Citat:
Fast just här vet man ju faktiskt att så är fallet. Att man inte har tillgång till samtliga relevanta ritningar.
Citat:
Nej, det är ju precis det som är problemet. Det framgår varken underförstått eller explicit att man inte har tillgång till samtliga relevanta ritningar, vilket gör att deras antagande om frånvaron av shear studs på girder A2001 inte tydligt deklareras som det antagande det faktiskt är.
Särskilt när man vet, och skriver tydligt, att konstruktionsunderlag förlorats i kollapsen och dessutom tydligt skriver att man utgår ifrån ritningar över ANDRA våningsplan samt mer schematiska ritningar över multipla våningsplan så är det väl underförstått att man antingen saknat, alternativt inte använt, de specifika ritningarna för våning 13.
Skälet till att man inte gör den reservationen kan bara vara ett, att skenbart förstärka sannolikheten av att deras ”eleganta” och ”troliga” scenario och därmed refutera alternativet, att byggnaden togs ner med sprängmedel/incendiaries i en kontrollerad demolering.
Citat:
Ok, citera och länka till den information du går på så att vi inte talar förbi varandra.
Nej, det var inte i någon bisats på FOIAn vad jag vet i alla fall, var får du det ifrån?
Citat:
Va? NIST skriver ju att frånvaron shear studs på girder A2001 ”bidrog” till att den halkade av sitt fäste i column 79 och därmed initierade den globala kollapsen.
Nej det skriver de givetvis inte - frånvaron av något kan inte bidra till ett sådant skeende. Närvaron av väsentligt fler shear studs än någon någonsin har påstått sig ha källa för skulle dock eventuellt ha kunnat hindra ett sådant förlopp.
Eller vad menar du?
Citat:
Återigen. Att i sin disclaimer skriva att ”mycket” (much) av information avseende byggnadens konstruktion förstördes vid kollapsen säger inte ett smack om precis vad som fattas avseende vad. Dessutom så VET ju NIST att man inte har samtliga relevanta ritningar just med avseende på shear studs på girder A2001. Att inte ange det i direkt anslutning till sin troliga kollapssekvens samtidigt som frånvaron av dessa ”bidrog” till samma sekvens ÄR direkt vilseledande.
Reservationslöst? Var hävdar de detta reservationslöst?
Har du, trots alla föregående diskussioner, verkligen så fullständigt missförstått både vad de skriver och vad disclaimers är till för?
Har du, trots alla föregående diskussioner, verkligen så fullständigt missförstått både vad de skriver och vad disclaimers är till för?
Läsaren förleds att tro att deras ”troliga” kollapssekvens grundar sig på ett tillfredsställande underlag och inte, som i fallet shear studs på girder A2001, gissningar.
Citat:
Gör NIST det? Bemöt då mina punkter 1 - 7 och förklara hur varje punkt är irrelevant för samma ”troliga” scenario:
Varför skulle jag ha ångrat mig? Vad är det du inte förstår?
NIST redogör för ett troligt scenario vilket visar att wtc7 kunde kollapsa av bränder, enbart.
NIST redogör för ett troligt scenario vilket visar att wtc7 kunde kollapsa av bränder, enbart.
1. [shear studs, avhandlas ovan]
2. NIST inkluderar inte de förstärkningsplåtar som bevisligen fanns på A2001 trots att sådana hade fördubblat den sträcka som A2001 måste ha tryckts bort för att halka av fästet i column 79.
3. NIST inkluderar inte de sidplåtar som bevisligen fanns på column 79, trots att sådana hade förhindrat att A2001 hade halkat av fästet i column 79.
4. NIST inkluderar inte mindre stödbalkar som bevisligen fanns i anslutning till den kritiska delen sv konstruktionen och därmed förhindrat att A2001 hade halkat av sina fästen i columns 79 och 44.
5. NIST värmer upp endast stålet i balkarna, men inte betongen i golvet som vilar på samma balkar, trots att betong expanderar på liknande sätt som stål och därmed inte hade splittrats och därmed förhindrat att A2001 föll av sina fästen i columns 79 och 44.
6. NIST värmer upp stålet endast i de tvärbalkar som påstås trycka bort girder A2001 från fästet i column 79, men inte även just stålet i girder A2001, vilken även den måste ha expanderat av värmen och därmed kilats fast ytterligare i columns 79 och 44 och därmed inte kan ha tryckts bort från sina fästen.
7. Påkomna med att ha förkortat fästet i column 79 från 12 till 11 inch, återgår NIST till det korrekta värdet, 12 inch, men hettar istället upp stålet i tvärbalkarna ännu mer så att dessa ska expandera ännu mer och därmed återigen ska kunna trycka bort A2001 från fästet i column 79. Trots att det är omöjligt eftersom dessa balkar istället börjar sagga vid den ökade uppvärmingen.
Citat:
Men du säger ju att NIST förklarar kollapsen på ett tillfredsställande sätt! Hur ska du ha det?
Själv tror jag inte att det gick till EXAKT som i deras beskrivna scenario eftersom det finns alltför många okända faktorer som dokumentation om bristande brandskydd, bristande uppförande, bristande komponentmaterial, bristande dokumentation över skador och materialåldrande, bristande dokumentation över ombyggnationer, inredning etc etc etc Detta har jag förklarat många gånger för dig redan.
Citat:
”Ämnet” är NIST’s förklaring till hur WTC 7 kollapsade som den gjorde från bränder, enbart. Som vanligt biter du dig fast i en liten detalj och drar din skit i långbänk för att undvika att bemöta de riktigt allvarliga felaktigheterna. Där NIST bevisligen fuskar i sina försök att mörklägga vad som faktiskt utspelade sig, 2 - 7.
Att jag inte har för avsikt att diskutera fler ämnen med dig innan vi klarat av detta.
Precis som du själv så ofta önskat.
Precis som du själv så ofta önskat.
Pinsamt. Genant.