2018-03-23, 20:53
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Gammal artikel (från januari i år) men den illustrerar gammelmedias bristande relevans för vanligt folk:

Svenska medier skriver om Donald Trump mer än Stefan Löfven, Anna Kinberg Batra, Annie Lööf, Jan Björklund, Jimmie Åkesson och Gustav Fridolin tillsammans!

Inte konstigt att de tappar läsare, de skriver inte om något som är relevant för svenska folket.

https://www.retriever.se/pressrelease/donald-trump-dominerar-nyhetsrapporteringen/

Jag gick in på expressen för att se vad de skrev om gisslandramat i Frankrike. Inte en rad. De skriver däremot en hel del om
lets dance. Där lägger expressen sin prioritering. De kan lägga ner tjafset om hot mot demokratin.
Citera
2018-03-24, 10:40
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nattredaktionen är kvällstidningens.hjärta. Det var där som tidningen skapades och fylldes med det absolut senaste ur nattens och morgonens nyheter.
Nu kommer printupplagan att bli lika efter sin tid som en mossig morgontidning. Fast de.stackare som fortfarande köper är väl ändå så.förvirrade att de inte märker något.

Någon som vet när på dygnet "kvällstidningarna" går i tryck numera?

Minns när förändringen genomfördes och kvällstidningarna blev morgontidningar att det verkade korkat att förlora en sådan kompetitiv fördel att kunna rapportera dagsfärska nyheter.

Troligtvis sågs det som misogynt med nattarbete som tyngdpunkten för tidningen. De nedgraderade den största intäktskällan (print) och ingen uppfattade längre att kvällstidningarna stod för senaste nytt.
Senast redigerad av Demokraturdn 2018-03-24 kl. 10:52.
Citera
2018-03-24, 11:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Någon som vet när på dygnet "kvällstidningarna" går i tryck numera?

Minns när förändringen genomfördes och kvällstidningarna blev morgontidningar att det verkade korkat att förlora en sådan kompetitiv fördel att kunna rapportera dagsfärska nyheter.

Troligtvis sågs det som misogynt med nattarbete som tyngdpunkten för tidningen. De nedgraderade den största intäktskällan (print) och ingen uppfattade längre att kvällstidningarna stod för senaste nytt.
Stockholmsupplagan kunde ha sista pressläggning vid 11 på förmiddagen. På AB såg man vilken upplaga genom att räkna prickarna på tidningens rygg (utsidan, mellan klamrarna). Man började med fem prickar och tog bort en för varje upplaga.
Nu plockar man ihop tidningen på kontorstid dagen innan, sparar 2-4 sidor på nyhetsdelen och någon på sporten på morgonen och för de regionala utgåvorna. NHL-resultaten kommer in sent på natten t ex.
Tror inte det handlade om misogyni, utan om att det blev dyrt att ha en massa journalister på obekväm arbetstid igång nästan dygnet runt. Alla var inte produktiva heller, och kvällstidningarna drog sig inte för att schemalägga ensamstående morsor på kvällar och nätter för att få dem att säga upp sig.
Citera
2018-03-24, 11:44
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Stockholmsupplagan kunde ha sista pressläggning vid 11 på förmiddagen. På AB såg man vilken upplaga genom att räkna prickarna på tidningens rygg (utsidan, mellan klamrarna). Man började med fem prickar och tog bort en för varje upplaga.
Nu plockar man ihop tidningen på kontorstid dagen innan, sparar 2-4 sidor på nyhetsdelen och någon på sporten på morgonen och för de regionala utgåvorna. NHL-resultaten kommer in sent på natten t ex.
Tror inte det handlade om misogyni, utan om att det blev dyrt att ha en massa journalister på obekväm arbetstid igång nästan dygnet runt. Alla var inte produktiva heller, och kvällstidningarna drog sig inte för att schemalägga ensamstående morsor på kvällar och nätter för att få dem att säga upp sig.

Tack, alltså inte bara pressläggningstiden utan även hur mycket folk de väljer att ha i tjänst efter kontorstid fram till denna.

Ja klart att det kostade pengar och lösnummerpriset var fortfarande lågt. Satt och spånade om någon orsak utöver den ekonomiska som alla (på svenskt rationaliseringsmaner) verkade godta, inklusive läsarna trots att de fick en sämre produkt.

En viss fördel är dock att tidningarna finns ute i butikerna en längre tid under dagen, men det verkar inte ha betytt så mycket för försäljningen.
Citera
2018-03-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Tack, alltså inte bara pressläggningstiden utan även hur mycket folk de väljer att ha i tjänst efter kontorstid fram till denna.

Ja klart att det kostade pengar och lösnummerpriset var fortfarande lågt. Satt och spånade om någon orsak utöver den ekonomiska som alla (på svenskt rationaliseringsmaner) verkade godta, inklusive läsarna trots att de fick en sämre produkt.

En viss fördel är dock att tidningarna finns ute i butikerna en längre tid under dagen, men det verkar inte ha betytt så mycket för försäljningen.

Det sista stycket är en intressant observation som fick mig att minnas saker från min ungdom när folk faktiskt VÄNTADE på tidningen.

Stack in huvudet i kiosken och otåligt frågade om kvällstidningarna hade kommit.

Det var tom en grej när blaskan vart försenad. Oftast visste även hökaren varför. Strul på tryckeriet eller krockad budbil typ.

Detta är 30 år sedan men som i en annan värld. Ren science fiction. Idag slängs returexen helt osentimentalt rakt i containern.

Olästa, osaknade, ej efterfrågade.
Citera
2018-03-24, 12:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Stack in huvudet i kiosken och otåligt frågade om kvällstidningarna hade kommit.
I min ungdom hände det att jag gick förbi lokaltidningstryckeriet på vägen hem från krogen, och hämtade ett nytryckt exemplar.

Numera är det enda intressanta i lokaltidningen det där riktigt lokala som ingen annan ens reagerat över, som vem som ska ta över den där restaurangen, eller att någon ska börja sälja burfåglar i hörnet av Storgatan och Hamngatan. Kul att läsa ibland, men knappast för de pengar de begär.
Citera
2018-03-24, 13:19
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum

Ser framför mig de kraftiga skrattsalvor det skulle framkalla hos alla inom hörhåll om någon skulle göra detta idag
Citera
2018-03-24, 13:27
Medlem
RyanBroslings avatar
har funderat ofta på när man är inne på pressbyrån och till sin häpnad ser alla dessa kvadratmeter i försäljningsyta brukas till att sälja tidningar kan knappt vara någon omsättning i det? näh digitalisera rubb och stubb och låt oss vända blad till en framtid där bonnier sakta tappar marknadsandelar
Citera
2018-03-24, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
har funderat ofta på när man är inne på pressbyrån och till sin häpnad ser alla dessa kvadratmeter i försäljningsyta brukas till att sälja tidningar kan knappt vara någon omsättning i det? näh digitalisera rubb och stubb och låt oss vända blad till en framtid där bonnier sakta tappar marknadsandelar

Det är massvis med rätt underliga livsstilsmagasin eller hårt nischade tidningar på glatt papper, typ "Allt om Hitlers krig", men jag antar att de här tidningarna delvis är samtryckta med versioner på andra språk för andra länder (bilderna är alltså tryckta tillsammans i större upplagor). Man gör sedan länge likadant med barnböcker och pekböcker som har färgbilder.
Citera
2018-03-24, 14:55
Medlem
constants avatar
Vad gör alla tryckerier numera? Kanske jag går ot, men jag har beställt för oss "massor" exemplar av någon grej från tryckeri i Europa, till priser som knappt kan täcka frakten, dessutom leverans via UPS till dörren...
Samma kvalitet kan såklart inte ett tidningstryckeri hålla. Vad ska de göra? Tycker jag får färre och färre dr-tidningar i lådan.
Citera
2018-03-24, 18:42
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är massvis med rätt underliga livsstilsmagasin eller hårt nischade tidningar på glatt papper, typ "Allt om Hitlers krig", men jag antar att de här tidningarna delvis är samtryckta med versioner på andra språk för andra länder (bilderna är alltså tryckta tillsammans i större upplagor). Man gör sedan länge likadant med barnböcker och pekböcker som har färgbilder.

Jag tror jag vet precis vilka tidningar du menar. Nu vet jag inte om de jag kollat i varit representativa. Men de jag kollat i och letat runt och läst det finstilta har de i 100% av fallen varit översättningar från utländska tidningar. Men dessa tidningar brukar ligga framme i flera månader, så det är nog inte så stor omsättning på dem. Annars tycker jag mig mest se skvallertidningar och enstska livsstilsmagasin (såsom heminredningmagasin o.likn.) i hyllorna numera. Hyllorna tycks blir allt mindre och mindre för vart år som går. Frågan är nog bara när de helt tas bort från butikerna...
Citera
2018-03-24, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag tror jag vet precis vilka tidningar du menar. Nu vet jag inte om de jag kollat i varit representativa. Men de jag kollat i och letat runt och läst det finstilta har de i 100% av fallen varit översättningar från utländska tidningar. Men dessa tidningar brukar ligga framme i flera månader, så det är nog inte så stor omsättning på dem. Annars tycker jag mig mest se skvallertidningar och enstska livsstilsmagasin (såsom heminredningmagasin o.likn.) i hyllorna numera. Hyllorna tycks blir allt mindre och mindre för vart år som går. Frågan är nog bara när de helt tas bort från butikerna...

Den häftigaste titel jag minns var "BLODIGA REVOLUTIONER". Hur många nummer i följd går det att göra av en sådan tidning?

Det kryllar över huvud taget av sådana här specialare om andra världskriget och Hitler, trots att dessa tidningar rimligtvis inte innehåller något speciellt som man inte kan läsa sig till via biblioteket om man plöjer igenom några av deras böcker och numera dvd's om samma period. Det skulle isåfall vara den där tidningen som puffade för en artikel om "Hitlers hemliga sexliv"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in