citera
2018-03-27, 13:54
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren vill spela en till film, domaren avbryter och föreslår en pausen. Skulle tro att den är behövd.

Tydligen fruktansvärda dels äkta filmer och dels animationsfilmer.

Detta har Madsen laddad med hela sommaren ....

Mycket halshuggna kvinnor kan man lugnt säga.
De är så de flesta dör. Förmodligen även Kim.

Hennes föräldrar sitter i lokalen.

Föräldrarna gick ut nu, och domaren bara avbröt o reste sig mitt i.

Grymt drag av Jakob att bara mata på med den ena groteska fruktansvärda filmen efter den andra.
Gör garanterat att ev hypoteser om kolmonoxid blåser bort ur rättens skallar.
Citera
2018-03-27, 13:59
Medlem
Kenpos avatar
Ifall att PM mot all förmodan lyckas undgå att bli fälld för uppsåtligt mord, borde han inte då, utom för brott mot griftefrid, kunna dömas för vållande till annans död? Han kände till konstruktionsfelen på Nautilus, men hade inte åtgärdat dem, utan tvärtom demonstrerat dem för minst en besökare. Om han, som han sagt, gjorde ett "fruktansvärt misstag" under färden med Kim Wall var det ju samma ett som han tidigare gjort avsiktligt för att bravera lite. "Jag tog nästan livet av dig nyss!", sa han enligt vittnet.
Citera
2018-03-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Föräldrarna gick ut nu, och domaren bara avbröt o reste sig mitt i.

Grymt drag av Jakob att bara mata på med den ena groteska fruktansvärda filmen efter den andra.
Gör garanterat att ev hypoteser om kolmonoxid blåser bort ur rättens skallar.

Kanske nödvändigt att påminna rätten om vad Madsen VÄLJER att ägna sig i timmar åt. Många gånger denna sommar och strax innan Kim klev på ubåten.
Citera
2018-03-27, 14:03
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Ifall att PM mot all förmodan lyckas undgå att bli fälld för uppsåtligt mord, borde han inte då, utom för brott mot griftefrid, kunna dömas för vållande till annans död? Han kände till konstruktionsfelen på Nautilus, men hade inte åtgärdat dem, utan tvärtom demonstrerat dem för minst en besökare. Om han, som han sagt, gjorde ett "fruktansvärt misstag" under färden med Kim Wall var det ju samma ett som han tidigare gjort avsiktligt för att bravera lite. "Jag tog nästan livet av dig nyss!", sa han enligt vittnet.

Jo då, det har vi påtalat ett antal gånger i tråden. Han har ett stort ansvar som skeppare ombord och har varit grovt vårdslös, om hans historia hade varit sann. Så det hade utan tvekan varit motsvarande det svenska grovt vållande till annans död.

Att tro att han skulle fällas enbart för griftefridsbrott om han gick fri från överlagt mord, är väldigt naivt. (Sedan tillkommer de mindre delarna i detta med brott mot sjövägsreglerna)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in