2018-03-24, 21:21
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Den häftigaste titel jag minns var "BLODIGA REVOLUTIONER". Hur många nummer i följd går det att göra av en sådan tidning?

Det kryllar över huvud taget av sådana här specialare om andra världskriget och Hitler, trots att dessa tidningar rimligtvis inte innehåller något speciellt som man inte kan läsa sig till via biblioteket om man plöjer igenom några av deras böcker och numera dvd's om samma period. Det skulle isåfall vara den där tidningen som puffade för en artikel om "Hitlers hemliga sexliv"...

Haha! Underbart!

"Hitlers hemliga sexliv" är jag rädd att jag helt missat. Och det kanske jag bara skall vara glad över?

Jag har uppfattat att det är Aftonbladet(?) som satsat mest på just dessa magasin, som oftast handar just om 2:a världskriget, av någon av mig okänd anledning. Jag har läst några stycken och tycker att de varit rätt bra, men något dyra. De kostar oftast runt 100-lappen, men är nog ganska billiga att köpa in och översätta? Men det visar rätt väl på att kvällspressen desperat försöker finna nya inkomstkällor. Rimligen för att de traditionella inkomsterna i form av tidningsförsäljning minskat kraftigt och med detta också minskade reklamintäkter.

Undrar dock varför de just fokuserat så hårt på just historia och speciellt krig och i synnerhet 2:a världskriget? Är det bara dessa magasin de får tag på? Eller har de funnit att det är detta som säljer bäst? Eller försöker de nischa sig mot en speciell målgrupp, vilken då? (Män förståss, men mer specifikt, vilka män?)
Citera
2018-03-25, 20:02
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Haha! Underbart!

"Hitlers hemliga sexliv" är jag rädd att jag helt missat. Och det kanske jag bara skall vara glad över?
(klipp)
Undrar dock varför de just fokuserat så hårt på just historia och speciellt krig och i synnerhet 2:a världskriget?

Jag tror att denna tråd eventuellt kan roa dig:
(FB) Dagens Hitler: publiceringar om nazismen i svensk media

Det är nog dubbelt. Dels vill journazisterna sprida evangeliet om Hitlers Oändliga Ojämförliga Ondska, som är en del av den moderna västerländska liberala religionen. Dels är det ju faktiskt så att män, speciellt äldre män, är ganska intresserade av krig och sånt och då kan man tillfredsställa dem. Men det verkar osannolikt att man i journazistiska kretsar kommit på något NYTT om ett krig som avslutades för drygt sjuttio år sedan, speciellt med tanke på att journazisterna är så erbarmligt korkade och obildade, så vi kommer nog få se dessa nazi-special försvinna i takt med medias död. Gudskelov. Jag menar även äldre gubbar har ju numera tillgång till Wikipedia och journazisternas kompetens räcker inte till mer än att översätta Wikipedia (felaktigt) iallafall.
Citera
2018-03-26, 03:17
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag tror att denna tråd eventuellt kan roa dig:
(FB) Dagens Hitler: publiceringar om nazismen i svensk media

Det är nog dubbelt. Dels vill journazisterna sprida evangeliet om Hitlers Oändliga Ojämförliga Ondska, som är en del av den moderna västerländska liberala religionen. Dels är det ju faktiskt så att män, speciellt äldre män, är ganska intresserade av krig och sånt och då kan man tillfredsställa dem. Men det verkar osannolikt att man i journazistiska kretsar kommit på något NYTT om ett krig som avslutades för drygt sjuttio år sedan, speciellt med tanke på att journazisterna är så erbarmligt korkade och obildade, så vi kommer nog få se dessa nazi-special försvinna i takt med medias död. Gudskelov. Jag menar även äldre gubbar har ju numera tillgång till Wikipedia och journazisternas kompetens räcker inte till mer än att översätta Wikipedia (felaktigt) iallafall.

Tackar hjärtligast! En tråd jag helt missat. Verkar intressant. Skall absolut läsa den med välbehag.

Det låter rimligt det du säger. DiscoveryChanel bestod för sådär 20 år sedan nästan uteslutande av brittiska dokumentärer just om 2:a världskriget. Så uppenbarligen har britterna en enorm fascination för detta och producerar nog mängder av magasin om det fortfarande. Och då dessa är skrivna på engelska kan journalisterna lätt läsa och se om de gillar dem, varpå de enkelt kan finna en översättare.

Många av 40-talets vapen användes nog i ytterligare ett par tre decenier så många äldre män känner nog igen endel av dessa från sin värnplikt. Och visst, nostalgi säljer ju alltid.

Jag har uppfattat att Aftonbladet är speciellt förtjusta i just dessa 2:a världskrigetbilagor. Det stämmer säkert, som du säger, att det hjälper mycket att rätt sida vann, koncentrationslägrena och de efterföljande Nürnberg-rättegångarna är nog något de aldrig kan få för mycket av...

Men lågsiktigt kan nog detta aldrig vara en framgångsrik överlevnadsstrategi som kan fungera för Aftonbladet.
Citera
2018-03-26, 06:18
Medlem
zorzes avatar
Var ett tag sedan jag läste i tråden men då pratades det om upplagesiffror och vid vilken nivå som man helt skulle sluta att trycka.

Här är senaste från aftonblaskan.De närmar sig slutet för print.

Citat:
Olika medieanalytiker som NB Nyhetsbyrån talat med bekräftar att Aftonbladet har stora problem. Pappersupplagan har sjunkit till en nivå där det diskuteras ifall det är försvarbart att fortsätta trycka tidningen. För tre år sedan låg pappersupplagan på drygt 125 000 exemplar, medan Aftonbladet nu säljer knappt 70 000 exemplar per dag. Även när det gäller Aftonbladets webbsida syns en tydligt vikande trend.
Senast redigerad av zorze 2018-03-26 kl. 06:20.
Citera
2018-03-26, 06:58
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Var ett tag sedan jag läste i tråden men då pratades det om upplagesiffror och vid vilken nivå som man helt skulle sluta att trycka.

Aftonbladet webb krisar.
Aftonbladet print krisar.

Kurvorna pekar nedåt sedan flera år. Ändock skönt att få det bekräftat gång på gång

Att de säljer 70 k ex tvivlar jag på. Det ligger snarare runt 40 k numera De är ju experter på att manipulera upplagesiffrorna.
Citera
2018-03-26, 08:34
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Intressant att även hemsidan går neråt. Undrar varför?

https://nyhetsbyran.org/2018/01/23/aftonbladet-kris/
(180123)
(FB) Nyhetsbyrån - ny (alternativ) nyhetssajt

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Aftonbladet webb krisar.
Aftonbladet print krisar.

Kurvorna pekar nedåt sedan flera år. Ändock skönt att få det bekräftat gång på gång

Att de säljer 70 k ex tvivlar jag på. Det ligger snarare runt 40 k numera De är ju experter på att manipulera upplagesiffrorna.
Missunnar inte skålarna men någon liten understödjande länk kanske?
Senast redigerad av pudellus 2018-03-26 kl. 08:38.
Citera
2018-03-26, 11:28
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Intressant att även hemsidan går neråt. Undrar varför?

https://nyhetsbyran.org/2018/01/23/aftonbladet-kris/
(180123)
(FB) Nyhetsbyrån - ny (alternativ) nyhetssajt

Missunnar inte skålarna men någon liten understödjande länk kanske?

Finns massor av länkar på tidigare sidor i tråden.

Här finns det senaste: http://www.schibsted.com/en/ir/
Citera
2018-03-26, 15:11
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Finns massor av länkar på tidigare sidor i tråden.

Här finns det senaste: http://www.schibsted.com/en/ir/

Okej, det var vänligt att du alltså bekräftar att Aftonbladets upplaga nu ligger på runt 40.000, inte 70.000 som det står i Nyhetsbyråns text från i januari.
(Ja, vi som läser i tråden vet att de officiella siffrorna kan ändras ganska mycket kring årsskiftena, visst är det så?)
Citera
2018-03-26, 15:19
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Okej, det var vänligt att du alltså bekräftar att Aftonbladets upplaga nu ligger på runt 40.000, inte 70.000 som det står i Nyhetsbyråns text från i januari.
(Ja, vi som läser i tråden vet att de officiella siffrorna kan ändras ganska mycket kring årsskiftena, visst är det så?)
Deras siffror släpar självklart.

Ja du har ju historiken där. De senaste 5 åren har det varit ett upplagetapp om 20k+ ex i Q1 jämnfört med Q4. Vi går snart in i Q2 och tappet forsätter förmodligen garanterat.

Att Aftonbladets printredaktion krisar och behöver göra sig av med 15% av personalen nu spär på ryktena om att upplagetappet eskalerat ytterligare.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2018/03/16/aftonbladet-bantar-printorganisationen--kapar-nio-tjanster/
Citera
2018-03-26, 15:35
Medlem
TeEsErs avatar
Det skulle vara intressant att veta hur kalkylerna och diskussionerna är kring nedläggning av Aftonbladet print. Lägger man ner så lämnar man ju i princip över hela kvällstidningskakan till Expressen.

Är det en "bra" kaka att få ta över eller hur tänker man? Jag menar; kvällstidningsköparna blir antagligen inte fler. Att få unga att köpa print är ett förlorat slag sedan länge. Det finns ett antal tusen köpare kvar. Stänger AB ner så kan Expressen säkert ta över ett antal av dessa och det kan kanske hålla liv i Expressen längre.

Undrar hur man tänker kring att ge upp och vad följderna blir. Att enbart vara en nättidning är nog ett hårt slag både mot försäljning och image.
Citera
2018-03-26, 15:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det skulle vara intressant att veta hur kalkylerna och diskussionerna är kring nedläggning av Aftonbladet print. Lägger man ner så lämnar man ju i princip över hela kvällstidningskakan till Expressen.

Är det en "bra" kaka att få ta över eller hur tänker man? Jag menar; kvällstidningsköparna blir antagligen inte fler. Att få unga att köpa print är ett förlorat slag sedan länge. Det finns ett antal tusen köpare kvar. Stänger AB ner så kan Expressen säkert ta över ett antal av dessa och det kan kanske hålla liv i Expressen längre.

Undrar hur man tänker kring att ge upp och vad följderna blir. Att enbart vara en nättidning är nog ett hårt slag både mot försäljning och image.
Kan man kanske tänka sig någon sammanslagning/uppköp som gör Aftonbladet/Expressen till en & samma tidning?
Citera
2018-03-26, 15:48
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kan man kanske tänka sig någon sammanslagning/uppköp som gör Aftonbladet/Expressen till en & samma tidning?
Det är jag nog tveksam till. Jag tror varken Bonniers eller Schibsted vill investera i något printrelaterat. Jag ser inte heller riktigt vad man skulle köpa; det finns inga prenumeranter eller annat värde förutom varumärket och jag tror att Aftonbladet säkert vill leva vidare på nätet och pusha annonser för Schibsted-bolag.

Jag har svårt att se någon vilja ta över, alla vet att print lever på lånad tid och det handlar om att kunna få rimlig avkastning på investerat kapital så länge man kan och sen dra sig ur innan det går för långt.

Det är nog tyvärr så att det börjar närma sig slutdatum för ett av sveriges största tidningar och det finns ingen möjlighet att fortsätta. Det handlar ju inte om ett misskött bolag som kan vändas utan snarare en strukturell omvandling av hur samhället fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in