Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-22, 01:47
  #17701
Medlem
Topmales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Har jag sagt länge! Begreppet alternativmedia implicerar att det finns någon slags "normalitet" i form av "etablerad media". Här vanligen benämnt gammelmedia.
Det är en felaktig världsbild. Det som en del benämner alternativmedia är definitivt att hänföra till etablerad media numera.
Träffar på många människor som läser Fria tider, Nya tider och allt vad det nu är. Människor som för tre-fyra år sedan aldrig i livet skulle läst något på dessa "hatsajter"! Det har verkligen hänt något i samhället de senaste två åren. Var det hösten 2015 som innebar vändpunkten?

Vad vill du kalla gammelmedia då? Regimmedia? Massdistribuerad printmedia? Statlig etermedia med obligatoriska avgifter och snart via skatten?
Citera
2017-11-22, 12:09
  #17702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Mittmedia vill få folk att dela plusartiklar genom att låta dem vara gratis den första timmen efter publicering.
https://www.medievarlden.se/2017/11/...forsta-timmen/

Fast inte på deras app...



Blir inte folk irriterade över att få en betalartikel delad till sig? Själv skulle jag sluta dela artiklar från Mittmedia om jag misstänkte att de plötsligt blir betalartiklar. Mittmedia vill äta kakan och ha den kvar. Jag ska lockas att dela en artikel utan att veta att det bara är gratis att läsa den den första timmen.

Lyckas de inte få fler betalande kunder vill de se över sitt innehåll. Lycka till med det! Mittmedia och Stampen var de tidningskoncerner som minskade antalet journalister mest under perioden 2004-2014. Riksgenomsnittet var 25 % (Medieutredningen 2015).

De tänker inte på att folk kanske skiter i att dela artikeln utan kopierar och klistrar så att alla kan läsa tydligen
Citera
2017-11-22, 13:10
  #17703
Medlem
Skatteskolks avatar
Göteborgsposten hoppar på tåget om betalvägg. Känner ni igen argumentet? Hört det för många gånger, sett det för sällan. De lovar guld och gröna skogar men levererar ett kalhygge.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...talt-1.4851904
Citera
2017-11-22, 14:33
  #17704
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ma...cid=spartanntp

Ett av globalisternas förlagshus har tydligen lite problem.....
Citera
2017-11-22, 15:04
  #17705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topmale
Vad vill du kalla gammelmedia då? Regimmedia? Massdistribuerad printmedia? Statlig etermedia med obligatoriska avgifter och snart via skatten?

Jag brukar använda termerna statligt kontrollerad media alt. regimkontrollerad media och sedan regimtrogen media för övrig MSM.

Vill man variera sig kan man skriva den statligt kontrollerade radiokanalen P1 etc.

Alltid retar det någon och jag vet att journalister blir förbannade när de läser något sådant. Det är naturligtvis inspirerat av det klassiska sättet att rapportera vad media i gamla goda diktaturer som DDR skrev.
__________________
Senast redigerad av Ottokar 2017-11-22 kl. 15:07.
Citera
2017-11-22, 18:06
  #17706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Topmale
Vad vill du kalla gammelmedia då? Regimmedia? Massdistribuerad printmedia? Statlig etermedia med obligatoriska avgifter och snart via skatten?

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag brukar använda termerna statligt kontrollerad media alt. regimkontrollerad media och sedan regimtrogen media för övrig MSM.

Vill man variera sig kan man skriva den statligt kontrollerade radiokanalen P1 etc.

Alltid retar det någon och jag vet att journalister blir förbannade när de läser något sådant. Det är naturligtvis inspirerat av det klassiska sättet att rapportera vad media i gamla goda diktaturer som DDR skrev.
Om man ska tvunget ska använda epitet:
SR/SVT: Regimkontrollerad, statskontrollerad
Övrig "gammelmedia": Regimtrogen, regimlojalistisk
Alltså i huvudsak instämmande med Ottokar...
Citera
2017-11-22, 18:43
  #17707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Har jag sagt länge! Begreppet alternativmedia implicerar att det finns någon slags "normalitet" i form av "etablerad media". Här vanligen benämnt gammelmedia.
Det är en felaktig världsbild. Det som en del benämner alternativmedia är definitivt att hänföra till etablerad media numera.
Träffar på många människor som läser Fria tider, Nya tider och allt vad det nu är. Människor som för tre-fyra år sedan aldrig i livet skulle läst något på dessa "hatsajter"! Det har verkligen hänt något i samhället de senaste två åren. Var det hösten 2015 som innebar vändpunkten?

Tycker begreppet "gammelmedia" är alldeles utmärkt. Dessutom vet jag att många "gammelmediejournalister" fullkomligen avskyr begreppet, vilket är ytterligare en anledning till att använda det, hela tiden.
Citera
2017-11-22, 18:53
  #17708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoFlexer
Tycker begreppet "gammelmedia" är alldeles utmärkt. Dessutom vet jag att många "gammelmediejournalister" fullkomligen avskyr begreppet, vilket är ytterligare en anledning till att använda det, hela tiden.
Jo det funkar också. Inte minst i kombination med regimtrogen/regimkontrollerad etc.
Citera
2017-11-23, 00:52
  #17709
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Göteborgsposten hoppar på tåget om betalvägg. Känner ni igen argumentet? Hört det för många gånger, sett det för sällan. De lovar guld och gröna skogar men levererar ett kalhygge.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...talt-1.4851904

Ska bli intressant att följa hur det kommer gå för Göteborgs-Postens betalvägg

Det finns två skäl till varför jag vägrar betala för svensk ljugmedia.

1. De mörkar. De ljuger. Vänster/flyktingpropaganda

2. Med hjälp av ett abonnemang har de koll på mitt IP-nummer. De kan binda IP-nummer till mig. Inte kul! Skriv något obekvämt på nätet så kan snart en journalist knacka på hemma hos dig.
Citera
2017-11-23, 01:14
  #17710
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Göteborgsposten hoppar på tåget om betalvägg. Känner ni igen argumentet? Hört det för många gånger, sett det för sällan. De lovar guld och gröna skogar men levererar ett kalhygge.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...talt-1.4851904


Bra journalistik kostar pengar att producera. Och är värd att betala för. Så sammanfattar GP:s chefredaktör Christofer Ahlqvist den nya satsningen på digitala prenumerationer.

Dålig journalistik kostar också pengar och är inte värd att betala för.
Citera
2017-11-26, 10:46
  #17711
Medlem
oberoendemedias avatar
Beslutet togs i maj men idag rapporterar SR om veckans förändring där Trelleborgs Allehanda halverar sin utgivning (från 6 till 3 dagar). Nämns inget om priset men förutsätter att kunderna får fortsätta betala lika mycket för hälften av sin tidigare produkt.

Citat:
Syftet är att hinna göra bättre journalistik, säger Martin Falkenby. Men alla prenumeranter uppskattar inte förändringen.

– Ja, det har väckt reaktioner, mer än att tidningen inte finns där. "Var är börsen? Hur ska jag kunna ta del av lottoraden" och sådant som vi har tagit bort. För det kan man ta del av på annat håll.

Minskade annonsintäkter har tvingat svenska dagstidningar till en uppsjö olika åtgärder för att också reducera kostnaderna. Trelleborgs Allehanda är först med den här modellen, och chefredaktör Martin Falkenby säger att det är en bra förändring, som han tror fler dagstidningar kommer att välja i framtiden.

Tidningskris: Trelleborgs Allehanda halverar sin utgivning
Citera
2017-11-26, 11:17
  #17712
Medlem
GP:s relativt nytillträdde chefredaktör Christofer Ahlqvist jublar över cirka 1000 nya digitala prenumerationer bara på de två, tre första dagarna efter inlåsningen av nästan alla artiklar på sajten gp.se.
Nu kostar det bara en krona att provprenumerera, så GP har alltså höstat in en hel tusenlapp redan nu. Hur många av de nya prenumeranterna som fortsätter att betala efter första månaden då prövotiden är över och priset per månad stiger till 99 kronor är det ingen som vet.
I min värld kommer detta knappast att leda till något större ekonomiskt uppsving för GP. Överoptimismen känns väldigt ogrundad, men vad ska dom säga. Detta är sista halmstrået eftersom pappersprenumeranterna dör av ålderdom undan för undan och knappt några nya tillkommer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback