2018-03-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dokgo
Är det en för del för mig att jag är uppväxt i ett utanförskapsområde?

OBS: är inte kriminell!
Nej, men att inte särskriva är en FÖRDEL. Jobbigt i rätten om det är särskrivningar i anmälan
Citera
2018-03-25, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegatusLanius
Okej, intressant!

I Umeå har vi bassängtestet, fast ett annat. Det får ta max 7 minuter med allt inräknat. Flera klasskompisar som riskerar att avskiljas från utbildningen pga detta (helt horribelt att det ska vara sä).
Isvak
Beep (samma som du beskrev)
Harres test
I-20
Orientering

Riktigt illa att det ska behöva skilja sig åt så, bara för att man råkar plugga på ett annat ställe.

Förtydligande ang. livräddningsexaminationen i Umeå:
Klädsim (gamla uniformen)
Hopp med fötterna före därefter 50 meter bröstsim, dyka ner och hämta docka 1,8 meters djup (bassängen är djupare så det stämmer inte riktigt) därefter bogsera figurant 25 meter och hämta en livboj från bassängkanten, simma ut 12 meter med livbojen och rädda en livlös figurant där man ilägger figuranten i livbojen och bogserar till den djupa delen 12 meter, sen valfri simsätt tillbaka 25 meter, därefter halvvägs tillbaks till den djupa delen ungefär 12 meter dykning och lossa och byt plats på karbinhake ungefär 1,2 meters djup, därefter tar man figuranten som väntar vid ytan och bogserar denne tillbaka till den djupa delen ca 12 meter. Ta upp figurantens hand mot bassängkanten som man håller i samtidigt som man kravlar sig upp över kanten, tar tag i figurantens båda armar och gör ett heldopp för att få kraft att lyfta upp figuranten till bassängkanten. När figuranten ligger på mage så stannar man tiden. HLR ingår inte men man testar på detta direkt efteråt för att känna hur det är när man har puls. Allt detta ska ske under 7 minuter för att man ska bli godkänd.

Beep-test har man inte i Umeå däremot en variant av Coopers test. Det är de gamla antagningstesterna man har som fysisk examination under termin 3. Summa summarum är fystesterna mycket hårdare i Umeå.
Citera
2018-03-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creakor1
Nej, men att inte särskriva är en FÖRDEL. Jobbigt i rätten om det är särskrivningar i anmälan
Ta det lugnt! Andas! Det var ett misstag för jag skrev ganska snabbt på min mobil. Dessutom kan man inte jämföra fb med att skriva en anmälan. Två olika saker, där man självklart hade varit mer uppmärksam vid en anmälan. Whatever
Citera
2018-03-25, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creakor1
Jobbigt att vara så sjukt oödmjuk som blivande polis. Vi ska ju hjälpa varandra här, inte klanka ner på folk som råkar stava fel/särskriva.
Citera
2018-03-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namnettan
Förtydligande ang. livräddningsexaminationen i Umeå:
Klädsim (gamla uniformen)
Hopp med fötterna före därefter 50 meter bröstsim, dyka ner och hämta docka 1,8 meters djup (bassängen är djupare så det stämmer inte riktigt) därefter bogsera figurant 25 meter och hämta en livboj från bassängkanten, simma ut 12 meter med livbojen och rädda en livlös figurant där man ilägger figuranten i livbojen och bogserar till den djupa delen 12 meter, sen valfri simsätt tillbaka 25 meter, därefter halvvägs tillbaks till den djupa delen ungefär 12 meter dykning och lossa och byt plats på karbinhake ungefär 1,2 meters djup, därefter tar man figuranten som väntar vid ytan och bogserar denne tillbaka till den djupa delen ca 12 meter. Ta upp figurantens hand mot bassängkanten som man håller i samtidigt som man kravlar sig upp över kanten, tar tag i figurantens båda armar och gör ett heldopp för att få kraft att lyfta upp figuranten till bassängkanten. När figuranten ligger på mage så stannar man tiden. HLR ingår inte men man testar på detta direkt efteråt för att känna hur det är när man har puls. Allt detta ska ske under 7 minuter för att man ska bli godkänd.

Beep-test har man inte i Umeå däremot en variant av Coopers test. Det är de gamla antagningstesterna man har som fysisk examination under termin 3. Summa summarum är fystesterna mycket hårdare i Umeå.

Tack för förtydligandet

Mycket riktigt, mittåt gällande Beep. Det är Cooper det ska vara.

Jag är dock fortfarande av åsikten att fystesterna bör vara de samma på alla lärosätena. Antingen har alla lika hårt som oss, eller så har vi lika lätt som de andra.
Känns inte alls rättvist så som det ser ut nu...
Citera
2018-03-25, 21:33
Medlem
Hur mycket är kravet på hur mycket RPM man ska hålla under cykeltestet?
Citera
2018-03-26, 08:52
Medlem
Jeveuxtevoirs avatar
Citat:
Hur mycket är kravet på hur mycket RPM man ska hålla under cykeltestet?

Du ska hålla kadens 60-70 under hela testet. Motståndet ökar successivt men varvantal per minut är konstant.
Citera
2018-03-26, 10:54
Medlem
SeanPenns avatar
Nån som vet när ansökningarna för VT19 öppnar?
Citera
2018-03-26, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeveuxtevoir
Du ska hålla kadens 60-70 under hela testet. Motståndet ökar successivt men varvantal per minut är konstant.
I den takten blir man trött redan efter fem minuter, och när motståndet sedan ökar lär det bli ännu jobbigare
Citera
2018-03-26, 12:18
Medlem
Citat:
I den takten blir man trött redan efter fem minuter, och när motståndet sedan ökar lär det bli ännu jobbigare

Jag trodde cykeln var värst, jag blev inte ens varm, cykeln var lättaste och då har jag ben som drar otroligt mycket syre.
Citera
2018-03-26, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o.j.simpson
Jag trodde cykeln var värst, jag blev inte ens varm, cykeln var lättaste och då har jag ben som drar otroligt mycket syre.

Har du gjort testerna för HT 2018?
Citera
2018-03-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrischuck
Har du gjort testerna för HT 2018?

Nej om 1 månad exakt SJ då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto