Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Fast AfS ligger redan på 1,7 procent enligt YouGovs senaste opinionsundersökning (visst, jag inser att felmarginalen är relativt stor för småpartierna). YouGov baserar sina opinionsundersökningar på webbmätningar och brukar pricka in SD:s valresultat hyfsat bra. Det ska bli intressant att se vad Sentio (prickade väldigt nära när de spådde SD:s valresultat 2014) visar framöver.

Det kommer att bli svårt att nå ut till väljarna, men hittills tycker jag att det har det gått över förväntan. Utan YouGov-mätningen hade det varit stiltje den här veckan, lite flax att Metro körde AfS YouGov-siffror på löpsedlarna, där nådde de ut till en del folk som inte läser Fria Tider och/eller Samhällsnytt på regelbunden basis.

Båda partierna, SD och AFS, är bra för Sverige men AFS når bara politiskt intresserade genom alternativ media och jag tvivlar mycket starkt på utvecklingen fram till september. Men jag är inte allvetande...naturligtvis kan min bedömning vara fel.
Jag fruktar också att valfusket ökar och det missgynnar mycket sannolikt icke PK partier.
Citera
2018-03-24, 19:10
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imvi
Med tanke på vad han tidigare twittrat om SDU (bland annat kallat dem "ryssvänner" och moderater) så har jag svårt att se att han skulle vilja vara med i AfS.

https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/674718778907865089

https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/643795199685185536

Det är också Assads fel att IS uppstod enligt Ahl:
https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/675765373355106304
Tack för det! Hade inte full koll. Två av dina tre exempel (1 och 3) diskvalificerar honom. 2:an kan jag hålla med honom om.

Ber om ursäkt för dåligt förslag. Hans ton är fortfarande rätt, men knappast hans omvärldskoll.
Citera
2018-03-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Så vi skall alltså vänta i 4 år till med detta elände!

Man kan ju undra ifall vissa av er jobbar för V eller MP, eller F!?

VILL ni fortsätta driva Sverige ner i diket eller?

En sak om AfS kommer in, men skall vi nu slänga bort 3,9% i värsta fall, istället för att lägga det på det, just nu, säkraste kortet SD?

Du är verkligen trög. Anledningen till att många vill rösta på AFS är för att de inte tror att SD kommer rädda landet bara de blir tillräckligt stora eller lyckas ingå i en regering. Kan du ta in det? Redan nu har SDs politik blivit urvattnad, tänk då hur den skulle se ut ifall de kompromissar med Moderaterna för att ingå i regering?
Citera
2018-03-24, 19:17
Medlem
Doktor Porks avatar
Det är ju väldigt vad vissa har tilltro till SD:s möjligheter efter 2018 och att ett par procentenheter är skillnaden mellan ruin och landets frälsning. Problemet är ju att SD-ledningen själva sett till att de inte kan hantera ett för starkt stöd eftersom man ägnat den här mandatperioden och åt att sitta still i båten och kriga internt istället och säkra sin egen makt. Man har systematiskt sett till att undergräva sin egen framtid genom hanteringen av SDU och genom att utesluta alla som råkar avvika en mm till höger men tillåta vad som helst åt vänster (vilket innebär att man absolut inte förskjuter overtonfönstret i rätt riktning). Att man slängde styrelsen i Stockholm på tippen där man faktiskt rekryterat folk med utbildning och något att förlora, och istället satsar på ja-sägare innebär ju också att man sett till att undergräva sitt eget rekyteringsunderlag om man vill rekrytera kompetens, istället för att bara rekrytera folk som sitter still i båten och röstar på partiledningen.

Jag fattar inte heller hur det på något sätt skulle kännas som en lättnad för etablissemanget att SD bara får 20 procent i valet och AFS får 5 procent. Att pumpa in de procenten i SD ger ju SD högre siffror, men leder ju inte till någon större förändring i verkligheten eftersom man sedan 2015 mest suttit still och fjäskat för M. Om det nationalistiska blocket blir större än S och M (vilket innebär katastrofsiffror för S och M) så lär de ju knappast hoppa jämfota av glädje bara för att de vann med 1 procentenhet över bara SD. Vad gäller regeringsfrågan är det ju bara för SD och M att bedriva högerpolitik och genomföra åtstramningar i invandringspolitiken så kär ju AFS rösta igenom den samtidigt som man högljutt förklarar att den är otillräcklig. Man kan påverka politiken och vara en del av regeringens underlag i riksdagen även om man inte sitter i regeringen. Det är ju bara att se på vänsterpartiet.

SD får göra upp med sin sunkiga interndemokrati och börja leverera rejält mycket mer för att jag inte ska stödrösta på AfS i år om de har någon form av rimligt stöd i opinionen. Och det är just därför AfS behövs, för att kunna sätta press på SD från höger så inte högerflygeln tas för given (se t.ex. Moderaterna för samma problem för den konservativa delen av väljarna), plus att man får in en till röst i debatterne som kan ge rakare besked än SD som kanske måste vara lite försiktigare för att inte stöta sig med normalväljaren för att locka över nyare väljare.
Citera
2018-03-24, 20:11
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
dina amatörmässiga valstrategiska analyser kan man lika gärna spola i slasken. Jag har inte sett sådan infantil argumentation sedan Zeth Gogmans dagar.

Haha, vi får väl se hur det blir!

Lita på att landet är på väg mot avgrunden. Ni är så jävla tuffa nu medan allt någorlunda fungerar och går runt. Men vänta bara. Detta är bara början. Välfärden kommer bli allt sämre... allt kommer bli sämre, ja förutom bidragen då förstås, för de kommer att bli allt högre och bättre - för flyktingar naturligtvis, inte för svenskar.

Om jag nu är så dum i huvudet och infantil, så måste alla de andra som tänker rösta på SD också vara det. Med andra ord, är nästan hela Sveriges befolkning totala idioter eller? Räcker inte med att 87% är det (nu kanske det är 75%), så är resterande 13% (läs: 25%) lika korkade de också. Och nu kommer det en ny skara raketforskare som plötsligt har fattat läget och stjäl 2% av övriga 8 partier

Härligt land vi lever i. Vilket härligt politiskt landskap. Men flyr man så kan man åtminstone utifrån sätta sig och skratta åt Sverige, något som andra länder redan gör.
För det jävla dårskap som pågår här har nog aldrig skådats förr i historien.
Citera
2018-03-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imvi
Med tanke på vad han tidigare twittrat om SDU (bland annat kallat dem "ryssvänner" och moderater) så har jag svårt att se att han skulle vilja vara med i AfS.

https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/674718778907865089

https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/643795199685185536

Det är också Assads fel att IS uppstod enligt Ahl:
https://twitter.com/Jeff_Ahl/status/675765373355106304
Alla exempel är tre år gamla. Man utvecklas politiskt rätt snabbt i den ålder Jeff Ahl befinner sig i.

Jag tänkte faktiskt idag att han nog var på gång över till AfS då Markus Jonsson retweetade den här:

https://mobile.twitter.com/Jeff_Ahl/status/977444926798647296

Nu kanske inte AfS är så skitnödiga när det gäller vilka de retweetar men men visst kan det vara tecken på något. Har också för mig att han lagt sig till med en Orban-vänlig retorik på slutet precis som Ekeroth gjorde när han förstod att hans dagar i riksdagen var räknade.
Citera
2018-03-24, 20:19
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag gillar Jeff Ahl, som sitter i riksdagen för SD. Han är frispråkig och rak på ett sätt som inte direkt är SD-likt. Vore inte det en bra värvning? Borde inte vara omöjlig heller, han ska ändå inte stå på SD-listan inför hösten, så han har liksom ingen tilltänkt riksdagsplats att "förlora".

https://twitter.com/Jeff_Ahl

Jag kan förstå om AfS på ett tidigt stadium plockar in ett par avhoppare från SD i syfte att få uppmärksamhet i media. Men att agera avstjälpningsplats för en massa gamla SD-veteraner som kan tänka sig att ansluta sig till AfS först efter att de förlorat hoppet om att få sitta kvar och vegetera i riksdagen på ett SD-mandat är ingen god idé. Det rimmar illa med partiets ambition att profilera sig som ett ungt, fräscht, energifyllt parti som utmanar etablissemanget på riktigt.

Detta sagt som en allmän reflektion om hur AfS bör förhålla sig till SD. Kanske är just Jeff Ahl en bra person som har något att bidra med, jag vet inte.
Senast redigerad av Stabskapten 2018-03-24 kl. 20:23.
Citera
2018-03-24, 20:21
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Det riktigt roliga är att ingen av er verkar tänka längre än något år in i framtiden.

1. De flesta av er som sitter här röstade förmodligen på SD för 8 år sedan! Och även för 4 år sedan!

2. Då var SD så jävla bra plötsligt!

3. Men nu har SD förändrats på vägen till att bli ett stort parti och det gillar man inte!

4. Okej, då väljer ni nu plötsligt ett annat parti, AfS, som ni tror skall rädda Sverige - OK, jag håller med.

Men vad händer sedan?

5. AfS växer, sen tar det stopp. Sen måste de börja ändra i politiken. De blir mjukare (det måste de bli, liksom SD, annars kan de inte växa, inte i Sverige. I V4-länderna JA, men INTE i Sverige) Sedan blir det interna strider där också. Folk utesluts. Kanske bryter det ut folk från AfSU och bildar ännu ett nytt parti. Osv.

Sedan är ni tillbaka på ruta 1. (se överst), och hatar AfS för att de är si och så med interna strider och de har mjuknat osv.

Sen rullar detta helvete bara på och vissa står bara och stampar på samma plats och röstar på typ samma små partier val ut och val in, bara att partinamnen har ändras och innehållet i politiken är lite annorlunda.

Den som på allvar tror att AfS politik kommer se likadan ut i framtiden som idag, i det fall AfS har lyckats nå 20%, är ju galen. Det kan inte ske i ett land som Sverige. Det händer inte. Jag önskar inget annat, men jag är inte så dum så jag sitter och hoppas på ett mirakel jag vet aldrig kommer inträffa. Kan ju likväl sitta och spela på lotto.
Och den som tror att det inte blir interna strider i AfS när partiet har blivit mycket större (om de nu lyckas med det) är lika galen den.

Vad tusan får er att tro att AfS skulle bli något mirakelparti som inget annat? Det är ju bara ren utopi och fantasier. En dröm. Verkligheten fungerar inte så.

Och tiden bara går och går.

Jag är inte dummare än att jag fattar vad ni menar. Ja, det politiska innehållet i AfS är ju mer lockande än SD, jag kan inte annat än att hålla med. Men att tro att de skall ta SD's plats storleksmässigt inom överskådlig framtid, om ens någonsin, med bibehållen "hård" politik, visar på total naivitet!
Citera
2018-03-24, 20:24
Medlem
Citat:
Det riktigt roliga är att ingen av er verkar tänka längre än något år in i framtiden.

1. De flesta av er som sitter här röstade förmodligen på SD för 8 år sedan! Och även för 4 år sedan!

3. Men nu har SD förändrats på vägen till att bli ett stort parti och det gillar man inte!

4. Okej, då väljer ni nu plötsligt ett annat parti, AfS, som ni tror skall rädda Sverige - OK, jag håller med.

Men vad händer sedan?

5. AfS växer, sen tar det stopp. Sen måste de börja ändra i politiken. De blir mjukare (det måste de bli, liksom SD, annars kan de inte växa, inte i Sverige. I V4-länderna JA, men INTE i Sverige) Sedan blir det interna strider där också. Folk utesluts. Kanske bryter det ut folk från AfSU och bildar ännu ett nytt parti. Osv.

Sedan är ni tillbaka på ruta 1. (se överst), och hatar AfS för att de är si och så med interna strider och de har mjuknat osv.

Sen rullar detta helvete bara på och vissa står bara och stampar på samma plats och röstar på typ samma små partier val ut och val in, bara att partinamnen har ändras och innehållet i politiken är lite annorlunda.

Den som på allvar tror att AfS politik kommer se likadan ut i framtiden som idag, i det fall AfS har lyckats nå 20%, är ju galen. Det kan inte ske i ett land som Sverige. Det händer inte. Jag önskar inget annat, men jag är inte så dum så jag sitter och hoppas på ett mirakel jag vet aldrig kommer inträffa. Kan ju likväl sitta och spela på lotto.
Och den som tror att det inte blir interna strider i AfS när partiet har blivit mycket större (om de nu lyckas med det) är lika galen den.

Vad tusan får er att tro att AfS skulle bli något mirakelparti som inget annat? Det är ju bara ren utopi och fantasier. En dröm. Verkligheten fungerar inte så.

Jag är inte dummare än att jag fattar vad ni menar. Ja, det politiska innehållet i AfS är ju mer lockande än SD, jag kan inte annat än att hålla med. Men att tro att de skall ta SD's plats storleksmässigt inom överskådlig framtid, om ens någonsin, med bibehållen "hård" politik, visar på total naivitet!
De tar inte SDs plats (inom överskådlig tid), men de kompletterar. Win-win.
Citera
2018-03-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag kan förstå om AfS på ett tidigt stadium plockar in ett par avhoppare från SD i syfte att få uppmärksamhet i media. Men att agera avstjälpningsplats för en massa gamla SD-veteraner som kan tänka sig att ansluta sig till AfS först efter att de förlorat hoppet om att få sitta kvar och vegetera i riksdagen på ett SD-mandat är ingen god idé. Det rimmar illa med partiets ambition att profilera sig som ett ungt, fräscht, energifyllt parti som utmanar etablissemanget på riktigt.

Detta sagt som en allmän reflektion om hur AfS bör förhålla sig till SD. Kanske är just Jeff Ahl en bra person som har något att bidra med, jag vet inte.
Jeff Ahl valde själv att inte kandidera den här mandatperioden. Någon förklaring har inte givits men det är inte otänkbart att han är AfSare men det får vi se när valsedeln presenteras.
Citera
2018-03-24, 20:35
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
De tar inte SDs plats (inom överskådlig tid), men de kompletterar. Win-win.

Kan hända. Men, och det finns ett "men". Övriga partier kommer aldrig någonsin att släppa in AfS i värmen, då de tycker att AfS är för radikala. De tycker t.o.m att SD är för radikal. Men SD är såpass mycket mjukare i sin framtoning, att de faktiskt har en chans. Det tror jag de har. Inte minst om de lyckas att bli största parti i valet. Och det KAN de bli!!! Den chansen finns äntligen!!!
Men skall nu gamla SD:are nu missnöjesrösta på AfS så minskar den chansen drastiskt.

Jag vet inte hur det är för er. Men för mig är invandringspolitiken nr 1 på dagordningen! Resten skiter jag i för tillfället.
För om invandringspolitiken ändras, och man stänger av bidragsregnet, höjer straffen, med mera med mera (jag behöver inte lista allt, ni kan själva hela listan), så kommer samhället att börja återhämta sig långsamt men säkert.
Stoppar man bidragen så löser man pengabristen i både vården, rättsväsendet och polisen, exempelvis. Även äldre kan få det drägligare. Osv.

Ett SD med inflytande löser väldigt mycket. Långt ifrån allt, men väldigt mycket. AfS må hända löser ännu mer saker, och är ännu mer lockande. Men jag är inte så korkad så jag jagar efter utopier. Då kan jag som sagt likväl sitta och spela på lotto och hoppas på drömvinsten.

SD's inflytande efter 2018, om de nu kan få det, hade gjort så gott för landet, att folk definitivt hade märkt en positiv skillnad, och fattat att "men SD var ju inte så dumt ändå! Vi fick det alla mycket bättre! Jag tycker vi röstar på de i år!".
Jag hade inte blivit förvånad om SD hade kunnat få över 50% 2022. Och DÅ kan AfS och liknande partier börja komma in, och SD kommer garanterat börja samarbeta med de vid behov. SD kommer hellre samarbeta med AfS än MP om man säger så.
Citera
2018-03-24, 20:40
Medlem
Scrofas avatar
Citat:

Men vad händer sedan?

Du är ju otroligt pantad, ja, politiskt illitterat rent av. Välj att se AfS som högerkantens/nationalismens motsvarighet till Vänsterpartiet och SD som socialdemokraterna så kanske det blir lättare för dig att förstå varför de inte behöver mjukna som SD. Att bli stora behöver inte vara ett självändamål när man har ideologisk ryggrad.

Och snälla, sluta med alla jävla versaler och utropstecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in